Junkerath-Stadtkyll-Kronenburg

Started by rein, May 08, 2012, 16:37:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rein

Bij deze mijn verslag voor de geïnteresseerde. Zoals ik al van te voren had gezegd ben ik niet iemand die veel foto's maakt, en deze heb ik dan ook met mijn mobiel genomen. excuses als de kwaliteit te wensen over laat. :-[ volgens mij kan ik maar twee foto's plaatsen helaas, of er moet een andere manier zijn?

Voordeel om op koninginnendag weg te rijden is dat je een snelweg bijna geheel voor je alleen hebt. In de afgelopen jaren heb ik de snelweg nog nooit zo verlaten gezien. De drie uur durende trip was zonder oponthoud en om 14.00 sta ik te tanken bij de Aral benzinestation in Stadtkyll. De vergunning voor de Kyll moest echter helaas contant betaald worden, waardoor ik later op de dag terug moest. I.p.v. een half uur door te rijden naar Gerolstein voor een Duitse Fischereischein, beproef ik m'n geluk bij de lokale stadhuis. Deze lag vijf minuten verder rijden in Junkerath. Een ogenschijnlijk verlaten stadhuis met een oudbollig muf 60er jaren interieur waar bruin hout en grijs natuursteen de boventoon voert. De receptie is verlaten en wat me opvalt is het ouderwets luikje in het glas met stikker "sprechen sie hier bitte". Een loslopende Duitse ambtenaar duikt vanuit het niets van achteren op. Een roze broek, een vrolijke t-shirt en gedeeltelijk geschoren haar waardoor het lijkt of zijn toepet van zijn voorhoofd afschuift, staat in schril contrast met zijn omgeving. Ik word verwezen naar een klein kamertje links in de gang. Een bijzonder mooi en vrolijk Duits meisje medio 20 schiet in de stress als we voor een  Fischereischein komen. Het is nog geheel nieuw voor haar waardoor het allemaal wat langer duurt, maar het feit dat ik de Fischereischein zonder problemen mee krijg maakt het wachten goed. Of de schoonheid van deze ambtenaar ook een rol speelt laat ik me maar verder niet over uit.

Eindelijk rond 15.00 komen we aan bij een beer genaamd Bolo, op Landal Wurfttal. Uiteraard kan de wagen niet voor de deur geparkeerd worden en verbaas je je weer voor de zoveelste keer die dag hoeveel spullen zo'n klein gezin kan meenemen. Spullen die in geen maanden hebt gezien, of waarvan je dacht dat je ze kwijt was, zijn wel ergens ingepakt onder het mom "voor het geval dat". De jongens (11 en 14) moeten nog even wachten met het vissen op het meertje voor de deur. Boodschappen voor de week worden gedaan in de Rewe supermarkt net buiten het dorp. Onderweg nog even pinnen en nogmaals naar het benzinestation voor de vergunning. Om niet al te veel tijd kwijt te zijn aan koken stel ik voor pizza te halen bij ene Gusto ... om daarna zo snel mogelijk een kijkje te gaan nemen bij de Kyll. Ik ben nog 's avonds even naar het Kyllpark gereden om te kijken en heb de eerste forel weten te haken bij het bruggetje, maar voor donker was ik al weer thuis.
De volgende twee dagen heb ik alleen nog het parcour bed – toilet afgelegd en Gusto verschillende malen vervloekt. Alle meegebrachte middelen hielpen niet tot m'n vrouw naar de apotheek is gegaan en daar Duitse medicatie ging halen. Ook met dit soort problematiek blijken de duitsers dan weer superieur.

Donderdag dan toch eindelijk aan de waterkant. De auto werd geparkeerd in Hamerhutte, aan het begin van het fly-only stuk dat loopt tot Kronenburg.
Door de regen van de vorige dag was het water aardig gekleurd, maar nog altijd beter dan m'n eigen. Allereerst werd een redtag (met goudkopje) aangebonden die meteen bij de eerste worp een vis leverde.  Daarna nog twee missers en raakte ik de vlieg kwijt aan de stenen onderwater. Gezien de sporen van tractoren naar de waterkant, zou het me niet verbazen dat ik net op een punt stond, waar vis uitgezet werd. De volgende vlieg leverde direct weer resultaat op en dit bleef vrijwel achter elkaar doorgaan. Na een periode van rust ging ik verder aan de andere zijde van de brug en ook hier zorgde de vlieg voor een hoop vis. Opvallend was de hoeveelheid aanbeten op de beetverklikker. Ook de felheid waarmee de vissen hierop doken zodra deze het water raakte heb ik zelf nog nooit in een forellenput meegemaakt. Een oranje drijvende vlieg, of een chernobyl-ant werden volledig genegeerd, om daarna vrolijk weer de beetverklikker te pakken. Het spelen hiermee leverde uiteindelijk zo'n 15 visjes op tussen de 5 en 20 cm.

's Middags en 's avonds heb ik nog een aantal stukken uitgeprobeerd tussen Stadtkyll en Junkerath. Een veelbelovende plek leek het stuk bij de houtzagerij, echter was ik dermate verwent geraakt dat ik geen geduld meer kon opbrengen. Een aanbeet was het gevolg en verder wat rondlopen door de weilanden en stukken zoeken om te vliegvissen.

De kinderen hadden op het meertje voor de caravan al weten te vangen, maar de oudste wilde nu ook naar de rivier. Vooral het stuk waar ik had gevangen leek hem wel een ideale plek. De volgende ochtend terug naar Hamershutte waar ik meteen achter kwam dat ik de vorige dag illegaal geparkeerd had. De parkeerplaats was 200m verder onder de grote brug van de E29. daar aangekomen stonden drie auto's. Twee met Nederlands nummerbord en een voetbalshirtje van Heereveen en een duitser die vrijwel meteen vertrok toen wij kwamen (logisch). De hengelkokers lagen achter op de hoeden plank maar van de Nederlandse vissers zelf was geen spoor te bekennen. Terug op de bekende plek had Thomas al snel zijn eerste vis. Het water was een stuk helderder geworden maar van de vele vissen was nu geen spraken meer. Die ochtend heb ik maar een visje kunnen landen tegen 5 van m'n oudste. Met de vliegen ging het echter wel behoorlijk rap. Na 2 uur waren er 10 vliegen door heen die het juist zo goed deden. 's Middags nog maar wat bijgebonden en 's avonds weer terug met zijn tweeën. Nu waren de 3 Nederlanders wel te spotten. Na een praatje te hebben gemaakt tuigde wij onze spullen op en werkte de drie hun boterhammen naar binnen. Thomas en ik begonnen in eerste instantie weer bij de brug waar ik al vrij snel een forel wist te haken. Daarna zijn we doorgelopen richting Stadtkyll en heb ik nog twee visjes kunnen haken.
Zaterdag regende het behoorlijk. Dit keer ging ik er weer alleen op pad om nu het fly-only parcour verder verkennen. Weer twee Nederlanders tegen gekomen uit Maarsen waarmee ik met de ene nog even een praatje heb staan maken. Qua vangsten bleef het dit keer uit. Na circa 5 uur vissen heb ik uit eindelijk een vis weten te landen.
Al met al naar mijn mening een mooi parcour van Junkerath tot Kronenburg dat in 3 dagen goed te doen is. Vooral het stuk tussen Kronenburg en Stadtkyll is goed te bereiken en is hier het breedst. Het stuk tot Junkerath is vrij smal en stroomt daardoor ook sneller. Volgens een lokale visser (niet vliegvisser) zitten de grootste vissen vooral in het fly-only stuk. Het stuk wat door Stadtkyll stroom bezit ook mooie vissen. Vooral de vele laaghangende takken maakt het soms moeilijk een aantal goede plekken te bereiken met de vlieg. De vissen die ik ving waren allemaal bruine forellen. De vlieg waarmee ik goed ving was een zelfde zoals Hyppo Wanders beschrijft in zijn boekje vliegvissen in Duitsland. Deze is echter gebonden met fibers uit een geel geverfde fazantenstaart, zowel staart als body.




[attachment deleted by admin]

Troutbuster

Mooi verhaal Rein!!
Zeer herkenbaar ook, daar ik het stuk Kronenburg, Stadtkyll,Junkerath heel goed ken!

Ik kom daar graag en ga zeker dit jaar daar nog weer eens heen!

Mooie "strecke"  ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

Zo een leuk stukkie geschreven Rein.

dus lekker bezig geweest.
en ja vaak vissen de jongste de ouderen eruit.

Die gasten uit Maarsen was er 1 bij met een hoedje op ?lange slungel ???


rein

het waren twee gepensioneerde heren. zij zaten ook op Landal. En ze hadden als de meeste vliegvissers een hoedje op :)

rein

hoe kan ik trouwens wat meer foto's toevoegen?

Rossie69

heb je geen photobucket ???

ja petjes hebben de meeste vissers op.

foto's plaatsen op forum zie hier

weerwolf

Mooi verhaal Rein, en een leuke schrijfstijl heb je. vermakelijk!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

rein

bedankt, leuk dat het in de smaak valt

:o ik heb een hoop op de pc, maar zo'n foto-emmer nog niet..... dat ga ik een andere keer wel weer uitzoeken.....  :-\ (nog een jaar of twee en ik vraag het gewoon aan de kids  ::) )

Sieger

Dank je voor het Delen Rein... Heb op de zelfde stukken gestaan en het was toen mijn eerste keer op de Kyll.... Best lastig al dat overhangende groen.... Snap niet dat ze de kanten niet 15 meter asfalteren... ;)...
Lekker vlot te lezen ook.... Top!


Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Herman

Je hebt het verslag sneller voor elkaar dan wij Rein! Wij moeten nog beginnen....
Het stuk dat we jou en je zoon tegen kwamen kunnen we al haast niet meer schrijven....
In ieder geval mooi dat jullie je vermaakt hebben en dank voor t verslag. Iedereen beleeft zo'n avontuur weer op zijn (of haar) eigen manier. Leuk om de verschillen te lezen.
Heb je het verslag (met alle andere foto's die je wilt plaatsen) nog maar Bas gemaild voor de Storytellers????
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

rein

moest vandaag veel wachten in het ziekenhuis dus mn laptop maar mee :)  het was niet mijn bedoeling het gras voor jullie voeten te maaien hoor. Ik denk dat ik het idd ook anders beleeft heb dan jullie, en waarschijnlijk hebben jullie het ook beter gedaan op de andere stukken :)

ik zal het stuk met alle foto's nog wel even naar Bas mailen.

Herman

Ach, wat is beter......
Het gaat er om dat je lol hebt in wat je doet nietwaar?
Toen ik 11 jaar geleden daar voor t eerst was, heb ik niet eens wat gevangen.... maar wel een leuke dag gehad! En dat is mij ook wat waard!!!!!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Rossie69

beleef het en je geniet.

dus neem geen Grolsch maar oranje bier van schultenbrau ;)


rein

daar gaat het zeker om Herman. Alleen al stromend water, bergen en de rust, en eventueel een lekkere Hertog Jan :)

hendri

mooi verhaal rien, heelwat mee gemaakt dus. mooi dat je er van heb genoten. daarvoor ga je ook lekker vissen nietwaar. ;)

Egon

Een mooi en vermakelijk verhaal.
Weet ik ook meteen waar ik mijn vergunning moet scoren  ;D :-*

Groet Egon.

greg

Errug herkenbaar, heb er meerder malen gevist en altijd leuk gevangen.

Moest voor het eerst wel erg wennen, had nog niet eerder op zo`n smal riviertje gevist!

De plek bij de houtzagerij ja......vooral dat stukje voor de brug bij het grindbed, links onder die bomen, daar trok ik er soms wel drie of vier van de bodem binnen 10 minuten! Erg leuk!

Ron-O

OOOOOHHHH nog een week ja en dan ga ik het ook proberen YES!!!! Murlenbach ik kom er aan. :) :) :) :) :) :) 8)

Ron. 8)

rein

doe de vissies de groeten van me, en heel veel plezier daar   :) :) :)