Topic voor vragen die niet echt een topic nodig hebben.

Started by Joost S., March 13, 2013, 21:56:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heintje Davids

Ik denk dat je het niet zo zwart/wit kunt stellen. Vliegbinden is voor de meesten een extra hobby binnen een hobby. Als je €100 mag uitgeven kun je vast wel 30 of 40 streamers binden en dan hou je nog materiaal over voor meer, ware het niet dat je waarschijnlijk weer haken bij moet kopen. Probleem bij hobbyisten is dat men altijd denkt meer nodig te hebben dan men al heeft. Je kunt je afvragen of je aan 20 streamers niet meer dan genoeg hebt om een paar jaar mee te vissen. Zodra iemand een artikeltje plaatst dat hij of zij goed gevangen heeft met streamers die gemaakt zijn van de Tibetaanse grootklootram in de bronsttijd, dan rennen we weer met z'n allen naar de winkel om het materiaal aan te schaffen a raison van €9,95 per pakje en dan graag minstens in 5 verschillende kleuren want je weet maar nooit. Wat ik er maar mee wil zeggen is: je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft aan je hobby maar ik weet wel dat ik maar heel weinig mensen ken die hun vliegbindperikelen low-budget kunnen houden. Hobby's kosten nu eenmaal geld en je bepaalt uiteindelijk zelf hoeveel, maar je bepaalt ook zelf hoeveel verschillende vliegen/streamers je nodig denkt te hebben. Uiteindelijk is de beste vlieg degene waar je vertrouwen in hebt en dat kan er ook slechts 1 of 2 zijn.

HappyFisherman

Tibetaanse grootklootram heb ik, dus rent iedereen, behalve ik, naar de winkel ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...


Sieger

Eens met de vorige schrijvers... Ooit begonnen met een bolletje wol en helaas... mijn kamer begint te klein te worden.

Moet en wil mijn streamers/vliegen etc. ook niet gaan berekenen, want dan bind ik helemaal nooit meer een vlieg. Alles bij elkaar optellend wordt het dan wel heel duur... Hoewel dat natuurlijk ook sterk afhankelijk is van het gebruikte materiaal...
Ik heb al prima streamers gezien voor 2-3 dollar...


Ga je binden met mooie veren, artic fox, Tibetaanse Grootklootgeit of de Blauwbilgorgel dan loopt het snel in de papieren...  ::)


Sieger

MarcelN

Het kopen van streamers voor snoek is grote onzin, wat is er nu leuker dan op een eigen creatie/gedrocht een snoek te verleiden...en da's kinderlijk eenvoudig vooral bij een snoek.
Als het maar beweegt onder water, de snoek pakt het. Laat al die streamer mp'ers lekker gaar koken met hun oogies erop, alsof een snoek daar naar kijkt ;D
Ik krijg hier sowieso de indruk dat vliegen worden gebonden voor de vissers ipv de vissen.... :-X

Sieger



Sieger

Joost S.

Dat het over geld gaat bij aanschaf van spullen, ontkom je niet aan. Ik vind zo veel dingen leuk, maar ik moet het ook nog kunnen betalen.

Als ik nergens naar hoefde te kijken had ik al lang een vice gehaald, want het lijkt me idd leuk om te doen. Zeker om er ook nog wat mee te vangen.

Maar in die positie zit ik niet, dus dan kan ik beter maar voorlopig zo goedkoop mogelijk aan streamers zien te komen.

Maar ok, je kan het dus zo gek maken als je zelf wilt, maar eenvoudige streamers zelf maken, dat zou een optie kunnen zijn als je een wat smalle beurs hebt.

Dat is duidelijk genoeg.

Thanks voor de info again, ;-).


HappyFisherman

Quote from: MarcelN on January 23, 2014, 22:41:00
Ik krijg hier sowieso de indruk dat vliegen worden gebonden voor de vissers ipv de vissen.... :-X

Exact, waarom zou ik ze anders hier plaatsen? De meeste vliegen die ik de laatste tijd heb gebonden zullen, denk ik, nooit water voelen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: Natte vlieg on January 24, 2014, 04:17:55
Maar ok, je kan het dus zo gek maken als je zelf wilt, maar eenvoudige streamers zelf maken, dat zou een optie kunnen zijn als je een wat smalle beurs hebt.

Voor snoekstreamers is een vice makkelijk, maar niet noodzakelijk. Een kleine bankschroef of iets anders creatiefs kan ook.
Als je bucktail gebruikt als basismateriaal: een hele staart kost je 5 Euro. Neem je bijvoorbeeld een groene en een oranje. In een staart  zit altijd al veel kleurverloop. En glitterspul vind je overal, maar ook als je dat gewoon koopt kost het geen vermogen.
Beetje stevig binddraad en lak, en uiteraard goeie haken en je kunt aan de gang.
En de Beessies van Albert Heijn zijn ook mooi voor streamers....

Maar je krijgt dan niet dezelfde streamers met mooie zonkerstrips etc. die een tientje per stuk kosten.
De vraag is echter wie het meeste vangt, jij of degene die die streamers verkoopt  :)

Groet,
Gert

FSCHAMP

Natte vlieg,

als je wat uitkijkt kan je daar al heel wat materiaal voor kopen.  Je hoeft immers niet alles in de vliegvisshops te kopen.  Ik gebruik voor mijn streamers heel wat materiaal dat ik in een hobby winkel koop. Nu, ik ben 32 jaar geleden begonnen met vliegbinden, immers wij kochten onze vliegen ook zelf eerst, maar je bent dan beperkt tot wat ze je aanbieden.  Maar je moet nl. eerst beginnen met een vise en bindtools zoals een schaartje, een bobbinholder, haken en binddraad te kopen. Nu, als je wat rond kijkt op het internet kan je voor zo'n 40 euro al een degelijke vise en bindtools kopen.  Haken mag je toch rekenen op zo'n 5 euro per 20 stuks. En eens je met binden begonnen bent, ben je vrij om zelf te maken wat je wil. En als je je eerste vis op een zelfgebonden creatie vangt is de voldoening eens zo groot.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Joost S.

#85
Ik denk dat ik een keer een bind dag wil gaan bezoeken. Kan ik me netjes voor stellen, en eens rond neuzen.

Net 1 geweest, ziet er gezellig uit.


Een vice en toebehoren kan ik lenen van iemand, dus mocht ik zelf eens een serie willen maken, of even oefenen, dan kan dat. Mocht ik het echt heel leuk vinden, en die kans is best groot, dan kan ik later zelf tot aanschaf van een eigen vice over gaan.

Maar goed, laat ik eerst beginnen met vissen, want daar heb ik heel veel zin in.


--

Met plugvissen heb ik al snel geleerd dat hele eenvoudige kunstaasjes vaak veel beter werken als de met alle toeters en bellen voorziene plugjes.

Niet altijd...... Dat dan weer wel, ;-).

Maar ik kan me zo voorstellen dat als je ze zelf maakt, het ook leuk vindt om ze zo mooi mogelijk te maken. Of dat nu meer vangt of niet.

Ik vind bv dat ijsvogeltje zo mooi, heb ik hier op het forum voorbij zien komen.

Gerrit72



Als je een vice kan lenen, dan zou ik echt zelf gaan binden (zou het in ieder geval proberen). Is bereleuk werk en voorbeelden staan er genoeg op internet (en dit forum). Op dit forum worden in verschillende topics tips gegeven over goedkope materialen. Als je wat fibers of bucktail koopt en wat 'glitter' kun je al een hele mooie streamer knopen. Ook is er veel te koop (voor bijna niets) bij hobby zaken, wat ook goed bruikbaar is.

Zelf heb ik haken (Aberdeen 6.0), die 10 cent per stuk kosten (Sproatwormhaken 6.0 of 7.0 zijn ook een goedkoop en goed alternatief). Soms bind ik daar een streamer mee van materiaal wat amper wat gekost heeft (en helemaal niets gekost vangt ook prima hoor). Ook als je wat duurdere spullen gebruikt (bv Ep fibers) dan is het nog vele malen goedkoper dan kant en klare streamers kopen (en echt veel leuker).

Je vroeg je af welk formaat goed te werpen was. Een ander voordeel van zelf binden is dat je de streamer mooi kan aanpassen aan elke eis die je er zelf aan stelt. Een eigenbouw knip je ook wat makkelijker bij, dan dat je je dure gekochte gaat verbouwen, indien die toch wat te zwaar blijkt of veel weerstand in de lucht blijkt te hebben.

Succes met je beslissing!  Ben zeer benieuwd waar je voor gaat.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

@Gerrit, je hebt echt iets gemist met dat je er niet bij was zaterdag j.l. in Apeldoorn.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Ik weet het Beertje  :( maar ik kon echt niet.
Hopelijk volgend jaar, lijkt me geweldig, die club bij elkaar en veel zaken die ik er kan leren.
Ik moet nog heel veel leren, maar gelukkig heeft Henk / Inderk op Baggelhuizen al meermaals de moeite genomen me wat bij te brengen. Vooral het 'kleine werk' staat bij mij nog in de kinderschoenen. Daarom blijft vliegvissen erg uitdagend, er blijft van alles te leren, waardoor het uitdagend blijft  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Laurencep

Hoe zorg ik er voor dat deze niet zo makkelijk verschuift op de lijn?


Gert

Quote from: Laurencep on January 26, 2014, 00:45:10
Hoe zorg ik er voor dat deze niet zo makkelijk verschuift op de lijn?



Er zijn 2 manieren, waarvan de tweede waarschijnlijk niet zo bedoeld was door de fabrikant:

1. rubberen slangetje eruit halen, op je lijn (leader of tippet, niet je vliegenlijn) schuiven en weer terug plaatsen in de beetverklikker. Vervolgens beide uiteinden van het slangetje beetpakken, een beetje trekken en tegengesteld draaien (opwinden zeg maar). Dan zit het wel goed vast, maar het blijft een hoop gepiel en je kunt de beetverkikker niet verwijderen/plaatsen met een vlieg aan je lijn.

2. Rubberen slangetje eruit halen en "weggooien". Je lijn (leader of tippet, niet je vliegenlijn) via de inkeping in de beetverklikker stoppen en borgen met een cocktailprikkertje of iets anders, die je vervolgens afknipt/snijdt/breekt zodat die niet te ver uitsteekt.

Mijn voorkeur heeft optie 2....

Groet,
Gert

Laurencep

Quote from: Gert on January 26, 2014, 01:19:27
Er zijn 2 manieren, waarvan de tweede waarschijnlijk niet zo bedoeld was door de fabrikant:

1. rubberen slangetje eruit halen, op je lijn (leader of tippet, niet je vliegenlijn) schuiven en weer terug plaatsen in de beetverklikker. Vervolgens beide uiteinden van het slangetje beetpakken, een beetje trekken en tegengesteld draaien (opwinden zeg maar). Dan zit het wel goed vast, maar het blijft een hoop gepiel en je kunt de beetverkikker niet verwijderen/plaatsen met een vlieg aan je lijn.

2. Rubberen slangetje eruit halen en "weggooien". Je lijn (leader of tippet, niet je vliegenlijn) via de inkeping in de beetverklikker stoppen en borgen met een cocktailprikkertje of iets anders, die je vervolgens afknipt/snijdt/breekt zodat die niet te ver uitsteekt.

Mijn voorkeur heeft optie 2....

Groet,
Gert

Bedankt, ik ga ze alle 2 even uit proberen!

Joost S.

Ik zoek watervaste secondenlijm. Voor het bevestigen van de loopconnector.

Wil iemand mij zeggen welk merk, of tube lijm hij gebruikt hier voor?

Want ik weet niet hoor, die connector. Blijft dat zitten joh? Dat is even een zelfvertrouwendingetje denk ik. Vandaar dat ik even 100% zeker wil zijn met de lijm.


Of..... Woont er iemand in Breda waar ik even langs mag komen om mijn lijn te lijmen? (Samen)


Sieger

De loop blijft op zich normaal gesproken zitten, maar ik doe er ook altijd wat op. Maar geen lijm (seconde of welke dan ook). Lijm wordt hard en dat geeft breuken...

Ik gebruik zelf een beetje Loons UV Knot Sense... dat blijft soepel en ik heb nog nooit 'losschieters' gehad....


Sieger

Gert

Ik gebruik altijd seconde lijm van Bison (alleen onder de sleeve). Maar klopt wat Sieger zegt: hwt wordt wel hard, dus waarschijnlijk is die Knot Sense een betere keuze.
Helemaal niets gebruiken gok ik niet meer. Door eraan te trekken gaat het nooit los inderdaad, maar wel als je de lijn te ver door je vingers heen trekt - dan veeg je die sleeve er zo vanaf.

Groet,
Gert

FlueFisker

Zijn er hier ook mensen die een nailknot prefereren boven het gebruik van een sleeve?
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

FlueFisker

Ok, ik wil die knoop ook gaan gebruiken, komt veel gestroomlijnder op me over en sterker ook mits goed gelegd natuurlijk.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Joost S.


Sieger

Ik weet niet of je weet hoe dat spul werkt, maar je moet er nog wel een UV-lampje bij hebben.... Hard ook wel uit in zonlicht, maar dat kan lang duren....


Sieger

Joost S.

#99
Zonnenbankje, ;-).

Met UV licht 15 seconden droog. Zonder zal geen uren duren, een minuutje of zo met een mooi zonnetje denk ik. Alleen...... Die is er niet, hehe.