knoop voor zijlijn nymph leader

Started by devliegvisser, January 13, 2012, 10:18:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devliegvisser

Wat is de beste knoop voor de zijlijn van een nymph leader constructie als je met meer dan een nymph vist
gr
devliegvisser

Troutbuster

Lus, 3x doorhalen, "smeren" met wat spuug, gecontroleerd aantrekken en een zijde kort afknippen, andere zijde voor de dropper, 2e nymph etc....

Hou je dropper niet te lang, als je nymph er aan zit en je hebt ongeveer 5 cm over is lang zat, anders komt de boel steeds in de war!!

Succes

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


renew

ja Jan
Dat is DE manier zonder ringetjes. Ik heb het in topic wintervliegen ook uigelegd maar het komt er bij mij een beetje vaag uit dit is duidelijk.
Cj

Useless

Quote from: Troutbuster on January 13, 2012, 10:43:01
Lus, 3x doorhalen, "smeren" met wat spuug, gecontroleerd aantrekken en een zijde kort afknippen, andere zijde voor de dropper, 2e nymph etc....

Hou je dropper niet te lang, als je nymph er aan zit en je hebt ongeveer 5 cm over is lang zat, anders komt de boel steeds in de war!!

Succes

Gr.

Jan.

En dan zal je zien dat er altijd wel weer iemand is die daar een hele andere mening over heeft. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik nooit aan haven visserij doe omdat ik de entourage volstrekt waardeloos vind dus daar zal je me eigenlijk nooit zien maar met het zeeforel vissen gebruik ik tegenwoordig wel twee vliegen. En ik moet zeggen dat ik het gebruik van een ringetje in combinatie met een "lijnrolletje" juist erg goed vind werken.
Het voordeel vind ik dat je gewoon gebruik kunt maken van dezelfde dikte van de tip. Veel mensen die een lus maken, die gebruiken een een dikkere zijlijn omdat die stugger is en men dan minder snel in de war komt. En om dezelfde reden ook nog zo kort mogelijk.
Bij het gebruik van een lijnrolletje kun je juist een wat langere zijlijn maken want de kans dat je in de knoop raakt is bijna nul. Ander voordeel vind ik dat je, doordat je een wat langere zijlijn hebt, je de vlieg in een lusje kunt knopen waardoor de actie van de vlieg vele malen beter is dan wanneer je een gewone kunstaasknoop of iets dergelijks gebruikt. Ook geloof ik er heilig in dat het gebruik van een lijnrol de actie van de vlieg positief beinvloedt.
Tot op heden heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen met deze set up. Het heeft nog nooit tot lijnbreuk of wat dan ook geleid, terwijl er toch behoorlijk grote vissen aan gehangen hebben (ook dubbele hook ups).

catchem

albright knoop waarmee je de tippet vastzet en overgebleven stukje niet helemaal afknippen maar gebruiken om de nymph aan te knopen.

Ik gebruik het niet vaak, ivm met knopen en tollen. Ik ga komend voorjaar voor het eerst beetverklikkers met haak proberen die ik heb gemaakt.

Sieger

Vorig jaar in Ierland werd door de gids ook de 'gewone' lusknoop gebruikt, maar hij haalde hem wel een keer of 8 door... Daardoor krijg je een dikkere knoop en daardoor staat het zijn lijntje mooi af... Zorgt voor minder 'in de war raken'..... Doe er de laatste tijd een klein druppeltje Loons uvlijm op.... Net iets sterker.....

Ik hou het zijlijntje wat korter


Sieger

renew

kijk Sieger simpel maar nooit aangedacht dat afhoudertje van die Ier, van de week meteen uitproberen.
Marco,
Als ik op zeeforel ga vissen in DK (nooit gedaan, al mn vismaten wel maar ik heb er niet zo'n zin in) ben ik gek als ik dat niet van je aanneem. Pas als het niet bevalt zal ik zelf iets anders gaan proberen. Maar voor die recht toe recht aan visserij in havens moet je het simpel houden, je verspeelt veel dus een verbinding met veel breekpunten is vragen om moeilijkheden. Trouwens ik hoor liever wel afwijkende meningen anders verandert er nooit wat. Ik heb heb ook graag ongelijk :-\ dat betekent nl dat ik eindelijk de goede manier heb gevonden.
Grtz
rene

Useless

Veel breekpunten is op zich geen probleem. Mits je niet te dun vist. En dat laatste gebeurt veel te vaak alsof witvis super intelligent en dus ook vreselijk lijnschuw is. Niets is minder waar. Met een wat dikkere lijn gaat het net goed mits je de vlieg met een lusje bevestigt zodat hij nog natuurlijk beweegt.

renew

helemaal mee eens wat die witvis betreft. Ik bedoel verspelen als er een tak of zak aan zit (nog een reden voor jouw om havens te mijden) ;D. Vorig jaar een paar keer gehad dat ze door 16/00 heengingen maar ja dat kan ook roofblei of baars zijn. Maar Marco een andere reden om wat dunner te vissen is dat die nimf toch echt naar beneden moet in die diepe havens en ook moet blijven. Dus snel zinken en niet te veel opwaartse druk op je leader. Ja dan wordt het een beetje afwegen waarmee je vist meestal kom ik uit op 14/00. Op plekken waar ik grote vis verwacht 16 maar ja dan moet je meteen weer met zwaardere nimfen vissen want de lift neemt best wel snel toe met de diameter. Ik zal wel een mierenneuker zijn.
Cu

Troutbuster

Zoveel vissers, zoveel meningen!
Allemaal goed
Maar in mijn ogen gaat het vaak om vertrouwen in je systeem
Een set up waar constant lijnbreuk optreed pas je nooit meer toe

Belangrijk vind ik simpelheid en snelheid
Snelheid om een leader gauw ff aan te passen na het op een hoop werpen, of die incidentele lijnbreuk

Doorgaans gaat het vissen met 3 nymphen op de lus manier prima.
Ook Buzzeren met als topdropper een floating Fry als bung vis ik altijd met de 3x doorgehaalde lus als dropperlijntjes
Een goed gevoel en rotsvast vertrouwen dus werkt het, voor mij tenminste.

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


HappyFisherman

Quote from: Troutbuster on January 13, 2012, 14:07:57
Zoveel vissers, zoveel meningen!
Een set up waar constant lijnbreuk optreed pas je nooit meer toe

In dat geval is het leadermateriaal (merk) van groter invloed dan de knoop die je er in legt (mits goed gestrikt).
Vliegvissen is bevlogen vissen...

renew

Jan
wat de  leaders betreft heb ik exact dezelfde mening. Wat heb ik toen ik net met vliegvissen begon zitten klooien zeg pffff. Maar ja allemaal boeken gelezen en internet omdat je nog van niets weet. Dan ga  je allereerst de leaders gebruiken die de bobo's aanbevelen allemaal toeters en bellen. Ook omdat ze bepaald materiaal moeten promoten.
Ik moet wel zeggen dat ik met de droge vlieg wel mn leader goed opbouw en secuur ben. Dat stel ik dus ook altijd zo lang mogelijk uit :) en blijf met de nymf doorvissen tot de hatchende eendagsvliegen uit mn oren komen.
grtz
rene

renew

nou schandalig! Echt een eikel die dat tegen je heeft gezegd ::scheet::

Troutbuster

Wat betreft de keus voor een droge vlieg of een nymph kan ik duidelijk zijn
"Match the Hatch"!!
Geen Hatches?? dan "grijp" ik op de (buitenlandse)rivier, naar de nymph echter zal ik zo lang mogelijk doorvissen met een droge vlieg.
Ik ben niet zo een "purist" als Rob, maar ik neig er wel naar

Wat betreft de leader opbouw, ja!! voor de droge vlieg is mijn leader idd ook anders opgebouwd dan wanneer ik aan het nymphen ben. logisch!, presentatie is nou eenmaal essentieel als men droog vist!

Nymphen met meerdere vliegen? dan gebruik ik de door mij reeds als voorkeur uitgesproken "set up" ook op de rivier, mits meerdere vliegen zijn toegestaan natuurlijk!!

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


Useless

Quote from: renew on January 13, 2012, 14:05:08
helemaal mee eens wat die witvis betreft. Ik bedoel verspelen als er een tak of zak aan zit (nog een reden voor jouw om havens te mijden) ;D. Vorig jaar een paar keer gehad dat ze door 16/00 heengingen maar ja dat kan ook roofblei of baars zijn. Maar Marco een andere reden om wat dunner te vissen is dat die nimf toch echt naar beneden moet in die diepe havens en ook moet blijven. Dus snel zinken en niet te veel opwaartse druk op je leader. Ja dan wordt het een beetje afwegen waarmee je vist meestal kom ik uit op 14/00. Op plekken waar ik grote vis verwacht 16 maar ja dan moet je meteen weer met zwaardere nimfen vissen want de lift neemt best wel snel toe met de diameter. Ik zal wel een mierenneuker zijn.
Cu

Eens voor wat betreft die opwaartse druk. Je zou het kunnen verhelpen door wat zwaardere nimphen te gebruiken maar dat werpt dan weer zo waardeloos. En wat betreft het mijden van havens; ouwe dikke indo's houden helemaal niet van kou en het heeft dus helemaal niets te maken met de zakken die je in de havens aantreft 8). Jij bent denk ik de uitzondering maar hebt dan ook het uiterlijk van een "blanda"  ;). En dat mierenneuken zal wel meevallen of je moet wel een heeeeeeele kleine ...uh, dinges hebben.
Gewoon doen waar je zelf in gelooft werkt meestal het beste. Misschien moet ik eens een keertje met je meegaan en wie weet, ga ik het nog leuk vinden ook.

renew

hahaha Marco
besar indo aan bataviahaven. Ik zie er een verhaal in. Maar als je echt wil kan het moet allen ff wachten tot het echt koud is. Nee geintje ze zitten er al van af oktober en het is de hele tijd warm en ze blijven bijten. Het wordt nu ff koud dus wachten tot de temp zo is dat jij het overleefd. Maar ik twijfel er aan of jij het leuk vindt als ik zie waar jij zo op vist en waar maar je moet het een keer proberen je zal versteld staan hoe sterk echt grote havenvoorn is.
Cj
rene

renew

trouwens Marco heb jij op het cbs gewerkt?

Rossie69

Quote from: Evert on January 13, 2012, 15:25:26
Ik gebruik altijd de surgeon,s knot, het stukje dat na de hengeltop
wijst laten zitten voor de vlieg.
Vis altijd op deze manier, ook op Zeeforel.
Het geheim is dat je effe goed moet zeveren ( ben ik zeer goed in  ;D) over de lijn voor dat je hem
aantrekt.
weet ik nu ook ja :)

zEvert.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...