Nieuwe vliegvisser heeft hulp nodig:(

Started by Jan van der veen, August 26, 2014, 17:53:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan van der veen

Hallo,
Mijn naam is Jan van der veen, ben 20 jaar oud en kom uit zwaagwesteinde.(friesland)
Vissen is al jaren mijn grootste hobby, zelf ben ik een snoek/baars/snoekbaars vissers met groot rubber.. maar 80 gram rubber wegzetten en domweg ophalen en soms hangt er wat aan heeft niet meer de voldoening voor me.. ik wil meer contact met alles.. ik wil lekker in het water staan.. ik wil zien wat er gebeurd! daar droom ik nou al een half jaar over.. Nadat ik de film My backyars in Nowhere heb gezien was ik direct om! Mijn doel is om klein te beginnen en op den duur achter de forel en snoek aan te gaan.. maar ik wil bij het begin beginnen.. alleen heb ik echt geen idee hoe en wat ik moet hebben.. en het belangrijkste Hoe werp ik.. zelf nog nooit een vliegenlat vast gehad en heb er nu oook nog geen.. dus please mensen wie helpt mij!!


HappyFisherman

Op zoek naar een vereniging in de buurt en lid worden is een goeie. Kom je direct in contact met anderen die je allerlei verschillende zaken kunnen laten zien.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Deze vereniging is volgens mij wel aardig in de buurt....

http://www.flyoutnederland.nl


Sieger

Gerrit59

Nou Sieger.......
't Zand in Noordholland is vanuit Zwaagwesteinde nog wel een flinke afstand...
The Kingfisher in Kampen of de club van Inderk in Drente lijken me wat dichterbij.
Bij de eerstgenoemde club heb ik al wel Friezen ontmoet.

Gerrit59

Ter verduidelijking:
Met de club van Inderk bedoel ik de Noord Nederlandse Vliegvis Vereniging in Assen.
(Sorry Henk!)

mrproper

Info over Flyout
in 'T zand zit de penningmeester.
Club zit voornamelijk in Wieringerwerf gezeteld.

Qua afstand zijn Flyout en de NNVV ongerveer gelijk bereikbaar.

Zou kijken bij de NNVV. ( eigen viswater ) en wat meer aantrekkelijker water in de omgeving.







Inderk

En hebben jullie al gedacht aan de Pompemich uit Friesland?
Ook een hele leuke club met vliegvisenthousiastelingen http://depompemich.blogspot.nl
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jan van der veen

Hey mensen thnx voor de tips! Helaas heb ik (nog) geen rijbewijs en of auto in bezit!:( dus dan is het alsnog een flink eindje fietsen! Ik ben zelf al bij onze forel vijver geweest om te vragen of er veel vliegvissen kwamen en miss een leerling erbij kunnen gebruiken.. maar helaas.. komen maar een stuk.of 2
Die en die zijn erg gesteld op rust..  maaar nu hebben ze in mei een cursus.. van 5 dagen! Nu lijkt me dat wel wat, maar het is nog zo ver weg.. en ik wou juist inde donkere maanden oefenen.. en int voor jaar direct beginnen!!

Inderk

Stuur de mensen van de pompemich eens een mailtje, misschien woont er iemand bij jou in de buurt die jou kan helpen.
niet geschoten is altijd mis.

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


merijn1982

Snap je! Ik woon zelf veel te weg. Maar wellicht dat er vliegvissers uit de buurt komen die je wel willen helpen! Aangezien je jong bent zal je ongetwijveld facebook hebben. Misschien ook wel instagram en twitter. Alledrie plaatsen waar je met veel andere vliegvissers im contact kan komen en dus ook vast wel iemand bij je in de buurt! Er zijn ook diverse vliegvisfacebook pagina's waar je misschien eens een oproep kunt doen

En als ik me niet vergis is er binnenkort ook een fish en flyfair in friesland. Wellicht kan je die bezoeken en zo eens wat meer met deze manier van vissen in contact komen
Tight lines!!

Sieger

Quote from: Gerrit59 on August 26, 2014, 19:05:08
Nou Sieger.......
't Zand in Noordholland is vanuit Zwaagwesteinde nog wel een flinke afstand...
The Kingfisher in Kampen of de club van Inderk in Drente lijken me wat dichterbij.
Bij de eerstgenoemde club heb ik al wel Friezen ontmoet.

Soory niet goed gelezen... Ik had op Zwaag gezocht...  ::)


Sieger

Jan van der veen

Quote from: Inderk on August 26, 2014, 21:24:11
Stuur de mensen van de pompemich eens een mailtje, misschien woont er iemand bij jou in de buurt die jou kan helpen.
niet geschoten is altijd mis.

Heb gemaild en wacht op smart op antwoord! Want ik hoop echt dat vliegvissen wat voor me is! Heb al een mooie set gezien van Sage en A & m hebben jullie ervaring met die merken?:)

quaden

#12
als ik nieuwe spullen nodig heb kijk ik als eerste op A&M. Zelf ben ik student en kan niet bij de hele duren merken mijn spullen kopen. arjan en manfred (A&M) hebben een goede service en de prijs-kwaliteit verhouding vind ik super. er zijn genoeg onderwerpen/topics die over de spullen van A&M gaan en meestal zijn ze goed!

wat men vaker vraagt aan een beginner, waar wil je op gaan vissen forel of snoek? je hebt zoveel hengels in alle soorten en maten. wat heb je nog nodig en wat heb je al? etc etc

zelf zou ik in het begin op voorntjes en baarsjes gaan vissen, oefen met werpen en vis met eenvoudige nymphjes waarmee je uit de voeten kan (hare ear, pheasant tails, red tag)

Jan van der veen

Das een goeie!;)  mijn bedoeling is om.echt bij het begin te beginnen...Dus zoals u al zegt op voorns een baarzen!  En uit eindelijk op snoek!:) zelf heb ik de luxe dat ik 2 forel poelen op fiets afstand heb liggen.. Dus een forel lat is ook niet overbodig..

Qua vliegvis materiaal heb ik nog nix! Mede met de gedachten "is het wel echt iets voor mij" want ja.. ik heb nogal snel een koopmanie... en voor dat ik vanalles aan schaf wil ik wel weten of ik het überhaupt kan!:)


mrproper

Pingo is ook best wel leuk vissen met de vliegenhengel.

Jan van der veen

Helaas geen mails terug gekregen van de verschillende vliegvis clubs.. Ook jammer dat er zo weinig vliegvissers in de buurt van mij wonen.. Dit word waarschijnlijk zelf een hengel aan schaffen en oefenen... maar hoe doe ik dat nou? Kan iemand.mij dit dmv eem film of goede uitleg vertellen?


Scaramouche

Dit is een mooi filmpje om van te leren. kijk ook op de andere video's van dit kanaal, het wordt goed uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=SxVvVoqFbIU
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

mrproper


Mike

Quote from: Jan van der veen on August 29, 2014, 23:39:48
Helaas geen mails terug gekregen van de verschillende vliegvis clubs.. Ook jammer dat er zo weinig vliegvissers in de buurt van mij wonen.. Dit word waarschijnlijk zelf een hengel aan schaffen en oefenen... maar hoe doe ik dat nou? Kan iemand.mij dit dmv eem film of goede uitleg vertellen?

Hoi Jan,

Als je zoekt naar een goede set om te beginnen zou ik marktplaats ff in de gaten houden. Ik zie dat je al naar Sage hengeltjes hebt gekeken en dat is een van de betere hengelmerken.
Als beginnend werper zou ik kijken of je een hengel kunt vinden met vergevingsgezinde werpeigenschappen.
Je kan dan het beste kijken naar een hengel met een "midflex" actie.
Voor baars en voorn zou ik een # 2 of 3 nemen maar als je ook op de forellenplas terecht wilt kunnen zou ik een #4 nemen,  dan ben je meteen wat allrounder inzetbaar.
De types van Sage met een midflexactie zijn bv de,  Sage Flight en de Sage Lanch. Met name de Launch is een hele fijne hengel met hele prettige werpeigenschappen. In het vnv blad van een aantal jaar geleden is ie zelfs als beste uit de werptest gekomen,  echt een aanrader wat mij betreft.
Op mp kan je deze hengels vaak voor een prikkie op de kop tikken.
Ik zou je graag verder op weg helpen maar ik woon in Utrecht.
Als ik op mp iets tegenkom zal ik wel ff een linkje plakken.
Alvast veel plezier en succes met het ontdekken van de nieuwe (en leukste) manier van vissen.
Ik durf te wedden dat je over een paar jaar hier op terug kijkt en heel blij bent dat je er aan bent begonnen  ::)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Koen

Quote from: Jan van der veen on August 29, 2014, 23:39:48
Helaas geen mails terug gekregen van de verschillende vliegvis clubs.. Ook jammer dat er zo weinig vliegvissers in de buurt van mij wonen.. Dit word waarschijnlijk zelf een hengel aan schaffen en oefenen... maar hoe doe ik dat nou? Kan iemand.mij dit dmv eem film of goede uitleg vertellen?

Wellicht hebben ze een zomer pauze.

baars, voorn, forelletjes dan ik zou voor een 4 gaan dan. Maar vraag even bij die forellen putten wat ze aanraden. Als er dikke vis zit, is een 4 misschien te licht.

Inderk

De Hunzepalmer dan?
Ik weet dat een aantal leden in de buurt van Zuidhorn wonen.
Dat is ook niet zo heel ver bij Zwaagwesteinde vandaan
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Quote from: Jan van der veen on August 29, 2014, 23:39:48
Helaas geen mails terug gekregen van de verschillende vliegvis clubs...

Helaas zijn de mensen die de club runnen soms  (met alle respect) van een leeftijd dat ze niet elke dag hun mail bekijken. Aan de andere kant kun je jezelf ook afvragen of het zo erg is dat je niet binnen 3 dagen respons hebt ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wader

Hallo Jan,

Ik volg dit topic nu een paar dagen, maar 't schiet niet echt op geloof ik.
Ik woon redelijk in de buurt (Surhuisterveen), en wil wel een keer naar De Westereen komen om je e.e.a. te laten zien, uitleggen, voordoen, ....
Ben geen instructeur, gecertificeerd werper, of super visser, maar wel iemand die al ruim 20 jaar veel plezier beleeft aan het vliegvissen en vliegbinden.
Als je hiermee je voordeel denkt te kunnen doen, mag je me een pb sturen en maken we een afspraak.

Groet,
Don


Jan van der veen

ik heb natuurlijk het aanbod van mr Wader direct aan genomen! Ik hoop dat we er samen uitkomen! Ik heb mijn volste vertrouwen erin!
Ik zal een setje posten dat ik op het oog heb. ik hoop dat er leden zijn die Bekend zijn bij de winkel A&M want heb een mooi setje zien staan.
Ik hoop dat 1 van u mij misschien een revieuw kan geven op de hengel en reel. Mijn vraag is echter ook. "Zijn de lijnen daadwerkelijk zo goed als ze zeggen?"
Ook heb ik een waadpak op het oog... ik hoop dat ik een aantal reacties en feedback op de producten kan krijgen van jullie!