1e worpjes gemaakt

Started by jur606, January 29, 2012, 19:02:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jur606

Gisteren langs maatje van me geweest die al bijna zijn hele leven vliegvist.
Hier hebben we onder het genot van een drankje en hoop geouwhoer mijn lijnen met hele mooie knopen afgebonden en afgelijmd mij backing vliegenlijn en wat leaders gemaakt (was zijn daar makkelijke knopen voor zeg :P)
Daarna even stukje in de auto en toen moest het gaan gebeuren werpen :)

we zijn een uurtje bezig geweest en een heel hoop info gehad en geprobeerd te herhalan in de worpen. Wat natuurlijk niet ging zoals het "zou" moeten
veel pols actie, veel bewegend bovenarm te verdoorzwaaien met de hengel etc.
hij heeft me wat dingen alten zien en laten voelen en ik denk dat ik het begrijp waar op te letten (natuurlijk ook stukjes rechtuit gegooid en dat gingn wel aardig denk dat ik een metertje of 10 tot 15 op een gegeven moment weg kreeg.


Vanmiddag gelijk even naar grasveldje gelopen en wederom geoefend (pols beweeg nog veel dat voel je direct in je worp, kracht power is weg uit je worp)
dus heel veel op geprobeerd te letten (ik voel ook echt het verschil tussen wel of niet gebruiken)

heb een stikje in de grond gezet en ben op een meter of 10 gaan staan (Gewoon lijn en stukje leader van 30-40 cm) daarna gooien en proberen vrij dicht bij te komen (in mijn optiek +/-1 meter ervan af redelijk 30cm arvan af goed) Moet eerlijk zeggen dit viel me redelijk mee
Het lukte aardig het ging het besten met 1-2 valse worpen maakte ik er meer ging het vaak niet goed, ging ik toch polsje weer gebruiken of iets dergelijks. en viel de lijn mooi gekronkeld halvewegen neer :P)
Daarna op 15-16 meter gaan staan en wederom langzaam ernaar toe gewerkt steeds 1 achterwaardse en vooruit meter verder dit ging iets moeilijker maar ging na aantal keren ook wel redelijk kwam vaak wel in de buurt en soms ook spot on.

verlopig blij en zal ik nog even een tijdje droog/nat (zondervlieg) oefenen

A{b}r{a}xa{s}

veel oefenen, dan gaat het steeds beter (en makkelijker) !

harlin

Quote from: jur606 on January 29, 2012, 19:02:23
Vanmiddag gelijk even naar grasveldje gelopen en wederom geoefend (pols beweeg nog veel dat voel je direct in je worp, kracht power is weg uit je worp)

Een ruim polsbandje omdoen waar je hengel onder kan doen.
Of in/onder een strakke mauw.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gert

Wat je sowieso "moet" doen om te voorkomen dat je je pols ver doorbuigt: je wijsvinger gestrekt bovenop de handgreep leggen.



Dit geeft misschien wat minder controle over je hengel en dus ook de lijn, maar het voorkomt in ieder geval dat je je pols doorbuigt naar achteren.

En wat het bewegen van je bovenarm betreft: prik je elleboog in je zij en houd 'm daar zoveel mogelijk.

Succes en groet,
Gert