OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Prachtig, die haakbek!  ::goodjob::
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Das een prachtige forel.. Tijd niet zo'n mooie haakbek op OVM gezien.

Franky Boy

Ik kan hem om de een of andere reden niet zien (de foto en dus de forel :( )
Maar als het een mannetje is, is het een van de weinige die de laatste jaren is gevangen.
Gefeliciteerd!

Caspar

Prachtige vis!!!! Hopen dat in de toekomst zulke mooie vissen gevangen kunnen worden op het ovm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Let it Fly.


Floor

Quote from: Franky Boy on March 17, 2017, 23:34:11
Ik kan hem om de een of andere reden niet zien (de foto en dus de forel :( )
Maar als het een mannetje is, is het een van de weinige die de laatste jaren is gevangen.
Gefeliciteerd!

Ik kan de foto wel zien en bevestigen dat het om een mannetje gaat 🙂

Prachtige vis!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Franky Boy

An Error Has Occurred!
It seems that you are not allowed to download or view attachments on this board.

Ik ben blijkbaar geen volwaardig lid meer van dit forum...
::hulp::  ::wtf::  ::ban::

Administrator!
::hulp::

guidogast

Voor de liefhebber nog twee foto's. Op de ene foto, als je inzoomt, zie je goed wat een grote muil ie had, leek bijna een snoek die kaken. Gaaf beest!
::agree::

Franky Boy

Bedankt voor het toesturen van de foto's!
Inderdaad een mooi mannetje en geen onzijdige vis met hooguit een 'knobbeltje' op de onderkaak.
In de komende jaren hopen we meer van dit soort en geslacht te zien, nu er weer regenbogen van gemengd geslacht worden uitgezet.

guidogast

Iemand afgelopen dagen nog op OVM gevist of plannen om komende dagen een keer te gaan? Ben benieuwd hoe de vangsten zijn met oostenwind op de loswal/westoever en het zonnige weer.
::agree::

wh82

Windkracht 2-3 is natuurlijk niet echt veel maar met NO ga ik persoonlijk liever niet bij de loswal in de buurt staan. Sowieso zijn er leukere plekken dan bij de loswal, al helemaal in dit jaargetijde.

MarcelN

Mwa... lekker door het ondiepe stappen en genieten van de natuur en de nestellende beestjes is ook geen straf hoor en mocht je een heet mannetje regenboog daar tegen het lijf lopen is het helemaal feest natuurlijk op die flats.
Maar misschien dat ik volgende week even ga kijken, hangt af van de planning/werk al ben ik er wel aan toe even vissen :)
Met deze wind kun je ook mooi vanaf de mastzijde de dammen naar de stormvogel afvissen.

guidogast

Wh82, waarom sta je bij deze wind liever niet bij de loswal, te druk/slechte vangstkansen? Marcel, wat is de 'mastzijde'?
::agree::

Scaramouche

mastzijde is de oostkant. als er iets hatcht wordt dat aan die kant het water op geblazen met oostenwind.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Even een berichtje om aan te tonen hoe belangrijk ingevulde vangstformulieren kunnen zijn om een nauwkeurig beeld te krijgen van de visstand in het Oostvoornsemeer.
Over een periode van iets meer dan drie maanden en 9 visdagen leverde Bob Mihaylov vangstformulieren in van zijn vangsten in het Oostvoornsemeer.
Bob Mihaylov maakte gebruik van een bellyboot bij het vissen en viste met een spinhengel met kunstaas.
Zijn vangsten waren:

Bot: 188 stuks
Bruine forel: 39 stuks
Regenboogforel: 6 stuks

Lengte 31 - 40 cm:
0 bruine forellen
5 regenboogforellen
127 botten

Lengte 41 - 50 cm:
19 bruine forellen
1 regenboogforel
61 botten

Lengte 51 - 60 cm:
13 bruine forellen
0 regenboogforellen
0 botten

Lengte 61 cm - 70 cm:
7 bruine forellen
0 regenboogforellen
0 botten

Opvallend is dat de vissen groter dan 50 cm, allemaal bruine forellen waren.
Zeven bruine forellen waren zelfs tussen de 60 en 70 cm !
De vangsten van Bob zijn niet 'aangedikt', want hij kan ze door een massa foto's 'bewijzen'. Foto's die ik om de een of andere reden niet als bijlage kan laten zien.
Regenboogforellen zijn duidelijk in de minderheid. Dat kan ook komen omdat Bob Mihaylov op enige diepte op het open water vist, maar het kan ook om een serieuzer probleem gaan. Naarmate er meer vangstformulieren van 'kantvissers' binnenkomen, kan dat beeld misschien nog iets worden rechtgetrokken...
Maar het is nu al duidelijk dat we met de regenboogforel een probleem hebben. Aan de waterkwaliteit kunnen we voorlopig weinig doen (we zijn daarvoor helemaal van het Waterschap afhankelijk...), maar aan de kwaliteit van de uitgezette regenboogforellen kunnen we misschien wel iets verbeteren.
Sommige grote bruine forellen zijn overigens behoorlijk aan de magere kant. Ook dat vraagt om nader onderzoek... (Zijn het uitgepaaide bruine forellen ('kelts') of is er sprake van voedselgebrek?)

MarcelN

#414
Dat is inderdaad interessante informatie Franklin ::goodjob::
Ik kan mijn eigen vangsten alleen maar vergelijken met mijn foto's die op datum staan in mijn 'album' op de comp en daaruit kan ik concluderen
dat het de laatste tijd toch wel erg slechter is.
Daarbij vis ik uitsluitend op de ondiepe stukken, de regenbogen tevoorschijn 'toveren' lukt ook niet meer ::) dus er zit op het moment niet veel op de mij bekende plekken.
Ik weet niet hoe het met de bodemgesteldheid dieper is, maar op het ondiepe zit het nu vol met draadalg, vissen met zinklijn is niet te doen mocht je naar 'buiten' willen vissen.
Ook is de bodem erg blubberig de laatste tijd, iets wat een 4-5 jaar geleden nog wat donkere plukjes waren tussen de palen, is nu nergens meer zand te zien :o
En de botten vinden dat niet leuk, de kleur groen komt duidelijk niet in hun kledingkast voor en je ziet dan ook de bruine fladderaars goed afsteken tegen de groene blubber,
maar ook tegen het riet waar nog wel zand is zitten ze nu wel erg graag, daar kunnen ze hun kleur immers wél op aanpassen.
De charme van het OVM is totaal verdwenen lijkt wel :-\

Franky Boy

Laten we zeggen: die charme van het OVM is anders geworden.
Er zijn weinig 'reservoirs' waar je ronddobberend in een bellyboot naast veel grote botten, zulke mooie bruine forellen kan vangen...  ;D
Die baggerbende is waarschijnlijk het resultaat van het afsterven van de overvloedige algen en wieren.
Dat vormt als het ware een laag 'humus' op het zand.
Dat raak je langs natuurlijke weg ook niet meer kwijt; het dient weer als voedingsbodem voor een nieuwe generatie algen en wieren.
Ook de fosfaten die met de pomp hoogstwaarschijnlijk in het meer zijn binnengekomen, raak je niet meer kwijt.
Die problemen zelfstandig oplossen, kunnen we niet.
De verantwoordelijkheid daarvoor ligt primair bij het Waterschap.
En dan nog kan het vele jaren duren voor er een 'omslag' komt...

guidogast

De charme is wat mij betreft zeker niet weg,ik ben nog nieuw, nu een keer of zes geweest en vind het mooi en uitdagend vissen in het OVM...afgelopen donderdag was ik er en steeg er vis en werd er aardig gevangen, meest uitzetters maar toch.
::agree::

MarcelN

Quote from: guidogast on April 02, 2017, 18:33:14
De charme is wat mij betreft zeker niet weg,ik ben nog nieuw, nu een keer of zes geweest en vind het mooi en uitdagend vissen in het OVM...afgelopen donderdag was ik er en steeg er vis en werd er aardig gevangen, meest uitzetters maar toch.
Dan heb je een hoop moois gemist hoor, maar als jij het 'aardig gevangen' sportief vindt zo staand pal naast de Loswal strak voorbij de kade werpend door die twee flauwe gasten..... :-\
Ik vang ook mijn visjes wel, maar niet dáár waar ze net erin gekieperd zijn, daarnaast maak ik geen foto's en filmpjes meer van en al helemaal niet in het donker..
Als je die tijd had mee gemaakt dat ze al wadend voor je voeten wegschoten, en dat waren geen kleintjes onder de 60cm, dan praatte je wel anders over nu.

@Franklin, ik sta nu toch echt verse draadalgen te vangen hoor, geen afgestorven troep, ik heb een grote tuinvijver dus weet wel hoe dat eruit ziet.

Franky Boy

Guido is zeker niet iemand die op vers uitgezette visjes 'kikt', maar als je er toch bent, dan ga je ze ook niet ontlopen.
Beter dat ze door Guido 'wijs' worden gemaakt, dan door de een of andere 'stroper'.
En ja, voor 2013 was alles beter en 'anders'... (En voor 2000 was het volgens de 'ouden' nog veel beter! :) )
Maar het zal nog lang duren alvorens die tijden terugkeren.
Dus niet iemand bijna 'verwijten' dat hij die goede tijden niet heeft meegemaakt, afgesproken?  ::)
En ja, het groen komt al aardig opzetten. Dat merkte ik al tijdens de uitzetting. :(

Ochi

Franky boy,

Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen voor dit ooit zo mooie water maar ik ben bang dat jou drive het tij niet gaat keren. De Botten eten het voedsel van de regenbogen weg en zelfs de Bruinen moeten nu alle zeilen bijzetten. In mijn beleving moet je van de botten af om weer wat moois ervan te maken. Waterkwaliteit is ook belangrijk maar de voedselconcurentie is nu oneerlijk en naar mijn idee het grootste probleem  Hoe dit gekeerd moet worden heb ik ook geen idee van. Ik ben er nu meer dan 2 jaar niet meer geweest om te vissen omdat ik het zo zonde vind wat er met deze plas aan het gebeuren is. Hoewel ik er graag weer zou vissen en ik alle initiatieven zou ondersteunen, ja zelfs uren er in zou willen stoppen, het is nu trekken aan het paard wat niet meer leeft. Goed dat er nog mensen plezier beleven, gelukkig maar, anders zou het helemaal zo zonde zijn.

Greetz Ochi



Franky Boy

Beste Ochi,
Alleen ga ik dit ook niet trekken.
Ben ik ook niet van plan...  :-\
Gelukkig is er een enthousiast team dat de uitdaging wel aandurft en aankan.
Ik hoop daar de komende jaren deel van uit te maken.
Maar we zullen buiten het hengelsportwereldje bondgenoten moeten vinden.
Er zijn genoeg andere belangengroepen die ook niet blij zijn met de recente ontwikkelingen.
Voorlopig is het enige dat we kunnen doen, is draaien aan de 'kraan' waar wij wel zeggenschap over hebben: De kraan van de visuitzet...
Die visuitzet kunnen we optimaliseren en misschien zelfs wel zodanig dat iets aan de wiergroei en de algenbloei gedaan kan worden.

Troutbuster

Broeders,

Gisteren na lange tijd weer eens een ochtendje OVM "gedaan".... tegen beter weten in?? nee!!!!!

Heerlijk weer, matig aflandig windje (dammetje links van de loswal) en volop oppervlakte activiteit van forel.

Gevangen?? jawel!! 5 st waaronder 1 van 60+ die uitgerekend mijn droog zwart palmertje wilde hebben!! ;D

De overige 4 forellen duidelijk van de laatste uitzet, maar lekker fel en gretig hoewel er een spinvisser stond die veel productiever was dan ons vliegvissers!!

Hij ving er 11 waarvan enkele vlak achter elkaar en ja ook veel "uitzettertjes", maar ik zag 'm ook grotere vis landen!!

Heerlijk gevist en ja, het kan slechter!! :D

Gr

Jan
"Petri Heil"


Franky Boy

Mooi Jan!
Ja, dan zijn die verse uitzettertjes gewoon een bonus!
::goodjob::

Menno_siemensma

Mooi dat er in ieder geval gevangen werd, was de grotere een bruine of regenboog forel?  Ik heb eind mei nog een weekje vrij genomen om ovm en omgeving weer onveilig te maken voor onze geschubte vrinden. vooral op zeebaars dit keer maar ook savonds op ovm denk ik maar. Nu maar hopen dat het nog zo blijft qua vangsten.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Troutbuster

Menno,

de grote was een regenboog (dame) de overige 4 trouwens ook regenboogjes!

Trouwens ging ik pas laat in de ochtend vangen, eerst een hoop tijd "verprutst" met een droog vliegje vanwege de oppervlakte activiteit (blijft gaaf, maar niet altijd productief!)

Een zwarte Wooly Bugger met een fluo oranje tungstenkop aan een laaaaaaaaaaaange leader deed het goed! (droge lijn #6)

Gr

Jan
"Petri Heil"