papierklem

Started by glenn, January 06, 2011, 22:39:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

glenn

Ik ondervind "een beetje" >:( problemen met de 'papierklemmethode'  - om bvb toch té lange fibers te gebruiken als hackle - als ik ze probeer zoals ik lees bij oa Wim Alphenaar. Weet mss iemand hier een linkje oid om het wat visueel voorgesteld te krijgen? Theoretisch zit ik goed maar draai fameus de soep in bij de praktijk  ;). Alvast bedankt en gegroet, Glenn : na bevroren opnieuw verzopen...  :(.

Sieger

#1
Dag Glenn, misschien kom je hier verder mee?

Marc Petitjean Magic tool steelhead fly demo


Sieger

glenn

Thx Sieger! Niet echt wat ik bedoelde maar je zet me wel op 't spoor - ik had het veel kleiner en fijner voorzien en denk dat het daarom aangewezen is de draad te splitsen ipv een lus te gebruiken...? momenteel daar de geschikte draad niet voor vrees ik,zo gauw ik kan probeer ik het zo eens.
Nogmaals bedankt
mvg glenn , die nadenkt en mss dan toch die tool aanschaft  ;D

A{b}r{a}xa{s}

fraai filmpje inderdaad, en je hoeft echt niet alleen met korte/kleine fibers te werken.

Rossie69

Glenn waar gaat het in de praktijk fout dan ?
als je de lus om je haak draait met die fibers,strijk je deze dan ook wel elke keer naar achteren toe ?

mischien een voorbeeld van een vlieg van je ?

glenn

Kom niet tot een vlieg Rossie  :(. Valt uit elkaar voor ik het rond de haak kan draaien,fibers komen los uit de lus eigenlijk. Heb ondertussen een filmje gevonden van ene "jpdessaigne" en daar leer ik toch ook weer wat van  ;).  Hopelijk kom ik er vanavond nog toe om nog wat te proberen!  Denk dat ik te weinig "overschot" laat aan de ene kant van de lus waardoor het materiaal gemakkelijk wegglijdt.... plus simpelweg de handeling in de vingers krijgen natuurlijk  :). Voel een serie opkomen :).  Bedankt en hopelijk kan ik snel zeggen dat ik eruit ben.

Sieger

Heb er zelf nog nooit mee gewerkt, mar wat ik ervan heb gezien 'doen ze het' met alle formaten CDC/Marabou etc... Ik zie overigens (tot nu toe) alleen mar mensen die er een gesplitste draad voor gebruiken. Misschien dat een lus te weinig klemt... ???

(ik roep maar wat...)


Sieger

HappyFisherman

Je moet er idd wel voor zorgen dat je die lus erg strak houdt. Ook goed opdraaien/spinnen, zodat de fibers die je gebruikt als het ware vast gaan zitten in de lus. Succes, wel mooi om zoiets nieuws te proberen!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

Net wat Happy zegt,lus opspannen/antrekken dan draaien.
en dan is het ook de bedoeling dat je deze strak houd ook tijdens het wikkelen,dan alle fibers naar achter te wrijfen,bij elke slag.

als je deze methode pas doet,dan kun je het best eerst met een lusje probren,splitsten van je draad,komt vanzelf wel.

maurice

heb nu zelf ook die tool, echt geweldig om mee te werken.
het gaat mij nu stukken beter af dan met de papierklem.
daarmee had ik de handdoek al in de ring gegooid.

en de manier van werken met een lus gaat steeds beter.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

je kan die mpj klemmetjes ook los kopen.
ongeveer 5 euro meende het.

zekers handig

HappyFisherman

Idd ook tijdens het spinnen goed strak houden! Ik heb het tot nu toe zonder klem gedaan, rechtstreeks van de veer af (met chickabou en marabou) en da's wel geklooi, maar het lukt wel. Je kunt het volgens mij ook het beste zo vaak mogelijk spinnen, want daar wordt het geheel alleen maar strakker van en kun je de fibers ook goed naar achter strijken zonder problemen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

glenn

Bedankt jongens! Begint te lukken hier, dankzij alle input hier  ;). 't Is nog worstelen maar dat is wel normaal vrees ik   :).  Ik had een 'speciale' klem maar die heb ik geruild voor een zelfbouw die ik vanmiddag gefabriceert heb (baas kijkt toch niet mee  ;)). En nu maar oefenen zeker?
Bind ze en hopelijk snel vangen ook!