Ganze veren

Started by bij, March 10, 2012, 08:55:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bij

Ik heb gisteren weer eens een jager gesproken. Hij vertelde mij dat hij vergunning heeft om ganzen te schieten. Te weten nijlganzen en grauwe ganzen. Zitten hierop nog interessante veren. Ik wil tzt beginnen met binden.


A{b}r{a}xa{s}

Welke precies weet ik niet, maar er zullen zeker bruikbare veren bij zijn.
Let wel goed op dat als je met zelf geschoten wild aan de gang gaat, dat je de veren goed behandeld zodat er geen 'beessies' in komen.
Dat is funest voor de veren !! ...ook veren die je wellicht tegen die tijd al ergens gekocht hebt.

A{b}r{a}xa{s}


jelle

cdg(ans) en vleugelveren in verschillende kleuren ;)
En vast ook wel slappe spider veertjes
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

maurice

kont, borst en vleugels
::bbq:: ::proost:: ::proost::

bij

dank jullie voor de info. Ik zal binnenkort weer langs gaan. Kan ik meteen een aantal schoongemaakte houtduiven ophalen.

Maar wat zijn  precies spider veren???

jelle

dat zijn veren met slappe fibers welke gebruikt kunnen worden voor sdpiders zoal te zien is in de feb 2012 swab
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Troutbuster

De vleugelveren van de gans zijn uitermate geschikt voor vleugels van droge, maar zeker voor klassieke natte vliegen!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Ook met het binden beginnen bij het begin, standaardpatronen onder de knie krijgen. Technieken aanleren (zelfde eigenlijk als met het werpen) en dan vanuit de basis nieuwe dingen proberen, net zolang tot je ook dat beheerst.
In de "beginners" technieken zal toch minder gebruik gemaakt gaan worden van gans of houtduif, maar prepareren en bewaren is altijd goed! Kun je nog een boel plezier van hebben later.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

biots worden veel in staartjes gebruikt

bij

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 10, 2012, 19:59:03
biots worden veel in staartjes gebruikt

weet je ook waar deze ongeveer te vinden zijn op een gans?

A{b}r{a}xa{s}


bij

Weet iemand anders waar de biots te vinden zijn op een gans?


Gert

Hoop dat je hiermee wat wijzer wordt:

http://www.invictaflies.us/Articles/all_about_biots.htm
http://renegadefishers.com/material/biot.html

Als je biots koopt is de pen in de lengterichting dorgesneden. Dus ziet het er zo uit:



Ik vind biots inderdaad geweldig geschikt voor staartjes en vleugeltjes van nimfen.

Groet,
Gert

Rossie69


bij

Quote from: Rossie69 on March 10, 2012, 23:39:55
slagpen toch ?

slagpennen zitten toch in de staart????
of heb ik het mis?


bij

Gert, dank je wel voor sites, deze geven mooi weer waarvoor je ze kunt gebruiken. Nu moet ik er nog achter komen waar je ze op de gans kunt vinden.
Volgens Rossie is dit de slagpen? klopt dit hij weet het ook niet zeker.


HappyFisherman

Volgens mij ook, en dan zijn het de fibers aan de "kortere" kant.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

slagpennen zitten in de vleugel, de grootste buitenste veren van de vleugel.

bij

kijk zo word ik steeds weer wijzer.

Catchem ik heb zondag met je vliegen gevist maar helaas niets gevangen. Stond voor mij ook te veel wind.

catchem

Bij mij in de buurt is bijna al het water erg troebel, alleen de merwede heeft heldere stukken, maar nogt geen vis gezien of gevangen. Zelf de dropshotters op snoekbaars vangen erg slecht op het moment, terwijl er vanaf de kribben altijd wel snoekbaars te vangen is. Ik hoop dat de vissen weer snel op hun vaste plekken zitten en het water bij de kreken ook helderder is.