November 2011: Zomervakantie in Jamaica!

Started by Herman, November 22, 2011, 16:28:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Er zijn niet zo veel mensen die in november hun zomervakantie vieren. Dit jaar hoorden Anja en ik wel tot die groep. Begin van de zomer besloten we om naar Jamaica te gaan. Omdat Evert vorig jaar geweest was hebben we hem gevraagd of hij nog tips had. Die had ie wel, hij kon ons zelfs een leuk niet al te groot resort aanbevelen. Begin juli geboekt, begin november heen. Het lange wachten kon beginnen.
Ter voorbereiding op de trip moesten er natuurlijk ook vliegen komen. Ik had nog een paar vliegen liggen en kreeg er nog een zwikkie van Evert en Maurice. Omdat het water zout was en ik mijn reels er niet aan bloot wilde stellen een nieuwe reel met reservespoelen en lijnen besteld.
Omdat we niet met de werkgever van Gert (het bedrijf met de zwanen) vlogen was het maar weer afwachten of het niet net zo zou gaan als vorig jaar. Toen hebben we een vertrekvertraging gehad van 13 uur.........
Maar nee, alles ging dit keer goed. We vertrokken op tijd!
Aangekomen op Jamaica de transfer naar het resort. Het huisje beviel erg goed. Het enige nadeel was dat je ongeveer 5 meter naar de standbedden moest lopen.

Rustige zee, gekoelde drankjes...... wat wil je nog meer............
Vissen natuurlijk! Hoewel het een vakantie ging worden had ik twee hengels meegenomen, zodat Anja ook kon vissen als ze dat wilde. Of als er eentje de geest ging geven.....
Op een van de strekdammetjes hadden we een mooi uitzicht op de bodem. Er zwom verrassend veel vis rond, niet zo groot, maar dat geeft niet.

Het kijken naar de vis in de zon maakte erg dorstig, dus voordat ik de spulletjes ging halen eerst maar eens een drankje. Spullen halen en weer een drankje. Tja 30 graden  maakt wel dorstig nietwaar?!
Spullen opgetuigd en naar de strekdam gelopen. Daar aangekomen lachte de locale Bay-Watch-man me uit. Wil jij met kunstvliegen gaan vissen??? Dat heb ik hier nog nooit gezien (blijkbaar Evert vorig jaar gemist??) en Jamaicaanse vissen zijn daar veuls te slim voor! Die trappen daar niet in!
Eigenwijs als ik ben, toch aan het vissen geslagen. Na een half uurtje wist ik er dan toch eentje te vangen. Trots als een aap met 7 l******n Anja geroepen. Helaas kon ze van deze vis alleen op afstand een foto maken..... Omdat het erg warm was en ik de vis niet te lang wilde martelen snel weer terug gezet.


Later, ik heb het fototoestel maar bij me gehouden, lukte het me weer een vis te verschalken. Wederom niet al te groot.

De Bay-watch-man vertelde intussen dat hij een local kende die op de zaterdag ging vissen met een Engelsman. Een gesprekje met de Engelsman verder wist ik wat hij betaald had en ging op zoek naar de local. Die kwam zo af en toe langs dobberen op een soort van surfplank die hij voortbewoog met een bamboestok. Na wat heen en weer gepingel kwamen we dezelfde prijs overeen als de Engelsman moest betalen. Twee uurtjes vissen, van 06.00 tot 08.00 uur op zaterdagmorgen.
Wie is er nu zo gek dat ie de tweede dag al om 6 uur op pad gaat........ Later bleek dat dit een juiste beslissing is geweest, de local is niet meer commercieel wezen vissen in verband met de gesteldheid van de zee.
Vroeg uit de veren dus. En dat valt niet mee op het eiland waar ze zo'n beetje overal rum bij gebruiken. Of lag het aan de tweede vakantiedag daaro????
Om zes uur is de zon nog maar net op, dus in de schemer naar de oppikplek gelopen. Om zes uur stonden mijn reisgezel en ik samen met een aantal andere vroege vogels paraat voor ons avontuur. Helaas, helaas, wat er ook bewoog, geen visboot. De anderen begonnen ons al uit te lachen en wisten al bijna zeker dat we ons geld kwijt waren en die local nooit weer zouden zien. Rond half zeven eerst maar es een foto van de zonsopgang gemaakt.

Had ik toch nog wat, nietwaar?! Maar nee, vlak daarna kwam de vissersman dan toch eindelijk aangevaren met zijn mooie boot.

Eerst moest er nog wat ingeslagen worden voor onderweg. Aas voor ons en een paar pretsigaretten voor de visserman. Vliegvissen was niet mogelijk die ochtend, het ondiepste gedeelte waar we gevist hebben was een dikke 30 meter diep. Dus vliegenlijn vervangen door een normale vislijn.
Na een krappe twee uur vissen had de Engelsman 1 vis; de local 2 en ik 3! Dat was natuurlijk de visserman te gortig en we moesten doorvissen. Hij had tenslotte gezegd dat er goed gevangen ging worden! Hij had tot 11 uur de tijd, dus het zou helemaal goed gaan komen en we zouden bijna zinken van de hoeveelheid vis! Nou, dat zinken lag meer aan het niet helemaal waterdicht zijn van de boot! En dat is nu niet echt een leuke gewaarwording zo 750 meter uit de kust. Op enig moment kwamen er in de buurt dolfijnen aan de oppervlakte om te ademen. Helaas niet op die plekken waar ik de foto van kon maken. Maar gezien heb ik ze wel!!!
Omstreeks half elf waren we weer terug met een teleurstellende vangst. De Engelsman 2, ik 5 en de local een stuk of 6. Wel weer twee soorten aan mijn lijstje toe kunnen voegen: Red Snapper en Butterfish.

Zal het verhaal van de vakantie verder maar beperken tot het vissen... is het beste hier op t forum denk ik.
Al met al een paar keer gevist. Anja heeft ook haar eerste Caribische vliegviservaringen opgedaan.

Weer wat anders dan in Italiƫ. Helaas ving zij niets......
Ik wist  nog wel een steelhead te vangen, al was het jammer dat het een steelhead-bream was.




Verder zijn we met diverse tripjes weggeweest, onder andere varen op een rivier met echte crocks!



We zaten hier wel erg ver vanaf, anders had ik wel geprobeerd een dagtripje vissen daaro te maken.
Kwam onderweg nog wel een parkeerplaats tegen met het volgende bord:

En wij maar klagen dat t parkeren hier zo duur is!

Wie weet een volgende keer meer succes met het vissen met de vlieg....


Deze kereltjes/meisjes waren er wel veel. Leuk om met een drankje in de hand op het ligbed onder de palmen brood te gooien naar hen.  Er was op enig moment zelfs eentje die de broodbolletjes uit de lucht wist op te pikken!

Op naar mijn volgende vistrip, zal wel snoeken worden als de vorst niet te hard doorzet.
Wel even wennen, rond t vriespunt thuis en daar rond de 30 graden.......
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

forel


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Muisers


Fijn dat jullie je goed vermaakt hebben. Sneu dat Anja een blank heeft, maar je weet wat dit betekend?.....Nog eens lekker terug ;D


siempie

leuk verslag! helaas dat de vangsten wat tegenvielen.

Gert

Leuk verslag Herman!
En met dat bootje: ach, zolang de schipper zelf nog mee durft zal het wel meevallen ;D

Groet,
Gert

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

harlin

Mooi stukje om te lezen Herman.
Ziet er lekker genieterig uit. ;D

Dat lekke bootje zat vol met polyester zo te zien.
Hij zal wel een reserve potje mee hebben voor als het erger wordt. ::)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

catchem


hendri

zo lekkere vakantie gehad met anja, super man. dat moet wel genieten zijn geweest als ik die wwersomstandigheden zo zie. mooie vissies en krabbies! ;)

sebas-vh

Als ik het zo lees heb je een heerlijke vakantie gehad. ;)
Wel leuk als zo'n lokal tegen je zegt dat je die visjes niet kan vangen aan de vlieg, en dat je het na een halfuurtje wel doet :D
Gr Sebas