Niet om mee te vissen....

Started by Bone F, December 12, 2017, 16:22:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Ik heb maar weer eens een paar " fully dressed " zalmvliegen in elkaar geknutseld. Ik heb weer voldoende  zalmvlieghaken dus het kan weer. Links " The Colonel's Lady, rechts " The Red Rover ".

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

Nice job  Frans,

Ik moet ook nog wat zalmvliegen gaan binden, maar die worden lang niet zo mooi hoor. Maar hopelijk vangen die straks wel de nodige vissen in bc. Lekkere fluorkleurtjes.

Floor

Mooi hoor! Om te vissen zou ik inderdaad maar andere nemen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gerrit59

Dat doet Frans misschien ook wel.... :)

MartinT

Wow, geweldig mooi


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Chaisedieu

Heel erg mooi gebonden. Petje af!

Cheers, Marten

Troutbuster

"Petri Heil"


Bone F

Mannen bedankt voor de complimenten. Ik vroeg mij alleen af of er nog meer bezoekers zijn die dit weleens binden. Ennuh op of aanmerkingen mogen ook hoor daar steek ik dan ook weer wat van op. Ik zag bv. tot mijn schrik dat de Col.Lady geen "horns" had, die heb ik er nog maar ff opgezet.....

Troutbuster

#11
Frans,

Ik "waag" me er wel eens aan, maar meestal beperk ik me tot de hairwing varianten waarmee wel te vissen is i.p.v. de mooie full dressed versies die alleen voor de (mooie)sier zijn.

De laatste tijd veel bezig met Klassieke Zeeforel patronen, eigenljjk doorgaans de klassieke natte vliegen maar dan net ff wat groter zoals de Butcher, de Peter Ross, Alexandra, Teal & Blue Silver etc..

Ook de "Dark Mackerel", de "Stoats tail", en de "Mickey Finn" horen hier bij, allemaal net ff wat kleiner dan de zalm patronen en ik pak meestal de "Low water Salmon" B180 van Kamasan, op # 4,6 en #8

Geinig om te binden maar zeker ook om mee te vissen!!

Gr

jan
"Petri Heil"


Bone F

Ja natuurlijk dan zit je in het 'midden segment'  ;D Ik maak ze eigenlijk alleen voor de uitdaging en om weg te geven. Alleen jammer dat er steeds minder bijzondere veren te koop zijn of alleen voor idiote prijzen. Het moet wel een hobby blijven en geen investering! € 45,- voor 2 veertjes, een paar, gaat mij toch echt te ver. Je moet er niet aan denken dat je ze dan ook nog verklooid tijdens het binden  :-[

Menno_siemensma

Quote from: Bone F on December 14, 2017, 15:48:21
Ja natuurlijk dan zit je in het 'midden segment'  ;D Ik maak ze eigenlijk alleen voor de uitdaging en om weg te geven. Alleen jammer dat er steeds minder bijzondere veren te koop zijn of alleen voor idiote prijzen. Het moet wel een hobby blijven en geen investering! € 45,- voor 2 veertjes, een paar, gaat mij toch echt te ver. Je moet er niet aan denken dat je ze dan ook nog verklooid tijdens het binden  :-[
Welke veren moet dan 45e per paar voor betalen dan? Meeste spul is toch wel redelijk betaalbaar of evt een vervanger voor te vinden zoals de reigerveren.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Ga maar eens op zoek naar Indian Crow, Chatterer, Corey Bustard en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

p.forel

En daarom ben ik gestopt met full dress vliegen binden
Leuke hobby maar loopt te veel in papieren

Menno_siemensma

tja als je perse de exacte veertjes wil uit de tijd dat men iets minder deed aan natuurbehoud en alles zo goed als fair game was om te verkopen dan zal het inderdaad wel duur/lastig worden.  Maar we zijn toch niet zo gebonden aan een patroon dat we niet een beetje creatief met de gebruikte materialen kunnen omgaan?   ;D Ja het zal net niet gelijk zijn aan het originele maar is dat zo'n ramp dan?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Marco B

Ik denk dat het juist "de sport" is om een originele zalmvlieg te binden Menno. Natuurlijk kan je ook andere materialen gebruiken, maar als je een klassieke oldtimer restaureert gebruik je per slot van rekening ook geen plastieken bumpers  :).

En die originele materialen worden steeds moeilijker verkrijgbaar, deels misschien wel omdat sommige vogelsoorten op lijsten van verboden materialen staan.
Vroegâh had je de Kelson Collection van Leo Lambrichs in Geleen waar vrijwel alles te koop was op dit gebied maar die bestaat al jaren niet meer. De man zelf helaas ook niet meer. Maar ook daar staat me iets van bij dat er wel eens een soort inval is geweest wegens het in bezit hebben van veren van bedreigde diersoorten.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Menno_siemensma

Quote from: Marco B on December 15, 2017, 11:50:58
Ik denk dat het juist "de sport" is om een originele zalmvlieg te binden Menno. Natuurlijk kan je ook andere materialen gebruiken, maar als je een klassieke oldtimer restaureert gebruik je per slot van rekening ook geen plastieken bumpers  :).

En die originele materialen worden steeds moeilijker verkrijgbaar, deels misschien wel omdat sommige vogelsoorten op lijsten van verboden materialen staan.
Vroegâh had je de Kelson Collection van Leo Lambrichs in Geleen waar vrijwel alles te koop was op dit gebied maar die bestaat al jaren niet meer. De man zelf helaas ook niet meer. Maar ook daar staat me iets van bij dat er wel eens een soort inval is geweest wegens het in bezit hebben van veren van bedreigde diersoorten.
Ik begrijp dat ook wel, maar juist door die originele veertjes te gebruiken van vaak toch bedreigde vogelsoorten of in ieder geval op de lijst beschermde diersoorten help je niet echt mee aan het behoud van die soorten. Daarom stel ik dat we wel creatief genoeg zijn om dan een goede vervanger te gebruiken voor die materialen.  Vaak is het bij restauratie van oldtimers ook zo dat je dan moet teren op wat nog over is op de markt wat vaak ook ontzettend duur is om te kopen (gelijk aan die 2tal veertjes voor 45) óf je moet zelf crea bea bezig om het zelf te (laten) maken.

Ik kan me wel voorstellen dat die bovengenoemde man wat mensen over de vloer heeft gehad voor die materialen...

Point being, hou het origineel aan voorzover mogelijk en vervang te dure/niet meer verkrijgbare materialen gewoon voor iets anders wat hetzelfde resultaat geeft. Lijkt me geen ramp voor de looks van de vlieg.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

Full dress is geen vliegies binden zoals je altijd doet

Deze wil je gewoon hebben zoals het beschreven staat
Met indian crow en al het andere onbetaalbare  spul

En dan nog  doe je het met subs dan kost het je ook vermogen
Goede kalkoen staartveren  een exact paar  bijna niet te vinden ja bagger
Mooie gekleurde.  kalkoen oeps 12 dollar per paar
Crow sub vele zijn bagger. De goede komen uit zwanen nekveren maar ook dan duur
Haken  ook zoiets wil je beetje aan de regels houden van het voorbeeld. Hand gesmeden haken 12 tot 25 euro
Stuk he

De echt mooie haken 50 euro stuk japans stukje huis vlijt


Ik ben afgehaakt zoals ik al aangaf de prijs van alles was mijn plezier in het binden niet waard


p.forel

En er worden geen beschermde dieren meer geschoten of zo hoor
Bijna alles wat er nu op de markt vrij komt is van veilingen of erfenissen van op gezette dieren

Menno_siemensma

#21
Sommige willen dat wel alles exact zoals het recept wordt voorgeschreven. Tja ik niet.  Vind ik onzin om perse dat te forceren wat 100 jaar geleden iemand bedacht heeft met de toenmalige mogelijkheden. Je zult dan realistisch moeten zijn en inzien dat dat niet allemaal meer van deze tijd is. Wil je dat wel dan zal je inderdaad van de alleen maar kleiner wordende voorraad gebruik moeten maken voor alsmaar hogere bedragen. Dat is dan de keuze. Een die je uiteraard geheel vrij bent om te maken maar ik zeker niet zal kiezen. :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

Als je klaar bent met het binden van die prut vis vliegjes  das productie draaien
Dan wil je verder  het is je hobby binden maar je wordt het simpele zat
Dan maar zalmvliegen of net als johan realistic
Realistic was niks voor mij plakken en lijmen vond ik het
Zalmvliegen eerst de free style gedaan 
Daarna wilde ik  de oude patronen zo perfect mogelijk na binden

Ook daar raakte ik mede door dure matrialen gauw op uit gekeken

Nu staat het binden helemaal op laag pitje ik bind zelden en als ik bind zijn het even snel wat simpele vliegen

De uit daging is weg zal ik maar zeggen

Bone F

Marco   ::bravoo:: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Menno je zou je er echt meer in moeten verdiepen om die bind-kick te voelen. Hans de Groot, die helaas veel te vroeg naar de eeuwige rivieren is gegaan tig jaar geleden, was mijn grote inspirator man wat kon die fd vliegen binden. Die was weer de inspirator van Leo om zijn verzameling zeer exclusieve veertjes/ren in zakjes te stoppen en zodat nog meer fd vliegen gemaakt konden worden.

Bone F

Menno je wilt gelijk hebben he ok maar ik blijf toch deze vliegen maken en dan die waar net die zeer exclusieve veertjes niet op zitten. Gelukkig heb ik nog wel voorraad.
Ik zal je maar niet uit nodigen om er ook eens een te maken, die ouwe meuk  ;D