wie kan mij helpen

Started by Dennis Bijvank, November 16, 2014, 18:15:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Maar ja, je hebt dan ook geen bericht gestuurd toen je een keer 's middags ging vissen waarschijnlijk. Hij kan natuurlijk niet blijven vragen of hij een keer mee kan gaan :)

Heintje Davids

Ha,ha... ja Gert, dat was wat. Vond het toen zo zielig voor die knul dat ie een oude glasstok had gekocht waar die helemaal niet mee overweg kon. Was zelfs nog zo gek om de verzendkosten voor mijn rekening te nemen en 2 maanden later stond ie hier en op MP te koop. Heb er maar nooit iets van gezegd want per slot van rekening mag iedereen zelf weten wat hij of zij met spullen doet. Heb me toen wel voorgenomen om iets voorzichtiger te zijn, maar aan de andere kant; 9 van de 10 keer maak je wel iemand blij dus het zij zo!
Heb hier ook wel boekjes over vliegbinden te koop zien staan die ik had weggegeven tijdens een binddag.
En deze knul vind ik niet eens zo erg. Hij biedt er nog iets voor in ruil aan. Zal van de week wel even kijken of ik nog iets heb liggen. Vermoed van wel.

wouter veuger

Quote from: Plantje on November 20, 2014, 15:42:36
Maar ja, je hebt dan ook geen bericht gestuurd toen je een keer 's middags ging vissen waarschijnlijk. Hij kan natuurlijk niet blijven vragen of hij een keer mee kan gaan :)


Hahaha,nee dat klopt idd,heb hem geen bericht meer gestuurd.

Denk ook niet dat hij nog met vliegvissen bezig is...

Gert

Quote from: Heintje Davids on November 20, 2014, 16:00:24
Heb er maar nooit iets van gezegd want per slot van rekening mag iedereen zelf weten wat hij of zij met spullen doet. Heb me toen wel voorgenomen om iets voorzichtiger te zijn, maar aan de andere kant; 9 van de 10 keer maak je wel iemand blij dus het zij zo!

Ik heb het sindsdien daarom voor mezelf een beetje aangepast:
Als ik iets weggeef of voor weinig verkoop, zeg ik er wel bij dat ik verwacht dat ze het zelf ook weer doorgeven of zonder winst doorverkopen als ze het niet meer nodig hebben, om zodoende ook weer een ander te helpen.
Tot nu toe alleen maar goeie ervaringen mee opgedaan.
En inderdaad: dan kun je iemand heel blij maken.   

Troutbuster

Het kan dus wel!!

Begin dit jaar, tijdens de Visma in Ahoy, stond ik in de stand van Kees Hamelink te helpen, en liep een vader met zoon tegen het lijf, (uit mijn Zeeuwse regio)
Zoonlief wilde gaan vliegvissen en schaftte een "beginnerssetje" aan

Een 9 ft #5/6 compleet waar hij "best veel kanten mee op kon" zei ik nog

Zelfde zoonlief trof ik in mei op onze 2 jaarlijkse workshopdagen van Lure and Emerger

Bloed fanatiek, bond de mooiste vliegen van de aanwezigen en 's middags ving hij op de Wranghe de meeste forellen van iedereen!!

Een potentieel toppertje in spé dus...

Zoonlief, (nog) 15 jaar jong, wou met alle geweld lid worden van Lure and Emerger, maar omdat het club beleid 16 jaar als ondergrens steld (een ieder die weet hoe gevaarlijk het water daar is weet waarom) kon dit toen nog niet!

Na veel lobby'en is het uiteindelijk gelukt om hem lid te kunnen maken van onze vereniging, mits onder begeleiding van een ervaren volwassene, maar...

Waar ik naar toe wil is het volgende;

Hij wilde gaan vliegbinden, maar had niks (15 jaar hè!) dus ik mijn immitatie regal 'gedoneerd" onder het mom van "eerst maar een bindplezier krijgen, en dan kan je altijd nog kijken of je verder wil"
Aldus aan het binden, ging het voortvarend
Vissen ook, want hij ving Brasems, voorns en baarzen aan zijn zelf gemaakte creaties echter de #5/6 was wel wat aan de zware kant voor dat soort visserij!!
Nou had ik nog een mooi 8ft #3 setje staan (Scierra HM2 met Okuma SLV en Lee Wullf TT #3) wat  al tijden onaangeroerd stond te "verstoffen" en dat setje mocht hij wel lenen en gebruiken in de afgelopen zomer met dien verstande dat hij er vreselijk zuinig mee om moest gaan want anders.....  :D :D :D

Goed hij aan de slag (vader verklaarde me voor gek om zo iets in bruikleen te geven aan een 15 jarig menneke, maar ik zag (en zie nog steeds) de vliegvis potentie in 'm dus....)
Intussen is hij lekker aan de slag, vangt forellen op de Wranghe, witvis op de "flats van Tholen" en de Merwede bij Woudrichem (ging mee met mijn "trainingssessie") en komt lekker in "vliegvismodus" en het materiaal???

Ach, hij heeft de vliegvistijd van zijn leven dus wat donderd t?? juist niks

Het is wel zo dat ik 'm intussen goed genoeg ken dat hij niet zomaar alles voor "zoete koek" aan nemt en ook de spullen die hij in "bruikleen" heeft op waarde kan inschatten dus....

Wat is er nou mooier dan dit soort beginnende jeugd op weg helpen??

Juist niks!!!

Dus....

Het kan wel

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit59

Dat is een heel mooi gebaar Jan! En als je dan ziet dat het goed uitpakt dan motiveert dat alleen maar.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je na een negatieve ervaring  wel goed nadenkt wat te doen als zich een nieuwe verzoeker aandient.
Ik heb afgelopen zomer in Friesland twee Iraanse asielzoekers geholpen met een paar simpele haakjes, het juist uitloden van een dobber, een paar wormen etc. Ze hadden in ieder geval de vergunningen goed op orde.  Alleen aan hun uitrusting schorte het een en ander.  Het bleken twee goed opgeleide dertigers te zijn die hier het liefst zo snel mogelijk aan het werk wilden. Uit pure verveling hadden ze een hengel aangeschaft omdat ze in het land van herkomst ook wel af en toe visten. En wat doe je dan in een waterrijke omgeving: juist, vissen! Voor de geboden hulp bedankten ze mij op allerlei manieren. Ik ben ze daarna nog diverse keren tegengekomen en steeds werd er al van afstand een hand opgestoken. ik kon uit alles afleiden dat de hulp werd gewaardeerd, terwijl ik dat eigenlijk niet veel vond voorstellen.
Prachtig toch!!!
En ach....  wat kost ons een simpel dobbertje en wat loodjes en haakjes (als je bijna verzamelaar bent....)

Gerrit

Hilco de Visser

nou, jou gebaar mag er ook zijn !!!!!!!!