Lus vs naaldknoop: strekken van de leader

Started by wh82, December 20, 2015, 22:06:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Mijn vermoeden is dat een leader die d.m.v. een naaldknoop is vastgezet aan de lijn beter strekt dan 1 die met een lus is vast gezet, simpelweg omdat de naaldknoop een stijve verbinding is en een lus in lus flexibel.
Wat denken jullie? Ik werk nu met lus in lus, en heb de laatste tijd niet droog gevist (seizoen, duh..) maar wil zodra t weer tijd wordt voor droog me weer vooral daar op concentreren simpelweg omdat ik t leuker vind.

Rena

Het is inderdaad mogelijk dat een naaldknoop iets stijver is in de verbinding, en dat dit resulteert in beter overslaan.
Zelf heb ik hier nooit echt iets van gemerkt.
De lus in lus is, als je die correct maakt, minstens net zo stijf.
Het is mogelijk om de lus in lus verkeerd te maken en dan is het verschil mogelijk groter.

TL Peter



wh82

Thanks! Las gisteravond ook nog dat een soepele leader soms nog beter overslaat dan een stijve leader dan lijkt dit inderdaad minder belangrijk. Ik ga maar eens proberen wat voor mij t beste werkt.

Raymond

Tip: knip de lus van de leader en knoop hem gewoon aan het lusje van de vliegenlijn, dan heb je ook een stijve verbinding. Waarom zou je de lus-in-lusverbinding willen gebruiken?
::wtf::

Gerrit59

Als je de leader voor een en dezelfde vliegenlijn gebruikt lijkt me een knoop gewoon het beste.
Waarom zou je dan een lus in lus verbinding gebruiken?

Gerrit

wh82

Omdat zowel de leader als de lijn een lus hadden. Ik vind sowieso dat lusje niet mooi op t water liggen dus zit te twijfelen om het er af te halen en ouderwets een naaldknoop te gebruiken. Nu is de leader lang zat dat het "niet mooi op het water liggen" niet zo heel veel uitmaakt, maar het overslaan is niet altijd je van het. Natuurlijk zal een deel daarvan met wind te maken hebben maar ik ga iig proberen om zoveel als mogelijk van de negatieve variabelen uit het systeem te halen (klinkt dat nerd genoeg ;) ).

Het enige wat me er nog van weerhoud is de flexibiliteit: Ik overweeg om zinkende polyleaders te gaan gebruiken en dan is snel wisselen wel zo makkelijk.

Team

De leader in de lijn met de naald van C&F ,vind ik het mooiste
NUNC  AUT  NUNQUAM

wh82


Team

Je steekt de naald 1entot 2 cm  in de vliegenlijn en dan steek je hem naar buiten.
Dan neem je de dunne kant van de leader en die trek je met de naald (die heeft een heel klein haakje)  2 helemaal
door de lijn, op 1- 2 cm na, doordat de leader steeds dikker wordt, zit hij als een huis. dat laatste kleine stukje leader ruw je op met een schuurpapiertje.
Dan een klein druppeltje sec. lijm en dan doortrekken.

Voor zware lijnen  7/8/9 zet ik een knoopje op het opgeruwde laatste stukje en trek hem dan naar binnen.
Er heeft nog nooit een snoek mij de leader uit de lijn getrokken.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Beertje

Wat mooi overslaan betreft, vind ik de getwijnde leaders het best! vooral die van theo v/d P.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FrancoisCKX


Quote from: Beertje on December 21, 2015, 22:46:48
Wat mooi overslaan betreft, vind ik de getwijnde leaders het best! vooral die van theo v/d P.

Vind ik ook. Ze zijn beter dan die van A&M. Zijn oogjes houden (die van A&M breken af, nu al de vierde leader waar me dat gebeurt), mijn tippets breken er niet op (bij A&M wel, de ringetjes die die gasten gebruiken, zij ruw of scherp of wat ook, ik blijf er mn tippet op breken), ze slaan prachtig over en ze zijn goedkoper dan die van A&M. Aanrader!

Ochi

Ik ben van mening dat een lus een betere verbinding is, qua sterkte, dan een knoop mits een goede lus gemaakt.
Als je op grotere vissen vist dan wurgt een lus je lijn ook minder en je kan sneller wisselen van leader.

Als we het over overslaan hebben dan vraag ik me af al zou hij een fractie beter overslaan wat het mij gaat opleveren in verhouding tot het gemak van een lus.

Gr. Ochi

wh82

Hoe "Stealth" zijn getwijnde leaders? (ik gebruik nu braided van Orvis, das weer enigsins anders, wel fijne leaders)

RiverHunter

FF voor de duidelijkheid graag geen klachten op het forum over A&M of welke sponsor dan ook. Als je klachten hebt zelf contact opnemen met de personen, kom je er altijd uit met deze sponsor.
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

FrancoisCKX


Quote from: RiverHunter on December 22, 2015, 11:06:17
FF voor de duidelijkheid graag geen klachten op het forum over A&M of welke sponsor dan ook. Als je klachten hebt zelf contact opnemen met de personen, kom je er altijd uit met deze sponsor.

FF voor alle duidelijkheid: dat was geen klacht (die hebben ze van me gekregen en daar hebben ze ook op gereageerd) maar een gebruikerservaring. Die mogen wel, toch?

goswit

Zou ook nog kunnen dat je de tippet verkeerd knoopt of de tippet is van slechte kwaliteit. ;)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

#16
Volgens mij zijn A&M geen sponsor meer.Bovendien zul je alltijd blijven houden dat de één een product X van leverancier Y geweldig vindt en de ander waardeloos. Daar kunnen deze bedrijven heus wel mee omgaan.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FrancoisCKX

#17
Quote from: goswit on December 22, 2015, 12:32:59
Zou ook nog kunnen dat je de tippet verkeerd knoopt of de tippet is van slechte kwaliteit. ;)

Dat dacht ik ook. Dus ging ik op onderzoek uit en kocht zelf wat van die tippet-ringetjes. Nooit brak mijn tippet meer met die nieuwe dingen. Althans niet op dat ringetje. Vorige week kwam ik zonder leader te zitten en moest ik terug naar de leader van die jongens die ik niet meer mag noemen. Eerste twee tippets braken toen ik ze aantrok, óp het ringetje natuurlijk. Toen wist ik meteen weer waarom ik die leaders ooit onder in m'n kist gedaan had.

Dus ja, het kan aan mij liggen, zeker. Maar ik denk van niet.

Oh ja, tippetmateriaal is Stroft gtm.

wh82

Ik heb nog nooit tippetringetjes geprobeerd maar daarbij heb ik zeker het idee dat ze niet heel stealth zijn.. Of? Zelfde geld voor getwijnde leaders?

FrancoisCKX

Ik vis in de polder, niet op superschuwe forellen, en ik vang best leuk tegenwoordig. Maar ja, ik weet niet hoeveel ik zou vangen met een zelfgeknoopte getaperde leader, natuurlijk. Ik denk aan de andere kant dat al die knoopjes in je leader qua stealth ook niet optimaal kunnen zijn. Dan liever een  vloeiend verjongende gedraaide leader met één ringetje erin. Die ringetjes zijn trouwens ook niet groter dan het oog van een haakje 8-10, dus dat valt denk ik wel mee.

Rena

Ik gebruik al jaren tippetringetjes in combinatie met een getaperte leader en een tippet van Stroft.
Heb nooit gemerkt dat de tippetring een probleem is voor schuwe forel.
De presentatie van de vlieg en de plaats van de leader ten opzichte van de stijgende vis is veel belangrijker.

Ik zou me meer druk maken om de presentatie, dan om dat kleine ringetje.
Het ringetje moet wel van een goede kwaliteit zijn...

Voor het vissen met nymphen en streamers gebruik ik een ringetje dat is gemaakt voor het karper vissen.
Deze is iets groter, maar heb niet gemerkt dat de vis hier aanstoot aan neemt.

TL Peter

Mike

Quote from: RiverHunter on December 22, 2015, 11:06:17
FF voor de duidelijkheid graag geen klachten op het forum over A&M of welke sponsor dan ook. Als je klachten hebt zelf contact opnemen met de personen, kom je er altijd uit met deze sponsor.

Doe is ff normaal zeg!
Volgens mij zijn die geen sponsor meer en al was dat wel zo dan ga je me toch niet vertellen dat je van mening bent dat er dan alleen nog maar lovende woorden  over ze gesproken mogen worden, ondanks dat ze hoofdzakelijk bagger verkopen.
Beetje een dictatoriale gedachtengang lijkt me.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

JB

Ik gebruik vaak de braided leaders van HENDS.
De meeste gebruik ik gewoon zoals ze geleverd worden, lus in lus verbinding.
Wel op een aantal lijnen deze leader vast aangebracht, lusje afknippen, vliegenlijn 10 cm naar binnen schuiven, wikkeling aanbrengen met een drupje secondenlijm.
Werkt voor mij perfect  :)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

goswit

Mike ,als op die volgens jou  die bagger   SAGE  had gestaan had je het dan wel gekocht .   Wel netjes blijven graag.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

gijsie20

Ik knoop eigenlijk enkel nog mijn eigen leaders. Kost wat meer tijd, maar bevalt me prima.