Waden in het Europoort gebied

Started by Ben Tabak, October 25, 2018, 14:21:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben Tabak

Hoi,
Een tijdje geleden werd ik, tijdens het zeebaars (vlieg-) vissen in de Europoort, staand in het water onder aan het talud, weggestuurd door een "Port of Rotterdam" boot van het Havenbedrijf omdat dit niet zou mogen. Was geen aangename discussie......

Ik heb daarop een klacht ingediend bij het Havenbedrijf en die is, moet ik zeggen met complimenten aan het Havenbedrijf, heel netjes behandeld.
Eerst volgde een dag na de ingediende klacht een telefoontje over dag en tijdstip en welke boot, en zojuist, uitvoerig telefonisch toegelicht, de "uitspraak":

Het is niet verboden "zolang het scheepvaartverkeer niet in gevaar gebracht wordt". En dat is niet aantoonbaar en dus is het niet verboden. Daar had ik dus gelijk in en "het mag". Fijn om dat nu ook formeel te horen.
Maar zodra het scheepvaartverkeer belemmerd wordt doordat een onoplettende sportvisser wegspoelt ontstaat er dus wel degelijk "gevaar voor het scheepvaartverkeer".

Bij deze dus wel een welgemeend advies......:
Wees bij het fint- en zeebaars vissen zeer alert en hou elkaar scherp. Zodra er een incident ontstaat zou een toekomstig verbod niet uit te sluiten zijn! Zodra een boot van formaat nadert: flinke stappen achteruit!

Groet, Ben

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Ochi

Hoi Ben,

Op de plek waar ik jou 2 jaar geleden tegen kwam tijdens de zeebaarsvisserij heeft deze dienst tot 2 keer toe mijn touw verwijderd waar ik mee naar beneden en omhoog klom. Het touw hing uit het zicht van bovenaf maar de diender liep er speciaal voor terug voor op de boot te stappen terwijl hij mij kon zien vissen. Het touw lag netjes in de bus en de diender was met de boot mee. Goed om te weten dat ze de veiligheid hoog in het vaandel hebben. Dan kan ik er dus over klagen volgende keer dat ze mijn veilgheid in gevaar brengen door het touw weg te halen ;D

Greetz Ochi

Ben Tabak

Daarom vond ik het belangrijk om eens een formele uitspraak te horen. Degene die mij weg stuurde is hier ook op aangesproken!
Grt. Ben

hindrick

Hallo Heren,

Als kapitein van een zeeschip die regelmatig de haven van Rotterdam aan doet, en zelf graag ook een lijntje strekt. Ben ik er verbaast over hoe weinig mensen er vissen zonder reddingsvest en dan zeker tot hun middel in het water staan. Het gaat al snel over duizenden tonnen water die verplaats worden en dat hou je niet tegen.

ik wil dan ook mensen op het hard drukken  gebruik alstublieft een reddingsvest. 
u weet het niet misschien maar er wordt door de meeste schepen en loodsen al wel degelijk rekening met u gehouden als u daar staat.
dit om dat wij u einde niet willen verspoedigen.

geniet van deze hobby maar doe het veilig.
mvg
Hindrick

jo flyfishing

Goed om te weten.
Het is en blijft inderdaad uitkijken, hoewel ik vind dat de gele loodsboten voor meer golven zorgen dan de grote zeeschepen.
Waterverplaatsing vind ik meer een probleem op bvb hartelkanaal met de grotere binnenschepen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ben Tabak

Bedankt voor de tip Hindrick en mooi dat je dat hier meldt!

Helemaal eens dat we met z'n allen moeten zorgen voor veiligheid waarbij ik er redelijk van overtuigd ben dat de meeste (vlieg-) vissers al erg alert zijn.

Grt. Ben

Martijn

Ik heb wel eens bij de langtong gevist, welk deel van het water goed toegankelijk is en welk deel niet (en hoe waar wanneer welke stroming loopt), weet ik niet... ik blijf dus maar op de kant staan  :o

@Hindrick, puur uit interesse, op welke manier wordt er door schippers rekening gehouden met vissers die in het water staan? Moet ik dat zien dat schippers elkaar waarschuwen (dat er kan worden gekeken of er nog evenveel vissers staan als je voorbij bent gevaren :-)) of wordt er wijder- of langzamer gevaren?