Noorwegen of Zweden

Started by vliegvisserdorian, January 06, 2012, 16:12:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johannes

het heeft met de hondsdolheid te maken eerste moest er +/- 16 weken tussen de eerste en de tweede proef.
nu is dit verkort tot een paar weken precies weet ik het niet meer
maar het betekend dat onze hond  mee kan naar nederland en niet hier moet blijven

harlin

1 of 2 maanden hoor ik net. ;)
Maar deze kant op is geen probleem,
meer als je terug gaat en het land weer in moet.
Maar je kenteken is al genoeg om je door te laten lijkt me.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

QuoteMaar je kenteken is al genoeg om je door te laten lijkt me.

raad eens wat de politie te horen krijgt mocht ik aangehouden worden  ;D ;D

vliegvisserdorian

weet ik niet want ik kan geen noors :o


Useless

Quote from: harlin on January 07, 2012, 17:32:43
Hoe het precies zit is me (nog) niet helemaal duidelijk,
maar dat is per 1 januari veranderd heb ik gehoord.
Dat bloed onderzoek hoeft niet meer zover ik weet, dat was het duurste.
Voor zover ik Johannes begrijp is dus alleen de tijdsduur tussen de twee testen verkort. Betekent dat je nog steeds bloedtesten moet laten uitvoeren als je voor het eerst naar Noorwegen of Zweden in wilt met je huisdier of wanneer je te laat bent geweest om je hond tegen rabies te laten inenten.
Wij zijn toevallig gisteren met de Bull geweest dus ze mag van de zomer weer mee  ::badgrin::

johannes

heb net m'n vrouwlief effe gevraagt die gaat over dat soort dingen
het is nu zo dat 2 inentingen waar 4 weken tussen zit drie weken na die laatste inenting mag de hond mee hoeft geen bloedtest meer.

toch vind ik de versoepeling raar omdat er dit jaar hondsdolheid in noorwegen was.


johannes

Quotemisschien is het te veel gevraagt maar bij welke van deze zijn het beste mogelijkheden om te vissen op salmoniden (geen zalm hoor ) het liefst op stromend water

vragen staat altijd vrij. de beste mogelijkheden voor salmoniden weet ik daar niet ben er niet echt bekent toch zul je overal wel aan de slag kunnen vraag in de supermarkt,benzinestation,turist info bij een hotel naar een fiskekort en probeer wat info los te krijgen de meeste zullen je helpen ook al zullen ze je niet op hun "eigen" hotspots zetten krijg je zeker bruikbare stekken.

verder kun je deze site eens door gaan spitten http://www.inatur.no/innlandsfiske/ zet em in google translate en je komt een stuk denk ik

het vervelende van dit soort vakantie aanbieders is dat ze 1 ding "vergeten" het regend wel eens er nagenoeg geen foto te vinden met regen laaghangede bewolking enz. een wandeling naar een bergtop is in een keer anders als je 30 meter zicht hebt dan kunnen er geen foto's gemaakt worden om de familie te laten zien hoe mooi het uitzicht is  ;D

ook haken de meeste vissers af als je 2 dagen in de stromende regen staat te vissen.

ook de melding dat het een mooie fjordenrit is tuurlijk is het mooi maar veel meer als de uiteinden zit er niet in de route

betekend dat het niet mooi is. tuurlijk niet!!!  maar de info die gemaakt wordt is niet helemaal eerlijk en daar wil ik je voor waarschuwen

vliegvisserdorian

oke, in ieder geval bedankt voor de info en dat ze alles altijd mooier voor laten komen als dat het is heb ik ook in frankrijk deze zomer wel ervaren, het was een camping met een mooie stromende beek met snoek en forel erin erbij, toen we aankwamen bleek dat deze 50cm lager stond als noormaal en dus alle vis was "gevlucht" naar een meer verderop :S maarja ondanks dat toch een aantal dagen lekker staan zwiepen (en vangen)

ik zal morgen eens naar die site kijken

vliegvisserdorian

me ouders willen perse naar noorwegen  :-\

Koen

dat is echt geen straf hoor. ga deze zomer waarschijnlijk ook 4 weken zwiepen :)

Hans-oet-remunj

nou het is maar hoe je het bekijkt....   Het allereerste heroine shot zal ook vast wel lekker zijn  :o

johannes

zag in je profiel dat je nog jeugd bent

er zijn dan stukken die gratis zijn scheelt je weer een vergunning  ;D

vliegvisserdorian

zijn er veel stukken gratis??? (het liefst riviertjes of zijn die er niet zo veel in zweden)
zoals het er nu uitziet gaan we 4 a 5 daagjes naar noorwegen en dan nog 9 a 10 dagen naar zweden
in noorwegen zitten we dan in een park/huisje aan de Trysileva is dit wat??? ik had gelezen dat er ook tochten met een gids werden gedaan vanuit een dorpje daar dus misschien is dat wat voor mij als beginnende (forel stromendwater) vliegvisser

is wadend vissen eigenlijk in noorwegen/zweden op zoet water (overal) toegestaan???

Hans-oet-remunj

Tav Noorwegen:

EEa  zul je lokaal moeten bekijken

Meestal mag je waden, maar soms niet met waadpak (wel lieslaarzen) of niet verder dan heup diep  ivm verdrinkings risico. Ik weet overigens niet of de 'vilt zool mag niet want die verspreidt ziektes' discussie al in noorwegen is begonnen.

Tav vissen:  Of je onder de 16 ergens gratis mag vissen ,moet je volgens mij lokaal even navragen. Maar vrij vaak zijn er dergelijke  regelingen,in lek geval wat betreft de lokale vergunning zo herinner ik mij van vroeger althans. Veel gemeenten hebben bv speciale lokaties voor ouderen , gehandicapten, of jeugd (<16). Vroeger toen ik 12-16 was was het nogal eens zo dat ik gratis n het laatste rivier deel rond de monding van zalmrivieren mocht vissen (van de zee tot eerste brug). Maar dat was 30 jaar geleden...en niet overal.....en ook weer niet in de beschermde zeegebieden van de monding. En je zult ook even moeten verifieren hoe het met de staatsvergunning zit, (diem oet je naast de lokale vergunning hebben, in elk geval vor voor zalm zeeforel)

Dus grijp je kans ! wel effe lokaal afstemmen hoe het daar zit ! En kijk ook even of je je hengel moet onstmetten ivm zalmparasiet... Leggen ze je allemaal op de camping uit waar je zit.



vliegvisserdorian

http://www.trysil.no/en-gb/Activities/Summer/Fishing.aspx ik had deze site gevonden, volgensmij hoef je onder de 16 niet te betalen, en het ligt tegen de grens met zweden aan (15km eraf ongeveer uit mijn hoofd)

en ik ben ook niet van plan op zalm of zeeforel te gaan vissen laat ik eerst maar eens beginnen met "gewone" bruine forellen

maar in ieder geval bedankt voor je informatie

Useless

Gewoon lekker genieten daar. Mooie rivier met een goed bestand van vlagzalm en in mindere mate forel. Er zijn daar ook nederlandse visgidsen maar welke gids je ook neemt, ze kosten allemaal een hoop geld. Met gewoon zelf pionieren kom je ook een heel eind. Met behulp van Google kun je een hele hoop informatie vinden over Trysil want het is een overbekend (vlieg)visgebied. En die discussie over wel of geen filtzolen valt allemaal nog wel mee. Ben nu toch aan aardig wat rivieren daar geweest maar ben er nog nooit eentje tegen gekomen waar filt verboden was. Het is (nog) geen Nieuw Zeeland.

vliegvisserdorian

ben nu 2 uur aan het googelen geweest, ik heb heel wat interessante info gevonden, onderandere dat die visgidsen ongeveer 160euro per dag kosten  :o dat gaat dus niet door maar verder wel zeer veel informatie over het vliegvissen

johannes

QuoteEr zijn daar ook nederlandse visgidsen maar welke gids je ook neemt, ze kosten allemaal een hoop geld. Met gewoon zelf pionieren kom je ook een heel eind.

Denk dat meegenomen dat het een beginnendstromendwatervliegvisser en hij er maar 4 dagen is het mischien wel een verstandige keuze. of in iedergeval iemand die je op sleeptouw neemt ook voor de veiligheid in dit soort rivieren.

je doet dan in 1 dag meer kennis op (met de goede gids) dan je in 3 vakantie's.

ik heb er wel voor gekozen de eerste keer en dat is me heel goed bevallen en niet alleen het vissen.

niet elke gids kost 160 euro.



vliegvisserdorian

oke als dat zo is dan zal ik nog eens een goedkopere proberen te vinden

Hans-oet-remunj

je hebt aan de trysil een camping waar ze elke dag even een vispraatje hebben, over hoe de dag was,
wat er wel of niet werkt. Zou best wel eens kunnen dat je daar zit. Ik denk dat als je daar naar wat hulp gaat zoeken, je vast wel gratis hulp  of tips zult krijgen.  Ga er maar van uit dat heelwat oudere vliegvissers het wel leuk vinden, om vliegvissende jeugd wat te helpen met een opstart.

johannes

kijk als i nu geen vlagzalm/forel meer vangt  ;D ;D ;D ;D

Useless

Quote from: Hans-oet-remunj on January 11, 2012, 21:26:13
je hebt aan de trysil een camping waar ze elke dag even een vispraatje hebben, over hoe de dag was,
wat er wel of niet werkt. Zou best wel eens kunnen dat je daar zit. Ik denk dat als je daar naar wat hulp gaat zoeken, je vast wel gratis hulp  of tips zult krijgen.  Ga er maar van uit dat heelwat oudere vliegvissers het wel leuk vinden, om vliegvissende jeugd wat te helpen met een opstart.
Was dat niet de Klaracamping? Volgens mij is de toenmalige uitbater nu visgids.

vliegvisserdorian

dit is de campif
http://www.trysilhytte.com/index.cfm?id=132958
bij een foto stond dit:
QuoteGuide-bua. Her treffes fiske-guidene. AHT-foto
guidene lijkt op guidance dus ik dacht... ;D

vliegvisserdorian

de reis is geboekt we gaan naar de volgende drie plaatsen:
fredriksberg(zweden)
idre(zweden)
trysil(noorwegen)

heeft iemand misschien tips vliegen die kan gaan binden en voor wateren daar in de buurt (het liefst voor forel en vlagzalm)