Hengel lengtes.... voorkeuren, meningen... ik ben benieuwd...

Started by Sieger, September 01, 2012, 22:30:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heb een je voorkeur voor een specifieke hengel lengte? En waarom eigenlijk?

6
6 1/2
7
7 1/2
8
8 1/2
9
9 1/2
10
10 1/2
11

Sieger

Ik ben door Nordbu betrapt op een inconsequentie  :-[ ... In 1 topic geef ik aan dat 9 1/2 voet hengels niet mijn ding zijn en in een ander dat ik de Loop Opti Coast in 9 1/2 voet heerlijk vind... Vind het zelf nu ook wel vreemd staan en ben daardoor aan het denken geslagen wat mijn voorkeur eigenlijk heeft....

Persoonlijk kan ik daar niet een eenduidig antwoord op geven, het hangt voor mij vaak van de situatie af... Maar de laatste tijd pak ik voor Duitsland of hier in NL op de beken en riviertjes vaak een 8 1/2 voet hengel (soms 8 )...
Voor het Snoek heb ik graag een 9 voet hengel... De 9 1/2 Loop (die ik nu houd...  ::) ), gebruik ik voor Roofblei en ik denk dat die het ook prima doet op het OVM....

Ben benieuwd of jullie ook specifieke voorkeuren hebben en waarom... Let wel... wat mij betreft is niets goed of fout.... en heeft alles met persoonlijke voorkeur te maken, maar ik leer graag van een andere kijk op zaken... Dus laat maar komen.... :)


Sieger

golddigger

Voor de meeste visserij gebruik ik mijn 8.6 ft voor een #4
Met deze lengte en aftma kom ik bijna overal uit de voeten

Snoeken doe ik met een 9.6 ft voor een #8 (2delig)
Een trage aktie werpt prettig met streamers

Ovm visserij een 9 ft voor een #6 (2delig)
Strakkere aktie werpt prettig ook als het wat waait
Groet Perry

johannes


Hendrik

8"en 8" en een beetje, beide hengels #5.
De een beetje stijver dan de ander gebruik ze voor elke visserij, voorn, forel en snoek.
Bevalt mij prima.

Herman

Het hangt er inderdaad van af waar en waarop je gaat vissen...
kleine beekjes is soms de korte hengel ok als je de ruimte hebt om te werpen; anders de langere. Voor snoek of forelvijver is vaak de langere ook handig... Voor voorn op sloten met rietkraag is ook lengte wel handig...
Lastig dus om een vaste lengte aan te geven waar ik me prettig bij voel.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

marc

streamer en aanverwanten vissen op reservoir een langere snelle hengel,inter en zinklijnen,afstand. 10"#7
droge vliegen aan een zachtere hengel die meestal iets korter is ,beter voor presentatie,afstand minder belangrijk.9"6#6
stromend water meestal mijn seven eleven #4,of hardy 7 "#3hier ook weer de presentatie voorop boven afstand.
is iets heel persoonlijks,niet iedereen zal zich hier bij aansluiten.
grt marc

BV

Ik vind vanaf 9ft6 overhead-casten wel zwaar worden, dus voor mij 9ft(en 8ft9).

Vraagje:  wie heeft er een 11ft #4 ?
Kan je hier beduidend verder of makkelijker mee roll-casten dan met een   8ft9   #4?
Ben wat aan het denken/zoeken voor mijn zoon van 9 jaar.
Ik wil niet dat hij overhead-cast om piercings te voorkomen.
En hij vangt wel eens iets op een beetverklikker en buzzer op de forellenput.

Dus: kan je met een langre hengel verder roll-casten?

bij

Mijn voorkeur gaat naar 8.6 ft en 9 ft omdat ik niets anders heb. Voordeel is dat je verder van de waterkant kan staan en recht de vis uit het water halen. En ik vind het prettig dat de vlieg op enige afstand langs mijn hoofd suist.

jelle

Ik heb gekozen voor een 8ft #4 zodat ik minder lat heb van obstakels boven het viswater en mezelf.
voor de #6 en #8 heb ik een 9ft in deze klassen wil ik vooral ook ver en met zware vliegen vissen en dan helpt de lengte zeker me ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

fly only

Voor mij is een 9 voet een standaard. Ik vis alleen nog tenkara op heel kleine stroompmes. Daardoor valt een 8 voor mij af.
Wat mij opvalt is dat het verschil tussen een 9 en 9,5 voet niet alleen circa 14 cm is, maar ook vaak de dikte opbouw van een blank. Hierdoor kan een 9,5 voet meer power hebben dan een 9. Werp/ dril eigenschappen kunnnen concreet anders zijn met een (op schrift) verschil van een halve voet.  Dit is mijn ervaring met hengels van aftma 6 en hoger. Samenvattend komt dit er voor mij op neer dat ik een halve voet niet belangrijk vindt om mijn leader van het water te houden bij het werpen. Die 14 cm mag niks uitmaken. Echter de eigenschappen van de hengel vindt ik wel belangrijk ten aanzien van welke visserij je van plan bent te gaan doen. Als laatste ervaar ik soms het volgende verschil in een halve voet bij een zelfde hengel; 9 voet=een strakke snaar. 9,5 voet= iets meer levendiger dan de 9!

Mvg
Ad!
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Useless

Wat mij betreft geen eenduidig antwoord mogelijk Sieger. Ik ben, net als jij, in het gelukkige bezit van veel (te veel) hengels en heb dus de mogelijkheid om die hengel te kiezen die in mijn ogen het beste past bij de plek waar ik ga vissen. Voor het zeeforelvissen gebruik ik graag hengels #6 tot #8 van 9,5 tot 10 voet. Langer lijkt handig maar is erg onhandig bij het landen van vis. Vanuit de bellyboot daarentegen gebruik ik juist liever een 8 tot 8,5 voeter, ook weer ivm het makkelijker landen van vis. Langer lijkt handig -het verhaal gaat vaak dat je met een langere hengel in een bellyboot je lijn beter hoog kunt houden- maar ik vind het niets. Gewoon beter leren werpen denk ik dan.
Op riviertjes is het weer afhankelijk van het formaat vis dat je kunt verwachten en de begroeiing. Soms korte "prikstokjes" #2, 3, 4 of 5 en soms 9 voeters in de lagere aftma's.
Als ik slechts 1 hengellengte zou moeten kiezen zou dat waarschijnlijk 8,5 voet zijn maar gelukkig heb ik een keuze  :).

Gert

Zoals ik er naar kijk: 9 ft is volgens mij de standaard voor een #4, 5 en 6 hengel, en dat bevalt me prima voor de meeste omstandigheden. Hengels voor een lichtere lijnklasse zijn doorgaans wat korter, en werpkanonnen zijn ietsje langer (9,5 en 10 ft). Ik heb ook wel wat kortere hengels. Maar ik vis niet "zo kort mogelijk" - liever "zo lang mogelijk" als ik moet kiezen (voor zover ik dat in de kast heb staan).
Heb een #4 van 6 ft die ik dus nooit gebruik, watertjes waar je die nodig hebt sla ik gewoon over.
Maar ik gebruik dan wel weer vaak een #4 van 7,5 ft als het niet op afstanden aankomt, omdat dat een lekker licht en flexibel hengeltje is.
Daarom heb ik ook alleen maar een #3 van 7,5 ft en een #4 van 8 ft van splitcane - voor een zwaardere klasse zou ik dan ook een langere hengel willen, en dat wordt me te zwaar.

Groet,
Gert

Troutbuster

Broeders,
Er heerst dus duidelijk een grote verschijdenheid aan hegellengtes en voorkeur
Dat komt me bekent voor ;)

Ook ik heb mijn hengels in diverse lengtes en klasses

Mijn kortste "prikstokkie" is 7 ft (Greys) voor een #3/4 maar gebruik ik zelden
Op de riviertjes in het buitenland zoals Kyll en Ourthe bv. gebruik ik het liefst mijn Greys StreamFlex 9ft #2
Wordt het viswater kleiner zoals laatst op de Dhron dan komt mijn "good old" Scierra HM2 8 ft #3 me altijd prima van pas.
Op de Merwede of ander groter water met witvis gebruik ik bijna standaard mijn Greys StreamFlex 10ft #3
10ft vind ik persoonlijk een ideale lengte om met een team van nymphen te vissen.
Ook buzzeren op forellenplassen met kleinere forel (mijn clubwater "de Wranghe" bv.) doe ik met de 10ft #3
Mijn 10ft #4 wordt altijd ingezet op forellenplassen wanneer ik met de intermediate Glass line vis
Het is een Snowbee Diamond en ondanks de #4 klassering, vis ik deze hengel altijd met een #5 lijn!
Op OVM en ander forellen water met grotere forel zet ik altijd mijn Vision GT4 10ft #6 in
Streameren op snoek, en de Ronde Bleek forellen krijgen te maken met mijn Scierra TTS 10ft #7

Als je bovenstaande goed leest zie je dat mijn persoonlijke voorkeur uit gaat naar 10 ft hengels
Ik ben wel een "boom van een vent, echter vrij kort afgezaagd"  ;) en dat extra "voetje komt mij persoonlijk altijd goed van pas!
"Merkgeil" ben ik ook niet echt al vind ik de StreamFlex serie van Greys helemaal het einde!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Dick

heb 1 reishengel 9 ft voor in de koffer  rest allemaal 10 ft

A{b}r{a}xa{s}


John

Vis het meeste met m'n 8,6 ft drietje. Daarnaast ook nog een #3 van 7 ft voor de kruip-sluip stekkies

Als het echt niet anders kan vis ik met een 9 ft #5 en voor het snoeken een 9 ft #8

Meer smaken heb ik (nog ;)) niet.

weerwolf

vanavond stond ik nog met mijn 6ft #2 aan de dedemsvaart maar die is net te breed voor de 6 ft. Deze hengel is in belgie op de ourthe continu gebruikt. Toch de 8 ft #2 maar gepakt en dat gaat dan net ff fijner. Mijn 9 ft #3 gebruik ik eigenlijk nooit. De 9ft #4 is voor (mijn gevoel) het zwaardere werk.
Verder heb ik nog verschillende aftma's in verschillende lengtes maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Ik vis hoegenaamd altijd met mijn 6 ft #2.


Merkenvoorkeur heb ik om mee te gooien niet maar de meeste hengels zijn bij mij Snowbee en TFO. De #4 van mij is gebouwd van een CTS blank en is een hele fijne hengel. Ik ben aan het sparen voor een CTS affinity #0 of 1  blank, maar ik ben nog niet over de aftma uit.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.