kan je met een normale werphengel vliegvissen

Started by Caslambalk, May 09, 2015, 19:27:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo,

Ik ben Cas Lambalk.
Ik heb een zeer flexibele werphengel, maar ik vraag me af of je daar een vlieghengel van kan maken.
De onderkant van de hengel is heel kort dus dat lijkt mij een voordeel.

Weet iemand of je hier mee kan vliegvissen ( wel gewoon met een reel erop ) .

Vriendelijke groet Cas Lambalk
als ze me missen ben ik vissen ;)

Gert

Hallo Cas,
Vroeger (toen ik ongeveer jouw leeftijd had, 15 zag ik) heeft een vriendje ooit een vliegenlijn op z'n werphengel gezet. Na een paar worpen was z'n hengel gebroken en had ie niks meer - ook geen werphengel.
Dus ik zou het niet gokken. Misschien dat de blank er wel voor geschikt is om een vliegenhengel van te maken, maar je kunt denk ik beter op zoek naar een goedkope kant en klare vliegenhengel.

Groet,
Gert

FSCHAMP

#2
 ::agree:: Gert en tegenwoordig kan je voor 150 euro al een volledig vlliegvis uitrusting hebben (hengel, reel, lijn, ....)

En misschien kan je je even voorstellen in het hiervoor opgezette topic.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

p.forel

Bij A&M kom je al weg voor 100 euro  voor complete set

weerwolf

ik heb een aantal jaren geleden (2007) eens met een shimano UL spinhengel gevliegvist, wat ik me kan heugen is dat er een 3 lijn op ging. En het ging helemaal niet verkeerd ondanks het feit dat ik een beginneling was.  Het wat toen dat we onderweg wilden vliegvissen en maar 1 vlieghengel bij me had en we met zijn 2-en waren.  Kwa gewicht was het een goede combinatie, het was niet zo handig dat ik het vaker gedaan heb.


antwoord is dus JA!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

JB

Met een juiste reelbevestiging ja , kan me nog een reishengel van volgens mij Shakespeare herinneren die met twee losse onderkanten werd geleverd 1 voor een molen en 1 voor een vliegenreel
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Plantje

Zo'n hengeltje heb ik ook liggen. Geen Shakespeare volgens mij, maar wel zoiets. Kun je de achterkant losmaken en omdraaien. In het ene geval zit de reel achteraan en in het andere geval kun je wat verder naar voren een molen vastmaken.

Maar al met al allemaal geen echte oplossingen. Cas, kijk even hier Marktplaats en op andere tweedehands sites. Zoek even naar een mooie 5 of een 6 set en dan kun je fatsoenlijk beginnen met vliegvissen.
Je kunt ook met een halve oplossing beginnen. Materiaal wat er mee door kan, maar het net niet is. Neem daarbij wat werplessen van internet. Dan kun je na een paar maanden klooien, irritatie, frustratie en geen vis vangen de hele boel weer weg doen. Let wel: het hoeft niet duur te zijn, maar ga ook niet op zoek naar het andere uiterste.

Daarnaast krijg je zo even een standaard mailtje van me wat je wijst naar je welkomsttopic. Kun je je even voorstellen.

Hans-oet-remunj

ik heb me ooit laten vertellen :  vliegvis blanks = snoekbaars blanks maar dan 2x zo duur

(anno 1985, ik meen dat deze uitspraak gedaan werd tav blanks van sportex).




Caslambalk

#8

Het is trouwens een reishengel maar een foto uploaden lukt me niet.
Ik beschrijf hem wel even:

de reelhouder is goudkleurig, de kleur van de hengel is een soort van glanzend donker groen, de achterkant is heel kort, en hij is telescopisch.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
als ze me missen ben ik vissen ;)

PdH

Ik ben niet echt een kenner., maar telescopische vliegen hengels.??????
Bestaan die eigenlijk wel.
grtn, Peter.

Plantje

Ja hoor. Ik heb ook zo'n ding liggen. Heb het vermoeden dat die uit dezelfde fabriek komt als die van Cas. Maar dan een andere sticker erop :) Echt kwaliteit is het niet trouwens ;)

Caslambalk

Oke, maar is het mogelijk om er een vliegenhengel van te maken?
Zoja hoe?
als ze me missen ben ik vissen ;)

weerwolf

Ron Thomson heeft in het verleden telescopische vliegenhengels gemaakt en dat waren helemaal geen verkeerde hengels


Een hengel ombouwen kan altijd of het nou van vlieg naar spin is of omgekeerd. Of het de moeite en het geld waard is? denk het niet.
Je zal de hele hengel moeten strippen en nieuwe ogen op zetten het handvat eraf (gedeeltelijk) en dan een reelseat monteren. Zelfs met budget materiaal ben je nog een paar tientjes kwijt.............heb je al bijna een tweedehands hengel voor


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje

Quote from: Caslambalk on May 12, 2015, 21:57:32
Oke, maar is het mogelijk om er een vliegenhengel van te maken?
Zoja hoe?
Sorry Cas, ik bedoelde zo'n hengeltje als waar JB het over heeft.

Nogmaals: ik begrijp dat je een beperkt budget hebt en ga met dat budget een tweedehands setje kopen. Niet nieuw, niet iets proberen om te bouwen. Dat kan een leuk project zijn, maar niet als het is om geld te besparen.

Caslambalk

Jammer, maar toch bedankt voor de reacties
als ze me missen ben ik vissen ;)

PdH

Ok. Telescopisch dus. Even praktisch denken.
De verdeling van de ogen , ik denk dat er meer ogen op moeten dan er nu op je hengel zitten.Voorbeeld. mijn 9 voet zelfbouw heeft e ogen . dat houdt in dat je hengel niet meer kan inschuiven. In ieder geval niet meer zoals hij nu wel kan
Ik denk ook dat het handvat een vrij grote diameter heeft om al die losse delen in op te vangen. Kun je voor die diameter een gescjikte reelhouder vinden.

Als jij wil kan je er een vliegen hengel van maken, ik zelf zou het project laten voor wat het is.
Commentaar of opmerkingen hoor ik wel.
Maar laat je niet tegemhouden door mij.
grtn, Peter.

Scaramouche

Cas, wat voor aanbevolen werpgewicht heeft die hengel van jou? Het gaat er om dat je hengel goed oplaadt (buigt) bij het gewicht van de lijn.

als er een range op je hengel staat dan is de vuistregel: minimum+maximum / 2. Dus stel dat je een hengel hebt met aangegeven werpgewicht 8-20gr, dan is het 'optimale' gewicht 28 / 2 = 14 gram.

Volgens de AFTM tabel (http://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml) is die hengel dan ongeveer gelijk aan een #8 hengel.

Let wel: een vlieghengel krijgt nogal wat te verduren. Als je een slow motion filmpje bekijkt dan zie je dat heel mooi; de top buigt heel ver door. De blank moet dus wel bestand zijn tegen die krachten en ik durf niet te zeggen of iedere hengel dat zomaar kan.

je zou in principe gewoon een reeltje op de hengel kunnen bevestigen en kijken hoe die zich houdt. Ik zou er niet te veel van verwachten, dan kan het alleen maar meevallen  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Caslambalk

Oke ik wil het toch proberen omdat ik die hengel toch niet gebruik.
Ik moet er dus meer ogen op doen.
En dan moet het hopelijk lukken.
Maandag ga ik langs bij mijn plaatselijke viswinkel.
als ze me missen ben ik vissen ;)

wouter veuger

Ik zie nu zo'n telescopisch werphengeltje voor me die ik vroeger ook had,hier kon je een spinnertje mee vissen,maar gebruiken als vliegenhengel gaat ie niet overleven hoor,dat kan ik je op een briefje geven.

In je andere topic had ik nog geadviseerd om eens bij tackleshop.nl te kijken als AM te duur is,daar koop je een hengel plus reeltje voor plusminus 80 euro,nog een lijntje van AM erop en vissen.

Misschien ook geen topkwaliteit,maar wel iets waarmee je kunt werpen en vissen.

Ik begrijp dat het geld je niet op de rug groeit,wie wel,maar waarom niet een paar maandjes doorsparen zodat je een echte vlieghengel kunt kopen.

Vanuit dat oogpunt nogal zonde van je centen om op je telescopische reishengel extra ogen te gaan laten zetten,om ermee te gaan vliegvissen😏

Caslambalk

Oke dan wacht ik op oktober tot ik de snoekvlieghengel neem.
Zal ik het topic sluiten( als dat kan ) .
als ze me missen ben ik vissen ;)

MarcelN

Op marktplaats staan de mooiste hengels voor een schijntje van de nieuwprijs, dus ook budget materiaal voor bijna niks.
Zoek wat uit, plaats de link en wij zeggen wel of het goed is ::agree::

Plantje

Waarom wil je koste wat kost een aparte hengel voor op voorn en een aparte voor op snoek? Of eigenlijk juist helemaal niet koste wat kost...

Wat is het idee? Lekker leren vliegvissen en kijken of het wat voor je is of zo snel mogelijk een groot arsenaal aan hengels opbouwen?

Caslambalk

Ik zal het verhaal even uitleggen.

Ik had met een wedstrijd een snoek gevangen op een vliegenhengel van een vriend.
En toen hebben we afgesproken om een tweede hansie te kopen op een in oktober.
Maar het leek me leuk om een wat lichter hengeltje te nemen om te vissen op voorn en baars enzo, maar ik heb een beetje moeilijke ouder dus die vinden het nog al wat als ik nu een hengel koop.
Dus vandaar dat ik hem zelf wil maken.
als ze me missen ben ik vissen ;)

bij

Quote from: Caslambalk on May 09, 2015, 19:27:25
Hallo,

Ik ben Cas Lambalk.
Ik heb een zeer flexibele werphengel, maar ik vraag me af of je daar een vlieghengel van kan maken.
De onderkant van de hengel is heel kort dus dat lijkt mij een voordeel.

Weet iemand of je hier mee kan vliegvissen ( wel gewoon met een reel erop ) .

Vriendelijke groet Cas Lambalk

Ik zal zeggen reel kopen en op de hengel zetten. Dan weet je het. Ieder heeft hier zijn eigen ervaringen. als je dit doet zonder de hengel aan te passen als het niet bevalt kun je hem altijd weer als werphengel gebruiken. Het moeilijkste zal zijn de aftma te bepalen.  Ik heb weleens gelezen dat iemand inderdaad zijn werphengel heeft omgebouwd.