La Bourne in de Vercors

Started by rosingkamp, February 20, 2016, 11:55:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rosingkamp

We zijn terug uit het zuiden van Frankrijk en ik zal er kort verslag van doen.
Op zondag aangekomen bij stralend  weer en 28 gr. en na een uurtje de rivier La Bourne opgezocht. Een paar plekjes gevonden om naar het water te gaan, maar ik heb me ingehouden, want ik wilde maandag naar een hengelsportwinkel in Valence om te horen wat zij de beste visplekken vonden en meteen wat vliegen te bekijken, die ze daar nu zouden aanbevelen. Zo gezegd zo gedaan en terug naar de camping met een aantal CDC vliegjes maatje 12 voor overdag en wat Mayflies voor de avond. Terug naar de rivier en .... pech. Het had geregend in de bovenloop en het was een breed en woest watertje geworden. Na twee dagen was het wat beter, maar toch nog gevaarlijk de rivier in te stappen. Van iemand uit de buurt het advies gekregen verderop een zijriviertje op te gaan (La Vernason). Dat was wat rustiger en een mooi plekje gevonden af te dalen. In een poel achter wat rotsblokken stond een forel. Bij de derde keer aangooien kwam de vlieg (schijnbaar) apeteitelijk langs en er volgde een harde klap op m'n Greys #4. Na een paar minuten een 30 cm beekforel te pakken. Wat langs dat water gelopen en nog twee beekforellen en een "verdwaalde" regenboog forel gevangen, alle zo rond de 30 cm. Leuk en spannend. Verder werd het niets meer deze week; een dag met de vrouwen naar een markt in Nyon en wat siteseeing in de bergen. De auto kunnen aftanken voor de terugreis (stakingen en blokkades bij de benzinepompen) en dus maar niet nog eens wezen vissen. En dan is zo'n week zo om en mag je weer naar huis. Maar vast en zeker kom ik nog eens in de buurt en gaan de hengels weer mee.
Ik probeer een tweetal foto's toe te voegen, maar ik zie geen afbeelding in de preview. De ene is de beroemde en goed vangende CDC vlieg de andere foto geeft een zicht op de rivier.
Oh ja, de aanbevolen plekken waar ik nu niet kon vissen lagen bij Pont-en Royans en St-Nazaire en Royans.
Groeten,
Henk

pierre

Leuk je verslag te lezen, Henk.
Toch een dagje lekker gevist zo te lezen. Forellen van 30+ cm vang je niet overal meer in Frankrijk .....  8) ???.
Die regenboog komt waarschijnlijk van de put and take die halverwege de Vernaisson gevestigd is. Ik weet niet of ze bewust uitgezet worden in de rivier.
Jammer dat de Bourne niet bevisbaar was. Kan daar heel heftig worden als het bovenin veel geregend heeft, heb ik in 2014 ook gezien ja.
Maar de Vernaisson bleef dus goed bevisbaar, terwijl de Bourne vrijwel niet te doen was?

Groeten,  Pierre.


rosingkamp

Hallo Pierre,
De Bourne was veel te snel en van oever tot oever vol water. Zoals je wellicht weet heeft het die week ook in de bergen gesneeuwd en geregend en dat kwam allemaal naar beneden. Op weg naar Nyons kruisten we bij Crest de Drôme en ook die was van oever tot oever vol en kwamen boomstammetjes voorbij drijven. Had ik daar nog nooit gezien. Ik ken de Drôme dat je tot halverwege kon lopen zonder nat te worden.
De Vernaison ontspringt niet zo erg ver en had daardoor minder water. Volgens de hengelsportwinkel komen er daar forellen tot wel 40 cm voor. Drie waren er zo rond 25 cm en die ene bijna dertig. Winkel heeft een site: htttp://www.pacificpeche.com/magasin-peche-bourg-les-valences. Staan ook meren en andere rivieren beschreven.
Groeten,
Henk

wh82

Mooi verslag! Herken je beschrijving van mijn eigen vakanties. Als je wilt vissen kan het niet altijd en als je kunt vissen zijn er vaak andere dingen die gepland staan.

pierre

Oké, toch eens een keer uitwijken naar de Vernaison. Was er al eens langsgekomen tijdens een tour met de auto, zag er mooi uit maar kwam er toen niet aan toe.

Van die grote forellen is wel mooi, maar neem ik vaak toch met een korreltje zout. Zoveel grote vissen als gezegd wordt zitten er meestal niet ..... tijdens de ouverture in het vroege voorjaar gaan de fransen met hun spinnertjes, au toc of dode elrits langs de rivier en vangen ze er veel weg.
Is de hengelsportwinkel in Valence de moeite om eens naar toe te rijden (is een behoorlijke rit vanuit het dal van de Bourne), hebben ze leuke vliegvisspullen?

Groeten,  Pierre.


rosingkamp

Hallo Pierre,
Soms heb je een beetje mazzel nodig bij het vangen van een grotere vis. Onlangs werd bij ons in de Berkel een regenboogforel gevangen van 60 cm. Waarschijnlijk in Stadtlohn uitgezet en stroomafwaarts gegaan. Visser met vis in de krant.
Die winkel heeft een redelijk assortiment voor vliegvisspullen, maar meer voor "andere" vissers. Vanaf de Bourne wel even rijden, maar wij zaten in Rochefort-Samsom; ik moest ruim 20 naar de Bourne rijden en ook zoveel naar Bourg-les-Valence.
Groeten, Henk


Verzonden vanaf mijn iPad

pierre

Ha ja, al heel wat dat die regenboog het tot zover overleeft heeft. Berkelwater zal snel te warm worden voor zo'n vis.
In ieder geval goed te weten dat ik in geval van nood naar Valence kan om vliegvisspul te kopen.

Groeten,  Pierre.