Hoe hou je een vis vast

Started by catchem, August 31, 2011, 10:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans-oet-remunj

tja hoe ?

Denk dat het per soort wel zal verschillen  ;)

Een vlagzalm probeer ik niet eens aan te raken.....gewoon lossen in het water.... maar bij  een  keta zalm lukt me dat bv niet echt soepel... die onthaak ik dan weer op de oever, terwijl ik m vasthoudt aan zijn staart.,, iemand heeft me ooit geleerd dat ze dan rustig blijven liggen, zodat je ze relaxed kunt onthaken met een tangetje ..en dat werkt inderdaad zo is althans mijn ervaring. Want als je ze niet aan goed aan de staart vasthoudt...  :o

Plantje

Kon het inderdaad niet plaatsen. Maar dat is dus ook niet zo gek. En als het inmiddels al weg is zal het inderdaad wel met een knipoog geweest zijn.

Ik weet van mezelf ook wel dat ik veel quote ;)

Nou, dat van die keta zalm was helemaal nieuw voor me!

Hans-oet-remunj

voor de duidelijkheid, zo'n keta ligt dan plat op de bodem, en dan met 1 hand de staart vasthouden. (niet opgetild aan de staart dus...)

Gert

Ik heb ook geleerd dat je (in ieder geval forel, maar geldt misschien voor meer of alle vissoorten) de vis op z'n kop (dus niet BIJ de kop ;D) moet vasthouden of op z'n rug moet neerleggen bij het onthaken, want dan is ie rustig.

En bij een karper je duim of vinger in z'n bek houden, wordt ie ook lekker rustig van.

Groet,
Gert

Zo, deze kan ook weer in de Quote 500 ;)

willyzuid

@rossie de doelgroep de nek omdraaien was zeker niet m,n bedoeling,is ook onmogelijk trouwens,anders hadden die stenen er niet gelegen ;)
@plantje Ik ben het compleet met je stelling eens,en zal proberen m,n leven te beteren.

Het enigste wat ik aan wil geven;
Ik mag me zeker dierenvriend noemen,heb tig huisdieren gehad,van goudvis (dierenvriend?) tot valkparkiet,en alles wat daar tussen kruipt of leeft.
Heb zelf al een meerkoetje uit de achtergelaten visdraad bevrijd,beestje was er slecht aan toe,en we hebben de dieren ambu gebeld.
Ons hondje krijgt zaterdags avonds een stukje roombrie wat we speciaal voor haar kopen,want we lusten het zelf niet.

Toen m,n vijver achter thuis een bliksem inslag kreeg,en alle vissen spierwit op de rug dreven,heb ik zelfs een traantje weg gepinkt.
we hebben de koi die nog teken van leven gaf proberen te reanimeren,maar helaas is de mond op mond beademing mislukt.
dus praat mij niet over dierenliefde.

toch sla ik achteloos een forel de hersensen in.
en die makrelen...je weet als een makreel niet zwemt,hij geen zuurstof rijkwater door z,n kieuwen krijgt,en binnen een paar tellen overleden is?
dus dat kwartier was sterk overtrokken.

Ik denk dat ik als ex holbewoner toch enkele genen uit het oude jachtpatroon anno v.c heb over gehouden.
ik sleur zo,n m,n vrouw aan de staart het bed in,en zal haar dan even met de knuppel af rossen ;D

Plantje

Nee, ik wist niet, dat een makreel die niet zwemt binnen een paar tellen dood is. Dan nog zou ik er zelf voor kiezen om ze met een tik naar de vissenhemel te helpen. Maar dat is gewoon persoonlijk.

Ik zal de zaken die je typt niet meer al te letterlijk nemen. Niet iedereen brengt zijn/haar punt op dezelfde manier.

catchem

Ik geniet wel van een pittige discussie, maar laten we het wel respectvol houden. Ik ga ervan uit dat iedereen het beste probeert te doen.
Zoals Maurice al aangaf, het belangrijkste is om de jeugd te leren waar ze op kunnen letten, maar kritisch naar jezelf kijken kan ook geen kwaad. Soms komt zelfs in de beste bedoelingen het klad en wordt je minder voorzichtig.

Hans-oet-remunj

omdat 1 plaatje meer kan zeggen dan 1000 woorden..... :-X




johannes

denk dat op het punt jacht het makkelijker te verdedigen is dan vissen als het in de kamer komt.
dit is alleen maar omdat er bij de jacht niet aan vangen en terugzetten gedaan wordt (uitzonderingen is de jacht met vallen)

de manier die ik bij de noren uitleg waarom ik vis terug zet is dat ze het moeten zien als een quota wat bij de hertenjacht gebeurd.
van te voren wordt een telling gedaan en een meerjarenplan opgesteld in een grootte omgeving. dan krijgt iedereen een aantal grootte mannetjes, vrouwtjes, 1 jarige en kalven.
als dan alle mannetjes al geschoten zijn en je komt een groote mannetje tegen tijdens de volgende jacht mag je er van genieten maar neerlegen is er niet bij (behalve als i gewond is)

het zelfde doe ik met vissen ik weet hoe belangrijk de vissen van een pond en grootter zijn voor een gezond bestand aan vis die vissen moeten terug (mits niet gewond)
vang ik een aantal vissen van 2-4 hekto dan gaan die mee.

moet zeggen dat deze verklaring bij veel aanslaat en we een aantal vissers hebben die dit nu ook regelmatig toepassen.

Quoteen die makrelen...je weet als een makreel niet zwemt,hij geen zuurstof rijkwater door z,n kieuwen krijgt,en binnen een paar tellen overleden is?

dit is een beetje onzin wat je nu schrijft, het spartelen in de bak is zeker stuiptrekkingen  :(
geloof niet dat dat zo is.

En een dierenvriend ach de meeste die zich dierenvriend noemen zijn die benaming niet waard.
alle dieren die een bepaald bambiegevoel oproepen moeten we goed voor zijn.
maar de dieren die dat bambiegevoel niet hebben mogen we mee doen wat we willen?

groeten

johannes

Hilco

Ik heb een hekel aan vieze handen , dus ik pak altijd een theedoek en doe vis daarin.
Als mijn vlieg vóór in de bek zit haal ik hem er voorzichtig uit. zit ie achterin dan snij ik hem eruit.
Vliegen zij duur zat.
Dan leg ik de vis op de grond en schop hem terug het water in .
Meestal met een paar flinke tikken met de schepnetsteel zinkt ie wel .




willyzuid

 ;Dhilco scheit uit.
pis me in de broek.

Gerrit72

#61
De rust is weer een beetje terug in dit topic ;D Op zich bijzonder hoe een onderwerp gericht op een visvriendelijke behandeling van een gevangen vis zo gevoelig kan liggen (en dan vreemd genoeg niet gericht op de vraag 'hoe behandel ik een gevangen vis zo goed mogelijk').

Plantje: lekker blijven quoten. Zekere als er zoveel geschreven wordt, is het daardoor helemaal duidelijk wat en wie je bedoeld (er gaat al zoveel mis door niet goed begrepen uitspraken :o).

Hans je plaatje zegt mij zeker meer dan 1000 woorden, het is daarom ook op meer dan 1000 manieren uit te leggen en juist daarom snap ik niet wat het te maken heeft met 'hoe houd je een vis vast'. Ook het slotje op de smiley is op vele manieren uit te leggen. ik hoop niet dat je bedoeld dat 'we' over dit onderwerp op moeten houden...

Ik hoor genoeg vissers die moeite hebben een vis vast te houden of te onthaken. Als we onze moeite gericht hadden op uitleg en/of voorbeelden hoe je vis het beste kan behandelen (als persoonlijke mening & zonder mensen aan te vallen), waren mensen met vragen op dat gebied ongetwijfeld meer geholpen.

Zelf vind ik het bijvoorbeeld handig om snoek in het water te onthaken. Door weerhaakloos te vissen is de haak er zo uit. Zit de haak wat dieper, dan biedt de kieuwgreep uitkomst. de snoek laat vanzelf zijn bek openhangen en met een lange puntbektang is de vis makkelijkte te onthaken. Door de vis boven het water te houden, of dicht bij de grond, is makkelijk te voorkomen dat de vis 'valt' op het moment dat ie gaat spartelen.

Het foto's maken en de vis vasthouden is een ander verhaal. Als ik alleen ben en de kant niet visvriendelijk is, maak ik geen foto en zet de vis direct terug. Een foto van de vis maken terwijl deze nog in het water ligt is ook een goede optie (de kans dat de vis zich beschadigd is daardoor zeer klein (zie foto). Normaal gesproken fotografeer ik niet zo veel vangsten meer, maar door mijn beginners ervaringen in het vliegvissen, doe ik er nu meer moeite voor (maar niet ten koste van alles...)

Met forel of zalm heb ik geen ervaring, maar ben best benieuwd of mensen daar tips en trucs voor weten.



[attachment deleted by admin]
The only difference between men and boys is the price of their toys.

willyzuid

deze link gaat over het goed behandelen van barbeel,en zal eigenlijk wel voor de meeste vis gelden.
zo horen we het te doen.
http://www.hengelsportoost.nl/start/index.php/nieuws/artikelen/witvissen/323-goed-behandelen-van-gevangen-barbeel


Rossie69

volgens mij staan ook bepaalde regeltjes wel in onze vergunning.
Dus zal allemaal wel goed gaan,met ons :)


catchem

@willyzuid
Ik vindt het heerlijk, zo'n uitgebreid onderzoek naar dit onderwerp (94 blz).

Ik heb nu de eerste 12 blz. doorgelezen en daarin wordt al aangegeven dat onwetendheid en niet onkunde of onwil de grootste oorzaak is van het onjuist behandelen en beschadigen van de vis, vooral bij jeugdigen. Ik denk dat het bekender maken van gedragsregels/adviezen veel zal helpen. Ik hoop dat dit topic daaraan bijdraagt.

Cornico

Dat lijkt me een heel mooie conclusie aan het slot van jouw topic.
Vooral de eerste regel uit de samenvatting en conclusie waar het stuk mee begint lijkt me heel belangrijk:
".........gedragsregels voor sportvissers die tot doel hebben de aantasting van het vissenwelzijn als gevolg van sportvissen te minimaliseren".
Denk dat dan niemand meer durft te zeggen dat we visvriendelijk bezig zijn.

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rossie69

oW ha ja

kan niet wachten.

heerlijk Jelle.
die hollandse nieuwe haring dan he.


johannes

foei haring aan z'n staart vast houden dat mag toch alleen met zalm  ;D ;D

HappyFisherman

Of vis vasthouden zoals het een echte Happy Fisherman betaamd!
Vliegvissen is bevlogen vissen...