optimale condities vliegvissen in NL

Started by devliegvisser, June 06, 2012, 10:54:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devliegvisser

Gisteren op het Drontermeer wezen vissen. Op dezelfde plekken als een paar dagen geleden waar ik een aantal keer prima gevangen had. Nu helemaal niets. Ook geen vis te bekennen. Ik vroeg me af of dit aan het weer kon liggen. Richting wind, luchtdruk, zon, geen zon etc. Is er een plek waar specifiek vliegvissers in Nederland bij houden welke weerscondities beter zijn dan andere? Het is me al vaker opgevallen dat het ene soort weer betere kansen biedt dan de andere. Ik heb alleen niet bijgehouden wat dan die condities zijn.

Grtz,

devliegvisser

Cornico

Mocht zo'n plek bestaan dan zou ik die toch niet of nauwelijks raadplegen.
Is het niet de charme van het vissen en vnl. vliegvissen dat je zelf moet zoeken en nooit zeker bent dat je iets vangt?
Het heet immers vissen en niet "vis vangen".
Als ik altijd en dezelfde hoeveelheid vis zou vangen is de lol er gauw af bij mij, evengoed als ik nooit iets zou vangen. ;D

vliegvisgek

de ene dag is de ander niet en wat al word gezegd gewoon blijfen zoeken proberen wat juiste is zal je altijd wel een visje vangen,
op forel waar ik altijd op vis is zelfde de ene dag vang je er 40 op droog dag erna geen beet gehad op droog vang ik er 15 met zinklijn
blijft raar maar wel leuk toch dat is vissen ;D

Useless

Met witvis heb ik eigenlijk geen idee en dat heeft mede te maken dat ik hier eigenlijk nog maar heel zelden op vis.
Maar met snoeken heb ik wel de ervaring dat wanneer de luchtdruk enige tijd stabiel blijft de snoek over het algemeen heel goed te vangen is. Zodra er verandering in de luchtdruk ontstaat merkten we dit meteen aan de vangsten en werd het bijna een soort van werken. Het lijkt er dan op dat de snoek werkelijk muurvast op de bodem ligt en je moest je streamer of plug dan werkelijk in zijn of haar bek gooien om nog een aanbeet te krijgen.
Dit monitoren van de luchtdruk hebben we maanden lang bij gehouden en over het algemeen klopte deze theorie aardig met de praktijk (of andersom?) maar wonderlijk genoeg waren er hier soms ook wel weer eens uitzonderingen op. Ongetwijfeld zullen er nog meer variabelen zijn waar je rekening mee moest houden maar over het algemeen klopte het altijd wel aardig en ik zou me goed kunnen voorstellen dat dit, naast snoek, ook opgaat voor andere soorten vis.

weerwolf

Heeft maanstand er ook mee te maken?
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Raymond

De leef- en belevingswereld van vissen is zó ontzettend anders dan die van ons mensen dat het voor ons heel moeilijk is om ons daarin te verplaatsen. Maar, iedere zeer ervaren visser kent het gevoel wel dat hij naar het water ging en gewoon wist dat het goed zat. Dat hij vandaag ging vangen en dat het ook gebeurde. Ik denk dat de hoeveelheid (en zeer zeker ook de ontelbare combinaties) omstandigheden waardoor vissen zich laten beïnvloeden zo groot zijn dat het haast ondoenlijk is om ze in kaart te brengen maar dat dit binnen je gevoel en je onderbewustzijn in zekere mate wel zeker gebeurt...

Ik herinner me overigens heel goed uit het verleden dat de karpervangsten toenamen bij stijgende luchtdruk. Maar ik sluit me aan bij Cornico, laat het ongewisse maar die grote rol blijven spelen. Zo blijft het voor mij in ieder geval leuk.
::wtf::

Cornico

Quote from: weerwolf on June 06, 2012, 12:38:33
Heeft maanstand er ook mee te maken?

Jarenlang heb ik mijn zeeforelvansten bijgehouden.
Het bleek dat ik gedurende ca. een week waarin er een groter verschil was tussen eb en vloed veel meer ving dan in de week met een flauw getijde.
Aangezien de maanstand tov. de zon springvloed en dood-tij bepaalt heeft voor mij indirect de maanstand invloed op die visserij.
Maar ook daar zijn toch weer bijkomende factoren, zoals het beter bereikbaar zijn van bepaalde plaatsen (stekken), die zorgen dat je het niet helemaal zeker weet wat nu de meest bepalende factor is.
Wel laat ik het plannen van de vistrips in Scandinavie voor een heel groot deel bepalen door springvloed en dus de maanstand.

jur606

op zee ben je toch vaak afhankelijk van getijde stromingen (dat blijkt uit meerdere soorten visserijen actief en passief)
op zoet en rivieren ben je in mij optiek van vele dingen afhankelijk dit "zouden"kunnen meewegen

veel regenval bevorderd zelde de visvangst positief (water op rivieren gaat vele te snel stromen sloten worden bruin etc.)
ook ben ik van mening dat heel zonning weer en het tegengestelde veel invloed heeft (zonnig weer vaak vissne lekker te zonnen en schrikachtiger etc)

Of somminge dingen positief of negatief zijn, is soms moeilijk te doorgronden.
heb onder zogenaamd ideale omstandig heden niks gevangen en onder de slechtes juist goed

ik denk dat je als je het bijhoud echt wel kan onderscheiden welke omstandig heden over het algemeen betere vangsten opleveren
(voor de zoetwatervis in NL) neem ik daa rneit de moeite voor omdat mijn vismomenten al zo gering zijn.
S6 allemaal


A{b}r{a}xa{s}

Van wat ik in een ver verleden ooit gelezen heb is me bij gebleven dat vooral schommelende luchtdruk een negatief effect op de visvangst (kan) hebben.
(Met name dan een afnemende luchtdruk zou wat dat betreft een groter effect hebben...?)

catchem

Ik heb het zelf nooit bij gehouden, vang het meest bij mooi weer, maar volgens mij komt dat doordat ik dan meer vis.  ;D

Ik heb wel veel verhalen gehoord. Zo kwam ik pas gelden iemand tegen die mij vertelde dat het niet zoveel zin had om te vissen, want het was noorderwind. De vangsten waren toen niet fantastisch, maar toch vis gevangen. Het wisselen van luchtdruk en wisselen van weer heb ik ook vaak gehoord dat dit uitmaakt.

Voor mij maakt het niet zoveel uit, alleen veel wind is erg vervelend. Het fijnste is om aan het vissen te zijn. Ik denk niet dat ik thuis zal blijven op een dag dat ik weet dat er minder kans is.

devliegvisser

Ik zie het al. Ik ben niet de enige die wel een bepaalt gevoel heeft wanneer er meer of minder gevangen wordt bij bepaalde types weer maar niet bijhoud wanneer hij of zij nu beter vangt. Ik ga natuurlijk vooral vissen om buiten te zijn en te genieten van alles wat er om me heen gebeurd. Vangen is daarbij maar een onderdeel. Het volgende artikel vond ik welke mischien ook wel van toepassing is voorn  en winde:

http://www.deforelvisser.nl/wordpress/?page_id=12102

Vanmiddag prima gevangen. Terwijl de omstandigheden nu bepaald niet optimaal waren.

grtz,

devliegvisser