Wied en Holzbach

Started by Gert, September 27, 2014, 17:03:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Mijn broer en ik vertrekken zo naar Dottesfeld om zondag t/m dinsdag in de Wied en de Holzbach te vissen. Herman komt zondagavond en blijft ook t/m dinsdag.
Wordt vervolgd.

Groet,
Gert

Herman

Goede reis gewenst!
Ik mag morgen eerst nog even een vroege dienst opknappen. Dan om 15:00 uur die kant op. Tot morgen.
Wordt vervolgd...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

BV


Joost S.


maurice

Nou Gert kan hier nu wel zeggen veel plezier maar je bent toch al weg.
Dus welkom thuis en hoop dat het mooi is geweest.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

::wtf::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Herman, aangezien jij nog aan het werk bent,
Goede reis er heen en veel plezier.
Doe Gert de groeten en wens hem veel plezier, en Harry natuurlijk ook.
Hoor graag over jullie ervaring op het nieuwe/onbekende water.

Veel plezier en goede vangst.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69


Herman

#9
Thanx mannen. Bier is goed! Mannen hebben gevangen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Herman

Zo, gisteravond weer terug gekomen van de seizoensafsluiting.
Aan de andere kant, afsluiting..... kon ook opening genoemd worden.
Afsluiten van het seizoen voor wat betreft vissen in Duitsland, opening van het wildseizoen  :D
Zal m'n foto's even op photobucket zetten en dan plaatsen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Rossie69

ben benieuwd

zwientie tikken gedaan met 8mm tungsten ;)

Herman

Nee Henk, dat is niet gelukt. Net als het vangen van vlagzalm. Zou wel mooi geweest zijn, maar de voorzitter van de hengelsport vereniging wist te vertellen dat er geen vlagzalm in de rivier zit.... Verslagje komt er aan.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Rossie69


Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Herman

#15
En dan nu mijn kant van het verslag(je) van de afsluiting van het Duitslandseizoen 2014.
Het leek me leuk om ook eens eind september naar Duitsland af te reizen om mijn (zomer)vakantie in te weiden en tevens mijn Duitslandseizoen af te sluiten. Het zou 29 en 30 september worden.
Op dat moment moet je nog een keuze  maken welk water je wilt bevissen. Het leek me leuk om eens een nieuwe stek te bezoeken, zodat ik mee kon voorbereiden op 2015. De keuze was tussen de Dhrone (zie verslagen hier op de site) en de Wied/Holzbach. Raymond; Gert en Harry uitgenodigd om mee te gaan. Helaas kon Raymond niet, dus zouden we gedrieën op pad. De keuze is, zoals de titel al aangeeft, de Wied en Holzbach geworden. Een kennis van mij is daar deze zomer geweest en heeft er voor zijn eerste Duitslandtrip redelijk gevangen.
Gert en Harry zijn reeds op zaterdagavond afgereisd zodat ze zondag konden gaan vissen. Ik had nog een laatste werkdag voor de vakantie op zondag en ben daarna afgereisd.
Heerlijk eten daaro! Het bier en de Jägermeister smaakten ook prima.
Hoe het Gert en Harry is vergaan de zondag moeten ze zelf even aanvullen, mijn visverhaaltje begint op maandag. De Wied is een riviertje waar de Aalschlover helaas ook goed uit de voeten kan. Hoewel men in Döttesfeld wel de vergunning heeft ze af te schieten (helaas maar 30 per seizoen, gelukkig kunnen ze niet zo goed tellen haha), lijkt het ons dat het bezoek van die beesten best wel van invloed is op de visstand. Ook de vergunningprijs (9€ per dag) doet vermoeden dat er niet echt veel forel is/wordt uitgezet. Het riviertje stroomt liefelijk door het dal en als je aan komt rijden, kun je het redelijk vaak zien liggen. De eerste schrik die je dan krijgt is dat het water erg bruin lijkt...... Niets is minder waar, het zicht is deze dagen goed te noemen! Helaas voor het oog is de bodem dus bruin en daarom lijkt het water ook bruin. Zo zie je maar weer, optisch bedrog is er altijd.

We zochten een leuk plekje om te parkeren, helaas voor ons zijn de parkeerplekken niet echt veel voorradig. Daarnaast lopen er "wilde" runderen rond, zal wel in de zomer zijn ik heb ze niet gezien. Om die niet te laten ontsnappen zijn er vele hekken met schrikdraad gespannen. Soms zelfs over het water heen! Het mag de pret niet drukken, dus zijn we het water in gegaan.
Helaas leverde de eerste worpen bij een instromend beekje geen vis op. Een stroomversnellinkje verder moet dan de forel zich ophouden is mijn stellige overtuiging. Niets is minder waar. Midden in het uiteinde van het stroompje dat zich gevormd had nam een kopvoorn de aangeboden nymph, de eerste vis van de trip is binnen!

Gert en Harry waren al stroomopwaarts gaan vissen en na en poosje bomen en stenen haken ben ik ook die kant opgegaan. Op een veelbelovend stukje dat de mannen al gehad hadden toch maar proberen. Het resultaat was de tweede vis van de dag, een leuke beekforel met enige sportachtergrond. Hij of zij wilde niet echt meewerken, dat leverde natuurlijk een leuke tijd op.
In het netje blijkt ie echter kleiner te zijn dan het "gevecht" deed vermoeden. Wel te groot om helemaal  op de foto te komen, maar aan de andere kant vind ik het leuk om te zien hoe de staart is en de kleuren van de tekening van de vis.

Harry komt nu in het zicht

Ik probeer t nog even voordat ik Harry in ga halen om verder stroomopwaarts weer in de rivier te gaan. Het levert me de derde vis van de dag op, ook de derde soort: Baars(je).

Nog even bij Harry staan kijken, inmiddels waren de Alvertjes aan het azen en schakelde Harry over op de droge vlieg. Vele aanbeten volgden, maar de haak was soms bijna net zo groot als het visje dat de vlieg aanviel.....
Stukje verderop weer het water in en rondom een bocht gevist. Ook weer zo'n plek waar vis moet zitten.  Anders dan een paar van deze rakkertjes leverde het niet op.

Aan de andere kant is soort nummer vier genoteerd, de Elrits!
Dan maar weer een stuk verder, richting de stuw. Volgens de geleerden uit het hotel moet het daar goed forel vangen zijn. Zo ziet het er ook uit! Volgens mij is Gert aan het vangen, tijd voor een bezoekje om te kijken of dat ook zo is.


Zelf onderaan het stukje van de eerste foto begonnen met vissen, daar is ook zo´n mooi stroomversnellinkje waar je vis mag verwachten. Uiteindelijk bij het stukje gekomen waar Gert op de eerste foto staat. En ja, daar ving is soort nummer vijf, de Alver.

Verder geen forel gezien vandaag, wel veel Alvertjes die zich vergrepen aan de droge vliegen die we aanboden. Op een gegeven moment staan we met zijn drieen op hetzelfde poeltje te werpen en vangen we als gekken...



Tijd om naar het hotel te gaan om daar aan de grote Schnitzel-Rumpsteak te gaan. Morgen weer een dag.

Bij het vertrekgereed maken komt er nog een klein buitje over, maar dat zal de enige zijn. De regen van de afgelopen nacht heeft  ook al niet te veel verandering in het water gebracht. Het is een klein beetje hoger.
Op de nieuwe locatie komen we er al snel achter dat er echt een halve meter boven het water een schrikdraad hangt om de eerder genoemde koeien in het juiste stuk van de wereld te houden. Gelukkig waren er twee plekken gemaakt waar je er over heen kon, dus dat viel al weer mee.
Veelbelovende stukken afgevist, zowel met droog als met de nymph. Helaas kwamen we niet verder dan wat baarsjes en alvertjes. Een mooie poel moet zeker nog even met de Wooly Bugger bevist worden, maar dat houden we nog even tegoed.
Na een paar uur toch maar weer terug naar de eerste poel. Wooly er aan en vissen maar.
Het lukt me om vis te haken op deze door mij nog nooit eerder gehanteerde techniek. Het is allen geen forel maar weer baars Hoewel de beuk op de lijn en daaropvolgende lijnbreuk wel doet vermoeden dat er forel zit En nee het was geen steen, want de keren erna dat ik over dezelfde plek ging geen enkele last gehad.  Misschien is 10 honderste een beetje te weinig.

Na een welverdiende pauze zijn we weer terug gegaan naar de stuw om daar onze trip af te sluiten.

Vandaag geen forel weten te vangen, maar lol hebben we zekers gehad.
Vele alvertjes en op het laatste moment nog een kopvoorn maken de dag weer compleet.

Of we nog een keertje teruggaan? Ik weet het niet zeker, voor het vissen op verschillende soorten is het een geweldige aanrader. Het hotel is goed te noemen (zeker prijs kwaliteit verhouding), met een goede en voordelige kaart. Het eerste wild is verorberd en de mega schnitzels waren bijna te veel....
Als extra service mochten we dinsdag onze spullen nog op de kamer laten staan en voordat we naar huis gingen konden we nog douchen. Prima voor elkaar dus!


Zometeen nog ff de foto's rechtop zetten....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

FSCHAMP

Mooi verslagje, maar mij zullen ze er nooit zien.  Ik rijd zover niet voor het formaat van vissen op de foto's.  Dan kan je net zo goed op de openbare stukken in de Ardennen gaan vissen, waar je met regelmaat toch forel en vlagzalm kan verschalken van een groter formaat. Maar bedankt om het te melden hier zodat we goed geinformeerd zijn.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Het is een leuk en mooi verslag geworden van een dito vistrip Herman! Maar inderdaad: het formaat visjes en de afwezigheid van forel (op 2 stuks na dan) was wel een beetje een afknapper.
Jammer hoor, want voor de rest is het een mooi en goed te bevissen stukje water in een prachtige, deels ongerepte omgeving.

Ik zal ook nog even een aanvulling doen van met name de eerste dag en wat foto's van het geheel.

Herman, prettige vakantie op Jamaica en misschien tot op de snoektoer!

Groet,
Gert

Rossie69

zo nou mooie afsluiter Herman.

ieder geval lekker gevist.

fijne vakantie met lief.
en uh mischien tot de snoektoer.


Gert

Goed, hier dus mijn aanvulling voor met name de zondag, maar ook nog wat voor de overige dagen.
Herman schreef "Het riviertje stroomt liefelijk door het dal en als je aan komt rijden, kun je het redelijk vaak zien liggen. De eerste schrik die je dan krijgt is dat het water erg bruin lijkt......" Welnu, wij kwamen op zaterdagavond in het pikkedonker aan en hebben dus het hele riviertje niet gezien onderweg. Toen we voor het hotel uit de auto stapten hoorden we wel wat stromen, dus de Wied was blijkbaar vlakbij; de naam van het hotelletje -  "Hotel zum Wiedbachtal" versterkte dat vermoeden nog eens.



Onze schrik kwam dan ook pas zondagochtend, toen we voor het ontbijt alvast even een kijkje bij het water gingen nemen. Aan de overkant van de weg is een klein bruggetje, waar vrij snel een smal beekje onderdoor stroomt. Verder zicht op het water was er nauwelijks vanwege alle bomen die eroverheen woekeren. O jee....
Na het ontbijt maar eens gevraagd om de vergunningen en verdere uitleg over waar we mochten vissen.
We wisten al dat je bij overnachting in het hotel gratis mag vissen in een deel van de Holzbach; voor de Wied moet je een vergunning kopen. Waar wij waren wezen kijken bleek de Holzbach te zijn – die komt iets verderop uit in de Wied. Pfoe, dat nam de schrik in ieder geval een beetje weg. Want van een gratis riviertje hadden we toch al niet zo'n hoge pet op. Hopelijk zou de Wied er dan wel een beetje bevisbaar uit zien. En dat klopte gelukkig ook.
We zijn eerst even met de auto het parcours wezen verkennen, onder ander ook op zoek naar een geschikte parkeerplaats. Vlak voor het eind van de strecke zijn we begonnen, om zodoende stroomopwaarts een stuk(je) terug te vissen. Met al onze ervaringen die we in de loop der jaren hebben opgedaan dachten we de plekjes wel te kunnen herkennen waar je een aanbeet van een forel mag verwachten. En water stond er nauwelijks, over het algemeen niet meer dan 30 cm en echte diepe pools komen er helemaal niet voor, dus ik dacht: het zal niet veel uitmaken of je nou droog vist of met een hele zware nimf of iets ertussen in, als ze willen bijten dan komen ze wel. Dus ik was maar begonnen met droog. De eerste 100 meter gebeurde er helemaal niets, maar vlak bij een brug aangekomen stootten er telkens hele kleine visjes tegen m'n vlieg. Nou, dan toch maar een nimf eraan. En dat leverde al snel het eerste visje op, een alvertje.



En daarna nog meer. En ook af en toe iets anders waarvan ik op dat moment niet wist wat het was. 's Avonds hebben we het opgezocht en het bleken dus elritsjes te zijn.



En toen opeens, ik had er weer een droge vlieg aangeknoopt inmiddels, een hele grote alver – dacht ik. Maar bij nader onderzoek bleek het om een kopvoorn te gaan. En ja, dan is ie ineens helemaal niet meer zo groot...



Harry ving tussen al het kleine grut zowaar toch een forelletje, dus dat gaf weer moed. Maar het is bij die ene gebleven.
Vlak voor een veelbelovend stuk, waar het ook wat dieper was, zijn we gestopt en teruggelopen naar de auto om wat te eten en te drinken. Dat veelbelovende stuk wilden we voor later bewaren, als Herman er ook bij was.

Het laatste uurtje van de zondag hebben we toch nog maar even ons geluk beproefd op de Holzbach, maar tevergeefs: daar waren zelfs geen alvertjes te vangen. Herman was inmiddels bijna gearriveerd, dus het was wel mooi geweest zo. Tijd voor een paar biertjes en een schnitzel van 400 gram!

Omdat we alleen maar kleine visjes vingen ben ik maandag na de lunch met m'n Veugelers #3 splitcane gaan vissen. Dat geeft "nog meer" sport dan de Orvis Ion #3 bij dat kleine spul, en dan is ook gericht vissen op elritsjes van 6 cm nog een aangename bezigheid.
En ik ving zowaar ook nog een baarsje, toen ik er in een diepe pool aan de andere kant van de stuw even een wormimitatie aan had geknoopt.



Bij de stuw wordt er overigens een kanaaltje afgetapt (de Duitsers noemen dat een Mühlgraben), die een paar kilometer verderop de rivier kruist; het water loopt er daar door een paar buizen overheen, en vervolgens drijft het een waterrad aan waarna het weer terugstroomt in de Wied. Dit was vlak bij die veelbelovende stek waar we zondag gestopt zijn, en we dinsdag een groot deel van de dag hebben gevist.





Nog wat plaatjes:





Ik blijf het lastig vinden om exact vast te stellen wat ik nou weer gehaakt heb met die kleine visjes. Is het een alvertje? Gestippeld alvertje? Serpeling? Kopvoorntje?





En deze lijkt toch wel een aparte neus te hebben – dan ga je twijfelen of het misschien een sneep is.



Groet,
Gert




Herman

Weer een mooie aanvulling Gert!

Als we het op de manier van het boekje Vliegvissen in Duitsland hadden geschreven, had t er wellicht anders uitgezien....

Harry had al enkele leuke tips om het te beschrijven.
Bijvoorbeeld 1:
Bij aankomst in het hotel stond de uitbaatster en teven barjuffrouw ons al op te wachten, een diep decolleté viel ons ten deel.
Vertaling: toen we aankwamen werden we hartelijk ontvangen. Inschrijven kon na het bestellen van een biertje aan de bar.
Bijvoorbeeld 2:
Aan het einde van een zeer vangstrijke dag 1 moesten we nog schuilen voor het hemelwater dat met bakken de lucht uitkwam, daarvoor hadden we ontelbaar goed gevangen.
Vertaling: we hebben redelijk veel klein grut gevangen. Omdat we niet voor het grut kwamen maar voor forel, hebben we ze niet geteld. Het begon te spikkelen toen we stopten met vissen, dat gaf niet want we moesten met de auto naar het hotel terug.
Bijvoorbeeld 3:
's avonds maakten we na een copieuze maaltijd  kennis met de voorzitter van de plaatselijke Angelsport Verein. Deze verhaalde ons op vele mooie "Geschichten" die de vereniging rijk was. Het gigantische uitzetbeleid dat ze voeren, de grootse vangsten die gedaan worden op zowel de Wied als de Holzbach en noem maar op! Ook meldde hij dat ze actief de aalscholver mogen verwijderen, een geruststellende gedachte.
Vertaling:
Toen we buiten nog even aan het roken waren en aan het bijkomen van de grote schnitzels en steak kwam er ongenood bezoek. De hauptvorzitzende van de plaatselijke visserijvereniging. Hij bleef in nagenoeg onverstaanbaar Duits kwaken over de zaken die hij belangrijk vond. Het uitzetbeleid? 2 maal per jaar een uitzetting van wel 40 kilo (zo begrepen we) op de Holzbach. Dit jaar hadden ze zelfs wat speciaals: witvis uit Nederland..... Uitzetten van vlagzalm was best wel een idee, net als het uitzetten van Karper, baars, snoekbaars en al die andere vissen waar we als Nederlanders niet op zitten te wachten....
Het afschieten van de aalscholvers mogen ze daar ook, max 30 per jaar. Dat zet zoden aan de dijk!

Ach, dat had gekund..... Denk dat onze verslagjes eigenlijk net zo goed zijn (toch???)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Raymond

Mooi dat je de humor er van inziet, Herman... :D
::wtf::

Gert

Ja, leuk he. ;D
Ik ken het boekje Vliegvissen in Duitsland verder (nog) niet, maar Herman had het bij zich dus hebben we wel even gelezen wat er over de Wied wordt geschreven, en dat was voor ons niet echt herkenbaar.
Op de een of andere manier deed me dat wel een beetje aan Karl May denken - de meeste zullen hem wel kennen maar dat is dus de schrijver van de Old Shatterhand- en Winnetou verhalen. Karl May was zelf nooit in de VS geweest en tv en internet bestonden uiteraard nog niet. Dat waren dus letterlijk indianenverhalen.
Niet dat ik er aan twijfel of Hyppo Wanders wel in Duitsland is wezen vliegvissen overigens hoor, maar ik kreeg toch wel sterk het idee dat hij het hier en daar wat aangedikt heeft. In het Latijn geschreven zeg maar :)

Groet,
Gert

aalbrecht

moet er even op reageren zijn er in het voorjaar gewest en wat je vertel kom goed overeen met wat we mee gemak hebben maar ik heb daar niet veel gevangen maar wel mooie grote vissen. en de holsbach is klein maar o zo mooie vissen zitten daar in dus daar niet gevist jammer dan .achter de waterval licht een eiland met aan de achter kant allen bomen die er overheen ligen met mooie stroom versnellingen veel grote kopvorens daar. andere kant op richting spoor daar zijn ook mooie diepe poels met mooie vis . ja veel lopen en zoeken maar dat is ook de uitdaging daar het is nog steeds vissen maar joust die plekken waar iederen gaat vissen zo asl bij de brug of waterval zal je weinig of allen klein spul vangen .groetjes aalbrecht
vliegvissen is een passie

Herman

Hey Aalbrecht,
Zeker mooi om te zien dat jullie er ook veel plezier gehad hebben! En in twee dagen alles afvissen is er vaak helaas niet bij!
Het zijstuk boven de waterval heb ik gevist. Op de knieën onder de bomen werpen, hele klus, maar helaas bij mij niet succesvol.
Misschien toch nog es een keertje in het voorjaar kijken als ze net uitgezet hebben??? Ook het gepriegel op de Holzbach lijkt me nog steeds interessant. Helaas zijn twee dagen te kort om alles te bekijken/bevissen.
Dank voor de tip.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..