Uiterlijk visvijver forel

Started by gijsie20, February 24, 2012, 22:15:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

Hallo allemaal,

Ik vliegvis al jaren, eigenlijk alleen in het buitenland op rivieren. Onlangs ben ik voor het eerst op een forelvisvijver geweest. Wat me opviel bij de regenboogforel die ik ving, was dat zijn staart maar "half" was. Ik bedoel dan geen mooie rechte staart, maar eerder een misgroeit of aangetast. Dat geldt ook voor de rugvin.

Weten jullie hoe dat komt? Heeft dat te maken met de kweek? Of andere oorzaken? Het viel me op dat het eigenlijk bij alle forellen was die gevangen werden. Is dat bij andere vijvers ook?

Iemand een goede uitleg?

Groeten Gijs

aalbrecht

omdat ze gekweekt worden in betonen bakken schuren ze langs de rand er af en veel mis kweek zit er tussen
vliegvissen is een passie

Inderk

Gelukkig hebben we geen "betonbak forel" op Baggelhuizen.
Ronde Bleek hebben ze ook gave vis.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Franky Boy

Speelt niet alleen in forelvisvijvers, maar ook in rivieren waar veel forellen worden uitgezet. Soms zie je regenboogforellen uit een prachtige blauw-groene rivier in Sloveniƫ met van die 'afgekloven' staarten en dan denk je: "Tsjonge wat jammer!".
Het probleem wordt inderdaad door de intensieve kweek veroorzaakt waar veel forellen bijelkaar worden gehouden en treedt ook op in kweekvijvers met een zandbodem of leembodem. Oorzaak is waarschijnlijk een schimmel- of andere infectie die de staart gedeeltelijk wegvreet.
Die 'verminking' kan ook weer 'weggroeien'. Als een forel een tijd in een gezond, natuurlijk water rondzwemt, groeit de staart gewoonlijk weer aan. Dat zie je aan de uitgezette forellen die al een tijdje in rivieren of forelvijvers rondzwemmen, maar vooral aan de prachtige forellen in het Oostvoornsemeer!
Van regenboogforellen met prachtige, volgroeide (brede) en puntige staarten kun je met grote zekerheid zeggen dat al een tijdje geleden zijn uitgezet.

Plantje

Valt me op, dat de forellen waar Dartmayor foto's van heeft ook zulke rare ogen hebben... kan ook zijn dat dat komt van de tik die ze op hun harsens hebben gehad ;)

HappyFisherman

Een vis met een volle staart is volgens mij "gezonder" en dus krachtiger dan een vis met een halve staart (afschuren of weggevreten...). Die met een vollere staart hebben dus betere leefomstandigheden gehad tijdens de groei en zijn ook ietsie duurder. De keus aan de eigenaar van de vijver welke prijsklasse vis hij uitzet.

Jeroen zal er nog wel iets meer van weten denk ik.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

t,smalert heeft soms best mooie volle vis en die van joost knal op de kop uurtje laten liggen en dan een foto tja dan zullen wij ook niet het mooist zijn ik heb mooi volle vis gevangen bij de rondebleek en bagelhuizen ,biddinghuisen  en soms op een forelvijver maar wat al aan gegeven word de kweek vis zit ne eenmaal met veel samen in een bak of hoe je het wil noemen

gijsie20

Thanks voor de heldere uitleg!

Het viel me inderdaad al op dat bijvoorbeeld de vissen op de Ronde Bleek er heel gaaf uitzien als ik de foto's zo zag.

Groet Gijsbert

Gert

Ik heb er zelf nog nooit op gelet, maar hoe zien de forellen eruit die bij de visboer liggen? Lijkt me dat die dan ook van die halve staarten hebben...

Groet,
Gert

Franky Boy

QuoteIk heb er zelf nog nooit op gelet, maar hoe zien de forellen eruit die bij de visboer liggen? Lijkt me dat die dan ook van die halve staarten hebben...
Klopt! Hebben ze (vaak) ook.
Staarten zijn meestal niet 'puntig', maar meer 'afgerond'.
Maar meestal niet zo extreem als bij de forellen die aan sommige forelputten worden geleverd. Het lijkt soms wel of hiernaar de 'lelijkste' forellen gaan.
Sommige beheerders van forelvisvijvers eisen mooie forellen, zonder teveel beschadigingen (ook borst- en rugvinnen ontbreken soms bijna geheel!), maar daaraan kan een prijskaartje zitten.

Nootjez

Hier vorig jaar nog mee gedaan aan forelvissing, met gewone werphengel.

Veel van de gevangen forellen hadden weinig of geen vinnen, leuk vissen is het niet. Ze waren enkel statisch te vangen en helemaal geen sport aan te beleven :(

HappyFisherman

Zo kun je nog wel ff door gaan Klaas, kip, varken, koe, ei. Oh ja, veredeling bij alle plantjes die je eet enz enz. Kraanwater dat je niet meer moet drinken, omdat er nu zo'n 40 jaar aan plas van vrouwen aan de pil in zit wat er moeilijk uit te zuiveren is...
Volgens mij hebben ze hier in de EU best strenge regeltjes gemaakt van wat er allemaal wel en niet mag en daar moet je tegenwoordig maar gewoon in geloven.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jagoziva

ik heb gehoord dat ze het express deden dat afkorten van de vinnen om te onderscheiden of ze uitgezet waren of niet
heb ik gehoord he dus menie aanvallen hierop ha ha  8)

Franky Boy

 ::)
Ja, dat vinknippen doen ze heel soms met uitgezette zalmachtigen om ze van de 'wilde' vissen te kunnen onderscheiden.
Meestal wordt dan alleen maar het vetvinnetje afgeknipt. Het vetvinnetje is bij zalmachtigen dat kleine afgeronde vinnetje dat bovenop de 'staartsteel' zit.
In Duitsland doen ze dat bij bijna alle kleine zalmpjes die in zijrivieren van de Rijn worden uitgezet.
Vinknippen is arbeidsintensief (en dus duur!) en wordt bij vissen die op forelvisvijvers worden uitgezet nooit toegepast.
Maar in feite zijn die vissen met afgekloven vinnen niet opzettelijk door de kwekerij een soort van 'gemerkt'. Je kunt aan zo'n vis namelijk altijd zien dat hij uit een kwekerij afkomstig is!  ;D

jagoziva

oja dat was het het was alleen het vetvinnetje  :-[

Rossie69

onderscheid daar gaat het niet om in forelvijver.
das kwestie van verdienen.
hun maakt het niet uit of de forel nu een vin of rugvin hebben.
geld daar draait het om.

maar als je een beetje zereneus visser wilt houden als klant,ja dan moet je wel haast mooie vissen hebben.

ken dr een paar,daar heb ik wel een goed woord voor over.

wat een onderwerp ook :)