grafiet?, carbon? Wie kan mij op weg helpen?

Started by catchem, December 23, 2012, 22:23:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

catchem

Is er iemand die mij het verschil kan uitleggen tussen een grafiet en een carbon hengel. Via internet ben ik al iets tegengekomen (zie quote), maar wat ik me vooral afvraag wat het verschil in actie dit uitmaakt? Is het een beter dan het andere?

Quote"Grafiet of carbon hengels: indien er sprake is van minder dan 50% aandeel van carbon vezels, spreekt men in het algemeen van een grafiet hengel. Boven de 50 % wordt er in het algemeen gesprokken van een carbon hengel. Deze is dan weer te verdelen in een im5 (standaard carbon aandeel in de hengel), een im6, een im7, een im8 tot aan im9 toe. In deze laatste categorieën worden aan de hengel hogere eisen gesteld qua kwaliteit en uiterlijk. Deze hengels zijn zeer mooi in design en goed afgewerkt op elk onderdeel. Deze carbon hengel zijn lichte, strakke hengel waarmee het gemakkelijker is om precisie worpen mee te werpen. Tevens is het bereik wat je met een carbon hengel kunt bevissen groter dan met een glas of een epoxie hengel. Met een groter bereik is de kans op het vangen van vis groter. Meestal zijn deze hengels afgebouwd met sic ogen of dergelijke kwaliteit".

Koen

klinkt als een stukje toen carbon hengels net uit waren... wie vist er nog met glas hengels??

Hans-oet-remunj

#2
Geen idee, 't zou zomaar een andere marketing naam voor het zelfde beestje kunnen zijn: beide hengels zijn obv koolstof vezel en hars gefabrieerd (wat natuurlijk op vele manieren kan: variatie in #koolstof vezels, type hars,  droog procede hars, vlecht methode mat, profiel van de mal enz enz)

Wiki geeft tav carbon (Uk) en grafiet (Nl) het volgende aan:

Carbon is de engelse naam voor koolstof.
Grafiet is een allotrope vorm van koolstof: 


nl.wikipedia.org/wiki/Koolstof :

Koolstof is een vierwaardig element dat in grote hoeveelheden op aarde voorkomt. De vier belangrijkste allotropen zijn:

Grafiet, een van de zachtste bekende vaste stoffen, met een hardheid van 1,5, maar in de vorm van koolstofvezel wel met een hoge treksterkte;

Koolstofvezel is een materiaal dat bestaat uit extreem dunne vezels van koolstof. De vezels met een dikte van ca. 5 - 10 micrometer bestaan uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezelas. De vezel kenmerkt zich door een zeer kleine rek voordat de vezel breekt (minder dan een kwart van die van aramidevezel). Enige duizenden vezels worden getwijnd tot garen, dat als zodanig toegepast wordt, of eerst tot matten geweven wordt. De vezels en de matten worden voornamelijk gebruikt als versterking in kunsthars voor de fabricage van zeer sterke en lichte composieten. Koolstofvezel wordt soms "grafietvezel" genoemd. Dit is incorrect omdat grafiet een zeer zachte vorm van koolstof is die geen vezelstructuur heeft.

Koolstofvezels worden gemaakt uit acrylvezels die door middel van pyrolyse bij temperaturen tot 3000 °C verkoold worden.

Koolstofvezel heeft als eigenschap dat het niet oxideert onder invloed van water en zuurstof. Het heeft een aanmerkelijk lagere dichtheid dan staal, een grote treksterkte en een lage uitzettingscoëfficiënt. Deze eigenschappen maken koolstofvezel-composieten zeer geschikt voor toepassingen waar een laag gewicht, grote sterkte en grote stijfheid nodig zijn, zoals in:

    de luchtvaart
    de auto-industrie
    sportartikelen, zoals polsstokken, fietsen, masten en gieken voor de windsurfbranche en voor zeiljachten.
    de bouwindustrie, voornamelijk als uitwendige wapening.




Tav IM: zie bv discussie op
http://texasfishingforum.com/forums/ubbthreads.php/topics/3080871/1

A little about graphite. For our purposes, graphite is rated by "Modulus of Elasticity," referring to the relationship between stress and strain. It usually defines the stiffness to weight ratio of the fibers used to construct the rod blank. Generally speaking, the higher the modulus of the fiber used to make the blank, the lighter the resulting blank can be for any given stiffness. A graphite fiber called IM6 pretty much revolutionized the industry. With IM6, you had a high modulus, high strain rate graphite that made it possible to produce a lighter, more sensitive rod.

The modulus of graphite used in rods keeps getting higher and higher, making for more sensitive, lighter and more efficient rods. With that comes a trade off. There is no doubt that the higher the modulus rod , the easier it is to break and the less (angler) abuse that it can take. Graphite in of itself is very strong and the increasingly high modulus of top end graphite enables rod blanks to become lighter and more sensitive due to the ability to make blanks with thinner walls. Of course, the downside to this is they are much more susceptible to angler abuse. The thin walls just cannot stand up to rough handling and being banged around in the boat, truck, etc. The type of fishing that you do and the way that you treat your equipment should determine your rod choice, NOT company hype or status.

Is there any benefit to using a high-modulus, top of the line rod for bottom-bouncing? Probably not. Is there benefit to using one for jigging? Probably. Only you can decide if the benefit increase can justify the large cost increase.

Marksman

Ik vis nog wel eens met glashengels, leuk hoor.

Hans-oet-remunj

Tav

"Graphite in of itself is very strong and the increasingly high modulus of top end graphite enables rod blanks to become lighter and more sensitive due to the ability to make blanks with thinner walls. Of course, the downside to this is they are much more susceptible to angler abuse. The thin walls just cannot stand up to rough handling and being banged around in the boat, truck, etc. The type of fishing that you do and the way that you treat your equipment should determine your rod choice, NOT company hype or status"

Zelf houd ik wel van een robuste hengel. Als ik mij niet vergis moet ik dan voor een IM4 of nog lager gaan  ;)

Raymond

Ik zou me niet druk maken om al deze commerciële termen. De fabrikanten van hengelsportmateriaal gooien wat onzin in de strijd om hun verkoopcijfers omhoog te jagen. Je komt er zelf toch nooit achter hoe het materiaal van een blank werkelijk is opgebouwd en ik vraag me ook af of dat echt belangrijk is.

Bij de aanschaf van een hengel gaat het niet om de benamingen maar of de hengel qua ontwerp, constructie en (het belangrijkste) actie bij jouw beoogde visserij, techniek en temperament past. Laat je goed voorlichten, werp met de potentiële aankopen en zoek op het internet naar aanvullende informatie. Ook is het echt niet zo dat het prijskaartje de kwaliteit bepaalt.
::wtf::

catchem

Als ik het een beetje begin te snappen is grafiet en carbon hetzelfde (koolstof), maar is grafiet iets elastischer. Dan zou een een grafiet hengel parabolischer zijn dan een carbon hengel, maar van beide kom ik mid-flex tegen. Zou dan wel weer aan de manier van opbouw van de blank liggen  ???.

Ik kwam bij mijn vraag omdat ik een sage vps zag, die een grafiet hengel wordt genoemd.

p.s. Hardy maakt volgend mij nog steeds glass hengels.

Erwin

Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Gerrit72

#8
Quote from: Koen on December 23, 2012, 23:52:28
... wie vist er nog met glas hengels??

Ook ik nog Koen (en met veel plezier)



Voor elke hengel geldt volgens mij; testen in werpen is de enige graadmeter om te kijken of het wat voor je is.
Wat een fabrikant ook beloofd, het is nooit een garantie dat het jou gaat bevallen.
Mij maakt het eigenlijk niet uit waarvan de hengel gemaakt is, als de actie me maar aanstaat.
Mijn enige afwijking is dat ik het bruine jaren 70 glas erg mooi vind (maar dat zegt uiteraard niets over werp genot ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

BV

6ft6      #4    Cabbela's
Voordeel van glassfiber in een korte hengel is dat je toch een mooie uitgesproken buiging hebt in de hengel zoals bij een midflex 9ft grafiet.

BV

Hellaas,  ik spreek over de buiging bij het werpen en het "drillen" van forelletjes van 20cm.
Kan me wel voorstellen dat bij een forel van 35cm het ook een hoepeltje wordt
Alle hoop op 2013 ;)

Gert

Quote from: catchem on December 24, 2012, 10:51:06
p.s. Hardy maakt volgend mij nog steeds glass hengels.

In Japan maken ze ook nog steeds mooie glazen hengeltjes.
O.a. Tiemco en Axisco.

Groet,
Gert

Raymond

Quote from: catchem on December 24, 2012, 10:51:06
Als ik het een beetje begin te snappen is grafiet en carbon hetzelfde (koolstof), maar is grafiet iets elastischer. Dan zou een een grafiet hengel parabolischer zijn dan een carbon hengel, maar van beide kom ik mid-flex tegen. Zou dan wel weer aan de manier van opbouw van de blank liggen  ???.

Ik kwam bij mijn vraag omdat ik een sage vps zag, die een grafiet hengel wordt genoemd.

p.s. Hardy maakt volgend mij nog steeds glass hengels.

De buiging van een hengel wordt bepaald door de tapering en de wanddikte van de blank. Dat heeft niets met het materiaal te doen. Er zit wel een enorm verschil in de buigweerstand van de verschillende materialen waardoor met de moderne materialen met minder materiaal (dus minder massa) heel dunne en snel terugverende hengels gemaakt kunnen worden. Met een hogere buigweerstand neemt namelijk de hoeveelheid massa af bij dezelfde buigkracht waardoor de massatraagheid verandert.

Nogmaals, je komt er nooit achter hoe het materiaal van een blank is opgebouwd en zelfs de opbouw van een blank is niet te doorgronden. Dus, een hengel in de hand nemen en er mee werpen is de enige manier om te kunnen bepalen of hij bij je past.

Ik zelf heb trouwens een Hardy stokje van grafiet met een lengte van 7' 6" voor een 3-lijntje in het bekende 70er jaren bruin. Een heerlijk stokje dat niet dweilt maar toch lekker rond gaat op 'kleine' vissen.
::wtf::

catchem

Dat carbon hengels heel erg soepel kunnen zijn merk ik wel aan mijn 'Black Beauty'. Moet ik tijdens het werpen elke keer weer heel erg aan wennen. Met een glas vliegvishengel heb ik nog nooit gevist.

Dat het materiaal niet veel zegt over de actie van een hengel is me al wel duidelijker, maar toch leuk om steeds meer te weten te komen over hengels.