orvelte

Started by NickMSD, May 22, 2012, 21:48:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Nick, je hebt helaas ook een beetje pech gehad denk ik. Vandaag zaten er op de windstille stukken weer vele ruisvoorns in het oppervlakte.
Ik had helaas mn 4# niet mee, maar met de 6/7# en een streamer wist ik in een 1/2 uur 2 snoeken te haken. Beide zwommen na en doken voor mijn voeten keihard op de streamer.

Mijn Ep streamer van Maurice zag er uit als de haardos v/e mooie vrouw na een wilde vrijpartij ;D.

Jammer dat jij er niets gevangen hebt, het kan er echt (en ook echt goed). Was weer genieten vandaag tijdens de 'lunch' ;).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Bruins

Goed bezig Gerrit  ::duim::
I don't drink water, fish f*ck in it...

DMeijer

Quote from: Gerrit72 on June 14, 2012, 20:18:48

Mijn Ep streamer van Maurice zag er uit als de haardos v/e mooie vrouw na een wilde vrijpartij ;D .

Dan moet jeook niet gaan vrijen met die EPstreamer :o

Gerrit72

#28
Dan moet je ook niet gaan vrijen met die EPstreamer

Ik kijk wel uit  ;) (Maurice bouwt er hele grote haken in ;D), al is het wel een streamer om te zoenen (mn 1e leeft nog steeds)

Vind het jammer voor Nick dat hij op dit mooie kanaal niets heeft kunnen vangen.
Tijdens de dril van een snoekje, kwam er een open plek in de waas die op het water lag, zelfs
tijdens de dril zag ik met mijn polaroid bril hier nog ruisvoorns zwemmen (er zit zoveel vis).
Het is soms echter wel even zoeken, niet overal ligt het bomvol (ik vis een stuk oostelijker).

En die aanbeten... met de polaroid zag ik ze volgen, om vlak voor het kantje echt snoeihard
op de streamer te duiken, een geweldig gezicht en wat een kracht in die aanval! dat soort
taferelen had ik Nick ook graag gegund.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Peter B.

Nick, ik zou me niet laten kisten en als het even kan er proberen nog een keer naar toe te gaan. Misschien dat je dat evt. zelfs wel met Gerrit op pad kan als je het hem vraagt.

Gerrit72


Idd een goed idee, had voor zn vertrek al gekeken, maar dat weekend had ik geen mogelijkheid :'(.
Niet dat ik zo'n expert ben (ben beginner), maar juist op het Oranjekanaal weet ik leuk te vangen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

NickMSD

dat weekendje naar Orvelte was (helaas) eenmalig :S
maar de volgende keer beter :D

Harold

Goedenavond mede vliegvissers,

Ik ben een beginnend vliegvisser en samen met mijn gezin aan het genieten van onze vakantie nabij orvelte. Via google kwam ik bij dit topic, aangezien ik geschikt viswater zocht om mijn nieuwe vliegen zwemles te geven.

Ik heb nu  een 4 tal vissessies erop zitten, en moet zeggen dat de vangsten (voor een beginner) redelijk waren.
Ik heb gezeten bij het bruggetje (500M vanaf Orvelte) en het sluisje 1km verderop richting westerbork.
Veelal was de (kleine) voorn aan het azen, en kon ik mooi met een droge vlieg aan de slag, wat me wel opviel dat het water niet heel helder was,  koffie kleurig en een zicht van 10-20cm.
Mijn eerste sessie had ik een stuk of 10 ruisvoorn, sessies erna was het altijd vangen. Ik heb wel wat vliegen verspeeld doordat de oevers op sommige plaatsen hoog zijn icm hoge begroeiing langs het kanaal, maar een hobby mag wat kosten. (Nee bind ze nog niet zelf)

Mijn tot nu toe laatste sessie heb ik bij het sluisje gezeten, hier had langs de kant veel aanbeten van kleine baarsjes, heb er 3 kunnen vangen.
Ook nu waren de kleine voorn veel in het midden van de vaart actief, wil je grotere ruisvoorn vangen dan moet je de wierbedden goed afvissen met een (droge) vlieg.
Het blijft prachtig om die ruisvoorn te zien happen naar een droge vlieg, tevens was er veel kleine snoek in de scholen voorn aan het azen (30-40cm snoekjes) prachtig gezicht met polaroid bril op!.
Ik hoop de komende dagen nog een paar sessies te kunnen maken, misschien dat ik een aantal km's verderop ga verkennen opzoek naar nieuwe hotspots.

(ps. Ik heb een beginnersset van ABU #5-6, ik vind dit wat een zware hengeli, kan iemand mij een goede #3 of 4 hengel adviseren met reel, welke voor een beginner nog goed te bedienen is?)

Ik hoop in de toekomst hier vaker op dit forum te posten, tot snel.
Gr Harold

A{b}r{a}xa{s}


Plantje

En natuurlijk ook foto's posten Harold!

Gerrit72

#35
Harold, welkom op dit forum! Zoals jij het beschrijft ervaar ik het kanaal ook (dit had ik Nick ook zo gegund :'().

Deze vis zag ik gisteren zwemmen ri Smilde (90+ cm en 15 kg+). Met polaroid op is het geweldig vissen, leuke voorns of snoeken vangen en ondertussen heel veel andere vissen zien. Mooi dat jij er goed vangt en je er vermaakt (ik ben helemaal weg van dit kanaal, dat gepeuter tussen planten en bosjes...heerlijk, maar het kost wel eens een vliegje (zelf binden leren ze je op dit forum ook zo...ben er ook net mee begonnen).

Je hengel kan best lijkt me, ook met de streamer op snoek! Zelf gebruik ik een 4# voor de voorn en een 6/7# voor de snoek.
Je hebt gewoon een mooie alrounder.

Veel succes daar! En foto's van harte welkom!

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Inderk

Ha Harold, ik woon redelijk dicht bij Orvelte, maar heb aan van alles gebrek. (ook tijd)
In het oranjekanaal zwemmen echt wel mooie ruisvoorns, maar die moet je spotten en voorzichtig aanwerpen.
Een red-tag is echt wel een goede vlieg voor het Oranje kanaal, en de helderheid van het water is variabel.

Voor het Oranjekanaal gebruik ik meestal een #3 hengeltje van 9ft en een DtF lijn.
Maar met een #4 kan je je ook prima vermaken!

Mocht je vragen hebben, gewoon vragen!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit72

#37
Harold, een tip voor een goede 3 of 4# hengel heb ik niet, maar zelf heb ik gewoon een hengel van marktplaats gehaald.
Wel is het handig de hengel eerst even te testen (of je ermee uit de voeten kan voel je wel). Ik was zo voor 60 euro
klaar (een zgan hengel en reel).

Belangrijk is de lijn. Inderk bood mij aan om bij forelput Baggelhuizen even lijnen te gaan testen.
Hij had een verzameling van 10 tot 90 euro lijnen. Laat nu net de 10 euro lijn  als beste (voor mij)
uit de bus te komen (A&M 4# DT floating, via internet te bestellen).

Succes, hoop dat je nog mooie vangsten en veel plezier hebt.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Harold

Kijk dat is nog eens een actieve community!!

Helaas is hier sinds gister de wind redelijk aangewakkerd, ik zal zien of ik vandaag of morgen nog tijd kan vrij maken om nog te zwiepen.
Ik heb tijdens een hardloopsessie nog een mooi watertje gespot ten zuiden van park orveltemarke richting Witteveen, alleen veel riet.
Ik zal zien of ik hier nog actieve vis kan spotten, en dat het eventueel toegangelijk is via een boerenerf of iets dergelijk.

A&M heb ik inderdaad al contact mee gehad, deze heeft mooi spul voor weinig geld.
Ik had het volgende op het oog: de A&M "TFFR" # 3 icm A&M AC Flyreel # 3/4 met een 4 floating lijn (WF/DT)

Keep you posted.

[attachment deleted by admin]

[attachment deleted by system]

Gerrit72


Harold, leuke ruisvoorn! Daar zitten er genoeg van, is een leuke sportvis.
Met wind en bewolking is het goed snoeken op het Oranjekanaal.
Zodra de zon even schijnt en er weinig wind (of een windstille plaats) is,
dan wemelt het vaak weer van de voorn activiteit (dan dus ideaal vissen met
de droge vlieg).

De hengel die je op het oog hebt lijkt goed, maar ik heb er niet mee gevist.
Indien je een nieuw topic maakt (wie heeft ervaring met...), dan is de kans
aanwezig dat forumleden reageren die de hengel kennen of hebben.
Mogelijk krijg je dan goed advies (en evt tips, wat voor lijn er het beste bijpast).
Volgens mij kent 'Maurice' in ieder geval deze hengel (je kan hem een pb sturen)..
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Inderk

Goh, de wind aangewakkerd in Orvelte??
Hier ook al. Ik vind het jammer dat ik weinig tijd heb, anders zou ik je even hebben opgezocht.
Tot wanneer ben je in Orvelte?
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit72


Inderk hier hetzelfde (dochter 8 mnd vanochtend geopereerd, op mn zoons verjaardag etc, bla, bla, bla), kortom geen tijd voor vissen.

Had Harald graag van wat staallijnen en streamers voorzien, dan was er ook te vissen geweest bij wind en bewolking.

Had je ook kunnen zien dat de DT4F floating (inmiddels voorzien van loops naar Jan's voorbeeld) inderdaad de juiste keuze was.
Het gooien is even wennen, maar de lijn landt subtiel en de ruizers storten zich onmiddellijk op de vlieg  ;D.

Helaas...wordt niets dit weekend :'(
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Inderk

Ik mag morgen een dagje op Tholen vissen.
Volgende week nog twee dagen op pad voor mijn werk.
Maar ook nog een dag vrij! Ahum......... thuis klussen en niet vissen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Harold

Ik ben hier nog tot maandag, gisteravond nog even bij het sluisje bezig geweest (inderdaad na die hevige buien)
Gezien ik eerst in de bovenste waterlaag geen activiteit zag heb ik er een nimph aan geknoopt, dit echter zonder resultaat.
Na 25 minuten ben overgegaan op een droge red tag, hiermee heb ik de wierbedden afgevist. Hoeveelheid wier is hier sterk toegenomen de laatste dagen.

Dit leverde meteen vis op, stuk of 4 kleine ruisers, ze kwamen ze dus van beneden wel ophalen.
Volgende week zal ik een leadertje in elkaar zetten en proberen wat gerichter op baars/snoek te gaan vissen, hier zijn er genoeg van bij ons in Friesland ;D

Bedankt voor alle tips.