drijven vliegje zinkt toch na verloop van tijd?

Started by jur606, July 03, 2012, 09:59:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jur606

Beste mede vliegvissers er is inmiddels in een aantal maanden een geheel nieuwe leuke wereld voor me open gegaan alles is nieuw en leuk

vna de week de 1e vissen met droge(drijvende vliegjes gevangen) is helemaal super :)

nu heb ik dat mijn vliegje na verloop van tijd steeds makkelijker en sneller gaat zinken
(waarschijnlijk omdat i echt doorweekt en volledig nat is) zelf een ingevette (met vet of gespoten vlieg zinkt na een tijdje toch wel steeds makkelijker.

Droogzwiepen e.d. is dan niet voldoende meer wat kan nog meer?

Eventjes luke het dan wel maar met langzaam binnenstrippen gaat i dan na 1 2 3 haaltjes toch langzaam zinken (wat deze aan het begin van de sessie niet doet?)
tips? raad zou welkom zijn.

Alvast bedankt
jurgen

Egon

En is dat als je er al een vis aan hebt gehad?
Dan kan je het droogmaken met dat spul dat van paddestoel gemaakt is eens proberen.
Volgens mij het dat "Amedou"
Verder ben ik ook benieuwd naar tips.
Groeten

A{b}r{a}xa{s}

Wat je kunt doen (of het echt perfect werkt kan ik niet zeggen, gebruik het zelf niet) is je vlieg direct na het binden behandelen met watershed en dan 24uur laten drogen voor je er mee gaat vissen.

Aan de waterkant, vlieg zo droog mogelijk maken en goed invetten.
Gaat tie te snel weer zinken, dan vlieg er af en nieuwe vlieg er aan.
De drogende vlieg kun je de dag er na wel weer gebruiken.

En....droge vlieg laten drijven op de wind of stroming en niet binnenstrippen......(scheelt ook in hoe lang hij lekker blijft drijven trouwens)

A{b}r{a}xa{s}

Probeer ook je vlieg zo 'voorzichtig mogelijk' te laten landen op het water.
Als hij op het water 'smakt' komt dat het drijven niet ten goede.

jur606

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 03, 2012, 10:25:41
Probeer ook je vlieg zo 'voorzichtig mogelijk' te laten landen op het water.
Als hij op het water 'smakt' komt dat het drijven niet ten goede.

Daar was ik al achter :) maar alleen drijven op stilstaand water en wind doet de trick niet.
Wat bij ons heel goed werkt de laatste dagen is laten landen even wachten of ze er niet direct op klappen en dan met kleine tikjes een tikje(tripje) of 3-4 geven dan achten meestal in die pauze komt er een aanbeet :)
(zag vliegjes op het water ook zo reageren stukje wild zwemmen stoppen hoppa weg vliegje)
Dus dat gebruik ik nu ook en werkt heel goed

Wordt het toch maar na mijn vaknatie een aantal drijvende vliegjes binden, dan want 1 of 2 vliegjes doen het bijzonder goed.
thx alvast

Gert

Wat mij het eerste opviel was inderdaad: "na een paar haaltjes binnenstrippen..." Want dat hoort eigenlijk niet met een droge vlieg. Maar goed, als het aanbeten oplevert, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet hoort :o

Maar als je zelf je vliegen bindt, welke materialen en haken gebruik je? Niet alle materialen zijn geschikt om ze drijvend te houden. Dikke en dus zware haken zijn ook niet bevorderlijk. En als je gaat strippen, kan de stand van het oogje ook nog van invloed zijn dat je de vlieg onder water trekt.

Groet,
Gert

jur606

Ja Gert soms is stilliggen van een vliegje niet genoeg he :)
En verder binden komt na mijn vakantie (met dit soort dingen dus gaan we tegen die tijd wel eens wat extra info verzamelen :)
ga over weekje eerst eens een 3 weken naar de franse alpen vakantie vierne met gezin (en fiets en hengel gaan mee naar tuurlijk :P)




Erwin

Ik heb ook hetzelfde probleem maar ben er ook achter dat mijn haken inderdaad te zwaar zijn...
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Plantje

In de eerste plaats kan het helpen om met het "droogzwiepen" niet op de standaard manier te werpen. Als je als standaard werpt zul je vaak niet veel water uit de vlieg krijgen. Neem voor droog zwiepen een korte lijn en maak meer rondjes in plaats van nette strakke loopjes. Je arm zal ook een stuk meer rondgaan. Zo slingert je vlieg op een meter of 2-3 als een dolle rond en wordt het water eruit gecentrifugeerd. Vanuit dat rondslingeren kun je weer rustig inzetten naar normaal werpen om je lijn op lengte te brengen.

Het voorzichtig laten landen heeft zelfs nut als je nog binnen wil strippen. Eenmaal onder water geweest door een lompe landing geeft veel meer water in het vliegmateriaal dan hem over het water heen trekken.

Quote from: Gert on July 03, 2012, 12:52:35
Wat mij het eerste opviel was inderdaad: "na een paar haaltjes binnenstrippen..." Want dat hoort eigenlijk niet met een droge vlieg. Maar goed, als het aanbeten oplevert, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet hoort :o
Die vond ik ook wel leuk. Mijn eerste gedachte toen ik het vliegvissen weer oppakte en hier in Nederland begon was:"Waarom heeft iedereen het toch over het binnenstrippen van een droge vlieg?!? Dat is toch niet de bedoeling?" Toen ik als een jochie begon met vliegvissen gingen we in Duitsland op forel en vlagzalm vissen. Op de rivieren daar is een dreggende vlieg een doodzonde! Je doet veel om te voorkomen dat de vlieg gaat dreggen; je probeert te zorgen dat je vlieg zo natuurgetrouw mogelijk op het water komt en vervolgens lekker met het stroompje meekabbelt.
Maar doe dat maar eens op stilstaand water! En daar hebben we redelijk wat van hier in Nederland! Zeker om voorn te vangen met de droge vlieg moet je het vaak van dat soort watertjes hebben. Dan werkt het prima om een beestje dat over het water loopt te imiteren; vlieg neerleggen en telkens met een stel korte tikjes verplaatsen en dan weer even neerleggen. Of soms werkt het ook goed om een "in nood geraakt" insect na te bootsen; lekker half in het water laten liggen en zo hectisch mogelijk laten bewegen en naar je toe halen.
Groot verschil met de forellen in de stromende rivieren is dat die op één plaats staan en kijken wat er voorbij komt. Wanneer je een voorn ziet stijgen naar een vlieg ben je vaak al te laat als je direct daarna die plaats aanwerpt. Die beestjes zwemmen gewoon een beetje rond. Als je je vlieg gewoon ergens neerlegt en laat liggen moet je hopen, dat ze net voorbij komen zwemmen.

Bone F

Ik denk dat het ook belangrijk is om na het vangen van een vis je vlieg even te "wassen". Er blijft meestal wel visslijm achter. Na dit wassen ff uitknijpen  tussen een papieren zakdoekje en spaarzaam invetten met een vooral dun siliconen houdend middeltje/vet. De kwaliteit van de hackle die je gebruikt is ook cruciaal.


gr. Frans

jur606

bedankt voor de tips zal na mijn vakantie eens kijken of die goed werken
ga komende weer eerst eens 3 weken naar de franse alpen (vishengeltje gaat wel mee eens kijken hoe het op stromend water gaat :))

Gert

Daar moet je dus vooral NIET strippen met je droge vlieg ;D

Veel plezier,
Gert

A{b}r{a}xa{s}

...tenzij die zinkt...dan kun je hem 'gesopt' binnenstrippen ;)

Plantje

Klopt Bas, maar ik verwacht dat je er daar juist minder mee zult vangen. Op dat soort riviertjes wil je toch dat je vlieg een eitjes leggende vlieg imiteert. Of, in het geval van een natte vlieg, een hatchende vlieg. In beide gevallen wil je de vlieg rustig met de stroom mee laten kabbelen en ten zeerste voorkomen, dat de vlieg gaat dreggen en een v op het water trekt. Zodra de vlieg gaat dreggen hebben de vissen schijnbaar door dat het ding ergens aan vast zit...of op zijn minst zien ze dat het geen echte vlieg is.

Anders is dat uiteraard met nimf vissen op (snelstromende) rivieren. Hoewel je je natuurlijk altijd kunt afvragen hoe realistisch het is om een nimf geheel tegen de stroom in te laten zwemmen!