Untertauern (Taurach) 2013.... het verslag

Started by Sieger, August 01, 2013, 23:52:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Samen met Happyfisherman op stap geweest... Heb er een blog van gemaakt, maar geef hier ook even de tekst en kleine foto's... Groter formaat is te bekijken via mijn blog:

http://tight-loops.nl/?p=3370


Het avontuur, de vakantie, begon al in januari. Ik liep alweer een tijdje rond met het idee om dit jaar een week naar de Taurach te trekken om daar aan de ene kant te vliegvissen en aan de andere kant heerlijk in de watten te laten leggen door de familie Kohlmayr (Gasthof zur Post, Untertauern)....

Maar om daar nu helemaal alleen te gaan zitten .... Mwa... Na een kleine hint op het Vliegvisforum was er gelukkig al snel iemand die riep: "Dat wil ik ook wel!" Bram was er 2 jaar geleden ook al eens geweest en het lag ook bij hem nog steeds erg goed in zijn geheugen. Een afspraak was dus snel gemaakt en de kamers geboekt.... Het lange wachten kon beginnen....


Samen met Michael en Bram op stap... Het kan niet beter.

22 Juli was het dan eindelijk zover. Na een flink aantal maanden voorbereiden, vliegenbinden en elkaar lekker maken, stond Bram om 7 uur bij me voor de deur. Spullen snel ingepakt, nog een kop koffie naar binnen en gaan....

De vorige keer waren we beiden de enige die het hele stuk hebben gereden en dat viel niet mee. Deze keer hebben we elkaar lekker af kunnen wisselen en dat maakte de reis een stuk minder vermoeiend en voor we het wisten, stonden we al voor de deur van het hotel.


Gasthof zur Post... beter kan het bijna niet...

Na een zeer vriendelijke ontvangst, gelijk door naar de kamers en het avondeten.... De eerste stap naar mijn 2 kilo extra retourbagage was gezet (het eten is hier gewoon te lekker ;-) ). Tijdens het eten de plannen voor de eerste visdag gemaakt en snel naar bed.... Een patroon dat zich de hele week zou herhalen, want binnenmensen als we zijn... De buitenlucht maakt moe! En 6-8 uur vissen in soms lastig terrein is best vermoeiend. Maar oooohhhhh wat maakt de lol van het vissen een hoop goed...


Likkebaardend mooi... op loopafstand van het hotel...

Normaal gesproken zijn de vergunningen in Oostenrijk niet de goedkoopste. Daarom is helemaal perfect dat dit hotel 18 km eigen water heeft (Taurach) en daarnaast ook nog een eigen meer in de bergen. Als je een Vliegvisarrangement voor een week boekt, zitten de verginningen voor 6 visdagen bij de prijs inbegrepen. Dus 7 overnachtingen met half pension, een 1-persoonskamer en 6 dagen vergunning voor 'maar' € 455,00..... Ik kan het niet snel beter vinden... :)


De Tauernkarsee

Dit 4 ha. grote meer ligt op 1640 meter en is vanaf het hotel makkelijk te bereiken. Je kunt er vanaf de kant en vanaf een boot redelijk makkelijk vissen, maar de vissen laten zich niet altijd makkelijk verleiden.

's Morgen vroeg waren we hier vaak nog een aantal uren alleen en dan is het er echt heerlijk. Als je uit de auto stapt zie je het meer in al zijn pracht voor je liggen, een specht op de achtergrond en het geluid van koeienbellen maken het plaatje helemaal compleet....


Tauernkarsee.... Super relaxt...

We hebben er 2 dagen gevist en redelijk goed gevangen. 's Morgens beter dan in de middag als het toch wel wat drukker werd. We hebben beiden forel, saibling en vlagzalm gevangen. Bram was wel de echte 'Drakendoder' en wist 2 dikke 50+ forellen te vangen... Zelf had ik een paar mooie vlagzalmen van ong. 35 cm en een heel mooie 40+ saibling. De overige vissen waren allemaal tussen de 30-40 cm. Geen massa's vis in het netje, maar wel de hele dag door gevangen... Heerlijke rustige visserij...


Drakendoder Bram... Als een stier met 7 XXX zo liep hij rond.... ;-)


Ja doe er nog maar zo een....

De Taurach

De rivier is 18 km. lang en is een zogenaamde 'bron rivier'. De start van het bevisbare gedeelte begint bij de Johanneswaterval, 4 km. boven Untertauern en loopt 18 km. door tot aan Radstadt. De Taurach heeft een aantal (zeer) makkelijk bereikbare stukken, maar er zitten ook heel uitdagende stukken water in. Het spreekt bijna vanzelf dat de makkelijkere stukken ook het meest bevist worden.


Uitdagend en inspannend, maar mens wat mooi!

Deze keer hebben we wat meer uitdagende stukken bevist en dat betekende dat we 3 dagen het water voor ons zelf hadden. Eén van de dagen begon aan het eind van de Gnadenalm. Het water stroomt daar vanuit de bergen het lager gelegen land in en vanaf dat punt zijn de een uur of 5 stroomopwaarts geklommen en hebben we alle pools die we tegen zijn gekomen afgevist. En... is elke pool ligt echt vis.


Bram op jacht...

Veel klein, maar zeker ook grotere vissen. We vingen veel Regenboog forellen (man wat zijn dat knokkers....) maar ook Bruine forellen en Saibling....

In het begin is het best lastig om op dit heel snelle water de juiste methode voor het vissen te vinden, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt (en je begint de vis ook te zien) dan wordt het spelletje echt leuk. Soms krijg je onverwacht een beuk op de hengel, dan lag er dus nog een vis die je niet had gezien.


Elke pool wordt uitgevist....

Het mooist vond ik de pools waarop de vis verwacht, de vis spot en die heel gericht gaat aanwerpen.... Als het dan ook nog lukt om de vis te haken en te landen, kan mijn dag net meer stuk.... Helemaal top.... En ja, wat moet je nou nog meer zeggen van de omgeving waarin je vist... Ik denk dat de foto's voldoende zeggen.


Het begin van de reis door de kloof...

Niet alleen dit stuk boven de Alm is mooi, maar ook het stuk water dat tussen de weilanden (Alm) loopt is prima af te vissen. Erg leuk om 'Down-and-Accross' te bevissen met een natte vlieg, spider etc.... Vangsten "gegarandeerd"....

Wil je niet zover, dan liggen er in de buurt van het hotel ook meer dan genoeg mogelijkheden om een aantal uren heerlijk te vissen. Als je geluk hebt zit je niet met heel veel vliegvissers in het hotel... Dan zijn de vangsten op deze stukken vaak prima. Zijn er meer vissers, merk je toch wel dat het vangen wat lastiger wordt. De vis is ook hier niet gek... Het vissen is er niet minder om... :)


'Down-and-Accross'

Ik besef me nu ik dit schrijf dat ik lang niet alles in detail kan beschrijven. Als ik er een verslag per dag van had gemaakt had ik nog wel even door kunnen typen.

Als het aan mij ligt, kom ik zeer zeker nog weer een weekje in Untertauern en als het dan in zulk prima gezelschap is als deze keer, heb ik weer een wereldweek...!


Hangen....


Sieger

obi-130

mooi die platjes ::goodjob:: heb nu al zin in volgende week vrijdag
15 dagen onthaasten 8)

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


BV


Troutbuster

Lekker Sieger (en de rest)!!
Gaaf verslag zo!
::goodjob::

Bedankt voor het delen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


R.S.N Flyfisher

Geweldig! Goosebumps all over, mooi verslag Sieger!

Thx voor delen and keep up the good work  :)


HappyFisherman

Ik moet nog wel een keer terug voor die ene onder dat boompje ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Ron

Mooie verslag Sieger & de foto's niet te vergeten  ::top::

Sieger

Dank je mensen.... En euh... de foto's waar ik zelf op sta zijn uiteraard gemaakt door Bram....

@Bram... volgende keer is die nog groter.... ;)


Sieger

Arie de Vries

Groet, Arie

Herman

Bah, wat lekker daar! Jammer dat ik geen vrij kon krijgen om mee te gaan........... Jullie hebben je in ieder geval goed vermaakt. Thanx voor t delen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Lekker mannen! Ik "moet" eerst nog 3 weken naar Frankrijk (en misschien een stukje Spanje), dan een week werken en dan pas mag ik weer naar Oostenrijk. Ik kan niet zeggen dat ik niet kan wachten, maar ik hoop wel dat we niet te laat zijn  :D
Ziet er wel mooi uit zo, alhoewel ik van sommige foto's vind dat ze iets te veel zichtbaar bewerkt zijn. Maaruh, da's persoonlijk he.

Groet,
Gert

Wouter573

Prachtig verslag Sieger! En ongelofelijk mooie omgeving!

Zou je iets meer kunnen vertellen over hoe jullie de pooltjes uit visten? Wat was nu de manier die het flikte? Ben benieuwd!

Groetjes wouter

Sieger

Hoi Wouter.... Interessante vraag, waar ik zo 1,2,3 niet eens een fatsoenlijk antwoord op kan geven. Ik vis daar (net als elders) toch vooral vanuit het gevoel en de ervaring....

Ik ga er eens goed voor zitten om me voor de geest te halen hoe ik de zaken daar aanpak en probeer er dan iets zinnigs over te schrijven. Uiteraard post ik het dan hier, maar ik dank even in een apart topic....

I'll be back....  ;)


Sieger

HappyFisherman

Moet je ook ff je gevoel beschrijven bij het eerste pooltje onder die boom HAHA!!!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger



Sieger