snoekvraagjes

Started by merijn1982, January 11, 2014, 19:20:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Wat mij opvalt is dat ik weinig vang in gekleurd water. Bijna al mijn snoeken vang ik in helder water. En in gekleurd water krijg ik veel meer missers. Nou snap ik dat dit te wijten is aan het beperkte zicht. Maar wat doen jullie hier aan om het beter te doen on gekleurd water?? 

Gebruiken hier bijv. Ratels in de streamers? Of materiaal wat meer water verplaatst/ drulgolven creeert?? Of is het een kwestie van veel beter het water uitkammen en missers voor lief nemen??
Tight lines!!

FSCHAMP

Ik vis hier in BelgiĆ« op een afgesloten arm van de Demer en deze heeft altijd gekleurd water.  Ik vang goed op streamers met een geel erin, dit is een kleur, die je het langst onder water ziet (althans dit is wat een Duiker me gezegd heeft).  En je moet ook niet te snel strippen aangezien de vis minder ziet.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JB

Quote from: FSCHAMP on January 11, 2014, 20:21:46
Ik vis hier in BelgiĆ« op een afgesloten arm van de Demer en deze heeft altijd gekleurd water.  Ik vang goed op streamers met een geel erin, dit is een kleur, die je het langst onder water ziet (althans dit is wat een Duiker me gezegd heeft).  En je moet ook niet te snel strippen aangezien de vis minder ziet.
Volgens mij is blauw de kleur die onderwater het langst als blauw te herkennen is, geel is als het goed is de tweede of derde kleur die niet meer als zichzelf is te herkennen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

FSCHAMP

Kan ik niet zeggen of vissen het zelfde zien als mensen, maar wat ik uit ervaring weet, is dat in gekleurd water ik altijd goed vang met geelgekleurde vliegen, zowel op rivieren als reservoirs met gekleurd water. En mijn ervaring is gebaseerd op 32 jaar vliegvissen, dus dat zegt toch al iets.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Rene V.

Hallo Merijn,

Streamers met ratels werken zeker evenals felle kleuren,extra flash en iets wijdere kop dus waterverplaatsend.Naast de ogen is de zijlijn op de snoek ook iets waar ze mee "zien".Voor mij werkt dit in diverse situaties.Ook vind ik in tegenstelling tot andere bevindingen dat af en toe grof strippen tot 
verrassingen kan leiden,in sommige situaties waar niets lijkt te werken werp ik zo ver als kan in,laten zinken en dubbelhandig binnenstrippen tot halverwege je uitstaande lijn,dan weer helemaal laten zinken en weer strippen tot de boem.

Succes Rene V.

Heintje Davids

Of vis en dus ook snoek daadwerkelijk kleuren kunnen zien zoals wij mensen dat kunnen, geen idee. Maar als ze geen kleuren kunnen onderscheiden kunnen ze misschien wel diverse variaties in licht en donker zien en kan het best eens zo zijn dat een snoek een fel gekleurde streamer in donker water beter onderscheidt dan een donkere streamer. Maar aan de andere kant, men is er achter dat zelfs blinde snoeken goed kunnen overleven en prooi vangen dus misschien nemen ze wel beter waar met hun andere zintuigen dan met hun ogen en is kleur helemaal niet zo belangrijk. Ooit dacht ik dat bepaalde kleuren het beter deden dan andere maar ben er ook achter dat mijn waarneming nauwelijks objectief genoemd kon worden, stomweg omdat ik vrijwel altijd met mijn favoriete kleuren viste. Persoonlijk geloof ik inmiddels veel meer in waterverplaatsing als gevolg van formaat en lawaai d.m.v. ratels en dergelijke.

FSCHAMP

Heintje,

je kan misschien gelijk hebben, maar zeker ben ik er niet van.  Ik had nl. een streamer geel/oranje met een fluo gele kop van binddraad, die ik een aantal malen afgelakt had met kleurloze nagellak. Deze leverde me regelmatig mooie snoeken op in de arm met gekleurd water. Ik dacht ik moet een reserve maken, die er net zo uitziet voor geval dat ik hem moest verliezen.  Ik maakte dezelfde streamer, maar ipv hem af te lakken gebruikte ik bug bond en het UV-lampje.  Ik heb een aantal keren deze streamer geprobeerd en hij leverde me geen snoek op. Nu, tijdens het binden van ander vliegen speelde mijn dochter met het lampje terwijl een tweede nieuwe streamer op de bindtafel lag, die ook met bug bond was behandeld en wat bleek, de fluo gele binddraad lichte niet meer op.  Ik bond dus een vierde streamer en lakte deze opnieuw af met nagellak en probeerde hem en warempel hij leverde bij de eerste sessie een snoek op van 92 cm.  In latere sessie leverde deze streamer ook snoeken op terwijl de twee andere exemplaren met Bug Bond me nog steeds geen vis opgeleverd hebben.  Ik heb dus wel degelijk het gevoel dat ze kleuren/tinten onderscheiden en dat de fluo gele binddraad zeker een goede kleur is in gekleurd water.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Rene V.

Zoals Henry Ford ooit zij,mijn auto is leverbaar in iedere kleur zoals het zwart is 8)laat dat nou voor mij een kleur is die eigenlijk altijd vangt.Wik ik veel water verplaatsen maak ik een kraag van finn raccoon of reverse gebonden bucktail.

Groet Rene V.

FSCHAMP

Rene,

de meeste van mijn streamers zijn voorzien van Raccoon of bucktail collar.  Ik hou nl. van steamers met een mooie pulserende beweging, misschien is het dat wel, maar toch gele streamers of nimfen hebben me op gekleurde waters (rivieren en vijvers/reservoirs) toch al heel wat vis opgeleverd terwijl anderen bijna niets vingen.  Ik blijf er bij dat geel een kleur is die ik als eerste gebruik als het water gekleurd is.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Rene V.

Leuk dat we allebei voorkeur hebben voor natuurlijke materialen en ik denk dat de kleur waar jezelf het meeste vertrouwen in hebt de kleur is die vangt ;DIk viste jaren met geel/groen en wit/rood.Nu vis ik om eigenlijk onduidelijke redenen met zwart,grijs en tanachtige kleuren.Laat dat nou goed vangen.Ik had ook iets van blauw voor snoek?ik heb omdat alles niet werkte een keer een blauwe eraan gehangen met het idee,we zien wel ::zucht::
laat er nou een snoek van 113 cm op klappen ::hulp::eigenlijk toen niet meer verwacht.Aan de tan ben ik eens begonnen omdat ik op een winterdag iets van aliens door het water zag gaan.Bij nader inzien waren dat jonge waterratten en snoek eet ook rat ;D

Groet Rene V.

merijn1982

Thanks voor alle antwoorden. Zag net op youtube nog een filmpje voorbij komen met reversed ingebonden bucktail. Mooi idee en maakt er een forse pulserende streamer door!! Ook zag ik grote flashstreamers die ik toch ook eens zal binden en ga inzetten! 
Tight lines!!