Ruisers en Winde

Started by Troutbuster, July 16, 2012, 00:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders, vanmorgen samen met Christroffel achter de Ruisvoorn aan geweest!!
Een stekkie, niet nader te benoemen louter en alleen dat "ie" op de grens van Brabant en Zeeland ligt!!, ennnehh...... jaaaa "ze" deden het redelijk goed!!
De Double Bead head Ritz-D #16 deed het prima en de dikke ruisers, en jahhhhhhh...... ook blankvoorns van 30+ vielen allen voor deze nymph (ook bij Christoff toen ik zijn "set up" had verbouwd" ;D)
Het was weer een reeds onlangs door Bas beschreven "feeding Frenzie" welke ook ditmaal maar 1,5 uur duurde, maar zo gaat dat!!

Daarna nog ff het NK parcours op Tholen uitgekamd wat resulteerde in een paar mooie windes voor mij en ook voor Christroff, en een geloste mega Brasem.!! :(

Toen om 11:30 de regen te gortig werd, zijn we gestopt met vissen.

Toch een topochtendje beleefd met een goed vangende vismaat!


Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Mooi gevangen, zal Christoff ook van genoten hebben denk !

Gerrit72

Troutbuster, klinkt weer goed man! Ben benieuwd naar je set up icm zinkende vliegen. Moet eerlijk bekennen dat ik weinig ervaring heb met vliegen/nimfen etc onder het wateropervlakte.

Ik vis eigenlijk voornamelijk met droog en als het weer datt niet toelaat/de vis laag zit, ga ik meestal streameren.

Ik zou eigenlijk wat meer moeten oefenen met zinkende vliegen, maar vermaak me zo lekker met hoe ik het nu doe (maa als ik dan lees over de formaten die jij vangt, dan begint het toch te kriebelen...moet het toch maar eens vaker proberen).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

set-up is eenvoudig Gerrit,
verzwaard nimfje op de punt en daarboven 1 of 2 licht verzwaarde nimfjes als dropper (afhankelijk van de diepte van 't water).
Afstand tussen de nimfen ongeveer 50-70cm.
Inwerpen en (vaak goed voor de rietvoorn) gelijk beginnen met strippen.
Krijg je geen beet, dan inwerpen, even wachten, en beginnen met strippen.
Afhankelijk van de 'wachttijd' kun je zo de vissen zoeken en weet je bij de volgende worp op welke diepte je moet vissen.
Stoppen de aanbeten, dan variëren met de 'wachttijd' tot je ze weer gevonden hebt.
Of wisselen van nimf om te zien of ze op wat anders wel willen happen.

Gerrit72


Bas, bedankt, helemaal duidelijk, ga ik eens proberen  :P(zodra de herfst een beetje over is).
Nu overigens zon, wel veel wind.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Christof van den Berge

Idd... Gisteren een geweldige visochtend gehad met Troutbuster !!!


En JAH Bas enorm genoten.
Begin nu ook steeds meer gevoel bij het werpen te krijgen.

Wel is mij gisteren heel duidelijk geworden dat kennis en ervaring toch succes opleverd, nadat Troutbuster  mijn set-up vakkundig had aangepast bleek er  voor mij toch ook veel mooie vis in dat water te zwemmen!

Zelf op het NK-parcours in Tholen waar ik nu vier keer zonder vis uit het water ben gegaan ving ik gisteren vis!!


Nog even een mooie uitspraak  van Troutbuster   "Als je de vis ziet, kun je ze vangen"



Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

"Petri Heil"


Arno

Je hebt het niet eens geprobeerd Bert!!
maar wie niet vist die niet vangt dat weet jij toch ook Bert.

Gr Arno

Troutbuster

Quote from: Gerrit72 on July 16, 2012, 10:51:28
Troutbuster, klinkt weer goed man! Ben benieuwd naar je set up icm zinkende vliegen. Moet eerlijk bekennen dat ik weinig ervaring heb met vliegen/nimfen etc onder het wateropervlakte.

Beste Gerrit

De "set up" is, zoals Bas al zei, vrij simpel :D

Bij super helder water vis ik vaak maar met een nymphje.
Vis ik met meerdere nymphen dan met een tussenruimte van min 30 en max 100 cm afhankelijk van de waterdiepte

Momenteel is de Ritz-D met een red tag en dubbele goudkopjes Ø2 mm op haakje 16 een topper van formaat!!
Christoff ving er ook goed aan (Ruis en Blankvoorns en Windes!!)

Vaak zet ik als dropper een duikerwantsje op haakje 16 erboven (deed het 2 weken geleden tijdens de "feeding Frenzie heel goe hè Bas!! ;))

Bijlage een paar plaatjes van de Ritz-D variant

Gr en succes

Jan


[attachment deleted by system]
"Petri Heil"


Gerrit72


Jan,

Bedankt voor de uitleg, dat 'ding' moet ik kunnen binden. Het 'systeem'is me ook duidelijk.
Ben alleen nog benieuwd of je er een beetindicator (zoja welke) bij gebruikt.
Gezien de uitleg van Bas over het laten afzinken vermoed ik van niet, maar ben benieuwd.

Groet, Gerrit

The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

Kun je doen Gerrit, maar als je de punt van je vliegenlijn in de gaten houdt heb je ook een indicator.
En vaak genoeg zul je de aanbeet echt gewoon wel voelen. :)

Gerrit72


Ga ik het zonder proberen, zo'n ding vind ik eigenlijk niet bij het vliegvissen horen ;D (=net dobbervissen).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}


Gerrit72


Bas, bedankt, mooie discussie over het onderwerp! Ik ga het eens proberen, is toch een zaak van blijven proberen. In mn 1e poging met een drijvende en een zinkende, een tijdje terug,  had ik direct een doubletje, daarna vond ik de vangsten wat onzeker. Gewoon lekker doorgaan om er gevoel mee en vertrouwen in te krijgen ;D.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Succes Gerrit
Gewoon simpel vissen met 1 of 2 nympjes
Ja zonder beetverklikker!
Om deze tijd en in warmer ondieper water is de vis veel actiever en de aanbeten veel feller (uitzonderingen daargelaten) dan bv in de winter op wintervoorn in diep water (beetverklikker wel een must!)

Nu "gewoon" op gevoel vissen aangevuld met het visuele van het in de gaten houden van leaderbutt en vliegenlijnpunt (goed ingevet houden!!)

Ik hoor wel van de "klappers"  ;)
Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72

Jan, bedankt! Mijn ervaringen zal ik (hopelijk met mooie foto's) posten.
Ik heb echter ook net 2 Ep's van Maurice binnen, van een halve meter lang ;D
Die moeten natuurlijk ook vliegles krijgen.
Ik wil veel te veel en liefst ook allemaal tegelijk, ik ben en blijf rete enthousiast :)
Vriezer vol met suiker& krentenbrood& 25 kg pellets tbv karper-pen visserij, staat
allemaal te verpieteren. Sinds mijn vliegvisaanval, slechts nog 1 keer gepenvist.

FLYFISHING RULES!
The only difference between men and boys is the price of their toys.