Vliegbind boeken voor beginners

Started by A.de Vries sr, December 26, 2012, 14:19:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A.de Vries sr

Als de boeken van Ducloux geen boeken voor beginnende binders zijn, welke boeken zouden jullie een beginnend vliegbinder dan aanraden? Bij voorkeur in het Nederlands of Engels.
Dus boeken waarin ook wordt uitgelegd waar al die vreemde gereedschappen voor dienen, hoe je met zo'n stangetje een knoop legt en wat bijvoorbeeld "dubbing" is.
Ook kan ik urenlang ademloos naar Youtubefilmpjes over vliegbinden kijken maar ook daar wordt steeds van een basiskennis uitgegaan en ik moet nog drie maanden wachten voor er aan die basiskennis wat wordt gedaan. Een tijd die je met lezen goed kunt overbruggen.

Beertje

#1
Dit is een mooi boek voor beginners.

http://www.bol.com/nl/p/fly-tying-for-beginners/1001004002599000/?Referrer=ADVNLGOT0020111001004002599000

ook dit is een mooi boek .

http://www.bol.com/nl/p/the-fly-tying-bible/1001004001826285/

Beide boeken geven uitleg over de gereedschappen en materialen
Het voordeel van deze boeken is; ze zijn gebonden in een ringband, waardoor het makkelijk op een pagina openblijft liggen.

Deze zijn bij Bol.com. Maar als je het ISBN nr opschrijft dan kun je het ook gewoon bij de boekhandel bestellen
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Jan Bruins

Beste A de Vries,

ga je ook naar de vliegbinddag in Apeldoorn op 12 januari?

Daar kunnen ze je zeer zeker de beginselen goed bijbrengen.

En hoezo anders nog een kleine 3 maand wachten?

I don't drink water, fish f*ck in it...

Erwin

Fly tying bible vind ik ook een mooi boek. Komen alle basisbeginselen in voor. Ik heb hem in pdf formaat.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

jelle

Quote from: Erwin on December 26, 2012, 15:25:40
Fly tying bible vind ik ook een mooi boek. Komen alle basisbeginselen in voor. Ik heb hem in pdf formaat.
ik wilde het net zeggen inderdaad een must heb hem ook in pdf
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

#5
het eerste boekje wat ik kocht was een hand vol vliegen van kees ketting en daarna,
Vliegvissen en vliegbinden van wim alphenaar eerste druk dat is voor mij wel een van de duidelijkste nederlandse boeken
hierin word alles uitgelegd over materialen voor het binden en ook voor het vissen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

A.de Vries sr

@Jan Bruins
12 januari naar Apeldoorn gaat helaas niet lukken.
Nog drie maanden wachten, dan begint de vliegviscursus in Assen.

@Spycast
Heb je ook titels van die DVDs? Zoals opgemerkt ik zie ook veel op YouTube maar daar mis ik net de basiskennis om het helemaal te snappen.

Op de site van NNVV staan bijvoorbeeld een aantal vliegen die het kennelijk op Baggelhuizen goed doen. Ik heb een overzichtje gemaakt van de daarvoor benodigde materialen zoals bij de vliegen genoemd. Vervolgens ga ik met dat lijstje bij de diverse internetwinkels langs en verzuip al snel in alle verschillende benamingen en terminologieën.

Kortom een of meerdere basisboeken/dvd's zouden me al snel verder kunnen helpen.

Hilco

#8
Dan zou ik (als ervaren beginner) toch eerst eens globaal overzicht zien te krijgen over de vliegvisserij.

Ik vis nooit op forel, zit ook nooit in de put , dus heb ik maar een paar  aspecten nodig van het vliegvissen.

Maar dan nog haal ik al mijn info van internet , en niet alleen van youtibe maar ook veel leeswerk van vis en bind fanaten.

voor alle termen staat er bij de website van Hooked on the fly in lelystad een hele woordenlijst , die moet je gewoon uit je kop leren net als vroeger.

en als je beetje engels spreekt vul je bij het zoeken naar filmpjes voor iedere vliegvis term "how to "in en er gaat een hele film bibliotheek open.

Daar kan geen enkel boek tegenop .

Het enige nadeel van filmpjes vind ik dat al die kerels van die vieze gehavende vingers hebben  ;D

Oh ja , als je een benodigdheden lijstje hebt zul je geen enkele internet shop vinden die allees heeft .
dat is mij ook al diverse keren gebleken.  dus her en der bij elkaar sprokkelen of naar een goede winkel gaan waar ze een alternatief hebben voor wat je zoekt.





Jan Bruins

Arie,

ik wil best wel een keertje samen gaan zitten binden. (woon redelijk dicht in de buurt)

Kunnen we de beginselen eens doornemen.

Ben tot 2 januari vrij dus er is vast wel wat af te spreken mocht je interesse hebben.
I don't drink water, fish f*ck in it...

A.de Vries sr

@ Jan Bruins
ik weet nog niet goed hoe alle knoppen op dit forum werken
ook niet hoe ik je een persoonlijk bericht moet sturen
dus geef even aan welk icoon onder je naam ik moet aanklikken om je persoonlijk te benaderen
Arie

Hilco

#11
klik op zijn naam, dan krijg je scherm profielinfo

en links kies je PM  personal message onder zijn (knappe)  foto

(en ja het kan ook direct maar dat is moeilijker uit te leggen)

A.de Vries sr

@Hilco
Bedankt
ik geloof dat het gelukt is
Arie

Hilco

#13
vraag maar raak hoor !!!

had je ook de woordelijst al gevonden?

Hilco

en als je in de zoekbalk van youtube het volgende in vult als zoekopdracht:

fly fishing casting techniques expertvillage


dan krijg je een rasta neger die alles voordoet .

er is zoooooooooooooooooveel te vinden op internet

Hilco

Quote from: A.de Vries sr on December 25, 2012, 08:16:12
Wat is een emerger? Ik dacht dat het de naam van een vliegsoort was, maar kom de naam ook tegen bij hengels.
Is het dan een type aanduiding en zo ja, wat voor type dan of heeft het een andere betekenis?
Arie

het antwoord op je vraag staat ook in de woordenlijst ::goodjob::

en tussen de humor door is iedereen serieus hoor !!

A.de Vries sr

Hilco
Ja hooked on a fly gevonden en de lijst doorgespit.
Er valt nog een hoop te leren. Gelukkig ben je daar nooit te oud voor.
Gisteren kreeg ik het boekje "waarom vliegvissen" van Jan Veenhuysen.
Eerste advies wat ik daarin tegen kwam: zorg dat je boeken leest over het onderwerp.
Mede daarom mijn vragen.
Zelf haal ik ook veel info van het internet,
alleen moet je het ook daar wel weten te vinden.
Vragen zal ik voorlopig wel blijven stellen
Mooi dat daarvoor plek op dit forum is.
Groet
Arie

Hilco

#17
je bent nooit te oud om te leren , het blijft alleen steeds moeilijker hangen naar mate je ouder bent  :P

heeft iets te maken met korte termijn geheugen  ::)

en logisch dat er in oudere boeken staat dat je boeken moet lezen  :P.

ik ben in het begin gewoon gaan kijken bij vliegvissers hoe het moet . 
middagje Woudrichem en ik wist veel meer  ;D

bij

Quote from: Hilco on December 26, 2012, 21:54:37
het antwoord op je vraag staat ook in de woordenlijst ::goodjob::

en tussen de humor door is iedereen serieus hoor !!

hilco,

dank je wel voor de link. Ik heb deze als snelkoppeling op mijn bureaublad gezet. Wanneer ben je weer eens in V'daal? dan kunnen we met GEWO een veense sloot onveilig maken.