Vliegvissen (op snoek) toch niet ongevaarlijk ............

Started by Gerrit59, January 08, 2014, 20:43:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Af en toe lees of hoor je wel eens verhalen van een onfortuinlijke vliegvisser die zichzelf haakt. Met alle gevolgen van dien. Dat kan toch sneller gebeuren dan je soms denkt.  Dat heb ik recent ondervonden.
Ik viste in een kale polder in een kanaal van ongeveer 10-15 meter breed.  De wind stond in de lengterichting van het water.  In de loop van de middag haalde de wind steeds meer aan en werd steeds vlageriger.  Op enig moment stond er wel 6 bft. Ik zeil al tientallen jaren en kan dat daarom aardig inschatten. Ik viste met een 9' hengel en een streamer van zonker en arctic fox. Wat werpen betreft best te doen. Meestal houd ik dan de hengel schuin om buiten de baan van de streamer te blijven. Kort na het inzetten van de voorwaartse worp voelde ik KLONK op mijn achterhoofd. Door een vlaag was de streamer op mijn achterhoofd gekomen en de 6/0 Gamakatsu haak boorde zich dwars door een toch wel stevige kapuchon en bleef vervolgens steken in het dubbele klittenband van mijn vispet.
Ik heb er gelukkig niets aan overgehouden, maar op zo'n moment realiseer je je wel dat vliegvissen toch wel gevaarlijk kan zijn..... 

jelle

spanende sport toch ;D
heb er ook al eens koppijn door gehad ::agree::
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

HappyFisherman

Twee jaar geleden ging ik onderuit op een spiegelgladde bevroren ondergrond. Hengel maakt een zwieper en de streamer (in de val losgeraakt uit het verkasoogje) knalt keihard tegen mijn neus (die kun je ook nog wel een keer raken...). Dikke mazzel dat het net de goeie kant van de streamer was, anders kon ik met een kanarie in m'n neus naar het ziekenhuis rijden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Willem

Ja kom je goed mee weg dan  ;D

Had het vorig jaar met een EP streamer met plastic oogjes, tegen m'n achterhoofd. Goed koppijn van gehad  :P

Heb wel altijd de zonnebril op, vooral met snoek. De wind heeft toch behoorlijk wat vat op zo'n streamer.

Sieger

Het kan nog ongelukkiger (of dommer eigenlijk).....

Vorig jaar tijdens een demo speycasten wil ik in een verloren uurtje kijken of ik een visje kan vangen op de 'put' waar we bezig zijn....

Nieuwe leader eraan en een muddler uitgezocht... Mooie losknoop en voor het vasttrekken even natmaken.... Nylon in de mond en heen en weer... auw prik.... puntje erin... Ach dat gelijk weer terug.... Euh.... Niet dus... tot aan de haakbocht zat de haak al vast in mijn vlees... Uiteraard met weerhaak...

Doordrukken en afknippen was de enige manier om hem eruit te krijgen. Gelukkig waren er mensen om me te helpen....  :-[




Sieger

Gerrit59

Komt nog bij dat ik een plek aan de overkant wilde aanwerpen. Had daarom toch wel ongeveer 15 meter lijn buiten de hengel. De streamer had daardoor bij de laatste voorwaartse beweging ook de nodige snelheid .......

Sieger

Bij het werpen tot nu toe "gelukkig" alleen nog maar getroffen door Tungsten nympfen.... Op zo'n moment altijd blij dat ik mijn pet op heb...


Sieger

Hilco de Visser

misschien wel handig om tussen al die handige flesjes floatant die handige tippet dispenser ook een klein flesje wondontsmettings middel ergens in te steken of bij te hangen ............

morgen meteen naar de drogist ::goodjob::

FlueFisker

Blij dat ik een bangebroek ben, ik druk altijd de weerhaak plat  ;D ;)
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

HappyFisherman

Quote from: Sieger on January 08, 2014, 21:04:15
Nylon in de mond en heen en weer... auw prik.... puntje erin... Ach dat gelijk weer terug.... Euh.... Niet dus... tot aan de haakbocht zat de haak al vast in mijn vlees... Uiteraard met weerhaak...
Doordrukken en afknippen was de enige manier om hem eruit te krijgen. Gelukkig waren er mensen om me te helpen....  :-[

Dat heb ik een keer gehad met een karperhaak en de dokter had 2 tangen nodig om em er weer door te drukken :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: Hilco de Visser on January 08, 2014, 21:12:15
misschien wel handig om tussen al die handige flesjes floatant die handige tippet dispenser ook een klein flesje wondontsmettings middel ergens in te steken of bij te hangen ............

morgen meteen naar de drogist ::goodjob::

Heb (bijna) altijd een klein EHBO tasje bij... (en dat is nog waar ook... ;) )


Sieger

Heintje Davids

Jaren geleden ooit een platgeknepen nimfhaak in mijn hoofdhuid. Lijn afgeknipt en doorgevist en thuis met wat trekken er uit gehaald. Een jaar of 3 geleden een vlieg waar de weerhaak nog van platgeknepen moest worden, tijdens het aanknopen in mijn vinger gekregen omdat een of andere sukkel door mijn lijn liep. Door een Noorse dokter onder verdoving eruit gehaald wat gelukkig door de goede Noorse ziektekostenvoorzieningen (ja, ook voor buitenlanders) bijna niets kostte. En ook ooit mijn broer naar het ziekenhuis gebracht met een vlieg in zijn vinger; toenmalige kosten voor het uithalen, de verdoving en, geloof het of niet, het gebruik van de operatiekamer, ruim 200 oud hollandse guldens!
Pet of hoed dragen is noodzaak maar je zou soms ook wensen dat je altijd kevlar handschoenen droeg  :)

merijn1982

It's all in the game:-) heb mezelf ook al wel eens voor me kop gegooid. Ook wel eens een nimf in me nek geprikt door een windvlaag en wat gestuntel van mijn zijde lang geleden. Pet draag ik daarom altijd. Bril te weinig eigenlijk...
Tight lines!!

MarcelN

Nooit last van, met snoeken heb ik zelden meer dan 10m eruit, de rest schiet je immers en weerhaken heb ik niet.

Gerrit59

Marcel,

Ik kan me herinneren dat ik laatst nog een mooi filmpje van je zag op/aan groot water.
Heb je  er in zo'n geval nooit meer dan 10 meter lijn uit?
Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik de meeste aanbeten ook binnen die afstand krijg.

MarcelN

Nee niet veel meer lijn idd (uit de hengel tijdens werpen), ik vis met een relatief zware/dikke en korte lijn(geen idee wat het is) met erg veel volglijn, dus die 20+ schiet je zo weg en ik vis nooit met zonkers, puur de lijn is mijn werpgewicht.
Maar soms komt de vis ook van ver hoor, net als gisteren 2 stuks, dan is het weer handig een eind wegzetten.
Mijn maten die met pluggen gooien, staan er versteld van dat ik net zo ver kom!

Bone F

Ik heb tijdens het Bone-vissen een keer een Gotcha haak 8 in mijn lip gehad met weerhaak. Hoewel het een vlijmscherpe haak was lukte het "doordrukken" niet. Uit een eerdere ervaring wist ik dat het ook een oplossing is om met een naald via de haakbocht naar de weerhaak te gaan en dan beetje bij beetje het weefsel over de weerhaak te wippen. Met een goede spiegel en een beetje moed gaat dat vrij goed!

Rossie69

daarom met veel wind.

blijft ik lekker thuis.

dan maar een watje.