vliegvissen op forel in Baggelhuizen voor dummies

Started by Caslambalk, April 18, 2017, 18:34:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo, ik ben Cas en ik ben een beginnende vliegvisser/binder.
En ik ga 12 mei met een paar maten vliegvissen op forel in het meer van baggelhuizen.
Nou heb ik nog nooit op forel gevist of gevangen dus ik heb geen idee wat ik moet doen.

Dus ik heb de volgende vragen:
- welke vliegen?
- welke techniek?
- welke uitrusting?
- waar moet je op letten om ze goed te kunnen vangen?

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen aangezien ik hier totaal geen verstand van heb.
Vriendelijke groet Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Menno_siemensma

Als ze los zijn, droge vliegen, laatste keer was het bibio tijd en ving ik er een leuk aantal op de droge vlieg. Anders streamertjes en nimfjes, felgekleurd, zwart, wit, fluor geel. Het is toch even afwachten wat je voor weer hebt, ze zitten overal, ook dicht bij de kant dus wees niet verbaast als er een (grote) 2 meter voor je langs zwemt. :) Voor de rest laat ik specifiekere opties over aan de veteranen aldaar.  8)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Troutbuster

Beste Cas,

Vliegvissen op forel is nooit voor "Dummies" laat staan op het mooie Baggelhuizen!! (het zou impliceren dat op forel vissen in dit soort wateren erg "makkelijk" is en niets is minder waar!!)

Nu de gouden tip geven voor 12 mei is nagenoeg onmogelijk, op een water als Baggelhuizen kan (niet is, maar kán) het iedere dag anders zijn!!!

Standaard uitrusting (althans de mijne) zou zijn;

Hengel,  een #5 of 6  9 of 10 ft
Lijn WF-F
Lange leader met dito tip minimaal 18/100
Nimphen of streamertjes met in ieder geval iets van Chartreuse erin!!

Zoeken naar de juiste diepte (lees afzinktijd) als de forel niet duidelijk aanwezig is.

Varieren met stripsnelheid, patronen, grootte en gewicht en nooit opgeven!!!

Natuurlijk zijn er tal van lijn types en bijbehorende technieken, diegeen die het meest en het makkelijkst wisselt (indien nodig) zal succes hebben, vooraf voorspellen wat "het doet" zal lastig zijn zo niet onmogelijk!!

Veel succes en we zien je verslag met belangstelling tegemoet!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit59

Cas,

Je kunt ook op de site van de NNVV (Noord Nederlandse Vliegvis Vereniging) kijken. Daar staan legio bindpatronen (met bindwijze) op.
En ik denk dat enkele 'cracks' nog wel zullen reageren.

Gerrit 

Arie de Vries

Hoi CAS,
Net wat  Troutbuster zegt,
Hengel minimaal een #5
En gebruik maar gerust een tip van .20
Zorg dat je verschillende kleuren streamers bij je hebt, Woolybuggers en Baggelhuizen Killers, Cats Whiskers
Als je geluk hebt kun je met droge vliegen aan de gang, maar altijd lastig om patronen aan te geven. Zorg dat je van alles wat bij je hebt en schroom niet te vragen waar de locals op dat moment mee vissen.
Ook met buzzers kun je soms geluk hebben.
Kortom er is niet een vlieg waarmee je op Baggel altijd en gegarandeerd forel vangt. Vaak moet je veel uitproberen.
Ligt er ook aan hoe druk het rond de plas is.
En de forel zwemt door de hele plas, soms inderdaad vlak voor je voeten, maar vaak moet je echt op zoek.
Succes en een leuke dag op Baggel toegewenst
Groet, Arie

JB

Tijdens de forumdag was mijn favoriete combi;
- #6 hengel
- intermediate lijn
- 22/00 tippet
- oranje bunny snake +/- 8 cm (wit en roze werkte ook, maar oranje bracht mij meer op :) )
- een goed landingsnet ( de mijne werd door iemand betiteld als leefnet :D )
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)