Noorwegen - juli/augustus 2015

Started by Scaramouche, January 30, 2015, 14:50:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Twan

Quote from: Jan Vlieg on July 23, 2015, 23:46:59
Zelf zit ik al een tijdje wat noordelijker,maar een goede kennis die net is gekomen en een dagje in Koppang heeft "uitgerust", heeft daar goed gevangen.
Totaal iets meer dan 80 vlagzalmen, allemaal droog met daarbij knappe veertigers. Wel veel "knuten" en denk erom, ook voor je gezelschap, dat je je warm kunt houden, in- zowel als boven water.

Klinkt goed. Ik heb alleen maar slechte ervaringen gehoord vanuit koppang qua vangsten. Eerste en 2de week van deze maand, schijnt niet best te zijn geweest daar.

Steelhead

Quote from: Scaramouche on July 24, 2015, 00:01:13
Met de knutters heb ik al rekening gehouden, ik heb Schotse paardenmiddelen bij me. En ik neem ook winterkleding mee dus ik kan alle weertypen aan.

Ik ben benieuwd! In IJsland had ik temperaturen van 5/7 graden terwijl het hier begin juli 35 was! Uiteraard diverse lagen meegenomen, maar af en toe met een zeemist was het goor koud! Die mist ging overal door heen!
Maar wel mooie vis gevangen:


En als de wind ging liggen en de mist optrok werd het iets warmer. Maar dan kwamen die knuten! Met miljarden meteen. Dus netje om en nimph wisselen voor een droge vlieg want dan begonnen ze te azen:


Maar je gaat in elk geval naar een prachtig land met een natuur die zijn weerga niet kent!
Have fun!
my best memories are not that old!

Marco B

Eind vorige maand hebben we daar een 3-tal overnachtingen gehad. Van wat ik om me heen hoorde waren de vangsten op dat moment alleszins redelijk omdat de waterstand relatief laag was. Na 1 dag viel er vrij veel regen en was de rivier alweer ruim een halve meter gestegen en liepen de vangsten behoorlijk terug. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat je daar behoorlijk afhankelijk bent van de waterstand. Niet dat je met hoog water niets meer vangt; het probleem is dat je dan over redelijk wat plaatselijke stekkenkennis moet beschikken. Gewoon even met Edward praten. Hij kan je de nodige informatie verschaffen zodat je toch nog een aantal leuke visdagen door kan brengen. Zelf heb ik er overigens niet gevist; vond het niet de moeite waard om mijn hengels tevoorschijn te halen, maar gelukkig is iedereen anders :) .
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Scaramouche

Zo, we zijn weer terug van het mooie Noorwegen.

Eerste week in Kvennan was geweldig: ik heb vooral in de avonduren gevist en elke dag wel iets gevangen. Geen idiote aantallen, slechtste dag was twee vissen, beste dag was 7 of 8 vissen (tel kwijtgeraakt...  ::) )

De camping was lekker rustig, we hadden een nette cabin met alle gemakken (elgstua, de enige met douche en toilet geloof ik) en er waren veel vissers. Naast ons huisje zat nog een groep Nederlandse vissers, maar die moesten vanwege wel heel trieste omstandigheden eerder weg; een van het gezelschap was op de eerste dag onwel geworden en overleden.  :-[

Ik ben voornamelijk in de buurt van de camping gebleven. Het water stond vrij hoog door de regen van de week ervoor. Gelukkig bleef de rivier helder. Het maakte het waden wat moeilijker en in mijn eentje doe ik het dan rustig aan zonder risico's te nemen.

In de avonden hoefde ik maar 1 vlieg te gebruiken: een F-fly of iets wat daar op leek. Maat 14-16, kleur wit of lichtgeel. Rustig een paar keer over de geultjes laten driften, soms pakten ze de vlieg pas na de 5e of 6e drift. De vissen waren prachtig, in topconditie en mooi donker gekleurd. Het merendeel zat tussen de 30 en 40 centimeter, en ik heb denk ik 6 40+ vissen weten te vangen. Grootste vis was 45cm.

Overdag had ik succes met black and silver nimfen, een gnat en een Dyret die het prachtig deed in wild water en die bizar hard werd genomen door een 41cm vis. Ook een maat 12 steenvliegnimf leverde een paar visjes op.

Grootste frusttratie was de kolossale vis (50+) die twee keer naar mijn maat 16 Gnat steeg, en hem zichtbaar afkeurde. Een maat 20 gnat wilde hij wel hebben, vier keer achterelkaar zelfs, maar ik presteerde het om die vlieg ook vier keer uit zijn bek te trekken  >:(. Maar goed, wel een prachtige herinnering en die puzzel los ik de volgende keer wel op. Om het feest compleet te maken kwam die vis op een gegeven moment op minder dan een meter afstand van me lekker met zijn vin omhoog in de stroom staan. Ik kon hem bijna schoppen...

Tweede week in Laerdal was minder. De fjord leverde geen vis op en ik kon geen dagtickets krijgen voor de Laerdal rivier. Wel vanaf de brug grote zalmen en zeeforellen de rivier op zien trekken, dus dat is goed nieuws. Ik heb twee tripjes gemaakt naar een bergmeertje, dat was behoorlijk bikkelen maar het leverde wel een paar visjes op. Niet de aantallen die ik in gedachten had maar in ieder geval niet geblankt. Grote langpootmuggen (maat 8/10) lang op het water laten liggen was het beste recept. Veel vissen waren te klein om de haak te pakken maar de actie is natuurlijk altijd leuk.

Nog even wat sfeerplaatjes voor het mooi:

















Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hidde

Leuke plaatjes! En prima gevangen toch? Zal mijn foto's ook eens droppen een dezer dagen.
Zelfde maat vlagzalmen en bijan alles op de f fly idd,op de rivier dan..