Slip aan of slip uit ?

Started by Hilco, January 24, 2013, 16:51:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco

Mijn nieuwe #6 reel heeft een goed werkende slip .
Gefeliciteerd zou je zeggen , bedankt , maar ik vraag mij toch wel iets af;

lijn van de molen afhalen gaat lastig met de slip erop.
ok je haalt flink wat lijn van je reel af en gaat werpen, en dan slip erop.

Maar dan dan ben je vlieg/streamer aan het binnen strippen je hebt meter of 10 kijn voor je liggen en je krijgt een aanbeet.............
wat doe je dan nog met die slip?

je gaat toch niet steeds met je molen je vlieg /of streamer binnen draaien?

Oftewel de oplossing is zo simpel dat ik er overheen kijk .
of te wel een slip is helemaal niet zo nodig.

Ben benieuwd hoe het hoort/kan/gedaan wordt.


jelle

slip aan hilco
wanneer je een vette vis aan de lijn hebt probeer je de lijn op de reel te draaien en tegelijk en belangrijker de vis te drillen op gevoel
wanneer de lijn op de reel zit is het landen net iets gemakkelijker en veiliger maar dan moet de slip wel goed staan
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

rena

Eens met Jelle.
Zet je slip op een instelling die weerstand geeft maar ook los genoeg om je lijn af te halen.
Eventueel nadat je de lijn er hebt afgehaald wat vaster.

Vind je eigen systeem, als het goed voelt voor jou, dan is het goed.

weerwolf

op het oostvoorne of baggelhuisen (jawel in 1 adem) stel ik de slip losjes af. Ik geef wel extra lijn met de hand. Ik plooi mijn vinger en daar geef ik weerstand  mee ( de enkele keer dat een vis er tussenuit gaat)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Team

Quote from: Hilco on January 24, 2013, 16:51:32
Mijn nieuwe #6 reel heeft een goed werkende slip .
Gefeliciteerd zou je zeggen , bedankt , maar ik vraag mij toch wel iets af;

lijn van de molen afhalen gaat lastig met de slip erop.
ok je haalt flink wat lijn van je reel af en gaat werpen, en dan slip erop.

Maar dan dan ben je vlieg/streamer aan het binnen strippen je hebt meter of 10 kijn voor je liggen en je krijgt een aanbeet.............
wat doe je dan nog met die slip?

e gaat toch niet steeds met je molen je vlieg /of streamer binnen draaien?

Oftewel de oplossing is zo simpel dat ik er overheen kijk .
of te wel een slip is helemaal niet zo nodig.

Ben benieuwd hoe het hoort/kan/gedaan wordt.


vroeg mijn vrindin ook gisteren
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

Quote from: weerwolf on January 24, 2013, 17:39:32
op het oostvoorne of baggelhuisen (jawel in 1 adem) stel ik de slip losjes af. Ik geef wel extra lijn met de hand. Ik plooi mijn vinger en daar geef ik weerstand  mee ( de enkele keer dat een vis er tussenuit gaat)

dan gebruik je de slip dus eigen lijk maar amper?


Hilco

Quote from: speycast on January 24, 2013, 17:04:56
nou Hilco als je het niet erg vind hou ik liever mijn Slip aan met dit weer

;D


maar ok ,ik slaan aan de vis hangt ,  dan zou ik  de lijn met mijn rechterhand moeten fixeren tegen de blank  en de hengel heffen om de lijn strak te houden en met links  snel lijn op de reel draaien?

Koen

Hilco, Slip los zetten, genoeg lijn van de reel halen, slip instellen, werpen, vis vangen, slip gebruiken, blij zijn als ie in netje zit, slip los zetten, lijn van je reel halen, slip instellen, werpen, vis vangen etc etc etc.

Gerrit72

#8
Quote from: speycast on January 24, 2013, 17:04:56
nou Hilco als je het niet erg vind hou ik liever mijn Slip aan met dit weer

;D Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de topic titel zag, je was me voor :)

Hilco, tot op heden heb ik niet e e n vis gehad, die echt veel lijn nam. Lijn glijdt wel eens stukkie door je vingers, maar bijna nooit zover dat ik de 'losse lijn' op heb en op de reelslip dril. Bij de meeste vissen vind ik het niet de moeite snel je lijn op te draaien, om contact met de reel te maken. Gewoon drillen op het handje dus.

Mijn slip staat dus altijd relatief 'los'. Bij een dikke beer kun je altijd met de hand bijremmen, of slip strakker draaien (maar dat zal niet vaak voorkomen).

Misschien dat de buitenland jongens je er wat over kunnen vertellen (lijkt me dat je daar met de grote/snelle vissen je slip regelmatig nodig hebt).

quote: maar ok ,ik slaan aan de vis hangt ,  dan zou ik  de lijn met mijn rechterhand moeten fixeren tegen de blank  en de hengel heffen om de lijn strak te houden en met links  snel lijn op de reel draaien?

Inderdaad, zo zou het kunnen (maar is eigenlijk niet nodig).  Misschien bij dikke karpers, of als je erg licht vist (op groter vis).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Koen

Quote from: weerwolf on January 24, 2013, 17:39:32
op het oostvoorne of baggelhuisen (jawel in 1 adem) stel ik de slip losjes af. Ik geef wel extra lijn met de hand. Ik plooi mijn vinger en daar geef ik weerstand  mee ( de enkele keer dat een vis er tussenuit gaat)

Dat had ik ook op OVM, maar toen kreeg ik op mijn flikker van Rob, slip moet goed strak zitten, anders wordt het beestje nooit moe. visje was wel 65cm.

Koen

moet er dan wel bij zetten dat het dus met forel was, met snoek gebruik ik de slip amper maar dat komt vaak ook omdat ze niet ver kunnen in de kleine slootjes en je met een #8 vist :P

HappyFisherman

OF je krijgt, als je de slib te los hebt, een pruik op je reel! (En moet een ander die teringzooi weer uit de knoop halen)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

Op die reel zat niet eens een slib, die zaten 15 jaar geleden nog niet op de beginnersmodellen :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

#13
Slip zo straks dat hij net onder de max. trekkracht van de vis Tippet staat... Tsja dat helpt, maar zo redeneerde onze gids in Ierland wel tijdens het zalmvissen... Dus eerst weerstand door de hengel, dan reel en dan moet de vis wel door de weerstand heen kunnen zwemmen anders breekt hij "gewoon" de tippet of slaat de haak uit de bek....

(heb het inmiddels bij een dril van een snoek aan een jerkhengel gezien.... Slip helemaal dicht gezet en de vis trekt de haak gewoon uit de bek.... of in het ergste geval scheurt de bek uit....)

Maar in Nederland zijn er maar weinig vissen waar ik daar rekening mee houd... Regenbogen op Baggel (die nieuwe groooootttteee). Ronde Bleek en voor de Roofblei.... De rest gewoon op de hand....


Sieger

Sieger

Ja je hebt gelijk... als je met 10/00 vist op zalm zal het niet veel helpen als je zo je slip hebt afgesteld...  ;D ....

(zal het ff aanpassen.... ;) )


Sieger

weerwolf

Quote from: Rob van H. on January 24, 2013, 17:54:56
dan heb je op het OVM nog nooit een grote vis gehaakt Roelof, als je dat op die manier doet lazeren je vingertoppen in het water, die worden zo van je klauwen afgesneden. of je verbrand ze tenminste!!!

op het OVM zet ik hem altijd zo zwaar af dat de vis geremd word, en juist niet te licht!!!


Valt wel mee Rob, laats in baggelhuizen nog een forelletje van 3 kilo gevangen op mijn #4tje. Gaat allemaal prima of ik voel mijn vingers niet door de kick!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

W3stland

Je kan best bij remmen met je hand maar dat gaat veel meer met schokjes als dan wanneer je je slip gebuikt. Als ik een dikke vis heb wil ik die niet met de hand remmen en lijnbreuk krijgen.. Ook als de vis er vandoor gaat en je losse lijn al uit je hand trekt moet ie niet op snelheid zijn en een zware slip tegenkomen. Die slip is juist ooit uitgevonden tegen lijnbreuk..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

weerwolf

dat hangt ook weer af van de stugheid van de hengel. Een soepele hengel zal die "klappen" probleemloos opvangen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Raymond

Jezus zeg, één vraag, zoveel mensen die antwoorden, zoveel verschillende antwoorden... ;)

Ik zeg, verwacht je grote/sterke vis, slip gebruiken! Zelfs als ik met mijn 3-tje vis op beken in het buitenland, dan stel ik hem nog af. Als ik een wat grotere vis haak op 10/00 of 12/00, dril ik de vis nl. meestal ook direct op de reel. En met dunne(re) tippets leer je pas waarom een slip zonder te haperen moet starten, iets wat heel erg onderschat wordt.

B.t.w, Hilco, de meeste reels hebben een vrije indraai ondanks dat de slip staat afgesteld. En een juiste slipafstelling op een #6 is echt niet zo zwaar dat je geen lijn van de reel krijgt afgetrokken...

Maarrrrr..., ieder zijn eigen mening. Succus!
::wtf::

Hans-oet-remunj

#19
Kijk eens naar een klassieke zalm reel, bv de hardy marquis. Super sound die dingen, en oerdegelijk.

Daar kun je zalmen van 20 kg mee sleuren. Nee das me nog niet gelukt :) Maar orde grootte een kwart tot halverwege dat gewicht heb ik vaak zat gevangen met gebruik van een marquis. 

Op die marquis zit een eenvoudige 'slip'. Die loopt an sich soepel en regelmatig. Maar stel ik niet echt stroef in (vraag me ook af of dat wel kan). Hoeft ook niet, bij die klassieke koffiemolens dril je op de druk die je bijstelt met je handpalm (op de rand van de reel). Maw je stuurt de druk van je slip niet via een knopje, maar direct met je handpalm.  (De slip van die marquis stel ik licht in, getuned op het managen van de lijn tijdens werpen / vissen, een lange deel binnen geviste lijn moet bv niet de backing van de reel gaan trekken door de druk vh stromend water, verder staat ie vrij licht ingesteld, dus niet op het drillen )

Mijn mening: zo'n ouderwets systeem is veel directer en sensationeler dan zo'n moderne slip... Maar das weer een andere discussie

T' kan je overigens wel wat kleine brandwonden opleveren als je nog geen eelt hebt..... :)


Gert

Het is al eerder genoemd door Bram: als je geen slip gebruikt bij het lijn van de reel trekken is de kans op een pruik levensgroot aanwezig. Maar ook dat de lijn een stukje in tegengestelde richting zit opgespoeld, en dat zie je niet direct. Dus alleen daarvoor stel ik m'n slip altijd al goed in.
Ik snap dan ook niet de redenering "slip los, lijn eraf trekken, slip vast(er) zetten".
Ik heb waarschijnlijk m'n grootste forel ooit verspeeld doordat m'n lijn niet goed op de reel zat gespoeld, de lijn trok zichzelf vast op de reel doordat er een stuk lijn te los op de spoel zat, en de lijn onder die ruime lussen kwam.

Dus daarom: een juiste afstelling van de slip is wat mij betreft nog belangrijker op het moment dat je de lijn van de reel trekt, dan wanneer je er een dikke vis op hebt. Bovendien: lijn aftrekken tijdens het werpen EN je spoel met 1 hand afremmen - volgens mijn berekeningen heb je daar 3 handen voor nodig :o

Groet,
Gert

Hilco

Zoals ik het lees is de spoel afremmen met je hand puur een handeling die plaats vind tijdens de drill en niet tijdens het falsecasten.

Bij de opmerking/vraag van mij slip er op slip er af moet je wel rekening houden dat de vraag komt van een Tenakavisser  dus reel met slip is compleet nieuw voor mij  ::new::

Gert

Daarom ook mijn uitgebreide antwoord Hilco ;)

Rick

Sowieso altijd de slip er op.  Daar is ie voor..  Bij het lijn afnemen voor het werpen is het wat zwaarder maar als de pleuris uitbreekt ben je blij dat de slip goed staat.
Ik moet er niet aan denken dat ik op de bosbaan een 25 pond schupkarper met handpalming zou moeten drillen.   Ik heb eelt genoeg maar daarna waarschijnlijk niet meer..
Het is gewoon een kwestie van gewenning.  Als ie goed afgesteld staat kan er niet veel mis gaan..

Troutbuster

De slip van "onze" reel(tje)s is voor veel visserijen een overbodig item (voorn, baars etc)
Op OVM en bij grote forel op div. commerciele wateren kan een goed afgestelde slip wel van grote nut zijn en kan het verschil maken tussen landen en verspelen!!
Geld ook voor het streameren op snoek (soms) hoewel de meeste snoeken, zelfs de grote dames, geen spectaculaire runs nemen!

Waar de slip wel een zeer belangrijke rol speelt is wan Hans zei, tijdens het vissen op Zalm
Dit gebeurt downstream en de hele handel staat, door de stroming. dusdanig strak dat een goed afgestelde slip de eerste klap van de run op moet vangen.
Ookal wordt de vliegenlijn tussen startoog en reel in een lus gehouden (als buffer voor de eerste klap van de aanbeet)

Dit fenomeen geld hetzelfde voor het klassieke nattevliegvissen "down and across"!!
Ook hier speelt een goed afgestelde slip een grote rol omdat ook hier de lijn, leader en vlieg combi, snaar strak in de stroming staat
Niet goed afgesteld, kan lijnbreuk geven bij de eerste de beste aanbeet, en geloof me, die zijn kneiterhard!!
Vooraf goed afstellen (vlieg aan een hekje ofzoiets, lijn uitlopen en spanning zetten) is een MUST!!

Gr

Jan
"Petri Heil"