Popper vraagje

Started by JB, July 20, 2015, 18:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JB

Wil eindelijk eens mijn Popper ( het type zonder het gleufje aan de onderkant) en Diver kopjes gaan gebruiken. Wie heeft er een goede tip m.b.t. Type haken
En hoeveel ruimte dient er vrij te zijn tussen onderzijde Popper en haakpunt?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

JB

Schijnbaar een hele lastige vraag :D  :D

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

golddigger

Staat het niet op de verpakking dan?

wouter veuger

Ik maak mijn divertjes ( wel met deerhair kopje,maar de vorm is hetzelfde natuurlijk). Altijd op de gamakatsu f314 maat 2/0 ,vlijmscherp en redelijk goedkoop.

(Ik ga er even van uit dat je met die poppertjes op snoek gaat vissen he,als je op tropisch wild gaat vissen kun je beter een wat dikdradigere haak pakken, mocht je ze willen gaan inzetten op baars bijvoorbeeld zou ik de f314 pakken in maat 4, voor roofblei de f314 in maat 2 of 1)

de afstand tussen het kopje en de haakpunt is wel een dingetje,ik hou als stelregel dat je wijsvinger ertussen moet passen.

JB

Bedankt Wouter ,
Voor de diverkopjes ga ik ze zeker even passen. Maar heb er ook Poppers bij waarbij ik een wat langere steellengte nodig heb. De 314 is daar te kort voor.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

JB

Quote from: golddigger on July 23, 2015, 20:50:20
Staat het niet op de verpakking dan?

Perry, staat wel een haakmaat op maar geen type :(
Altijd handig  :D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

wouter veuger

#6
Quote from: JB on July 23, 2015, 22:20:23
Bedankt Wouter ,
Voor de diverkopjes ga ik ze zeker even passen. Maar heb er ook Poppers bij waarbij ik een wat langere steellengte nodig heb. De 314 is daar te kort voor.

nu heb je nog steeds niet verteld wat voor maat poppers je wilt maken en voor welke vissoort,maar:

de gamakatsu f11 en f 16 hebben een langere haaksteel,maar verhoudingsgewijs ook een wat kleinere bocht (gape),deze zijn mooi voor kleinere poppertjes .

als je grotere haken wil zou je de gamakatsu worm 36 kunnen  pakken,deze heeft een mooie lange steel en is in veel maten te verkrijgen.


JB

Voor de kleinere poppers en divers ben ik er volgens mij uit, heb daarvoor de gamakatsu B10S voor besteld.

De grotere poppers zijn Edgewater boilermakers in 2/0 large en medium en de 3/0 large. Denk dat ik daarvoor de Ad Swier haken gaat gebruiken. Of ze op tubes bouwt.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

wouter veuger

De B10S is exact dezelfde haak als de f314, alleen dan voor de Amerikaanse markt.

Ad swier haken hebben inderdaad een mooie ruime bocht,heb er zelf nooit mee gevist,maar zou zomaar goed kunnen werken.

JB

Toch wel raar één merk en twee verschillende benamingen :(
Ach communiceren ze beter met de poppers en diverkopjes die kwamen daar al vandaan :D

In ieder geval bedankt voor de info ;)

Komende week eens kijken hoe het afloopt met die boilermakers icm Ad Swier haak....
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

wouter veuger

Plaats een paar foto's als je wat poppers hebt gemaakt!

Altijd leuk om te zien wat anderen bouwen!

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Zweden1963

Popper Short 18mm
Gamakatsu SC15-2H Saltwater Fly Hooks 4/0, 5/0

[attachment deleted by admin]

JB

Zien er goed uit Zweden1963!
Haakt dat goed met die naar binnen staande haakpunt?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Zweden1963

Hallo JB....
Ja je heb genoeg ruimte over tussen haakpunt en Popper +/- 13-15mm..........hang ook af wat voor haak je gebruikt  wide-gape
En hoe je met een dikke naald door het foam zo kun je zelf de hoek bepalen dus ook de opening,de naald warm maken en door het gat steken.
Het gat achter wat groter maken  hier komt de afbouw van de veren in te zitten de haaksteek tot een mm of 5 van het oog afbinden zap A Gape gel/lijm erop de Popper er over heen schuiven en klaar de ogen er in steken ff op lente knippen zape A Gape er op en klaar.
Voor binddraad gebruik ik mono vast zetten van bv H2o of EP en veren doe ik met zape A Gape thin rose verpakking.
Rein.

smokey89

J

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk


JB

Quote from: smokey89 on July 27, 2015, 07:54:33
J

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Zo te zien niet veel verstuurd?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

smokey89

Quote from: JB on July 27, 2015, 10:50:57
Zo te zien niet veel verstuurd?
Ow verrek dat was helemaal niet de bedoeling! Was net wakker en zal wel niet goed opgelet hebben! Oeps! ;)

Beertje

Dit filmpje gaat wel is waar niet over poppers vissen, maar het komt wel in de buurt en is hart verzakkend.

http://globalflyfisher.com/video/takes
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JB

Quote from: Beertje on July 27, 2015, 16:21:27
Dit filmpje gaat wel is waar niet over poppers vissen, maar het komt wel in de buurt en is hart verzakkend.

Goed bedoeld, maar zoals je zoals je al zegt niets met poppers van doen. Komt er geloof ik maar 1 in voor en die wordt volgens mij niet genomen. De rest volgens mij alleen foam fly's
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)