Feest met kneiters van windes op ondergelopen uiterwaarden!!!

Started by sjoerd, June 04, 2013, 20:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Langzaam stijgen de grote rivieren waarbij op meerdere plaatsen delen van de uiterwaarden zijn ondergelopen. Zo ook bij de Ijssel. Vanmiddag eens even gekeken hoe het erbij stond. Slechts een paar stukken land stonden onder water. Voorzichtig in het ondiepe water kijkend ontdek ik enkele brasems. Mooi dat is al een goed begin. Dan hoor ik gesnuif achter me en kijk recht in de ogen van een opdringerige nieuwsgierige kudde koeien en minder leuk een stier! De laatste probeert mij enkele kopstoten te geven, gelukkig had deze stier geen horens meer.Snel laat ik me via het schrikdraad naar de veilige kant rollen. Nouja er is vis en ik besluit om de hengels en mijn waadpak uit de auto te halen.
Terug bij het water zie ik drie kanjers van karpers liggen op amper een haklve meter water, Mooi om te zien maar ze vertonen geen enkele activiteit en weigeren dan ook mijn vlieg. Dan ineens.....enkele bekken die boven water uitkomen.WINDE. Snel verwissel ik mijn 7 hengel voor mijn 3 tje en werp een nimf naar de vissen.
Gelijk wordt de vlieg genomen, Schitterend, de eerste hoogwaterwinde is een feit! De harde wind maakte het vissen bij tijden erg lastig: a om ze te spotten en b, om ze goed te kunnen aanwerpen.



Vissend boven de weilanden in de uiterwaarden van de Ijssel



de eerste winde van de middagsessie



het jongvee werd erg brutaal en een aantal kwam de stek even verpesten



nummer 2 hangt. Het water was redelijk helder maar sommige stukken
was het bruiner en was de winde minder goed te spotten.
Soms dacht je dat er brasems zwommen maar de donkere ruggen waren toch vaak windes!



het blijft apart, winde boven het grasland



een dikke vijftiger, die als een brasem de bodem afsruinde!



en nummer 8 mag weer zwemmen



rose of een zwarte vlieg, ze pakten alles



de laatste van de dag, een echte kneiter, daar doen we het voor.
Deze lag stil aan de oppervlakte, ik dacht eerst aan een karpertje maar het bleek toch
een zeer fraaie winde te zijn die de nimf nam.

Met de vangst van negen windes en daarnaast nog enkele missers en vissen die ik te laat
opmerkte en dus verjoeg was het een schitterende middag struinen langs de rivier.

Ik zou zeggen, ga naar één van de grote rivieren, zoek ondergelopen land en zoek de windes op!
Een unieke visserij op de flats

Sjoerd

Christof van den Berge

Prachtig verslag!!!

Echt gave vissen, en bijzonder zo op de ondergelopen uiterwaarden. (hopelijk word het nie TE extreem)
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

eddy

lijkt me echt een kick om op deze manier van die mooie windes te vangen.
mooie foto's!!

chris33

Onder de indruk. Super gave foto's en verslag. Wat een mooie vis die winde. Erg gaaf. Wel een boost om ook zulke vissen te willen vangen. Nu nog wat tijd vrij maken, al gaat dat moeilijk tijdens afstuderen.

TOP VERSLAG

jayh


Krijn

Mooi verwoord, mooie foto's. En die vissen:  ::bravoo::
Heb er van genoten!

Bekeerling


edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Sieger

Mooi Sjoerd.... ! Was afgelopen vrijdag nog even aan de IJssel-rand..... Windkracht 6/7 en geen Winde gezien... helaas... Deze week maar eens kijken....  :)


Sieger

harlin

Quote from: sjoerd on June 04, 2013, 20:39:09
Ik zou zeggen, ga naar één van de grote rivieren, zoek ondergelopen land en zoek de windes op!
Een unieke visserij op de flats
Zou graag gaan,
maar doe het voorlopig maar even met je verslag Sjoerd. ::duim::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Marksman


Bert J.

Mooie vangsten Sjoerd. Gisteravond ook even op de uiterwaarden geweest. Geen windes gezien, wel hele koppels paaiende karpers.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Troutbuster

Mooi Sjoerd!! ::goodjob::

Op de juiste plaats, op de juiste tijd en een dijk van een vliegvisser, dan gaan de dingen zoals ze gaan!!

Bedankt voor het delen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gert

Mooi Sjoerd!
Had ik dus vandaag mooi kunnen gaan doen, maar "helaas" afgesproken om naar de Eemhof te gaan.

Groet,
Gert

Team

Top Sjoerd, ziet er goed uit ga ook eens langs de Lek kijken
NUNC  AUT  NUNQUAM

Alfons_R

Sjoerd,

heel erg bedankt voor je verslag, ik krijg er weer hoop door;
Afgelopen zondag stond ik met een vriend bij wat ondergelopen stukken bij de Waal. Overal zagen we activiteit (ik dacht eerst ook dat het brasems waren) en op hele ondiepe stukken zag je de windes gewoon rustig rondzwemmen. Vervolgens heb ik een paar uur lang elke nimpf langs hun neuzen geworpen maar er werd niets gepakt! (gebruikte nimfen: fazantenstaart, redtag, kleine witte wooly buger en een goudkop-bloodworm-immitatie) Zelfs nog een immitatiebroodvlok geprobeerd en een klinkhammer maar dat was ook geen succes. Tot overmaat van ramp hangt die vriend van me een pennetje met wat maden er onder op die plek en vangt achter elkaar twee knotsen van windes (50+!) nadat hij een graskarper van een cm of 80 aan de haak heeft gehad. A.s. zondag gaan we weer naar die plek en mijn vraag is natuurlijk: Welke nimfen heb jij gebruikt? Ik geloof dat ik gewoon een red tag zie op de fotoś maar je weet maar nooit. Tenzij jullie zeggen dat er met mijn gebruikte nimfen niets mis is wil ik toch nog even snel mijn arsenaal wat aanvullen voor a.s. zondag haha, dit mag nooit meer gebeuren.

Verder ben ik wel benieuwd wat in zo'n situatie nu de best manier van binnen vissen is; te langzaam en je nimf hangt continu in het gras en te snel zal ook niet goed zijn.

Alvast heel erg bedankt en groeten van een beginner!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



Erg mooie foto's! Een mooie wereld daar en wat een vissen!
En dan die koeien, een meer hollands vliegvis plaatje is er niet.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Zeenimf

Mooi verslag Sjoerd,

Wij proberen het hier al een paar weken ,maar ik heb er tot heden nog  maar 2 gevangen wel grote 50-60 cm en een paar grote Brasems .

Gisteravond nog even geprobeerd ,alles afgelopen ,maar helemaal niks ook geen enkele activiteit gezien .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

catchem

Mooi verslag, vanmiddag ook maar even bij de uiterwaden gaan kijken.
wel stom dat die boer zijn koeien niet naar hoger gebied heeft gebracht. Lijkt me niet goed voor die beesten in het water staan.

JurjenF

Jee, wat een bakken daar. Zal idd maar eens gaan kijken bij de IJssel, da's niet zo heel ver weg. Gisteren de plekken bekeken waar ik 'normaal' de meeste vis vang maar helaas, niks te zien. Vanwege de wind niet eens geprobeerd om met de vliegenhengel te vissen. Vanavond maar weer op pad....(zucht, wat een werk voor een paar vissies  ;D)
Fishing is cheaper than therapy


sjoerd

Quote from: Bert J. on June 05, 2013, 06:26:58
Mooie vangsten Sjoerd. Gisteravond ook even op de uiterwaarden geweest. Geen windes gezien, wel hele koppels paaiende karpers.

Bert, als het
s-avonds sterk afkoelt dan trekken de windes meestal weer naar dieper water. Blijft het warm dan kun je ze ook later op de avond nog wel pakken. Ik zag dat er al aardig wat weiland onder water staat bij de spoorbrug aan Zwolse zijde.

sjoerd

sjoerd

Alfons, ik weet niet wat voor formaat vlieg je gebruikt heb maar ze mogen behorlijk fors zijn voor de winde. Haak 8 of 6 is echt niet te groot.
Vanmiddag ving ik ze op een gesopte red tag achtig iets, en die mag gerust met een lekker plopje op het water komen, dat trekt de aandacht.
Verder moet je ze als het kan lekker vlak voor de bek gooien, dan wordt de vlieg vaak direkt gepakt.

Sjoerd

Plantje

 Ik moet dat ook echt eens gaan proberen! Aan de Zwolse kant hebben we inderdaad ook water genoeg!

Mooi verslag. Dank voor het delen!