Goede lijn voor aftma 8

Started by Krijn, May 26, 2013, 17:14:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Krijn

Zoals de titel van het onderwerp al aangeeft ben ik op zoek naar een goede, drijvende, lijn. Met name voor het vissen op karper.
Ik zoek een lijn met een aftma klasse 8.
Iemand van dit forum ervaring met de Loop Opti 210 max distance? 
Zijn de vliegenlijnen van Loop in het algemeen aan te bevelen? Ik heb er allemaal nog niet al teveel verstand van. Vandaar mijn vraag.


John

Lijn is niet alleen afhankelijk van merk of vissoort.

Lijkt mij veel belangrijker om eens bij een winkelier te proberen welke lijn bij jou hengel past.


Sieger

Zoals John al zei Krijn. De passende combi tussen hengel en lijn is belangrijker dan het merk lijn. Loop maakt goede lijnen, maar er zijn er meer....
De 210 is een Long-belly lijn, gericht op ver werpen. Door de lange belly kun je (in theorie) meer lijn in de lucht houden. Deze lijnen worden vaak op groot water of bv in wedstrijden (casten) gebruikt.

Op welke hengel ga je hem gebruiken? Misschien dat er dan meer mensen gericht antwoord kunnen geven....


Sieger

Krijn

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!!! Wordt zeer gewaardeerd.

Ik gaf specifiek aan dat ik een lijn voor het vissen op karper zoek omdat ik in het bezit ben van specifieke pike lijnen.

Ik ben dan nog op zoek naar een "makkelijk" te werpen, drijvende, lijn voor het vissen op karper. De lijn wordt gebruikt op een XI3, aftma 8.
Dan een lijn waar ik een poosje meer vooruit kan. Ik ben zuinig op mijn spullen en maak mijn lijn ook altijd schoon en droog na gebruik.




John

Ik weet niet of er bij je snoek lijnen ook een drijvende lijn zit, maar als dat het geval is en deze laad je hengel goed dan is deze zekers geschikt om karper mee te vangen. Zou haast zeggen dat het dan zonde is om een lijn erbij te kopen (Ben een zuunige drent  ;))

Denk ook dat je bij karper eerder een goeie reel met dito slip en ruimte voor voldoende in de backing nodig hebt. (maar gezien je hengelkeuze denk ik dat dat geen probleem zal zijn  8))


Sieger

De hengel ken ik niet Krijn, weet alleen dat het de een na snelste/strakste hengel van Sage is. Heb zelf een TCX gehad en dat was mij te....
Die hengel moest bijna wel overlined worden om er iets van gevoel in te krijgen.... Veel mensen zullen waarschijnlijk zeggen dat je een lijn als de Rio Outbound zou kunnen gebruiken op dit soort hengels.... Is ook zo, maar voor Karper vissen is dat toch minder... De Outbound (en andere shootinghead-types) hebben het meeste gewicht aan de kop van de lijn en dat komt de presentatie niet echt ten goeden. Voor snoek niet zo heel belangrijk, maar voor Karper ???

Ik zou kijken naar een lijn waarbij het zwaartepunt van de 'Head" in het achterste gedeelte ligt. Doordat de kop dan van dik naar dun uitloopt zal de "vlieg" met meer gevoel (zachter) op de plek terecht komen.

2 lijnen die ik daarbij kan bedenken zijn de Royal Wulf Triangle Taper en de Barrio SLX
dit ziet en bij de Barrio dan zo uit:



Ik ben zelf erg enthousiast over de Barrio lijnen... veel waar voor een redelijke prijs... (35 pond incl verzenden).
http://www.flylineshop.com/barrio-slx.html

Als ik jou was zou ik de Longbelly lijnen nog even laten liggen.... Met een wat kortere kop gooi je denk ik net ff makkelijker....


Sieger

Krijn

Wederom weer hartelijk bedankt voor de moeite John en Sieger!

Je slaat de spijker op de bekende kop Sieger. Ik kreeg bij mijn hengel een lijn van een toch wel gerenommeerd merk. Deze lijn laadt de hengel fantastisch. Gooit ook heerlijk, stripje bij de achterwaartse worp, afgooien en het pluisje ligt 20 meter weg bij een mooi gestrekte leader. Geen tailing loops en geen windknopen. Echter, die lijn is na een aantal maanden al krakkelee.  :( Ik zie allemaal barstjes in de lijn. Ik ga er nog wel een keer mee terug. Misschien een oude lijn geweest? 

Ik heb de quideline pike floating wt 8 en daarmee gooi ik toch veel minder lekker met een pluisje/ carpbol. Ik moet veel meer aan die lijn sleuren om gevoel in de hengel te krijgen, lees de lijn strak houden bij de double haul. Ik merk dat ik dan mijn techniek ga verwaarlozen!  Een wt 9 lijn zal waarschijnlijk beter bij de hengel passen. En inderdaad, de presentatie van de vlieg is inderdaad veel minder bij die pike line. Voor roofvis inderdaad van minder belang.

Als jij dan adviseert om die long belly lijnen nog niet te kopen dan neem ik dat meteen van je aan. En dan doe ik dat ook niet. 
Ik ga dan zo een lijn aanschaffen conform jouw advies.

Krijn

Het is de triangle taper van R. Wulff geworden; en ik heb dan gekozen voor de aftma 9 lijn. Vandaag mee geworpen en deze lijn is precies wat ik wilde!! Met mijn carpbol / broodvlieg, krijg ik een veel "zachtere" landing dan met die specifieke "pike lijn". De hengel laadt fantastisch met die aftma 9 en gooit ook nog eens heerlijk op korte afstanden. Kortom: ik ben bijzonder blij met het advies wat ik op dit forum heb gekregen!
Nogmaals hartelijk dank voor de moeite.
Nog nimmer een verkeerd advies van Sieger gekregen overigens!  ::bravoo::







Gerrit72



Mooi als alles klopt! Sieger, bedankt ik heb meegelezen en aangezien ik voor hetzelfde vraagstuk sta, doe ik ook m'n voordeel op met jouw advies.

Krijn, succes op de karper, jouw ervaringen zijn welkom (mooie karperfoto's ook ;)).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Dank je mannen. Mooi dat het goed past  ::duim::

Gerrit... pas wel ff op dat je niet "zo maar" een aftma hoger gaat zitten met je lijn... Dat hangt echt van de hengel af of dit kan en moet. Jou kennende vis je met een wat klassiekere stok. Daar zou ik gewoon de klasse van de hengel aanhouden...

Het karper weer komt er wel aan duzzzzzzzz .....  ;)


Sieger

Gerrit72



Sieger, nogmaals dank. Je kent me inderdaad. Ik ben aan het oefenen met een Orvis 9by9, een zachte 9, waar ik nu een 8# Hardy lijn mee werp. Ik heb ook een 'nieuwe' 9, die veel strakker/sneller is (maar mijn voorkeur gaat uit naar de oude Orvis ;)).

Mocht het niets worden, dan stap ik over op jouw adviezen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.