schietkoplijn

Started by marc, June 27, 2012, 21:34:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marc

.
grt marc

Gerrit72


Quote: in de schietkop zelf een klein lusje maken (braided line terug voeren in zichzelf)

Dat heb ik laatst geprobeerd, maar lukte niet, heb je er een handigheidje voor?
Ik gebruikte een naald, maar kwam niet door de kern (erg strak geweven lijn?).
Vervolgens de lijn dubbel gedaan en ingebonden, krimkous erover, krimpen en ook mooi klaar (Tip v Jan de B).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

marc

#2
graag gedaan
marc

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Bedankt, dit ga ik eens proberen (heb nog een 8# liggen, die moet ook nog & 8 hengel is onderweg met de post ;D)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Bas mailde mij een link van een ouder topic waarin foto's stonden van dit proces. Die foto's in combinatie met jouw verhaal maakten dat het me inmiddels gelukt is.

Op de foto's werd een lus van ijzerdraad door de kern gebracht om het uitgeplozen deel door kern te halen. Dat lukte mij niet, wel lukte het met een naald, zoals jij beschreef.

Aangezien ik eigenwijs ben, heb ik de afwerking toch weer anders gedaan. Het uiteinde dat uit de kern stak heb ik op een centimeter afgeknipt en wederom uitgeplozen. Vervolgens heb ik flexibele lijm op het dubbele stukje gedaan en daar het geplozen deel ri oogje omheen gedraaid. Na drogen een krimpkousje (1cm en vooraf al op de vliegenlijn doen) erover geschoven (stukje op de vliegenlijn laten zitten en lijm/pluis deel afdekken). Vervolgens krimpen en klaar. Ziet er goed uit, gaat nooit meer los en de loop is mooi gefixeerd tov de vliegenlijn.  Laat nu die 20+ pond karpers maar komen ;D

PS: De krimpkous is een tip van Jan de B, zo zie je maar, heb ik 3 forummers nodig gehad om een loop te maken (maar heb nu wel 1 waar ik 100 % vertrouwen in heb (en dat is het enige dat telt ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bone F

Nog een vraagje nav de tip van Marc over het lusje aan de lijn. Vet je de kern nog in want volgens mij trekt er door capillaire werking toch water in de kern waardoor de lijntip minder drijfvermogen krijgt.

Frans

marc

#7
.
grt marc

Gerrit72

Quote: volgens mij trekt er door capillaire werking toch water in de kern

Dat is/was ook mijn angst. Door de lijm en het krimpkousje heb ik echter het idee dat het geheel mooi afgedicht is.
Als ik de vaak gebruikte leaderloops zie (ook nog icm secondenlijm), is mijn idee dat dit een veel zwaarder geheel is dan een zelf geknutselde loop. Mijn ervaring is nu dat het zelfgemaakte eind beter drijft dan een kant en klare leaderloop.
The only difference between men and boys is the price of their toys.