Vissen in Oostenrijk Karinthie

Started by Caslambalk, January 14, 2016, 15:30:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo medevliegvissers,
Ik ga van de zomervakantie een weekje naar Oostenrijk Karinthie.
En ik wil daar natuurlijk even vissen, maar ik heb geen zin om een bekeuring te betalen dus lijkt het me handig om een vergunning te kopen.
Maar hoe duur zijn die dingen, en voor is dat dan voor een dag of voor week.
Aangezien ik pas 16 weet ik niet of een vergunning de moeite waard omdat ik waarschijnlijk met minimale ervaring toch niets vang.
En in wat voor water kan ik het beste vissen.
Groetjes Cas Lambalk
als ze me missen ben ik vissen ;)

p.forel

Leuk maar is groot gebied kan je niet iets meer info geven

Scaramouche

Vergunningen worden daar vaak voor een deel van een rivier afgegeven door locale eigenaren, niet voor heel karinthie. je moet dus vrij specifiek aangeven waar je gaat verblijven, en daar dan op zoek naar een rivier of meer. dan kun je met google waarschijnlijk wel vinden wat-waar-en-hoeveel. kosten kunnen enorm varieren. ik was er twee jaar geleden en toen zaten we op rivieren waar een losse dagvergunning tussen de 40 en 100 euro schommelden (wij hadden een arrangement tegen een weekprijs dus het gremiddelde kwam uit op zo'n 55 euro)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Caslambalk

Quote from: p.forel on January 14, 2016, 15:42:40
Leuk maar is groot gebied kan je niet iets meer info geven

we zitten in henagor-pressegger see.
als ze me missen ben ik vissen ;)


Caslambalk

Quote from: p.forel on January 14, 2016, 20:16:13
http://fliegenfischen.jimdo.com/tarife-brittelmasse-etc/

Hier heb ik wat aan.
Is zo'n Jugend-Fischerkarte (15-17Jahre) wat voor mij dan?
En waar mag ik dan vissen?
als ze me missen ben ik vissen ;)

p.forel

staat erbij waar je overal een vergunning voor kan krijgen
Jeugd vergunning. Moet je vragen he. Weet niet of dit ook voor toeristen geld.
Maar de prijzen zijn heel netjes voor oostenrijk.
Normaal zit je toch wel op 50 euro per dag

p.forel

Je zal er zeker vis vangen. Dus begin met sparen en koop weekvergunning
Zie je vliegvissers gewoon er naar toe lopen niet door het water.
En even vragen naar de vlieg van de dag. Meestal wordt vriendelijkheid wel beloond met wat vangende vliegjes en wat tips.

BV

Op de site staat dat je dan op bepaalde stukken van de Gail mag visse , en dat is goed.
Ben er 4 jaar geleden geweest.
Het is een zeer rechte rivier met veel grote rotsblokken vlak tegen de oever , dus zelfs vanuit de kant kan je met stevige nimfen er makkelijk wat vangen.

Caslambalk

Wat een informatie ;D .
Kan je der ook vissen met de droge vlieg?
Want dat lijkt me het leukste.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Gert

Ik heb verder niet gekeken naar waar je naartoe gaat, maar als er ook een niet al te groot bergmeertje in de buurt is, dan is daar zeer waarschijnlijk ook goed met de droge vlieg te vissen. Kan de hele dag door, maar vaak vooral aan het eind van de middag is het feest als er insecten gaan stijgen.

En ook in de rivieren is het goed te doen met droog. Probleem als je nog niet veel ervaring hebt op stromend water is dat je vlieg al gauw gaat draggen en dan trapt de vis er meestal niet in. Maar leuk is het zeker!

BV

De Gail heeft een heel hoog debiet, dus stroomt heel snel, dus niet makkelijk met de droge vlieg, veel makkelijker met zware nimf.
Door het hoge debiet heeft de vis niet veel tijd en kan hij niet selectief zijn, dus nimfmaat en kleur en type maakte geen bal uit.

Caslambalk

Quote from: Gert on January 14, 2016, 22:09:42
Ik heb verder niet gekeken naar waar je naartoe gaat, maar als er ook een niet al te groot bergmeertje in de buurt is, dan is daar zeer waarschijnlijk ook goed met de droge vlieg te vissen. Kan de hele dag door, maar vaak vooral aan het eind van de middag is het feest als er insecten gaan stijgen.

En ook in de rivieren is het goed te doen met droog. Probleem als je nog niet veel ervaring hebt op stromend water is dat je vlieg al gauw gaat draggen en dan trapt de vis er meestal niet in. Maar leuk is het zeker!

Wat is draggen?
En hoe moet je die nimpf vissen
als ze me missen ben ik vissen ;)

Gert

#13
Ja, daar was ik al bang voor Cas. Elke term die we erin gooien roept weer een vraag bij je op.
Daarom: ga eerst eens wat lezen - in een boek, op internet en ook hier op het forum. Want er is genoeg te vinden.

En als je dan nog vragen hebt: stel ze dan in een andere rubriek, want dit gaat over vissen in Oostenrijk.

(Anders krijg je net als bij vele andere topics ontzettend veel "vervuiling" en moet je bijvoorbeeld bij het bindpatroon van een Tarpon Streamer gaan zoeken welke zonnebril je het beste kunt kopen  :().

jo flyfishing

Drag is de afwijking van het pad die je vlieg zou volgen op het water als ze nergens aan vast zou hangen.

Een pluisje op het water dat nergens aan vasthangt volgt gewoon de stroom van het water (snelheid en richting).

Omdat je vlieg aan je lijn vastzit, kan dit een invloed hebben, en daar zijn de visjes op bedacht....
Je moet dus zo werpen, dat je vlieg en je leader zo gepositioneerd zijn op het water dat er geen 'drag' optreed, tenmiste over de zone waar je denkt dat er vis zit.
Daarbij maak je liefst dat het eerste wat de vis te zien krijgt je vlieg is, niet je leader.
Als je strepen in het water achter je vlieg ziet, omdat je leader 'er aan trekt', kan je al net zo goed opnieuw werpen.
Al zijn er uitzonderingen, maar dat komt later wel. Eerst de basis technieken.

Edit : En Gert heeft natuurlijk 100% gelijk. vraag over vis techniek hoort hier mss niet thuis.


Quote from: Caslambalk on January 15, 2016, 08:46:10
Wat is draggen?
En hoe moet je die nimpf vissen
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Roel

#15
Hoi Cas,

Hier een verslagje van mijn visdag in de Gail van vorig jaar: Mijn eerste (super)ervaring in stromend water: de Gail

Dagvergunning per rivierdeel kostte €50,- . Ook ik betwijfelde of het zin had om zelf een beetje te gaan vissen en of ik dan wel iets zou vangen. Nu is dat voor een 16-jarige wat lastiger, maar wat ben ik blij dat ik een gids gehuurd had! Ik heb zoveel over het water en de technieken geleerd, waardoor ik voor een volgende keer in ieder geval een basis heb.

En een filmpje van de dag: https://youtu.be/QLOdUmyB6Mk


Roel

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

De beste adviezen die ik voorbij heb zien komen is: om hulp vragen! Hier en op het verdere wereld wijde web lezen en je verdiepen in één en ander is goed, maar zeker niet zaligmakend!

Wat p.forel aangaf: kijk of je een andere vliegvisser ziet en vraag of je even wat vragen kunt stellen. Maak een praatje en kijk of ze je wat wegwijs kunnen maken. Ik begrijp dat je handen jeuken om aan de slag te gaan als je eenmaal voor een dag een vergunning hebt, maar zoiets moet je niet als tijdverspilling zien. Het is een investering in een mooie visdag.
Als je voor zo'n dag een vergunning hebt zou ik lekker 's ochtends vroeg zelf even beginnen en zien hoe ver je komt. Gewoon wat proberen. En als de dag dan een beetje gevorderd is neem je wat pauze en ga je op zoek naar collega vliegvissers. Of je gaat even een hapje eten en stapt bij de lokale viswinkel (die je de dag ervoor al opgezocht hebt) binnen. Dan kun je 's middags tot 's avonds vissen met de eigen ervaring van de ochtend en de kennis die je later opgedaan hebt.

Gert

Ik weet niet of Plantje hetzelfde bedoelt, maar ik zou de eerste dag nog geen vergunning kopen - eerst rondkijken en -vragen. Tenzij er op de camping of waar je dan ook bent, iemand is die je meeneemt, dan kun je wel gelijk aan de slag.

Groet,
Gert

Plantje


eendagsvlieg

Ik ga in het zelfde gebied vissen. En heb intussen de volgende site gevonden waarbij tevens het adres en de verschillende soorten vergunningen op staan.
Van de kenners heb ik al begrepen dat er veelvuldig wordt gecontroleerd. Hierbij de site http://fliegenfischen.jimdo.com/tarife-brittelmasse-etc/

Succes en wie weet komen we elkaar tegen (volgens mij zou het zo maar kunnen dat we op dezelfde camping zitten)

eendagsvlieg

Caslambalk

Quote from: Roel on March 20, 2016, 20:26:23
Hoi Cas,

Hier een verslagje van mijn visdag in de Gail van vorig jaar: Mijn eerste (super)ervaring in stromend water: de Gail

Dagvergunning per rivierdeel kostte €50,- . Ook ik betwijfelde of het zin had om zelf een beetje te gaan vissen en of ik dan wel iets zou vangen. Nu is dat voor een 16-jarige wat lastiger, maar wat ben ik blij dat ik een gids gehuurd had! Ik heb zoveel over het water en de technieken geleerd, waardoor ik voor een volgende keer in ieder geval een basis heb.

En een filmpje van de dag: https://youtu.be/QLOdUmyB6Mk


Roel

Hoe duur is zo'n gids ongeveer, als het 50 euro is vind ik het wel de moeite waard.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Gert

Ik weet niet of je het voor 50 Euro voor een dag gaat redden Cas.
Bij het hotel waar wij naartoe gaan kost de gids 170 per dag, voor 1 persoon. Met z'n tweeën 200,-
En een halve dag 100,- met z'n tweeën. Maar misschien valt het mee waar jij naar toe gaat. en als je niet alleen bent zou je een eind kunnen komen met 50 Euro. In een halve dag kun je ook veel leren als je goed oplet ;)

Caslambalk

Quote from: Gert on April 07, 2016, 21:40:20
Ik weet niet of je het voor 50 Euro voor een dag gaat redden Cas.
Bij het hotel waar wij naartoe gaan kost de gids 170 per dag, voor 1 persoon. Met z'n tweeën 200,-
En een halve dag 100,- met z'n tweeën. Maar misschien valt het mee waar jij naar toe gaat. en als je niet alleen bent zou je een eind kunnen komen met 50 Euro. In een halve dag kun je ook veel leren als je goed oplet ;)

Oke, ik zie wel wat ik doe, want ik weet ook niet waar ik precies zit.
als ze me missen ben ik vissen ;)