Programma Vliegvissers.nl-Binddag... 21 januari 2012 in Apeldoorn...

Started by Sieger, December 28, 2011, 20:21:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Datum Binddag: Zaterdag 21 januari 2012 (van 10-17 uur)..

Locatie: Wijkcentrum De Stolp, Violierenplein 101, 7329 DR Apeldoorn

Parkeren is gratis en ruim voldoende en het is goed met OV te bereiken...

Kosten: €12,50 (betalen bij binnenkomst...)

Er hebben zich inmiddels 60 mensen aangemeld en dat maakt ons toch wel een beetje trots! In los verband zo'n groot aantal mensen bij elkaar krijgen die een zelfde hobby hebben en dat graag met elkaar willen delen, is uniek...! Laten we er een mooie en vooral gezellige dag van maken....!

(inschrijven kan hier uiteraard nog.... Vliegvissers.nl-Binddag... 21 januari 2012 in Apeldoorn )

Bind-programma:

Materiaal
Dit jaar is er geen sponsor voor het materiaal dat bij de bind-workshops gebruikt wordt. Neem dus je eigen materiaal mee. De meeste vliegen kunnen worden gebonden met materiaal dat de meesten van ons wel "op voorraad" hebben...

De binders hebben waar nodig een lijstje gemaakt, zodat je zelf kunt zien wat er zo'n beetje gebruikt wordt...


"Johan geeft ze vleugels..."
... voorbeelden van wat je met vleugels kunt binden, zoals de Meivlieg, Daddy Longlegs of Sedge...

Johan bind vandaag een aantal vliegen met vleugels, laat je zien welke bindtechniek hierbij nodig is en staat je met raad en daad bij...

Materiaal:
Johan sponsort zelf de vleugels die bij het binden gebruikt worden (voor de mensen die mee binden...)


"Jan laat ze zwemmen..."

Jan laat zien hoe je klassieke natte vliegen kunt binden, maar verteld ook graag waar en hoe je er me kunt vissen...
Dus: Peter Ross, Green Peter, Dunkeld, Butcher.... Ze komen allemaal langs en als je vragen hebt... stel ze vooral...!

Materiaal:
•   Haak liefst een wat dikker, zwaarder exemplaar, standaard lengte en " wide Gap" bv. Kamasan B175
•   Vleugelveren en slagpennen van Gans, Kalkoen, Fazant (vrouwtjes) en Eend zijn erg geschikt voor vleugels van  " Winged Wets"
•   Voor hackles zijn de zogenaamde " India Skinnetjes"  welke in de grootst mogelijke kleurstellingen te koop zijn, prima geschikt voor "gepalmerde" natte patronen en voor keel hackels
•   Dubbing van haas of konijn, seals fur, of wol in de meest uitlopende kleuren, zolang de dubbing maar goed water opneemt, en lekker " levendig" is !!
•   Ribbing materiaal, het ligt aan het soort water! Klinkt raar maar als men bv. op zout (OVM) water vist zijn de mylar tinsels en de kunststof ribbings niet echt geschikt. Deze verkleuren enorm door het zoute water en je patroon is naar de " vaantjes" Beter is om koper, zilver of goud (en ook in diverse kleuren zoals rood, groen chartreuse etc.) metaaldraad te gebruiken, het is sterker en verkleurd niet of nauwelijks. Voor diverse patroontjes wordt de "underbody" gemaakt uit goud of zilvertinsel (Wickhams Fancy, Butcher) welke weer geribd worden met metaal (goud/zilver) draad!
•   Staart materiaal en binddraad naar keuze, voor staartjes vaak wat hacklefibers, fazant(man) fibers, Goudfazant tippets, of synthetische materialen.

Wat betreft binddraad, persoonlijk vind ik het, het mooist om de kleur van het binddraad te " matchen" met de keurstelling van de natte vlieg, maar het is geen wet!

Jan heeft een mooie flyer gemaakt over Natte Vliegen en die is hier te downloaden... Jan laat ze zwemmen..


Hans Hilgers: Vliegen voor de Kyll (Eiffel...)

Hans bindt vandaag vliegen die het vooral in de Eifel erg goed doen en die daar al een lange geschiedenis kennen.... Voor wie gaat een must om ze in de vliegendoos te hebben.... Meedoen dus....

Materiaal:
1. Turkey Biots in de kleuren: brown, grey, green, blue dun
2. Whiting Hen, b.v. dyed dun, brown
    (je kunt hier ook Hanenhackles gebruiken..)
3. Ribbing: Copper Wire Fine, UNI-French XS Gold, Fine Silver Wire
4. Whiting  Rooster Saddle:  Brown, Dun etc...
5. Lak,  Hans gebruikt graag Nagelak omdat dit snel droog is
6. Pauwenfibers
7. Pheasanttail


Met Joost de haven in.... Komt helaas te vervallen....

Joost is 's winters vaak in de haven te vinden en heft daar veel success met zijn 'Havenvliegen"....
Hij laat vandaag graag zien wat hij hier voor gebruikt en hoe hij ze bindt.....

In principe is een "haven-vlieg" te binden met materiaal dat iedereen wel in zijn koffer heeft..... maar misschien wel goed om wat zwaardere nymph-haken en tungsten kopjes mee te nemen....
Vaak worden er ook behoolijk felle kleuren als dubbing en staart gebruikt.....
Toch ook even een lijstje...:

De  Gordon:
Haak # 10 of 12
Witte ganze biot
Roze (ice) Dubbing
Roze tungsten

Dubbele Nelson:
Haak # 10 of 12
3 mm goldbead
lood draad .10
tinsel small
ice dubbing burned orange en light green
lichte kleur dubbing
grizzle hackle klein
gele eendeflank veertjes
fazantenveer


En verder.....

Rolf Renell
Rolf komt samen met Hans uit Duitsland... De hele Eifel en een heleboel ander Duits water kent hij als zijn broekzak (ook veel water in de rest van de wereld trouwens...) en hij geeft jullie die dag graag tips, waar en hoe te vissen... Een echte vraagbaak....
Ook met vragen over je hengel/lijn combi of wat werpaanwijzingen kun je bij hem terecht.... Maak er vooral gebruik van...!


Films....
We proberen een deel van de ruimte zo in te richten dat er de hele dag door films te zien zijn... Once in a Blue Moon, The Source, A Backyard.... die zijn er in elk geval.... ;)

2e Hands Tafel
Ok dit jaar weer een tafel waar je de 2e hands spullen te koop aan kunt bieden.... In principe alles via "zelf-regulering" dus niemand achter een kraam en de verkoop regel je onderling....

Verloting
We hebben een aantal prijsje bij elkaar weten te sprokkelen die we deze dag gaan verloten... Lootjes zullen hiervoor tijdens de dag te koop zijn....

Werpen, hengels, lijnen uitproberen...?
Bijna vergeten, maar we hebben ook gesproken over het proberen van hengels etc... Als daar behoefte aan is, dan kan dat natuurlijk... Buiten is voldoende ruimte en ook water om dit te gaan doen....

En verder is het vooral aan ons zelf om er weer een perfecte dag van te maken.....! Wij kijken er naar uit....!



Sieger

ErickW

Een heel mooi programma, ik heb er zin in........ook in de gehaktballen natuurlijk ;-)

Rossie69

ziet er goed uit Mensen.

ga ook even bij Jan ziet ze vliegen kijken en meedoen :)
natuurlijk ook Johan weer zijn kunsten bekijken,tijdens zijn vleugel inbindt programma.

heb dr zin in.

en om jullie ook weer ff te plagen ;)

HappyFisherman

Dat vleugelverhaal staat mij ook wel aan :) Ik heb d'r zin an!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arno

He nou was er 1 waarvan ik hoopte dat hij af zo zeggen maar die heeft er nu al zin in om ons te plagen.
nou mensen ik heb er nu ook al zin in en ik hoop dat een ieder die zich tot nu toe heeft opgegeven ook daadwerkelijk gaat komen
dan word het vast een hele gezellige en leerzame dag.

Gr Arno

Rossie69

nou als jullie geluk hebben.
is dat ook zo.

mn vrouwtje moet onder het mes in deze week,dus is weer afwachten.
Van hoe lang het gaat duren,tot ze naar huis kan.

dus mischien heb jullie geluk.

:'(

ps Arno ?
je mag ook gelijk wel zeggen,dat je een hekel aan me hebt.


Inderk

Nou sterkte Henk!
Helaas kan ik er ook niet bij zijn, vanwege een verjaardag van mijn zoon.

Die vleugel inbinderij van Johan heb ik ook al wat van gezien toen hij te gast was bij ons op een binddag bij de NNVV

Volgend jaar hoop ik er bij te zijn!
Dan wil ik wel weer aan de slag met beginnende vliegbinders, om de basistechnieken bij te brengen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Sieger

Quote from: Rossie69 on December 28, 2011, 22:40:36
nou als jullie geluk hebben.
is dat ook zo.

mn vrouwtje moet onder het mes in deze week,dus is weer afwachten.
Van hoe lang het gaat duren,tot ze naar huis kan.

dus mischien heb jullie geluk.

Nee zou ik dikke pech vinden Henk... hoop dat je erbij kunt zijn en dat de operatie goed verloopt... Sterkte ermee (en natuurlijk ook voor de dame...)


Sieger

Sieger

Ik was nog wat vergeten, dus ff toegevoegd... Zie het kopje Rolf Renell en Hengels, lijnen etc...


Sieger

peter

ziet er goed uit Sieger Arno ha ha zover ik het snap ...komt goed
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Sieger

Overigens.....

Hans Hilgers is een professionele binder met een zeer uitgebreid assortiment.... Neem eens een kijkje op zijn website..... http://www.fliegenbindewerkstatt-hilgers.eu/index.html
Meestal neemt hij ook wat dingen voor de verkoop mee dus...  ;)

En de vleugels van Johan... zijn ook te koop op de binddag....  :)


Sieger

Gretl

Mooi programma Sieger! Fijne jaarwisseling en tot de 21e.

gr.
Toro

Koen


maurice

komt er ook nog een hoekje met fotografie?
hoe zet ik mijn vlieg op de foto of zo iets?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

johannes


johannes

een maandje later had ik langs gekomen.

ga er van uit dat je heel de dag met de kamera rond loopt dan kan ik er later van genieten ;D

Sieger

En natuurlijk niet te vergeten.... Eén van onze sponsoren Maxwell and Strike, zal aanwezig zijn met producten en een stand...!



Sieger

aalbrecht

er staan bij hans geen haak maten of moet je zelf maar kijken waar je op bind  groetjes aalbrecht
vliegvissen is een passie

aalbrecht

ja die heb ik zat ?maar voor de jongens die er nog niet zo bekend mee zijn bert .leek het mee wel handig 
vliegvissen is een passie

marcelgoedhart

Ook wij hebben er ontzettend veel zin in! Ons eerste bijeenkomst met een behoorlijk aantal vliegvissers.

Voor de liefhebbers;

Wij stellen jullie in de mogelijkheid, indien er ruimte is, onze splitcanehengel te testen samen met een reel en 1 van de veel besproken GOEDKOPERE lijnen!!! Wij zijn zeer benieuwd naar jullie meningen!

Tot gauw!

Marcel
Richard

Rossie69

Quote from: Sieger on January 04, 2012, 18:14:55
En natuurlijk niet te vergeten.... Eén van onze sponsoren Maxwell and Strike, zal aanwezig zijn met producten en een stand...!


muisjes heeft ie ook ;)


maurice

Quote from: marcelgoedhart on January 04, 2012, 22:43:25
Ook wij hebben er ontzettend veel zin in! Ons eerste bijeenkomst met een behoorlijk aantal vliegvissers.

Voor de liefhebbers;

Wij stellen jullie in de mogelijkheid, indien er ruimte is, onze splitcanehengel te testen samen met een reel en 1 van de veel besproken GOEDKOPERE lijnen!!! Wij zijn zeer benieuwd naar jullie meningen!

Tot gauw!

Marcel
Richard

weet je dat zeker ;D
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69


marcelgoedhart

Hahaaha, we nemen de muisjes mee! Eens kijken of we nog wat kruimeltjes kunnen vinden!
Splinters gooien????
We hebben toch met echte vliegvissers te maken!

marc

die echte vliegvissers zijn best wel een bende grappenmakers ,brokken maken doen ze (meestal)niet . ;D ;D
ben zelf wel benieuw nar die lijnen waar zoveel over gezegd wordt
grt marc