1 plus 1 is toch . . . . ???????????

Started by Cornico, December 11, 2012, 16:02:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Ben benieuwd wat Rena als zeer konsekwente bestrijder van de laksfarmproblemen van dit artikel vindt :
http://www.dirnat.no/content/500046521/For-tidlig-for-lakselusmodell
Heel in het kort voor hen die de noorse taal nog minder kennen dan ik:
Gaat over het probleem van de zeeluisinfecties op wilde vis in de buurt van zalmkwekerijen.
Gevonden is dat er een stevige besmetting is en dat die vooral in de zomermaanden met hogere watertemperaturen voorkomt.
Gevonden is dat de wilde vis er onder lijdt
Tot nu toe is niet bewezen dat het echt zo erg is als wel eens wordt veronderstelt, er moet meer onderzoek komen.
Voor mij lijkt het dat vooral voor jonge wilde zalmen en zeeforellen die vanaf mei voor het eerst vanaf de rivier de zee optrekken dit een groot probleem is.
Ditzelfde is eind vorige eeuw in Ierland ook al geconstateerd en daar is er iets aan gedaan.
Waarom is dit dan voor Noorse wetenschappers geen ééntweetje?

rena

Quote from: Cornico on December 11, 2012, 16:02:37

Waarom is dit dan voor Noorse wetenschappers geen ééntweetje?

De Noorse staat is aandeelhouder in een deel van de kwekerijen.
De minister van visserij is groot aandeelhouder in een van de grootste kwekerijen.
De onderzoeksinstituten die zich bezighouden met onderzoek naar de effecten van de zalmkweek zijn ..... juist ja...

Useless

Het zal ongetwijfeld met geld en het maken van winst te maken hebben Marten, zoals bijna altijd in de wereld. We gaan pas reageren als het echt bijna te laat is en zelfs dan moet je nog maar afwachten of we dat adequaat doen of toch nog de hand op de knip houden.
Ik denk dat wanneer zalmen en zeeforellen een zacht vachtje hadden met een hoog aaibaarheidsgehalte er waarschijnlijk wel eerder gereageerd zou worden, maar ja... schubben, tja  :'(

Cornico

Ik geef toe dat ik vaak sarcastisch ben en zeker wat dit soort zaken betreft.
Maar ik hoop toch niet dat jullie hiermee willen zeggen dat NINA die het onderzoek (met anderen) heeft uitgevoerd, niet onafhankelijk is?
Van de Noorse wetenschap, instituten, zorg e.d heb ik een hele hoge pet op, mede door eigen ervaring.
Nee he???

rena

Quote from: Cornico on December 11, 2012, 16:49:16
Ik geef toe dat ik vaak sarcastisch ben en zeker wat dit soort zaken betreft.
Maar ik hoop toch niet dat jullie hiermee willen zeggen dat NINA die het onderzoek (met anderen) heeft uitgevoerd, niet onafhankelijk is?
Van de Noorse wetenschap, instituten, zorg e.d heb ik een hele hoge pet op, mede door eigen ervaring.
Nee he???

Er zijn Noorse onderzoeks instituten die onder verdenking staan van gegevensvervalsing, welke dat zijn weet ik zo niet. Dit heb ik vernomen op een Noors vliegvisforum.
NINA is een vooraanstaand onderzoeksinstituut dat een zeer goede reputatie heeft, hoe zij hierin staan is mij niet bekend.