Oostvoornse Meer 2018 - 2019

Started by Franky Boy, November 30, 2018, 19:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

Nieuw visjaar OVM
Morgen gaat op 1 december het nieuwe visjaar 2018-'19 open.
Tip: Vis niet met een te dunne lijn die niet sterk genoeg is!
Er zijn in de gesloten tijd namelijk ook grotere forellen uitgezet. En de overleving van de regenboogforellen en bruine forellen van vorig jaar blijkt - ondanks de warme zomer - erg goed te zijn.
De eerste uitzetting betrof regenboogforellen van een Nederlandse forellenkweker: Forellenkwekerij 'De Tipbosch' uit Hellendoorn. Het was voor het eerst - sinds de OVB met de eigen forelkweek stopte - dat forellen bij een Nederlandse kwekerij werden betrokken. De Tipbosch leverde een paar honderd Kilogram regenboogforellen met een stuksgewicht van 1 tot 1,5 Kg. Erg sterke vissen die als 'haardblokken' aanvoelden! (Filmpje van deze uitzetting met een 'drone' gefilmd, staat op YouTube:  https://www.youtube.com/watch?v=2mu2Hc4whxM )
De tweede uitzetting betrof eveneens regenboogforellen die door een Deense kweker werden geleverd. Normale maat regenboogforellen van 25 t/m 35 cm en grote forellen met een gewicht van 1 tot 2 Kg, met een paar uitschieters naar boven. Totaal gewicht van deze forellen: Meer dan 1000 Kg. Tijdens deze uitzetting, die in de vroege ochtenduren plaatsvond, was het nog te donker om met de drone te filmen.
Nog een tip: Vergeet niet online de gevangen forellen en andere vissoorten op de digitale vangstformulieren te melden. Het uitzettingsbeleid van Sportvisserij Zuidwest Nederland is op deze terugmeldingen gebaseerd! Precies opmeten hoeft niet; we gaan er van uit dat iedere sportvisser goed de lengte van vissen kan schatten!  :D ;D
Online vangsten melden:
SZWN: https://www.sportvisserijzwn.nl/vis-en-water/oostvoornse-meer/vangstregistratieformulier.html
VNV: https://dedigitalevliegvisser.nl/index1.php?id=1&cat=0&page_id=5a290868ba569
Of: Op de pagina van de VNV : http://www.vnv.nu de RODE knop bovenaan de homepage aanklikken. (Extensie .nu en niet: .nl !!!)

Nog een laatste tip: De Thomassentunnel is op 1 december tot 6:00 's ochtends afgesloten; ga dus niet te vroeg :) want de werkzaamheden kunnen eventueel uitlopen.

zeeforel

Mooie film!!

Moet er snel weer eens gaan kijken.

Jan

Ja, laat Marinus maar schuiven.
Je kunt ook prima bij hem op de Tipbosch vissen overigens, jarenlang 1 of 2 x per week geweest.
Sterke vissen, een best mooie omgeving als je het vergelijkt met andere "pfuf-en".

Franky Boy

Ja, fijne vent die Marinus Heetkamp en zijn forellen zijn inderdaad beresterk :)
Heeft mooie forellen voor het OVM geleverd.
Overigens is er vandaag door enkele vliegvissers best goed gevangen in het Oostvoornse Meer.
Iemand voelde zich zelfs terug in de tijd geplaatst ("ving weer zoals vroeger") zodat hij voor zijn regenboogforel van 45 cm het jaartal 2012 opgaf...  ;D :o

Franky Boy

Het eerste filmpje van de openingsdag is er al!
Gemaakt door de BVV'er Floris-Jan van Fleppensteyn... (BVV'er= Bekende Vliegvisser)
Een mooie mix van regenbogen, botten en... een bruine forel van 66 cm!
https://www.youtube.com/watch?v=MK-CpxCByds

wh82


sjoerd

#6
Het was een lekker dagje Marcel. Met mooi wat aanbeten en sterke zwaargebouwde regenbogen , al bleven ze niet allemaal hangen .En die prachtige 66er bruine van jou was de kers op de taart. Ook de botten waren goed los . Dat blijft toch ook een leuke visserij op die platten. Alleen die wind, pfff dat had iets minser gemogen maar lekker uitgewaaid!!!
En Wim, leuk je ontmoet te hebben en toch nog een mooie gevangen!

wh82

Zonde inderdaad van de lossers sjoerd maar je had wel de slag te pakken. Wind was vooral erg fris vond ik.

FSCHAMP

Goed gedaan mannen, mooi filmpje en een zeer mooie bruine forel.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Ziet eruit als een mooi maar fris dagje :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

FSCHAMP

Mooi filmpje Marcel, spijtig van de lossers, maar iedereen kan wel zien dat je ze eraan gehad hebt. Prachtige regenboog op de foto en het filmpje.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

#11
Marcel,  zaten ze zo te zien in de binnenbak? Dat was afgelopen zaterdag alleen goed voor de platten. En ja ik had ook toen ook  last van enkele lossers. Het hoort erbij maar liever niet natuurlijk. Grrr . Jullie hadden wel mooi stil weer.

Franky Boy

Ik vind het wel opvallend stil over dit item op dit forum...
Of is het "als de katjes muizen, mauwen ze niet"? :)

sjoerd

#13
Quote from: Franky Boy on December 07, 2018, 21:17:27
Ik vind het wel opvallend stil over dit item op dit forum...
Of is het "als de katjes muizen, mauwen ze niet"? :)

Misschien veel Mooi weer vissers   Franklin??😁😁😁

wh82

Drukke tijd Franklin. Binnenkort maar eens een dagje vrij nemen.

Franky Boy

Je behoeft je niet te verontschuldigen, Wim. :)
Het was zo nu en dan ook wel 'bar' weer.
En er moet ook nog worden gewerkt.
Toch wisten enkele vliegvissers in de mooie uurtjes hun slag te slaan... 8)
Vult iedereen wel de vangstenformulieren online in? Die zijn reuze belangrijk om de uitzettingen van de verschillende forelsoorten ook in de toekomst te kunnen voortzetten.

HappyFisherman

Die forel van Heetkamp overleeft het wel. Heb nergens zulke sterke gekweekte forel gevangen, ben benieuwd wat ze op groot water doen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

#17
We verwachten veel van de regenboogforellen van Marinus Heetkamp ('De Tipbosch'), beste HappyFisherman. ::)
En de eerste ervaringen stellen ons niet teleur!
Ik ben benieuwd hoe ze het de komende jaren gaan doen.
Vroeger was het niet zo slim om grote regenboogforellen uit te zetten. Gekweekte regenboogforellen met een lengte van 40 tot 50 centimeter waren vroeger meestal al zo'n 3 jaar oud of zelfs ouder. Die hadden dan nog gemiddeld een jaar in het Oostvoornse Meer te leven en stierven dan van 'ouderdom'.
Tegenwoordig zijn forellen met die lengte hooguit anderhalf jaar oud en hebben dus gemiddeld nog zo'n 2 tot 3 jaar voor de boeg!
Op een menu van grondelingen (het barst ervan!) en garnalen hebben ze ook het potentieel om tot nog grotere afmetingen te groeien.
Vroeger waren regenboogforellen van 60 tot 70 cm niet ongewoon in het Oostvoornse Meer en er waren zelfs regenbogen van 80 tot 90 cm.!
Door de grotere concurrentie van botten en grondelingen haalden de regenboogforellen die enorme afmetingen de laatste jaren al lang niet meer.
Daar komt nog bij dat regenbogen een bepaalde afmeting moeten bereiken om op vis als voedsel om te schakelen. Door de tragere groei werden die grotere afmetingen niet bereikt en bleven ze in het kleine spul zoals vlokreeften, insecten en zelfs plankton ('watervlooien') als voedsel hangen.
Dat de uitgezette grotere forellen zich meteen op het vismenu storten, bewees een net uitgezette regenboogforel een jaar geleden door enthousiast een zwartbekgrondeltje naar binnen te zuigen.
(Filmpje door Bruno Bosman geschoten en door mij gemonteerd)
https://www.youtube.com/watch?v=itbLAHiux_4

Bone F

Mooie actie in dat filmpje, als ze mijn streamertje o.i.d. ook met die gretigheid pakken... ;D

FSCHAMP

Inderdaad Frans, maar meestal gaat het anders  ;)
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Krijgen we nog eens een echte "wildernis onder water" te zien!   :) ::dance::

Bone F

Ja dat ken ik van het snorkelen. Het is daar ook zo moeilijk om daar te bewegen zonder de bodem te beroeren. Misschien staat er net een beetje stroming en kun j daar tegenin lopen. :-\

Franky Boy

#22
Voor nummer 125 van De Nederlandse Vliegvisser schreef ik een artikel over de populatie-ontwikkeling van de forel in het Oostvoornse Meer.
Voor het gemak beperkte ik mij tot de regenboogforel en de bruine forel (beekforel).
Veel mensen vroegen zich af waarom er 'opeens' meer bruine forellen gevangen werden dan regenboogforellen.
Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen:
* De overleving in de natuur van (half-wilde) bruine forellen is beter dan die van (doorgefokte) regenboogforellen.
* bruine forellen worden veel ouder dan regenboogforellen.
* bruine forellen kunnen beter met andere vissen (botten en grondels) concurreren dan regenboogforellen.

Een en ander is uitgebreider in het artikel in De Nederlandse Vliegvisser terug te vinden.
Hier is de PDF om aan te klikken:
[attachment id=1 msg=176978]

Menno_siemensma

Is het geen idee om de bruine forel uit ijsland uit te zetten? Die worden een partij groot en zijn ook erg sterk als ik zo de verhalen mag geloven met vissen die ver in de backing knallen etc.  :P
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Quote from: Franky Boy on December 10, 2018, 13:03:45
Een en ander is uitgebreider in het artikel in De Nederlandse Vliegvisser terug te vinden.
(Mijn pdf-attachment wordt helaas als 'invalid' gekwalificeerd :( )
[attachment id=1 msg=176978]
Fixed