French nymphing 2

Started by Mike, July 01, 2013, 23:17:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Afgelopen week zijn we met een groepje naar DL geweest om lekker te gaan vliegvissen.

Vanwege de golf van positieve reacties  ;D heb ik de moeite genomen om een paar actie momentjes achterelkaar te zetten.

Het is jammer dat de indicator erg slecht zichtbaar is op de video. Op High definition is ie op sommige stukjes wel te zien.

Veel kijkplezier  ;) http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=CJzdhhmhF3Q
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sietzedevisser

#1
Mooi filmpje weer. Erg leuk om het zo pov te zien. Stevig visbestand daar zo te zien. Grappig dat je alweer een doublet scoort.  ::goodjob::

Heintje Davids

Een rete-effectieve manier om heel veel vis te vangen en voor wie graag visjes telt lijkt het mij geweldig. Persoonlijk mis ik bij deze wijze van vliegvissen alles wat vliegvissen juist zo leuk en aantrekkelijk maakt, maar ieder het zijne. Ik waardeer dat je probeert jouw manier van vissen bekend te maken maar eerlijk gezegd heb ik me dood verveeld bij het zien van je filmpje. De 1e paar minuten vond ik het best aardig maar 13 minuten kijken naar een set nimfen die aan een stuk nylon met beetverklikker in het water worden gedoopt was voor mij toch iets teveel van het goede en wat mij betreft had je het ook bij 2 minuten kunnen laten. Laat onverlet dat je vast een hoop mensen hiermee een plezier heb gedaan. Ik vraag me alleen nog steeds af waarom er een vliegenhengel en reel wordt gebruikt of is dat alleen maar zodat je dan ook de fly-only stukken mag bevissen? Ik zie namelijk niet zo de toegevoegde waarde van een vliegenhengel met reel; sterker nog, ik denk dat er andere type hengels zijn die meer geschikt zijn zoals tenkarahengels

Hilco

waar is die reel voor Mike?    :P

Plantje

Filmpje even helemaal gekeken. Het zijn niet allemaal kleine drietforelletjes die gevangen worden hoor!

Maar goed... Ik mis wel ook een beetje het gebruik van de lijn om je vlieg/nimf precies daar te krijgen waar je hem hebben wil. Maar dat is ook een beetje inherent aan vissen met nimfen: vaak vis je niet gericht op een bepaalde plaats.

Op zich vind ik het bewegen van de camera nog wel meevallen, maar ik word zelf helemaal kriegel van die bolle lenzen!

Heintje Davids

Misschien raak je daar wel een beetje de kern van het geheel. De lijn is er voor om je vlieg naar de gewenste plek te transporteren, bij gebrek aan werpgewicht. Bij deze manieren van visserij heb je dit niet nodig; zowel de lijn niet dus ook geen vliegenhengel die per slot van rekening gebouwd is om een vliegenlijn weg te zetten en ook geen vliegenreel, dus waarom zou je hier nog vliegvisspullen willen gebruiken? Of het vliegvissen is? Geen idee, het is in ieder geval vissen met een vlieg. Wat mij betreft is het enige leuke er aan dat het het einde zou betekenen van al die zogenaamde vliegvisscholen, academies of hoe die mensen het allemaal noemen. Je hoeft helemaal niet te leren werpen  :)!

Team

Ik vind het een mooi onderdeel van vliegvissen, ziet er goed uit, met de droge vlieg is het mooiste, maar 80% van alle vis eet van de bodem.

Wat voor een dikte lijn gebruik je????   14/00??
Wat voor een beetverklikker??
En welk water in DL vis je daar??  of mogen we dat niet weten.
NUNC  AUT  NUNQUAM

JB

Na het filmpje bekeken te hebben lijkt mij hier gezien de beperkte ruimte, en hengellengte, om de zo geliefde vliegenlijn op lengte te brengen hier voor de meest productieve methode gekozen is.
Het zou ook niet mijn eerste keus zijn om op deze manier te vissen maar als de ruimte er om vraagt en de vis wil bijten zou ik van alle commentaar denken  ::blabla::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

sietzedevisser


JB

Quote from: Cornico on July 03, 2013, 00:26:59
.....Ieder z'n meug.

Niets persoonlijks maar zoals ik al zei  ::blabla::
Het blijven allemaal technieken die, volgens mij, voortvloeien uit het WK en EK vliegvissen en gebasseerd op het vangen van zo veel mogelijk vis in een korte tijd en gezien het filmpje werkt het wel.
En als het echt is, waar je voor kiest en ieder zijn meug, waarom wordt er dan zo vaak "afkeurend" gereageerd op een andere vliegviswijze.
Het is haast net zo iets als het behalen van het werpcertificaat, als je geen 23 meter kan werpen kan je eigenlijk niet werpen. Of in dit geval als er geen vliegenlijn uit je top hangt is het eigenlijk geen vliegvissen ondanks dat je er wereldkampioen vliegvissen mee kan worden.

Mijn favoriete methoden op vakantie blijven,

  • Droge vlieg
  • Nymph vissen (met vliegenlijn buiten de top  ;D

maar als het mijn vakantie er wat zonniger uit door zou gaan zien door een andere methode toe te passen, zou ik toch denken  ::wtf:: ik wil een vissie zien ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

golddigger

Altijd leuk,een nieuwe methode bij het vliegvissen
Handig ook als de oude methodes het laten afweten
@ Marten; vergeet niet dat de manier waarop jij nu vist ook een variant is op het oorspronkelijke vliegvissen
En dat die is ontstaan om productiever en effectiever te vissen ::)

Je hoeft deze nieuwe techniek natuurlijk niet toe te passen
Het kan echter handig zijn hem te beheersen als de situatie erom vraagt
Ik vind het vissen met de droge vlieg ook het leukst
Maar als de vis stijf tegen de bodem ligt en niet wil stijgen schakel ik over op een andere techniek
Volgende keer misschien wel french nimphing
Perry

Mike

Bedankt allen voor de uitgebreide feedback.

Vwb de vraag, het doel van de video,.... er was simpelweg niet echt een doel.
Ik heb zo`n camera gekocht om visfilmpjes op te nemen voor mijzelf omdat ik het leuk vind om ze af en toe terug te kijken.
Onlangs kwam ik erachter dat het met windows movie maker heel makkelijk is om een soort compilatie te maken, dus het is gewoon een experimentje.
Zelf kan ik topics met foto´s en filmpjes ook altijd waarderen en anderen misschien ook.
Vorige keer kreeg ik ook al een berg kritiek en ik vond het grappig om het nog maar eens te doen ;D

Verder worden er een aantal dingen uitgesproken en veronderstelt die behoorlijk ver naast de waarheid liggen.

Op het prikbord heb ik het een en ander uitgelegd, voor degen die het boeien.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: Team on July 02, 2013, 20:57:34
Ik vind het een mooi onderdeel van vliegvissen, ziet er goed uit, met de droge vlieg is het mooiste, maar 80% van alle vis eet van de bodem.

Wat voor een dikte lijn gebruik je????   14/00??
Wat voor een beetverklikker??
En welk water in DL vis je daar??  of mogen we dat niet weten.

Hoi Team,

Ik vis met 12 of 15 H.

Beetverklikkers maak ik zelf. Helaas kan je op de video niet duidelijk zien hoe ze er ui zien.
Het bestaat uit een fluoriserend stuk nylon waar ik fluoriserende balletjes op maak dmv knoopjes, diamond hard en emaille verf
Het riviertje is de Aar.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: Hilco on July 02, 2013, 18:47:24
waar is die reel voor Mike?    :P

Hoi Hilco,

Ik wil jou deze deze vis wel zien drillen met een 10 ft # 2 met 1500 ste , zonder reel ;D  http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lCXqSEInzWw

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sietzedevisser

Mike, Verzwakken die knoopjes de lijn niet? Of is dat stukje lijn dik genoeg om de knoopjes te handlen? Klinkt beetje als zoiets http://www.tungsten-beads-plus.com/collections/indicators-and-leaders/products/sybai-15-drops-french-or-czech-indicator

Mike

Quote from: sietzedevisser on July 04, 2013, 00:39:27
Mike, Verzwakken die knoopjes de lijn niet? Of is dat stukje lijn dik genoeg om de knoopjes te handlen? Klinkt beetje als zoiets http://www.tungsten-beads-plus.com/collections/indicators-and-leaders/products/sybai-15-drops-french-or-czech-indicator


Hoi Sietze,

De knoopjes verzwakken de lijn wel een beetje maar het is dikker dan mn tippet dus zal het niet zo snel breken.
Bovendien vis ik met een 10 ft #2 en als je die in een hoek van 90 graden zet en de slip goed afsteld is lijnbreuk bijna onmogelijk.

De indicator in je linkje is idd wat ik maak. Ik maak er alleen veel minder balletjes op.  Ze werken erg goed en ze zijn goed zichtbaar ) helaas niet op de video ) Maar in het echt knallen ze behoorlijk in t zicht.



Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sietzedevisser

Zien er goed uit! Moet ik ook maar eens mee aan de slag.

Rossie69

leuk filmpie Mike.

lekker vangen daar gaat het ook om,maakt mij niet uit hoe je het doet met de vlieghengel.

::goodjob::

Team

Hoe lang is zo een indicator  Mike????
NUNC  AUT  NUNQUAM

Mike

Ik maak ze van verschillende afmetingen van een cm of 30 tot bijna 1 m.

Langere indicators kun je evt verder laten meezakken in diepe geultjes.

Ik mensen ze al op verschillende manieren zien maken. Het is even kijken wat je zelf prettig vind vissen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER