lekker subtiel , ook wel weer mooi om te doen

Started by sjoerd, November 27, 2015, 20:50:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Een stevige herfstwind gierde over de verlaten polder. Ergens in een ondiep slootje, dat uitmondt op groter water, daar wilde ik vanmiddag weer eens lekker met mijn drietje op de wintervoorns. Bij aankomst zag ik helaas dat de sloot kortgeleden was opgeschoond, OK dat moet gebeuren maar waarom net nu wanneer de wintervoorns al zijn opgetrokken? Het water was grijs gekleurd door de opgewoelde kleibodem. Hier en daar dreef een grote maar o zo dode blankvoorn, slachtoffer van de maaimachine. Hmm. geen goede vooruitzichtewn voor een middagje nimfen.
De eerste worpen leverde dan ook geen aanbeet op en dan toch nog een minibaarsje. Nou ja toch wat. Dan wat later toch een blankvoorntje en veel later een echte grote 30 plus voorn. Ze zitten er dus wel maar o wat moest ik zoeken. De vlieg moest wel heel dicht voor de vis worden langsgetrokken leek het wel voordat ze deze konden zien.

De eerste mooie voorn. Altijd weer prachtig.
Toch verkaste ik tijdelijk even naar een plekje, een plasje, een stukje verderop waar het water helder was maar ook ondiep.Er lag geen vis,weggetrokken en schuw voor de aalscholvers die ze in dit heldere water makkelijk kunnen spotten.Onder een stukje tussen wat over nhet water hangende bomen vond ik wel een schooltje voorns, die lagen daar beschut voor de zwarte rovers.
Ze moesten volgens mij toch echt in dat iets diepere maar gekleurde water liggen, dus weer terug naar mijn stek. Nimfjes wat aangepast(lichtere versie) en zo halverwege de middag begonnen de aanbeten toch te komen en was er regelmatig een vis die door de oppervlakte ging met een flinke kolk.
Vermoedelijk windes.
Al met al kon ik toch een 25 stuks mooie blankvoorns vangen. Ook haakte ik nog een aantal vals waaronder enkele kolbleien. Door het gebruik van kleine nimfjes op haakje 16 schoten die mooi weer los.

Veel waren van dit slag en die geven toch leuke sport aan een drietje.
Tegen vijven was het mooi geweest, tijd voor een bakkie. Een mooi , winderig, koud maar uiteindelijk toch nog succesvolle voornsessie



Gerrit59


Erwin

Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Bone F

Prachtige vissen Sjoerd en zoeken zoeken loont zo te zien maar dan moet er wel wat te vinden zijn, dat is helaas bij mij in de directe omgeving lastig.  :(

looland

Altijd mooi om te lezen , dat je ook bijna altijd wat 'vind' . Hier ook best veel water , klein en groot, maar zodra er maar een klein windje staat, zie ik alleen maar golfjes . Dus ik vind het erg knap als men dan ' ergens een schooltje' ziet liggen. Op de een of andere manier kan ik daar slecht doorheen kijken...... dus ik zoek nog even verder, en lees graag je mooie vangsten.

sjoerd

Quote from: looland on November 28, 2015, 10:46:14
Altijd mooi om te lezen , dat je ook bijna altijd wat 'vind' . Hier ook best veel water , klein en groot, maar zodra er maar een klein windje staat, zie ik alleen maar golfjes . Dus ik vind het erg knap als men dan ' ergens een schooltje' ziet liggen. Op de een of andere manier kan ik daar slecht doorheen kijken...... dus ik zoek nog even verder, en lees graag je mooie vangsten.

Een kwestie van veel ervaring en weten waar je ze vorige jaren ving en in welke periode van het jaar. En soms een beetje logisch nadenken en dingen uitproberen. De vis lag dit keer( in tegenstelling tot vorig jaar) bijv niet in het ondiepe poeltje maar de uitloop daarvan was een door bomen overgroeid watertje. Dus daar liggen ze veiliger  voor aalscholvers en ook meer in de luwte. Dus daar ga je dan vissen. En ondanks de golven en de wind sprongen en kolkten ze op het andere stuk water op een bepaald moment duidelijk zichtbaar aan de oppervlakte. Weer een indicatie dat daar meer vissen liggen. Dan is het een kwestie van de juiste nimf(met name formaat en gewicht) en langzaam het water uitkammen.

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

sjoerd

#9
Vanmiddag in de niet aflatende regen en wind het nog eens dunnetjes overgedaan. Het water was nog gekleurder en de wind vol in de lengterichting van de sloot. Daar was niks te vangen. Maar het plekje tussen de bomen leverde toch weer een 30 tal blankvoorns, een alver en en winde op. Wel was het formaat vissen gemiddeld kleiner dan de eerste keer.Maar dat mag de pret niet drukken.

Michael