Vliegvissen vanaf het strand

Started by LycoWico, June 02, 2012, 19:11:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LycoWico

Hallo,

Ik ga eind Juli een aantal dagen naar katwijk aan zee en wil daar graag gaan vliegvissen.
Helaas heb ik hier helemaal geen ervaring mee.

Ik heb gesproken met een aantal andere forumleden maar niemand had echt veel ervaring met vliegvissen vanaf het strand.

Dus dan maar een nieuw topic starten om te kijken of er andere mensen zijn die daar wel ervaring mee hebben.  ;D

Mvg,

Rico Stolwijk

Marcelk

Lijkt me erg moeilijk, omstandigheden in Nederland lijken me niet echt ideaal
voor die visserij maar aangezien ik aan de oostgrens woon kan ik het wel
helemaal mis hebben :)


Zelf heb ik gevist aan de stranden van Rhode Island in de VS en dat is dan
de Atlantische oceaan.
Voordeel daarginds is het heldere water en de aanwezigheid (soms) van
stripers die te vergelijken zijn met zeebaarzen.


Zeebaarzen hebben we hier dus die zouden dan je doel moeten zijn.
In de VS vond ik de meeste vis altijd bij rotspartijen in het water.
Die hebben we hier niet maar de strekdammen zouden dan een geijkte
plek zijn om af te vissen.
Zulke obstakels in het water zijn schuilplaatsen voor kleine vis, krabben e.d.
en dus zullen ze bezocht worden door roofvissen.


Als ze mij op pad zouden sturen aan de kust zou ik dus die strekdammen
afvissen, indien mogelijk natuurlijk.
Misschien zwemmen er nog wel gepen rond of een verdwaalde zeeforel.
Zou het in ieder geval proberen.

bij

Ik kom oorspronkelijk uit Noordwijkerhout, voorzover ik het nu kan inschatten verwacht ik geen resultaat. Vooral omdat in katwijk geen pieren zijn die de zee in lopen. Vis je echt vanaf het strand dan peuter je met je vlieg in de branding. Deze is behoorlijk bruin van het zand dat door de wervelingen van de golfen in het water wordt meegenomen. Welicht is misschien de inlaat waar de rijn de noordzee inloopt een optie, zowel aan de zeekant als aan de landzijde.

Soms zie je weleens vanaf het strand vissen maar zij vissen met 150 gr lood en een hengel van 4 mt en langer. Zij proberen zover mogelijk naar Engeland te gooien. Dit zal voor een vliegvisser hoe goed hij ook kan werpen niet haalbaar zijn.


Voor de rest zal ik het eens proberen in de polderslootjes tussen de uitgebloeide tulpen en narcissen.

Ik lees wel op het forum waar je terecht bent gekomen.

martijnhooijer

Volgens mij stond een tijdje terug in De Nederlandse Vliegvisser een artikel over het vissen in de muien. Welk nummer het precies was weet ik niet meer. Zoeken zou ik zeggen.

groet Martijn

leo

er zijn tal van plaatsen die je vanaf het strand kunt bevissen.met je waadpakje kun je op de meeste stranden een behoorlijk end de zee in vissend op bot. belangrijk is wel dat je vantevoren even bij laagwater gaat kijken waar de muien en geultjes liggen. eenuurtje voor laagwater, stil tij en opkomend zijn met name nu leuk te bevissen op bijvoorbeeld geep. laat je echter niet insluiten door het water want muijen kunnen soms verraderlijk diep zijn. bij hoog tij vissen boven de stenen tegen de dijken op zeebaars.

NickMSD

goede topic,

ik ga binnenkort maar weer eens zeevissen met de pook, en wil tussendoor even vliegvissen.
ik denk dat Rene V gelijk heb, omdat ik dat met het zeevissen met de '' gewone hengel'' ook altijd doe, zoek dus muien en zwinnen op!

Rossie69

dan zou het toch is een zinklijn worden Barb  :)

mooi dat jullie hebben gevangen.


NickMSD

weet iemand hoe er op de pier in hoek van holland gevangen wordt?

johannes

Quotete hoge muien

wat zijn dat?

vliegvissen van het strand is taai en vaak uren maken toch is het niet zo taai als bv: ovm
daar besteden mensen dagen zonder een aanbeet toch blijven ze doorvissen.
het rare is dat als je die mensen mee neemt naar het strand ze na een uur de moed opgeven.
waarom? vertrouwen?

als je het echt wilt dan moet je die zeepoken thuis laten en alleen de vlieghengel mee nemen.
heb je het spelletje door dan kan het heel leuk zijn.


LycoWico

Bedankt allemaal voor de reacties.

En ik geef nooit op! Haha kan best 6 dagen rechtdoor gooien zolang ik maar het gevoel heb en
deskundig advies heb gehad van mede-forumleden.

Dan weet ik toch dat de kans er is.

Dus wat is jullie mening over een aantal dagen met een waadpak aan rechtdoor gaan werpen?

Mvg,

Rico

jur606

ik gloof best dan het op sommige plaatsen kan vanuit de branding
sorry geen tips advies van mij.

(ik probeer juist voorbij de  branding te komen met de kajak en daar scholen makreel etc op te zoeken :P)
met spinhengel al een paar keer mooi gelukt nu nog met de vliegenhengel :)

johannes

niet stomweg rechtdoor gooien maar kijken,zoeken, luisteren en nadenken. als je dat doet en niet snel opgeeft zul je zeker succes hebben.
toen ik nog in nederland woonde duurde het 4 vissessie's voor ik vis ving 2 kleine finten. maar de voldoening was dubbel zo groot.


harlin

Quote from: LycoWico on June 02, 2012, 19:11:09
Ik heb gesproken met een aantal andere forumleden maar niemand had echt veel ervaring met vliegvissen vanaf het strand.

Dus dan maar een nieuw topic starten om te kijken of er andere mensen zijn die daar wel ervaring mee hebben.  ;D

Mvg,

Rico Stolwijk
Heb er ook geen ervaring in, maar heb hier wel een kronkel aanvulling misschien.
<<<W/D/aar moet je zijn?/!>>>
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

LycoWico

Zeker en waar let je dan op als ik vragen mag?
Heb je tips en dan ga ik die zeker toepassen!

Ook al vang ik maar 1 vis die 6 dagen dan is mijn week al goed.

Mvg.
Rico

johannes

er zijn al veel tips gegeven maar probeer altijd rond je heen te kijken en snel te reageren op elke verandering die je in het water ziet.


W3stland

Ik zou je wel een reddingsvest aanraden. Een ongelukje zit in een klein hoekje daar.. Zeker op de verbinding strand-rijn.. Is er geen gids te vinden?
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

NickMSD

gister ben ik wezen strandvissen met de pook, maar op een gegeven moment kreeg ik een aanbeet waardoor m'n hengel uit de steun viel, en ik parkant het water mee in werd gesleurd. zowiezo zeebaars.
na een dril van 2 minuten brak mijn 13 ponds lijn.

ik zie het nog niet gebeuren dat ik zo'n vis op de vliegenlat vang :$
succes verder

jur606

kan in mijn optiek ook iets anders als zeebaars zij hoor :) maar dat terzijde.
ik denk dat de meeste nl kusen niet super geschikt zijn voor vliegvissen en goed vangen.
ik hoop wel nog zeebaarzen te gan vangen aan de vliegenlat maar dan wel vanuit kajak of boot ofzo :)

LycoWico

Ik ga zaterdag 30-06-2012 eerst even oefenen bij westkapelle dat is natuurlijk heel anders aangezien daar genoeg stenen zijn waar veel voedsel zit.

En mocht er ik dan met heel veel geluk toch een vis haken dan moet het wel lukken om hem te kunnen drillen verwacht ik.
Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit iets gelezen van mensen die problemen hadden met het drillen op de vliegenlat.

(waarschijnlijk omdat die daar niet mee te koop lopen  ;))

Ik laat wel weten wat het zaterdag is geworden.

Mvg,
Rico

Jasper

Big Westkapelle moet je met laag even kijken hoe de bodem eruit ziet en welke palen de diepste poeltjes hebben. Dan op die plekken proberen met opkomend en afgaand. Let ook op duikende vogels, grote hoeveelheden speldaas en krabben.

NickMSD

met dezelfde lijn heb ik wel gullen van 50-65 cm mogen landen in een hard stromende waterweg, dus dat zal het probleem niet zijn,
maar kortom, het is balen.

veel succes verder