Dikte tip vs. beweegbaarheid van de vlieg

Started by rein, June 02, 2016, 20:40:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rein

Van tijd tot tijd heb ik (of misschien wel erger: de vis) de pech dat ik de lijn breekt omdat ik een te dunne tip gebruik. Ik vis zonder weerhaak en hoop dan ook altijd weer dat de vis het lukt de vlieg alsnog uit te spugen.
Over het algemeen vis ik in de polders met een #3 tje en heb dan ook de voorkeur van kleinere vliegen (#14 tot #22) te vissen, zowel droog als nimf. Echter soms kom je op plekken waar je weet dat de kans groot is dat de tip breekt als je te dun gaat. Te denken valt aan OVM of de Ronde Bleek en gelijksoortige wateren. Hoewel ik probeer zo klein mogelijk te blijven vissen is de punt van de leader uiteraard bepalen en wordt de beweging van de vlieg vaak te star wat mij betreft. Met als gevolg dat er minder wordt gevangen. Nu gebruik ik over het algemeen de Super G-line van Gamakatsu omdat deze over het algemeen meer trekkracht zou hebben dan andere lijnen en bij helder water een FC tip.
Ik vroeg me dan ook af wat de ervaringen zijn van andere vliegvissers qua dikte van de tip vs de beweegbaarheid van de vlieg. Welke tipdikte gebruiken bijvoorbeeld de vissers met buzzers op de ronde bleek of gelijke wateren, of vliegvissers op het OVM met een kleine nimf.

mochten er tips zijn of ervaringen dan hoor het graag.

groet

Rein

HappyFisherman

Tip 1:
Steek al die Gamakatsu maar in de kachel. Na verschillende keren draadbreuk om niks al jaren geleden overgestapt op Stroft.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Maurice108

#2
Ik heb nu Orvis Super strong (Nylon) en Asso Fluo coated ULtra low strech (Nylon) 0,10
Vooral de laatste erg sterk 😊

Is prima voor vliegen 18 tot 22

Mooie presentatie 😊

Oude tippet 0,10 niet gebruiken. Zal snel knappen (dof geluid).
Oh ja geen fluocarbon maar Nylon 😊 nylon is veeel sterker en even goed.

MarcelN

Voor het OVM is Trabucco 18-20/100e ook zeer zeker het proberen waard, ik had zelf even last met het knopen, maar dat lag naar nu blijkt aan mijn ogen :(
Het is nylon met de zichtbaarheid, nauwelijks dus, van fluorcarbon.
https://www.avicentra.nl/product/trabucco-t-force-competition-pro/ fijne winkel ook  ;)
Hang er een fairfly van Martin Joergensen aan en het feest gaat beginnen ::agree::

Raymond

Quote from: Maurice108 on June 02, 2016, 22:31:31
Ik heb nu Orvis Super strong (Nylon) en Asso Fluo coated ULtra low strech (Nylon) 0,10
Vooral de laatste erg sterk 😊

Is prima voor vliegen 18 tot 22

Mooie presentatie 😊

Oude tippet 0,10 niet gebruiken. Zal snel knappen (dof geluid).
Oh ja geen fluocarbon maar Nylon 😊 nylon is veeel sterker en even goed.

Inderdaad, stop maar met die FC. Ik vind het zelf in ieder geval allemaal troep. En inderdaad altijd vers nylon, zeer zeker bij gebruik van dunne tippets...
::wtf::

Bone F

Volgens mij krijgt een vlieg door een lusknoop nog meer bewegingsvrijheid.

wh82

Quote from: Bone F on June 03, 2016, 10:38:35
Volgens mij krijgt een vlieg door een lusknoop nog meer bewegingsvrijheid.
Yep!

rein

Heren bedankt dusverre! Ik word steeds wijzer :)
De lusmethode had ik inderdaad ook al geprobeerd maar niet op deze wijze (mooier dan mijn eigen :))

Bone F

Die knoop vind ik nogal bewerkelijk hoor de vlieg 2x door de lus halen waardoor een water of chirugenknoop ontstaat vind ik veel eenvoudiger vooral bij k.k.weer.  Ja het kost wel wat meer nylon maar als je daar op moet bezuinigen..........


gijsie20

Wellicht offtopic, en overbodig, maar ik gebruik ook de app fishing knots welleens om te raadplegen aan de waterkant, meer van, hoe zat dat bepaalde knoopje ook alweer? Wellicht heeft iemand er iets aan. Is gewoon offline, dus ook in het buitenland te gebruiken. Staan ook een aantal knopen in.

rein

de chirugenknoop gebruik ik inderdaad ook, maar los van de knoop, blijft de vlieg stugger aan een dikke tippet. Ik zal de andere merken eens proberen waar de andere succes mee hebben.