Funen april 2013, het verslag

Started by Troutbuster, April 17, 2013, 10:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heintje Davids

#25
Ik heet dan wel geen Jan maar heb wel een antwoord  :). De meesten, zeker de Denen zelf gebruiken schietkoplijnen. Aan de kust waait het vrijwel altijd dus een schietkop komt daar altijd van pas. Drijvend of intermediate is een keuze. Met een intermediate heb je minder last van de golfslag en dus directer contact met je vlieg. Veel mensen, ikzelf ook,  gebruiken de schietkoplijnen in combinatie met een flatbeam/slickshooter. Deze volglijnen strippen misschien wel wat lastiger dan de normaal in gebruik zijnde, vaak drijvende, volglijnen maar worden makkelijker en met minder weerstand uit het water getrokken, waardoor je net die paar meter extra kunt halen die soms nodig is om de vis te bereiken wanneer ze wat verder uit de kant zitten. Een lijnmand kan uitkomst bieden om dit allemaal te verhelpen maar niet iedereen vindt het prettig om zo'n ding te gebruiken.

En misschien aardig om te weten: een originele Polar Magnus heeft een felroze fronthackle. De Magnus en zijn bruine broertje de Slagtern (butcher) behoren wat mij betreft tot de beste zeeforelvliegen die er zijn.

Troutbuster

Klopt!!

Gevist met intermediate, en met drijvende lijn!
Drijvende lijn viste het prettigst vanwege de (meestal) geringe dieptes waar we visten!
Lijnmandje vind ik persoonlijk ondingen en heb 'm dus sporadisch gebruikt en alleen daar waar de lijn kans had op beschadiging of op het haken van vuil en wier!

Schietkoppen?? ik vind het ondingen maar ook dat is persoonlijk!
Gewoon goede WF lijnen werkt met een goede werptechniek prima!
Ik gebruikte de hele week de volgende combinatie;

Hengel- Vision GT four, 10 ft #6
Reel- Vision XLB
Lijn- Rio Gold WF #6
Tippet- Trabucco 18/100 (lengtes varierend!)

De Polar Magnus is idd in originele versie met een rode (eigenlijk Magenta) fronthackle, maar die deet het niet!! ;D
Met de oranje fronthackle deet ie t wel!! ;)

Er is een theorie voor het al dan niet goed haken van zeeforel!
De onderkaak van een zeeforel is keihard en moeilijk in te haken
Met een Magnus, en dus voorzien van Ketting Oogjes, gaat steevast "upside down" door het water, en haakt dus de zachtere bovenkaak van de (zee)forel !!

Ik heb met deze vlieg nagenoeg geen lossers gehad!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Heintje Davids

Quote from: Troutbuster on April 19, 2013, 11:48:40
Schietkoppen?? ik vind het ondingen maar ook dat is persoonlijk!
Gewoon goede WF lijnen werkt met een goede werptechniek prima!
Klopt ook, maar met een goede werptechniek werkt een schietkop met een flatbeam nog beter  :) of die Denen snappen er helemaal niets van. Maar je hebt gelijk, sommigen vinden schietkoplijnen niet prettig werpen en al helemaal niet met een flatbeam erachter i.pv. een 'gewone 'volglijn'. Het is gewoon een keuze, zeker als je het niet erg vind om wat minder afstand te halen.
Quote from: Troutbuster on April 19, 2013, 11:48:40
Tippet- Trabucco 18/100 (lengtes varierend!)

18/100 Vind ik persoonlijk veel te dun, Jan. Zeeforel is niet lijnschuw en ik zie dan ook geen enkele reden om misschien die ene 80-plusser die je ooit haakt te verspelen of nog erger, dood te drillen. De meeste ervaren zeeforelvissers die ik ken, en daar reken ik mijzelf met hooguit 16 weken ervaring niet bij, gebruiken minimaal 24/100 en vaak nog dikker. Echter, de vliegen worden wel altijd in een lusje geknoopt zodat ze vrij in het water kunnen bewegen.

Troutbuster

Die lus techniek heb ik ook gebruikt en dat doe ik steevast met de wat grotere vliegen!

De Trabucco 18/100 heeft een treksterkte van 6,3 kg !!
De grootste Ronde Bleek en OVM forellen hebben hier al aan gehangen!!

Ik weet 't, te dun vissen (en feitelijk vissen met een te licht geklasseerde tip) is vragen om problemen
Als er iets is waar ik een bloedhekel aan heb is vis verspelen of te lang drillen omdat de punt te dun is!
18/100 klinkt idd dun, maar met de bovengenoemde treksterkte gaat het prima, en ervaring?? Ervaring is de som van je gemaakte fouten en met 23 jaar vliegvis ervaring heb ik echt veel dingen fout gedaan! ;) ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Heintje Davids

Ik denk dat je in z'n algemeenheid kunt stellen dat we ongeveer dezelfde kijk er op hebben Jan. En pas 23 jaar ervaring? Een beginner dus  ;) Ik vliegvis al heel wat meer jaartjes en doe helaas nog steeds dingen fout, maar leer gelukkig nog steeds bij.

Arno

He Jan,
heb je ook met een pattegrissen gevist.
als ik op fangster.dk kijk is veel wat er gevangen is met de vlieg(flue) pattergrissen.

en is ook zeker mijn favoriet in het voorjaar.

Gr Arno

johannes

Jan de bovenkaak zachter dan de onderkaak?
Een lusje gebruik ik zelden meer de haak maakt te veel draaiingen waardoor ik te veel missers heb.

Troutbuster

Tsja....gelezen.....!!
Zeeforel die van de rivier komt in t voorjaar, schijnt een zachtere bovenkaak te hebben!!
Of dit zo is, geen idee, het is maar een theorie, voor mij geen wetenschap!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


johannes

Ok wist ik niet.

ik vang 73% van m'n vissen met de haak in de onderkaak.
de rest aan de zijkant en bovenkaak.
ongeacht seizoen

Heintje Davids

Quote from: Troutbuster on April 20, 2013, 13:27:35
Tsja....gelezen.....!!
Zeeforel die van de rivier komt in t voorjaar, schijnt een zachtere bovenkaak te hebben!!
Of dit zo is, geen idee, het is maar een theorie, voor mij geen wetenschap!

Gr.

Jan

Jan, weet je toevallig nog waar je dat hebt gelezen? Ik had er nog nooit van gehoord. Nu zegt dat niet zoveel want er is ongetwijfeld heel veel waar ik nooit van gehoord heb, maar ik ben altijd wel benieuwd wat of wie de bron van zoiets is. Ik kom het bijvoorbeeld niet tegen in de kennisdocumenten van Sportvisserij Nederland waar je toch gauw een pagina of 80 semiwetenschappelijke info over de zeeforel kunt vinden. Ben altijd benieuwd in hoeverre ik informatie kan vertrouwen. Las pas geleden dat Guus Meeuwis de beste zanger van Nederland was en dat deed me toch ook de wenkbrauwen fronsen  ;)