<<<Ben je met een Teeny-lus de klos!?>>>

Started by harlin, October 20, 2012, 01:30:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin


Al tijden loop je met het idee om eens achter de zeebaars aan te gaan.
Je leest op het forum regelmatig van vangstverslagen van enkele leden.
Afgelopen week werd er in een topic gevraagd wat je ging doen komend weekend, en dan staat er zoiets als antwoord:
Quote from: Barbless on October 11, 2012, 23:49:05
Aan de kust.Waarom?Omdat er nog hele dikke zeebaars gevangen word op pluggen en streamers.Daarnaast gaat er al een hengeltje uit voor gul en schar :D
Las het dacht: ik ga ook die kant op.
In eerste instantie zou het niet doorgaan ivm verjaardag van m'n oudste dochter.
Maar er werd wat geschoven en konden we er zaterdagmiddag  terecht.
In de ochtend had ik de visspullen al in de camper gelegd, kon dus zo vertrekken.
Het enigste wat ik nog moest hebben was de tas met reels voor  #6 en hoger.
Kon me nog wel herinneren dat ik ze mee had op vakantie, ik had ze toch niet ergens buiten gezet en vergeten??
Het is niet rampzalig, maar m'n DH reels zitten er ook in, grr.
Ben toch niet zomaar een stuk of 6 reels armer?
Natuurlijk nergens te vinden, normaal liggen ze gewoon ...., totdat Lin zei: liggen ze soms nog in de camper in dat en dat kastje?
Idd lagen ze in het aangegeven kastje, de tas was er dus door iemand er ingeschoven die het in de weg vond liggen dus.  ;)

Zaterdagavond richting Maasvlakte, het weerbericht thuis was redelijk, maar die kant uit was het beter weer  voorspeld.
Blij met je spullen sta je geparkeerd op een GOP in Vlaardingen, nog een half uurtje rijden en je zou er zijn.
Bij het naar bed gaan blijft het "dakgordijn" open, om van het natuurlijke daglicht wakker te worden.
Werd idd wakker van wat er in de natuur leeft, het was nog wat schemerig, daar werd ik dus niet wakker van.
Wel van de regen die met bakken uit de lucht viel, het waaide flink.
Dat was niet voorspeld, ik baalde, het zou toch niet zo zijn dat ik zo weer rechtstreeks naar huis zou gaan?
Het dakgordijn wordt dicht getrokken, dan nog maar even liggen tot het minder wordt met de regen.
Moet je net denken, word ik een paar uur later om 9.30 weer wakker.
Snel de kleren aan, bakkie capacino en gaan met dat ding.
Achter het stuur maar wat eten, en zo rij je even later langs Europoort, donkere luchten ga ik tegemoet.


De route gaar vlak langs het OVM en besluit om nog even te kijken bij de loswal.
Daar is het knap weer, vlak bij het bordje verboden vis te scheppen  is een flinke kolk van een vis die daar draait.
Het jeukt om nu daar een hengeltje uit te werpen, maar daar ben ik niet voor gekomen.
De DH moet uit het vet voor de zeebaars.
Neem de "verkeerde"  afslag naar het strand, ben eigenlijk toch wel nieuwsgierig hoe het er daar nu uit ziet ivg met de vorige keer.
De Maasvlakte richting de blokken is 1 grote donkere vlakte in de lucht waar water uit komt.
Er zijn nu flinke parkeer plaatsen gemaakt, even over de dijk kijken, idd staan daar vele strandvissers.
Hengels in de steunen, het waait me daar te hard en ga maar naar de regen.
Waar ik de weg vervolgende kon ik aan het einde linksom keert, grote betonblokken op de weg lieten me weer terug/omrijden.
En kon zodoende dit plaatje nog even maken, vond het wel wat hebben.


Bij de Nieuwe waterweg  aangekomen ziet het er somber uit, grote blokken langs de kant, kan zo niet 1,2,3 de wip krijgen om daar te gaan werpen.
Lijn tussen de stenen, nee dat gaat me teveel materiaal kosten hier.
Ook nog met die (tegen)wind, nee dat wordt hier niks met me.
Blijf een tijdje staan kijken naar de boten die voorbij komen, een groot vrachtschip heeft een klein zeilbootje als tegenligger die compleet schuil ging achter hem.

Moest er toch een foto van maken,
bij het digitale inzoomen kreeg dat "kleine zeilbootje"  zomaar een  oud nostalgisch effect in mijn ogen.
Heb het hier gezien en besluit om het OVM maar weer eens te proberen.

Daar aangekomen zinkt de moed me weer in de schoenen, moet/zal het weer een dag worden zonder vis hier? 
Het weer voelt en ziet hier wel een stuk aangenamer als een paar kilometer noordelijker in het land.


Het waadpak gaat aan, en de strijd kan beginnen.
Als eerste doe ik er Chernobyl? vlieg aan, waar ik ooit mijn eerste flinke forel op had en verspeeld.
Vanaf de eerste worpen heb ik er geen vertrouwen in, maar ga gewoon door.
In gedachten laat de zeebaars me niet los, want daar zou ik achteraan gaan.
Na een half uurtje verander ik van vlieg, langs de wal zwom van dat kleine speldaas.
Een mudler  van ongeveer de speldaas kleur zat  in de doos, en heb die er aangeknoopt.
Tijdens het veranderen van vlieg kwam er een andere vliegvisser het krib op.
Dan eerst maar een worp maken, peuk draaien en af laten zinken, in de hoop dat de andere vliegvisser dan ook voorbij zou zijn.
De man passeert inderdaad, vraagt of ik wat gevangen heb.
Nee, hij dus ook niet, ook geen aanbeet gehad, hij gaat verder,
ik begin te strippen.
Blijf je potverdikke gelijk aan de waterplanten hangen.
Dan wat harder trekken, en ja daar komt ie weer, alleen hij begint te stoten, net of de vlieg onder water van de ene naar de andere plant wipt.
De hengel gaat krommer en krommer staan, ondertussen wetende dat er vis aan zit, en de dril echt kan beginnen.
Er springt een forel verschillende keren lekker uit het water, even later heb ik de vis in het net.
De vlieg is niet meer te zien, zo diep zit ie.
De man komt even terug en zegt: dat is een mooie vette en nu heb je r wel 1.
En gaat gelijk weer verder.
Als ik met de tang naar binnen ga zie ik nog net het oogje van de haak ver achterin zitten.
Vraag me af of ik de draad zal doorknippen.
Eerst maar even proberen of het onthaken wil lukken, doorknippen kan altijd nog.
Boven verwachting heb ik met de eerste (korte) poging de vlieg al uit de strot.
40cm schoon aan de vlieg

Als ik weer op de krib sta zie aan de andere kant een flinke kolk, ik werp, niet ver genoeg naar m'n zin, maar laat de lijn toch nog even zakken.
Na een korte zinkperiode begin ik te strippen, en het is net of je weer achter een waterplant vast zit.
Dan wordt de lijn genomen, en wordt in  een bocht getrokken.
Laat hem maar even trekken, de lijn is ook vrij zwaar om zo achter de waterplanten langs te trekken.
Dan begint de vis te springen, ik schat hem op een ruime 70cm,
op de plek waar ik de lijn heen heb geworpen komen dikke kolken naar boven.
Heb het idee dat het een groepje van een stuk of 6 moest zijn.
1 springende vis en 5 kolken, het moet niet gekker worden.  ;D
Dan valt de druk weg na een sprong, zal hij deze kant opkomen dan?, snel begin ik de lijn binnen te halen.
Snap er geen barst van hoe het nu zit, die forel blijft maar springen, de lijn trekt zwaar naar binnen, net of je hem om iets  heen moet trekken.
Kolken blijven komen vanuit de diepte, het is een en al beroering in het water.

Je ziet de kolken, een forel  die blijft springen, en een lijn die je zwaar binnen haalt.
De lijn komt  naar binnen, aan het einde van de lijn zie ik geen vlieg met leader meer lijkt wel.
Zie ik daar wel een wit stukje binnenwerk van de lijn?
Confuus bekijk ik de lijn, de hele lus is verdwenen van de Teeny  200 lijn, hoe is dat nu mogelijk?
Het is waarachtig de eerste keer dat ik met deze lijn vis.
Ik had een lus lus verbinding gemaakt, er flink aan getrokken 30/100 ook nog nadat ik de eerste te pakken had.
Omdat er nog steeds beweging in het water was van vis  wilde ik weer snel een worp maken, maar moest nu eerst weer een leader er aan knopen.
Tijdens het knopen moest ik aan mijn 2e dag van de vakantie denken.
Het was een nogal warme dag dat we bij Usquert op een GOP stonden, het was te mooi om te rijden.
Er was een flink grasveld  bij om daar de DH uit te laten, gewoon wat droog oefenen met een pluisje.
Een paar jaar terug had ik een Teeny 400 gekocht voor Noorwegen en nog nooit gebruikt.
De kronkel in mijn hoofd wilde dat ik die lijn eens op de DH zou proberen en dit was net een klusje om met dit weer uit te voeren.
Deze  lijn op de DH en er mee werpen viel me niet mee.
Je geeft je onkunde nog de schuld, maar dan zie ik mijn pluisje niet meer.
Wat denk je? Er zat een lus op met een krimpkous bevestigde lus op, die was dus compleet weg.
Conclusie op dat moment: Dat is niet goed afgewerkt daar  bij Teeny.

Omdat het toch niet lekker wierp ben ik er mee gestopt, de tas met #6> reels die kon in het onderste kastje in de camper. ;)
Die had ik toch niet meer nodig deze vakantie. 
   


Als dat allemaal door je hoofd gaat wil het knopen ook niet erg lukken.
Hat er beter een stukje lijn vanaf kunnen knippen en dan een knoop er in leggen.
Zo zit je wat te klooien op dat moment.
Maar dan zit ie vast,

ff wat van de klos af trekken, nieuwe mudler er aan, ff flink trekken en dan maar werpen.
Het is nu wel de bedoeling om rustig te blijven want er is al genoeg tijd verspild.
De worp gaat goed op zich, de vlieg land netjes in het water, ff laten afzinken en dan maar......
Niks laten afzinken, hij werd gelijk gepakt, de lijn ging er als een speer vandoor.
Weer een springende vis, dit had ik eigenlijk niet verwacht.

De lijn moet nu wel strak blijven,  het is weer een flinke.
Eerst denk/hoop ik nog dat het de vis is die ik eerst gehaakt heb.
maar na een paar sprongen zie ik dat deze toch wel een stukje kleiner  is.
De druk wordt opgevoerd, 30/ 100 moet toch wel wat kunnen hebben zou je denken.
Tijdens de dril moet ik aan roofblei denken, die vechten toch wel even meer  in mijn beleving, maar maken weer niet van die mooie sprongen.
Even later ligt er een mooie forel van 63 cm voor me in het netje.
Ik wil een foto maken, nee toch, lege batterij,  dan maar mijn reserve camera,  ook lege batterij, grr.
Dan maar m'n mobiel  en daar maar proberen een knappe foto mee te maken.
Dat werd dus deze:
Heb de vis aan de andere kant van het krib weer laten zwemmen, tegen beter weten in weet je dat die anderen waarschijnlijk nu wel weg  zijn.
De hengel weer opgepakt en maar weer werpen, maar al dat kabaal heeft de andere vissen verjaagd neem ik aan.
De concentratie is weg, je gedachten blijven bij die lus in lus breuk
Het beeld van de springende vis laat me ook niet los, zoveel sprongen.
Het zal wel gekomen zijn van de vlieg die in zijn bek zat en de leader die er nog aan zat, neem ik aan.
De vis zal toch geprobeerd hebben om dat vreemde gevoel  kwijt te raken denk ik.
Eerst maar eens wat eten en drinken en de accu wisselen en opladen van de camera.
Een kwartier later sta ik weer te werpen, na een worp of 10 stop ik er mee.
Van wat ik nu beleefd heb, dat gebeurd voorlopig niet meer, dit moet je maar even koesteren.
Gewoon verder gaan met het genieten van de weerspiegeling, uitzichten,  en het lichtspel van zon,  water  en lucht.


Tevreden begin ik aan de terug tocht, is niet gek gegaan zo'n 2 a 3 uurtjes vissen.
Het is nog lang niet donker, het Noorden licht ook weer op, toch nog maar even proberen voor een zeebaars te pakken?

Een laatste blik over het OVM
en dan ga ik weer richting Nieuwe waterweg,
er is wel weer een flinke bewolking in de maak onderweg.

Maar dat mag de pret niet drukken, bij de Nieuwe waterweg sta ik een tijdje stil, ga genieten van het mooie lichtspel in de golven die komen aanrollen.
Mensen die langs de waterlijn wandelen, een ander staat te kijken en te dromen en moet achteruit lopen om niet nat te worden.
Heb hier verschillende foto's gemaakt en had er spijt van de SRL niet bij me had, had ik  nog mooiere plaatjes kunnen schieten.

Het ziet er een stuk vriendelijker uit als vanmorgen, het voldane gevoel zegt me niet meer te vissen.
Zie hier ondertussen wel een betere plek om de volgende keer wel te water te gaan.
Op de terugweg moet ik file rijden ivm wegwerkzaamheden, bel maar even naar huis dat ik om 6 uur thuis ben.
O, ik zou net beginnen met wat te eten, maar ik heb niets in de koelkast voor vandaag! is het aan de andere kant.
Dat hindert,  niet want hier ligt wel wat in de koelkast, ja voor 2 personen, antwoord ik.
Thuis wordt je helemaal plat besprongen door Boy, zo te merken heeft die me meer gemist als Lin.

Zo kom aan het einde van je dag, zeg maar een paar uurtjes vissen.
Maar nu een paar dagen verder vraag ik me nog steeds af?
Was ik nu de klos met een slecht afgewerkte Teenylus?
die me toch zeker een pr heeft gekost.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

marc

mooi verslag makker.jammer van dat PR,zal baaldag geweest zijn bij teeny en jij werdt de klos.
nietemin toch super om op ovm een paar grote forellen te vangen op en paar uur tijd.
alsof we erbij stonden
grt marc

ben

Mooi verslag Harry, nodigt uit om daar ook's heen te gaan, maar vandaag wordt Baggel

BV

Mooi, zo een gevoel van moet ik nu kwaad of blij zijn.

Rossie69

Je gaat ervan uit dat het goed voor mekaar is met die lussen.
Maar niet te min.

mooi verslag Harry,en beste vissen heb je geland.

zeebaars komt nog wel,volgend jaar ,maar weer zo moet je maar denken.

top .


johannes

mooi verslag harry heb er van genoten  ::goodjob::

Jan Damman

Mooi verslag Harry en zo als altijd weer prachtige foto's.

Klote van je lijnbreuk!!
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

hendri

mooi verslag hoor, en mooie vissen. begint weer mooi te kriebelen om weer eens naar het ovm te gaan.

jur606

Mooi verslag mooie foto's
Ik twijfel nog morgen ga ik vissen met de kajak maar omdat ik nog niet echt voorzien ben voor vliegen ovm denk ik dat ik plas ernaars pak en ga vissen op het brielse meer
(voornamelijk trollen op snoek en baars) maar dnek dat #4 tje mee gaat en toch even in brielle haven ga proberen op wit vissies


harlin

Quote from: BV on October 20, 2012, 09:13:17
Mooi, zo een gevoel van moet ik nu kwaad of blij zijn.
Was beide niet, was meer totaal verrast, en werd toen een beetje  :(

Quote from: Rossie69 on October 20, 2012, 09:47:27
Je gaat ervan uit dat het goed voor mekaar is met die lussen.
Dat denk je zeker, en het vreemde vind ik ook een beetje:
Als je lus in lus heb, dan moeten ze elkaar als het ware vastsnoeren, zou je zeggen.
Heb er eigenlijk geen verklaring voor,
misschien dat de leader de coating van de lijn heeft beschadigd/doorgesneden en op die manier zich heeft "los gewurmpt"?
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bert J.

 ::goodjob:: Jammer van die grote... Blijft toch een schitterend water. Mooie foto's!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Gert

Het is weer een mooi verslag geworden Harry, met mooie plaatjes!
Wel balen dat zo'n lusje stuk gaat - je weet dat er wat mis kan gaan bij een grote vis, maar je zou toch niet verwachten dat je vliegenlijn zelf het begeeft. Iets met de zwakste schakel...

Groet,
Gert

Gerrit72




::goodjob:: Mooi verslag Harry! Leuk dat je de moeite neemt ons 'mee te nemen' op je avonturen!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

harlin

In de zomer doe ik dat niet hoor,  ;)
is nu omdat het nu vroeg donker is.
Beleef ik het zelf nog een keertje.  ::fluiten::

Quote from: Gert on October 21, 2012, 10:53:41
je zou toch niet verwachten dat je vliegenlijn zelf het begeeft. Iets met de zwakste schakel...
Zoiets verwacht je idd niet,
als leader stuk gaat kan  je je zelf een slag voor je kop geven.  ::muur::
Maar wat nu??
schadeloosstelling kan je ook niet krijgen.  ::denken::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

fdb197

prachtig mooi verslag
mooi succes in korte tijd
was net als bij mijn maat
deed 2worpen en bingo ook een vette forel
het is toch een prachtige plas die maar blijft trekken ook al is het er moeilijk vissen
fekke