Tenkara in de mode?

Started by Plantje, September 30, 2014, 01:41:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Ik struin ook regelmatig gadget sites af en daar kwam ik onlangs het volgende tegen:
http://www.stylecowboys.nl/Lifestyle/3939

Ik moet zeggen, dat ze het nog helemaal niet zo slecht verwoord hebben!

Raymond

Ik vind het op een op een vreselijke "Mickey Mouse achtige" manier verwoord en zou eens graag willen zien hoe teleurgesteld iemand is als hij naar aanleiding van dit stukje zou besluiten om te gaan vliegvissen..., met een vaste stok... Dat zou pas lachen zijn! Volgens mij zit iemand uren te wachten totdat hij kringetjes en bobbeltjes op het water ziet.  :o

Laat mij maar vissen met die ingewikkelde methode in combinatie met een speciale gewichtslijn op een haspel.  ;D
::wtf::

Plantje

Eens Raymond en voor mensen die echt willen vliegvissen is het natuurlijk ook veel beter om fatsoenlijke informatie te zoeken en op basis daarvan aan de slag te gaan. Toch vond ik het voor een gadget/lifestyle site niet heel slecht gedaan. Als ze er zo ver op in zouden gaan als hier op het forum haken de meeste mensen al af na twee zinnen lezen. Ik denk ook niet, dat mensen op basis van dat stukje echt gaan vliegvissen/Tenkara vissen. Wat ik wel zie is dat het ok is om gewoon positief te zijn over (vlieg)vissen. Iets wat voor ons vanzelfsprekend is, maar lang niet voor iedereen zo is.

goswit

Voor de koude dagen is dat heupflesje ook interesant. :-[
gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Plantje


Beertje

Tenkara is vissen met een vlieg.Maar heeft met traditioneel vliegvissen niets te maken. Maar ik kan mij wel voorstellen dat sommige mensen deze form van vliegvissen praktiseren b.v.: als je door een lichamelijke aandoening niet in staat bent om te werpen met een normale vliegenhengel, maar wel graag met een kunstvlieg wil vissen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Joost S.

Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar......

Ik heb een vermoeden dat de eerste vissen gevangen met de vlieg, zonder haspel gevangen zijn.

Haha  ;D.

Koen

Quote from: Beertje on September 30, 2014, 12:21:13
Tenkara is vissen met een vlieg.Maar heeft met traditioneel vliegvissen niets te maken. Maar ik kan mij wel voorstellen dat sommige mensen deze form van vliegvissen praktiseren b.v.: als je door een lichamelijke aandoening niet in staat bent om te werpen met een normale vliegenhengel, maar wel graag met een kunstvlieg wil vissen.

Je hebt het nog nooit geprobeerd geloof ik,en dat van dat "traditioneel"? Tis maar vanaf welk continent je er naar kijkt. Tis gewoon de traditionele Japanse manier van vliegvissen, en ja, het "westerse" vliegvissen is iets anders in uitvoering, maar idee is het zelfde. Je pleurt een vliegje op het water en hoopt dat er een forel in hapt. Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd op de kyll en ik kan je nu al vertellen dat ie in vervolg altijd mee gaat. Tis heel leuk, heel direct, je mist een stuk minder takes (inclusief die van die fucking alvertjes ... ). je kan op plekken vissen waar je met de vliegenlijn niet lekker komt zoals veel verschillende stromingen op 1 plek, pocketwater etc, je kan erg nauwkeurig je vlieg neerleggen, en ook belangrijk, je vlieg ligt meer op het water dan in de lucht, false casten is niet nodig. Door dat je leader niet op het water licht heb je veel minder kans op drag etc. Ook dat van die lichamelijk aandoening ben ik het niet met je eens. die hengels zijn een meter of 4 en niet vederlicht, plus dat je ook aan het "casten" bent, zeker op snel stromend pocketwater ben je flink bezig. Ik vond het nou niet echt lichter dan normaal vliegvissen. Ik vond dat je stukken veel makkelijker en nauwkeuriger kon uitvissen dan met vliegenlijn, zeker de wat kleinere poeltjes etc. Zijn er nadelen? tuurlijk. ding is 12ft (3.9m) ofzo en in de bosjes ga je er wat last van hebben, iets wat ik nog es wil proberen (er zijn kleinere hengels en ook langere). Moet eerlijk toegeven dan het landen van de vis wat klungelig lijkt.

al met al vindt ik het gewoon een leuke aanvulling op het vliegvissen en eigenlijk vindt ik dat je het als vliegvisser gewoon es moet proberen. er zijn veel vooroordelen over tenkara en de meeste zijn onterecht.

Raymond

Japanners zijn rare mensen en doen heel veel dingen anders, zeg maar op een rare manier. En daar hoort ook vliegvissen bij, dat doen ze dus blijkbaar ook al op een rare manier. En geloof me, ik heb ervaring met Japanners na er 12 jaar mee en voor te hebben gewerkt.

Vliegvissen met een vaste stok deed men voordat er "haspels" waren uitgevonden en toen die er waren, ging er een wereld voor de (vlieg)visser open. Iedereen moet maar vissen zoals hij dat zelf wil maar ik zal het hele vliegvissen met een vaste stok niet gaan doen. Zie er gewoon echt totaal geen enkel voordeel in.
::wtf::

Koen

dat zeg ik, vooroordelen  ;D