Noorwegen vraagjes

Started by Bertil, June 01, 2019, 21:15:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bertil

Hallo Allen,
Ik heb wat vraagjes uit verschillende categorieën. Ik ben twee jaar geleden met mijn camperbusje naar Noorwegen geweest. Van alles geleerd weinig gevangen. Dit jaar ga ik weer die kant op, en kijken of het inmiddels wat beter lukt. Pollak staat iig op het programma en ik lees dat je moet kijken naar de doorgangen/straumen. Zijn dit de versmallingen in de fjorden naar een binnenfjord? Heb alleen nog maar op de atlantic road gevist, wel gevangen maar was wat aan de drukke kant. Daar heb ik dan meteen ook een vraag over, als je op een pier oid staat hoe krijg je de vis dan omhoog? Zijn daar speciale netten voor of andere tips? Het optakelen aan mijn vliegenlijn voelt niet zo ok. Mocht iemand nog een leuk plekje weten waar ik terecht kan of camping waarvan het leuk vissen is.. ik houd me aanbevolen.

Bellyboten in een Fjord. Ik heb gelezen dat het wel kan maar..... dat je de getijdenstromen in de gaten moet houden en soms flink moet paddelen, altijd reddingsvest moet dragen, en liever niet alleen. Ik ben alleen dus gevoelsmatig zou ik denken... niet doen. Of zijn er plekken waar het wel kan, zonder het risico te lopen dat de Noorse kustwacht mij moet oppikken.

Bellyboten zoet water. Ik heb een tijd geleden hier op het forum iets gelezen over een gebied met meertjes waar je leuk kon bellyboten op baars en snoek en ook nog op de vlagzalm kon. Dat leek me ook wel leuk voor een paar dagen, mocht dat stromend water vissen nu niet lukken. Ik kan het niet terugvinden, op mijn kaart meertjes genoeg maar een beetje houvast vind ik wel prettig. Voor mijn gevoel was het ergens op zo'n 3/4 deel van Noorwegen.

Doel van mijn vakantie is een beetje rondtrekken en her en der een lijntje uitgooien. Hoef geen megavissen te vangen maar mijn PB vlagzalm 20 cm moet er eigenlijk wel aan.

DocSalmo

Dat bellyboten in de fjorden valt nog best mee qua getijden. Wel opletten waar er veel stroming staat. Dat is meestal bij vernauwingen, maar je kan dat heel goed zien hoor. Trouwens, vis daar maar gewoon vanaf de kant als het kan want op die plekken zit veel vis! Je moet trouwens altijd een (zelfopblazende) zwemvest dragen in de bellyboot, ook bij ons.

Laat je ook inspireren door de verhalen en filmpjes van Erik De Noornman. Hij vist onder andere vanaf pieren en aanlegstijgers. Met zijn Shakespeare Agility #10 heft hij de pollakken zo uit het water en helemaal tot naast hem op de pier. Die hengel kan dat best aan. Snelzinkende lijnen zijn een must. Neem je leader niet te lang. Zelf neem ik anderhalve meter 35/100. Clousers en (rode) garnaaltjes doen het heel goed, maar er zijn ook nog andere vliegen zoals de Mickey Finn. Maar soms lukt het ook met kleinere streamertjes. Wij hebben een paar jaar geleden een topmoment beleefd met zwarte streamertjes van max 1,5 cm op grote scholen makrelen die aan het jagen waren.

http://www.erikdenoorman.com/index.php/10-noorwegen/29-budget-vriendelijk-naar-noorwegen

http://www.erikdenoorman.com/index.php/10-noorwegen/69-vistrip-noorwegen-een-verslag

En nog vele andere...

Jan

Functie van een forum is niet alleen vraagjes te kunnen stellen, maar een forum is ook een naslagwerk waar je de info die je zoekt kan vinden bij eerder gestelde vragen of informatie die is gegeven.
Nou is dat informatie geven wel behoorlijk minder geworden en ik kan alleen maar voor mezelf spreken als ik zeg dat ik niet steeds door een enkeling hier als ... neer gezet te worden. Maar als ik zo terug blader door alle onderwerpen met mogelijkheden die hier in deze Scandinavië rubriek sinds 2012 zijn gemaakt, heb je zoveel info die je in je hele leven niet meer kunt uitproberen

Bertil

DocSalmo, bedankt voor je reactie. Ik kijk het wel even aan, bij twijfel blijf ik lekker aan de kant.  8) en zal eens proberen of mijn #9 het ook trekt  ;D ;D .

Jan, Ik heb het forum al een tijd flink doorgespit en veel (verslagen) gelezen, tevens de site van Eric de Noorman gekeken, ook de oude toen die nog online was...
Dus weet ook al een en ander. De vragen gingen juist over iets wat ik niet meer terug kon vinden danwel niet begreep qua termen (straumen), inmiddels is het mij helder waar en hoe ik die kan herkennen  ::) Deze vraagjes.. vond ik specifiek genoeg om op het forum te stellen, maar goed daar kunnen de meningen over verschillen.

Vriendelijke groet, Bertil





Bone F

Als je nog wat stekken wilt weten moet je het maar ff melden. Ik ben er vorig jaar geweest en heb uitsluitend vanuit de bb gevist en mooie exemplaren gevangen. Ik zou wel een stukje film willen plaatsen maar ik weet niet of dat kan met zo'n groot bestand.

Jan

Quote from: Bertil on June 04, 2019, 17:36:42
Deze vraagjes.. vond ik specifiek genoeg om op het forum te stellen, maar goed daar kunnen de meningen over verschillen.
Meningen verschillen niet maar soms snap ik het niet.
De plaats waar jij van sprak, de Atlanterhavsveien, vei nr 64, heeft al direct na de eerste hoge brug rechts een parkeerplaats waar je verder tot onder die brug en de uit(in) loop afhankelijk van het tij prima op vrijwel waterhoogte met de vlieg prima kunt vissen en heb dat al heel veel jaar tijdens ons verblijf in de omgeving van Molde en Bud gedaan en met goede vangsten van koolvis en kabeljauw tot zeeforel en zalm aan drijvende of langzaam zinkende lijnen.
Onder die brug is ook een straumen die een aantal achterliggende fjorden met visrivieren van vers water voorziet..

DocSalmo

Quote from: Bone F on June 04, 2019, 18:50:53
Ik zou wel een stukje film willen plaatsen maar ik weet niet of dat kan met zo'n groot bestand.

Je kan dat makkelijk op YouTube plaatsen en dan hier de link van het filmpje vermelden.

Bone F

Ok bedankt zal eens even zien.

Bertil

Quote from: Jan on June 04, 2019, 23:22:32
Meningen verschillen niet maar soms snap ik het niet.
De plaats waar jij van sprak, de Atlanterhavsveien, vei nr 64, heeft al direct na de eerste hoge brug rechts een parkeerplaats waar je verder tot onder die brug en de uit(in) loop afhankelijk van het tij prima op vrijwel waterhoogte met de vlieg prima kunt vissen en heb dat al heel veel jaar tijdens ons verblijf in de omgeving van Molde en Bud gedaan en met goede vangsten van koolvis en kabeljauw tot zeeforel en zalm aan drijvende of langzaam zinkende lijnen.
Onder die brug is ook een straumen die een aantal achterliggende fjorden met visrivieren van vers water voorziet..


Volgens mij schijf ik dat ik daar gevist heb en ook heb gevangen. Het lastige vond ik op de plek met de metalen stijger, om de pollak op de kant te krijgen (hoogte) vandaar ook mijn vraag. Verder heb ik ook op andere plekken bij de brug gevist en van alles gehaakt. Ik heb daar ook twee nachten doorgebracht op de parkeerplek. Nog een tip van mijn kant  ;) . Bij het begin van de brugroute staat een Thaise Take away.... dat was wel erg lekker  8) .
Misschien begrijpen we elkaar niet, dat kan.  ;)

Jan

#9
QuoteHeb alleen nog maar op de atlantic road gevist, wel gevangen maar was wat aan de drukke kant. Daar heb ik dan meteen ook een vraag over, als je op een pier oid staat hoe krijg je de vis dan omhoog? Zijn daar speciale netten voor of andere tips? Het optakelen aan mijn vliegenlijn voelt niet zo ok. Mocht iemand nog een leuk plekje weten waar ik terecht kan of camping waarvan het leuk vissen is.. ik houd me aanbevolen.
Ik denk dat ik je wel begrijp, maar als je daar dan al geweest bent en ook blijkbaar de omstandigheden en plekken die ik in mijn ruim 30 jarige ervaring o.a in die contreien hebt gezien, waarom je die vraag stelt.
En voor een mooie camping daar vlak in de buurt die ook uitstekend geschikt is voor vliegvissen vanaf de kant en vanuit de bellyboot heb ik ooit deze topic met video geplaatst.
De Bjolstadcamping in Noorwegen
Je ziet daar bv .mijn laatste trip daarheen samen met Marco , ook hier forumlid, die ook al een schat aan informatie heeft geplaatst, vissend vanuit z'n bellyboot.
Peddel je naar de overkant van die smalle fjord heb je veel kans op zeeforel en zalm voor de monding van de rivier die daar in zee stroomt.
Kortom, zoek eerst goed op het forum, dat altijd een uitstekende naslagwaarde heeft, en vind je echt niet wat je zoekt stel dan je vragen.
Mocht je nog een vraag voor info aan mij willen stellen, dat kan alleen vanaf vorig jaar per PM.