Werpen

Started by LycoWico, February 29, 2012, 12:51:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LycoWico

Ik ben Rico een beginnend vliegvisser en ik vraag mij af wat een normale afstand is om te werpen met een nimf.
Op internet zie ik filmpjes waar mensen 30-40 meter ver werpen zonder enige moeite, maar is die daadwerkelijk te doen of gewoon door pro's gedaan.

Als ik werp kom ik meestal maar een meter of 10. Dit komt omdat ik woon in Den Bosch en er zijn niet echt geschikte plaatsen om ver te kunnen werpen.
De meeste plaatsen lopen schuin naar beneden en dan raak ik aan de achterkant de grond.

Mocht iemand hier iets over weten dan hoor ik het graag.

Mvg Rico

Gert

Welkom Rico!

30-40 meter is echt maar voor een paar werpers weggelegd hoor (of weggegooid zeg maar  ;)).
Een standaard vliegenlijn is 27 meter, sommige 32. Maar om echt dat soort afstanden te halen gebruiken ze vaak heel wat anders: een schietkop met een dunne volglijn.

10 meter is wat weinig misschien, maar hoe ver kom je met een droog vliegje? Ik kwam er van de week achter dat ik met een iets zwaardere nimf ook nauwelijks afstand kon halen - was een nieuwe hengel aan het uitproberen en dacht "dat wordt niks". Maar met een licht nimfje gooide het wel "normaal". 15 meter moet je wel makkelijk kunnen halen, om wat verder te komen moet je trucjes uit gaan halen zoals dubbelstrippen.

Maar probeer je lijn achter je omhoog te gooien als het te vroeg de grond raakt, moet lukken met enige oefening.

Groet,
Gert

jur606

wico ben ook beginner en kom ook tot zeg 10-15 meter (zonder vliegje alleen met kort nylon leadertje van 30cm)
krijg het inmiddels wel voor elkaar dan i binnen zeg halve meter komt van waar ik hem wil hebben :), dus in mijn geval stokje in de grond en blaadje eraan en eens kijken of de lijn mooi gestrekt neerkomt waar ik die wil  hebben.

ga van eht weekend voor het eerst met vliegen gooien maar dan wel zittend vanuit de kajak gooien
zal kijken hoe dat gaat lopen bedloeing is leader van 270 met vliegje om 2meter water af te vissen met een nimph. (of het gaat lukken zonder zelf gehaakt te worden danwel andere dingen horen jullie nog van mij :)

Plantje

De internetfilmpjes die je zit zijn waarschijnlijk filmpjes waarin aan spey casting gedaan wordt. (Dubbelhandig werpen.)

Hilco

als je de hengel wat schuin van je af houd met de voor en achterwaartse zwiepen zal je je zelf niet haken.
voorzorgsmaatregelen als bril in pet/hoed/muts zijn altijd verstandig en met deze temperatuur ook gewenst.

je kan zo ver werpen als de omgeving toelaat. als je achterwaarts 5 meter ruimte hebt kan je een meter of 7 werpen met was slimme lussen in je worp.
schuin zijwaarts werpen is ook een optie.

en in die filmpjes zie je altijd pro's met hun beste worp.

ik kan ook geen 5 hunkerende negerinnen bevredigen in een uur , terwijl dat in  het internetfilmpje  prima gaat  :P


Zoals menigeen hier zal adviseren; neem een paar werplessen!!

zoals menigeen hier gedaan heeft ;  oefenen baart kunst en de kunst afkijken als je met anderen vist.

Useless

Hey Rico,

30 Of 40 meter is in de praktijk te doen maar voor slechts weinigen weggelegd. Ik ben in de ruim 30 jaar dat ik vliegvis veel mensen tegengekomen die zeiden dat ze een vliegenlijn in z'n geheel er uit konden gooien maar heb slechts een handvol gezien die hier ook daadwerkelijk toe in staat waren. Blijkbaar leiden vliegvissers nogal eens aan zelfoverschatting. De meesten (zoals ikzelf) krijgen het met wat moeite voor elkaar wanneer ze in een mooie windstille hal staan maar buiten is echt een heel ander verhaal. Je moet je overigens afvragen wanneer het echt nodig is om enorme afstanden te werpen. Over het algemeen is een meter of 15 ruim voldoende. Met de lengte van je hengel en leader erbij opgeteld zit je dan al gauw aan een metertje of 20. Verder werpen staat misschien erg goed tov anderen maar in de praktijk overwerp je alleen maar vis en vang je dus minder.
Gewoon doen wat Gert zei en proberen je lijn achter je wat hoger te houden. Je zult zien dat je binnen de kortste keren met wat ervaring voldoende afstand zult halen om fatsoenlijk te kunnen visen.

Plantje

Quote from: Hilco on February 29, 2012, 13:40:43
ik kan ook geen 5 hunkerende negerinnen bevredigen in een uur , terwijl dat in  het internetfilmpje  prima gaat  :P
Episch Hilco! ;D

jur606

@hilco
voorzorgsmaatregelen als bril in pet/hoed/muts zijn altijd verstandig en met deze temperatuur ook gewenst
(altijd Zelfs zomers,maar dit deed ik met snoekvissen al :P) en mezelf niet raken ging tot op heden zonder vliegen heel goed dus waarom nu niet?


LycoWico

Bedankt voor de snelle en zeer informatieve reacties.
Ik ga zeker wat meer oefenen en nu weet ik dus ook dat het dus helemaal niet nodig is om die afstanden te gooien.  :)

Bedankt voor de tips  :D

Mvg Rico

Hilco


Quote from: jur606 on February 29, 2012, 14:11:55
@hilco
voorzorgsmaatregelen als bril in pet/hoed/muts zijn altijd verstandig en met deze temperatuur ook gewenst
(altijd Zelfs zomers,maar dit deed ik met snoekvissen al :P) en mezelf niet raken ging tot op heden zonder vliegen heel goed dus waarom nu niet?

Eeeeeeeh je begint er zelf over ??????????????
zie onderstaande quote




Quote from: jur606 on February 29, 2012, 13:17:22
zittend vanuit de kajak gooien
zal kijken hoe dat gaat lopen bedloeing is leader van 270 met vliegje om 2meter water af te vissen met een nimph. (of het gaat lukken zonder zelf gehaakt te worden danwel andere dingen horen jullie nog van mij :)


Rossie69

je kan ook je achterwaartse worp eerder stoppen.

inplaats 11uur doe je dan 12 uur.

Jan Bruins

Waarom niet gewoon lid worden van een vliegvisclub en/of werplessen nemen.
Kom je in korte tijd veel verder dan in je eentje maar een beetje aanklungelen en
je loopt niet het risico dat je je zelf iets verkeerd aanleerd wat je nadien maar moeilijk weer kunt afleren.
En met de tips en trucs die je er krijgt heb je het lidmaatschap zo weer terugverdiend.
I don't drink water, fish f*ck in it...

SSMOOTHY

Quote from: jur606 on February 29, 2012, 13:17:22
ga van eht weekend voor het eerst met vliegen gooien maar dan wel zittend vanuit de kajak gooien
zal kijken hoe dat gaat lopen bedloeing is leader van 270 met vliegje om 2meter water af te vissen met een nimph. (of het gaat lukken zonder zelf gehaakt te worden danwel andere dingen horen jullie nog van mij :)


Het rare is, dat toen ik voor het eerst vanuit bellyboat en kayak werpte, en zelfs mijn normale worpen niet helemaal perfect waren, het toch veel beter ging dan verwacht!
Op een of andere manier lijkt er iets te zijn, dat wanneer je vanuit een kayak/bellyboat oid werpt, je manier van werpen positief veranderd.

Ik ben benieuwd of jij hetzelfde gaat merken!

Useless

Quote from: Hilco on February 29, 2012, 13:40:43

ik kan ook geen 5 hunkerende negerinnen bevredigen in een uur , terwijl dat in  het internetfilmpje  prima gaat  :P



Hmmm, 4 zou toch nog wel moeten lukken  8)?

HappyFisherman

Lees wel, in HET internetfilmpje. Die bestaat dus al ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Inderk

Quote from: speycast on February 29, 2012, 16:56:13
leren werpen op club of bij instructeur  is wel aan te bevelen 

30 meter plus  is te doen  maar meestal niet nodig   
met zinklijn 30 plus op ovm ja zeker weten nodig  hoe verder je gooit hoe meer water je afvist
30 meter op eiffel riviertje   totaal onnodig

leer ook de  rolworp goed aan  is handig als je achter je iets heb staan  15 meter plus is ook met deze worp te doen
Mee eens. Je zou naast de rolworp, misschien ook een switch cast kunnen gebruiken.
Iets lastiger qua timing, ik beheers die worp ook niet goed, maar heb wel voldoende voorbeelden gezien dat het beheersen van een switch cast ook héél handig kan zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=6ijfU4cG7As
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hilco

maar erg handig is dan ook wel de lengte van je hengel zie ik .................

jagoziva

die filmpjes zijn altijd van die lekkermakertjes net als reclame maar je moet het zelf nog doen
je moet er gewoon plezier in hebben en dan leer je het vanzelf ik moet het ook nog leren
hilco red je er niet eens 5 , ik ook niet maar als je er blondines voor in de plaats neemt met hoge hakken kom ik een heel eind en zo niet heb ik toch plezier gehad

Inderk

Quote from: Hilco on February 29, 2012, 22:43:27
maar erg handig is dan ook wel de lengte van je hengel zie ik .................
Hoezo? Kan ook prima met een 8.6 ft hoor! Techniek is belangrijker dan lengte.
(waar heb ik dat vaker gehoord?) ;-)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hilco

het ziet er zoooooooooo simpel uit

goswit

Hilco,gewoon oefenen-oefenen-oefenen , en de lengte niets van aantrekken , ben het met je eens goed beschermen dan lukt het misschien.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff