Vraagje

Started by Bone F, August 11, 2015, 15:06:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Bij deze ff een vraagje voor de creatievelingen, hoe kan ik het beste een zinkende shooting head verbinden met een soft nylon (Spro Norway Power bv.) zonder die lus te hoeven gebruiken. Een mogelijkheid is misschien om die SH in te korten zodat de lus bij het opzetten al buiten het topoog is maar dat vind ik wel een paardenmiddel :D.
vrgrtn
Frans

henkverhaar

Als ik t goed begrijp wil je de lus vermijden om te voorkomen dat ie steeds 'vasthangt' in je topoog? Dan is een knoop dus ook geen optie. Dan zou je gaan denken aan een verbinding met een krimpkousje, of een waarbij je het nylon IN de kern van de SH vastlijmt. Iets anders (lees: waarmee je een onvloeiendheid in de lijn vermijdt) kan ik niet bedenken. Of je zou een knoop helemaal met een gladde halfharde coating moeten bedekken zodat de gehele overgang vloeiend wordt...

Bone F

Dat laatste ja zoiets. Een SH smelten aan een volg vliegenlijn vind ik een super oplossing maar ja dat gaat denk ik ff niet.

sjoerd

Kun je niet gewoon de lus gebruiken en dan die lus zoveel mogelijk glad maken d.m.v. bij een wikkeling die je daarna behandeld met
een coating van bijv bison marathon of dergelijke elastisch blijvende middelen? Heb je iig een oerdegelijke verbinding.
Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets dan niet lekker gladjes door het topoog schiet.

Of waarom kun je niet de delen verbinden d.m.v. holle braided loop? Dat doe ik al jaren met mijn lijnen en die hebben zelfs al de nodige
lompsterke zalmen overleefd. :) :)


rein


Bone F

#5
Mannen bedankt voor het meedenken dat vergeet ik natuurlijk niet ;D.
Na enig brainstormen kwam ik met deze oplossing. Deze verbinding is sterk en loopt soepel door de ogen.
FF ter ondersteuning neem twee stukjes krimpkous van ca. 7cm. waarbij de een in de andere moet passen. Schuif de dikste krimpkous op de schietkop en de dunne op de (nylon) volglijn.   Maak een lus in de schietkop en in de volglijn en haak deze in elkaar. Schuif de dunne krimpkous tot aan de lussen en schuif de dikke een cm. over de dunne krimpkous. Vervolgens het geheel verwarmen zodat de schietkoplijnlus mooi samensmelt met de volglijn en de dunne alleen maar krimpt om de volglijn. Een laatste cm. niet krimpen anders beschadigd het nylon. Vervolgens sloop je de dikke krimpkous weg alsmede het niet gekrimpte deel van de krimpkous op de volglijn. Schuif nu het stuk krimpkous op de volglijn van de lus af en doe sec.lijm op de lus. Meteen de krimpkous weer terug schuiven richting de lussen en je hebt een prima verbinding. Heel verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is. Vragen staat vrij  ;D


[attachment deleted by admin]

sjoerd

Zeker een heel verhaal Frans :)
Als ik jouw foto goed bekijk, lijkt het alsof het transparante deel een stukje uitsteekt tegen de donkere schietkoplijn. Als dat zo is , heb je dan geen last dat dit tegen de hengelogen tikt? Of heb je nog niet geworpen met de lijn.'
Andere opmerking: Als je de lijn terugstript is dan die dunne nylon wel lekker in je handen? Of snijdt die bij een forse aanbeet in je huid?


Bone F

Goed gezien Sjoerd dat dunne stukje krimpkous moet ik iets verder terughouden, maar het was op dus er komt nog een "verbeterde versie" met dunner krimpkous wat dan "schuil" gaat achter de loopverbinding. Ik heb proef geworpen en het loopt prima door de ogen, ook door de kleinste. De volglijn is 60/○○ste  (leader) lijn voor zout water. Het is heel soepel en met heel weinig geheugen. Schietkoplijnen zijn volgens mij, in ieder geval in mijn kring van vv'ers nog geen gemeen goed. Ik weet niet of jij er wel eens mee vist. Ik vind het wel jammer dat er niet meer ervarings respons op komt, daar kan ik dan ook weer wat van opsteken.

sjoerd

#8
Frans,
ik vis uiteraard wel met snelzinkende WF lijnen zoals de Teeny 300 en dan heb je ook al een dunne volglijn.
Voor afstand of diepte heb ik eigenlijk niet een nog dunnere volglijn nodig.
Ik heb wel eens een schietkop bevestigd aan zeer dunne (backing )lijn maar dat vond ik geen succes. De dunne lijn ging snel kringelen en in elkaar knopen. Waar wil je de lijn voor gaan gebruiken? Diep vissen op zee?

Bone F

Sjoerd
De mogelijkheden worden een stuk groter voor mij en zeevissen is er 1 van en met name in Noorwegen in een fjord. Ik was nooit zo'n fan van dat diep vissen maar het is toch wel leuk zo'n plotselinge "dreun" op je lijn/hengel. Er was een vv'er heel succesvol met deze combinatie op fint. Misschien was er nog een onbekende truuk maar zo te zien was dat het enige verschil in materiaal tussen dat van ons en hem. De vangsten waren ongeveer 1:3 in mijn nadeel ;D Overigens heb ik vroeger in het seizoen wel prima gevangen met de combinatie snelzinkende SH en drijvende volglijn. Die twee lijnen kun je wel knooploos aan elkaar lussen en smelten, zelfs Sepp vond het een mooie verbinding! Als je het wilt weten kan ik daarvan ook nog wel een fotootje plaatsen.

sjoerd

Frans,
voor het diep vissen gebruik ik nu ook de Airflo Sixth Sense Di 7.
Die lijn is heel dun, ook het WF deel ,en zinkt over de hele lengte.
De lijn heeft geen rek en je voelt de aanbeten erg goed. Bevalt goed!

Gerrit59

Die Airflo Sixth Sense Di is inderdaad een toplijn.
Kan me herinneren dat Edwin Kerssies van Dyckers zich ook zeer lovend over deze  lijn uitliet.

Gerrit

Bone F

Kan ik mij voorstellen mijn SH is een airflo S7. Ik mag graag een beetje experimenteren. Zo kwam ik er achter dat als je krimpkous thv het enkele deel verwarmd en dan uit rekt je een mooie overgang krijgt. Volgens worden er onder de Denemarkengangers(die lezen hier kennelijk niet 😁) ook schietkoplijnen gebruikt omdat zeeforel anders onbereikbaar is. En Sjoerd om je nog ff een idee te geven die 60/00ste volglijn lijkt, voelt en kinkt net zo weinig als een intermediate glaslijn. Woensdag maar weer eens die kant uit. Vang jij nog wat daar in de buurt?